Mainos

Euroviisut 2023 ja UMK 2023

  • 380 858
  • 3 678

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toista raatisuosikkia Ruotsin lisäksi ei ollut. Tai edes toista, joka olisi ollut edes lähellä Ruotsia. Ranska oli lähin, mutta se floppasi täysin. Sen jälkeen taisi muistaakseni tulla juurikin Italia ja Israel.
Ranska lähin? Missä? Ranska oli raatiäänissä sijalla 16.

Vedät kyllä aika paljon mutkia suoriksi ja vahvoja oletuksia siitä miten tuomaristot toimivat. Uskon erittäin vahvasti, että siellä on valtavia eroja eri maiden välillä ja tuomariston toiminta ei ole läheskään kaikkialla niin puhdasta kuin sen pitäisi olla.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Kuvitellaan raadin koostuvan kahdesta henkilöstä.

Näistä molemmat rankkaavat Loreenin sijalle 2. Toisella Norja on ykkönen, toisella Ranska on ykkönen. Se, jolla Norja on ykkönen, rankkaa Ranskan kymmenenneksi ja päinvastoin.

Tällöin Ruotsilla on paras keskiarvo ja täten 12p Ruotsiin. Norjan ja Ranskan keskiarvoksi 5,5 ((10+1)/2). Tadaa. Salaliitto.

Tosin Norjan jury-showta tuli huonoja kommentteja koskien laulajan epävireisyyttä ja myös jusry-showssa paikalla olleiden noin 200 lehdistön edustajan press pollissa Norja oli jossain sijalla 20, joten se ei ollut minkäänlainen yllätys. Ranskakin oli tuossa pressi pollissa yllättävän huonoilla sijoilla, syystä tai toisesta. Siitä huolimatta, että olivat oma henkilökohtainen suosikkini tältä vuodelta.

Tulos olisi todennäköisesti näyttänyt erilaiselta, mikäli juryjen äänestyslogiikka olisi toiminut samalla tapaa kuin yleisöäänet.

Sitten kun tämä sama kaava toistuu aina vain uudestaan ja uudestaan, niin voidaan aloittaa keskustelut tilastollisesta todennäköisyydestä.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Ranska lähin? Missä? Ranska oli raatiäänissä sijalla 16.

Vedät kyllä aika paljon mutkia suoriksi ja vahvoja oletuksia siitä miten tuomaristot toimivat. Uskon erittäin vahvasti, että siellä on valtavia eroja eri maiden välillä ja tuomariston toiminta ei ole läheskään kaikkialla niin puhdasta kuin sen pitäisi olla.
Kyllä. Ranska oli suurin floppaaja. Syystä tai toisesta.

Ihan yhtä paljon (vähän) minulla on tietoa kuin kiekkopalstan salaliittoteoreetikoilla.

Valtavia eroja ja kaikenlaista suhmurointia noihin varmasti liittyy. Tämä yhdistettynä siihen, että yhdenkin jäsenen lisääminen tai poistaminen heilauttaisi voimasuhteita merkittävästi ja antaa valtavasti painoarvoa yksittäisen ihmisen (loppuviimein) mielipiteelle. Siksipä en raateja kannatakaan.
 

joceri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuten olen jo aiemmin maininnut, niin kyse ei ole Käärijän tuomaripisteistä verrattuna Loreeniin, vaan Loreenin ihan suhteettoman isosta ja historiallisen suuresta piste-erosta kaikkiin muihin kilpailijoihin verrattuna. En tiedä onko näitä jostain nähtävillä, mutta olisi ihan kiva tietää miten moni Loreenille täydet pisteet antanut raati on jättänyt pahimpia kilpailijoita nollille tai joillekin jämäpisteille.

Nuo raatien sijoitusrankingit löytyy eurovision.tv:n sivuilta, esimerkiksi: Results of the Grand Final of Liverpool 2023 - Eurovision Song Contest

Huomiota on herättänyt esim. Suomen raadin jäsen A, jonka ranking on ollut: 1. Ruotsi, 2. UK, 3. Kypros, 4. Sveitsi, 5. Tshekki, 6. Liettua, 7. Australia, 8. Puola. Ennakkosuosikit, mm. Ranska ja Norja on jätetty kauas taakse. Joku voisi ajatella, että tässä on taktikoitu Ruotsin voittoa, tai varsin erikoinen musiikkimaku joka tapauksessa tällä "ammattilaisella".

San Marinon raati on rankannut Suomen komeasti finaalin sijoille 24, 25, 26, 24, 24. Yleisöäänestyksessä toki San Marinolta tuli Suomelle 12p.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Sitten kun tämä sama kaava toistuu aina vain uudestaan ja uudestaan, niin voidaan aloittaa keskustelut tilastollisesta todennäköisyydestä.
Mikä kaava? Se, että Ruotsi on vuosittain suhteellisen korkealla raatiäänissä?

Totta kai ovat kun lähettävät tuonne vuosittain tietoisesti ja äärimmilleen tuotettua jöötiä viimeisen päälle hiotulla lavashowlla, taitavalla laulajalla ja esiintyjällä. Tämä suurelle yleisölle tylsä kaava tuottaa tulosta raadeissa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mikä kaava? Se, että Ruotsi on vuosittain suhteellisen korkealla raatiäänissä?

Totta kai ovat kun lähettävät tuonne vuosittain tietoisesti ja äärimmilleen tuotettua jöötiä viimeisen päälle hiotulla lavashowlla, taitavalla laulajalla ja esiintyjällä. Tämä suurelle yleisölle tylsä kaava tuottaa tulosta raadeissa.

Esimerkiksi se kaava, jossa kakkosuosikki Ranska, eli Ruotsin ennakkoon kovin haastaja jurypisteissä saa toistuvasti niin huonoja pisteitä, että jää sijalle 16. Salaliitto on minusta järkevämpi ja todennäköisempi selitys, kuin tilastollinen sattuma. Toki onhan sekin mahdollista, että useita lottovoittoja osuu samaan kotitalouteen.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä. Ranska oli suurin floppaaja. Syystä tai toisesta.
Mutta missä Ranska oli lähin? Iso floppi kyllä, mutta en nyt ymmärrä missä Ranska olisi ollut lähin. Ei Ranska ollut ennakkoarvioissakaan missään kohtaa Loreenin lähin haastaja.

EDIT: Jaa taisit puhua tuomariäänien kertoimista. Siellä oli tosiaan lähin haastaja. My bad. Sekoitti vähän kun puhuit Israelista ja Italiasta seuraavina, kun Espanja oli tosiaan selkeä kolmossuosikki ennakkoon.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Esimerkiksi se kaava, jossa kakkosuosikki Ranska, eli Ruotsin ennakkoon kovin haastaja jurypisteissä saa toistuvasti niin huonoja pisteitä, että jää sijalle 16. Salaliitto on minusta järkevämpi ja todennäköisempi selitys, kuin tilastollinen sattuma. Toki onhan sekin mahdollista, että useita lottovoittoja osuu samaan kotitalouteen.
Jahas. Minusta on pikemminkin loogista, että juryäänten ylivoimainen ennakkosuosikki voittaa juryäänet ylivoimaisesti.

Koska muuten viimeksi Ruotsin lähin juryhaastaja on saanut "toistuvasti" huonoja pisteitä? Ei ainakaan viime vuonna, jolloin Ruotsin lähin juryhaastaja Iso-Britannia voitti Ruotsin juryäänissä ja seuraava juryhaastaja Espanja pääsi juryäänissä niin lähelle Ruotsia, että oli selvää sen tulevan yleisön suosikkina yleisöäänissä.

Ranska toki oli muutenkin laskussa koko finaaliviikon, taisi vain pikemminkin paljastua kuplaksi. Ranskahan oli vielä edellisenä viikonloppuna nousemassa Suomen kantaan kakkossuosikiksi, mutta ensimmäisten harjoitusklippien tullessa ilmi, lähtivät kertoimet nousuun.

Onko sinulla antaa jotain toista esimerkkiä tähän teoriaasi vaikka viimeisen 10 vuoden aikana?
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Mutta missä Ranska oli lähin? Iso floppi kyllä, mutta en nyt ymmärrä missä Ranska olisi ollut lähin. Ei Ranska ollut ennakkoarvioissakaan missään kohtaa Loreenin lähin haastaja.

EDIT: Jaa taisit puhua tuomariäänien kertoimista. Siellä oli tosiaan lähin haastaja. My bad. Sekoitti vähän kun puhuit Israelista ja Italiasta seuraavina, kun Espanja oli tosiaan selkeä kolmossuosikki ennakkoon.
Juu. Jäi vain mieleen kun tuli lyötyä vetoja Ranskan puolesta tuolloin kun hypeä näytti kerääntyvän ympärilleen. Kuplaksi paljastui.

Vielä ennen finaalia elättelin toiveita Ranskan top5 ja top10 sijoitusten suhteen sen perusteella, että jurykertoimissa olivat kakkosena, kerroin taisi noin 10.
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Suomi sijoittui raadeissa neljänneksi, koskaan aiemmin Suomi ei ole ollut raadeissa lähelläkään neljättä sijaa, nyt siihen yllettiin laulutaidottoman laulajan kanssa.
Miten niin laulutaidoton? Hyvinhän tuo Käärijä räppäsi menemään - varsinkin tuollaisen koreografian keskellä. Ei tuota omasta mielestäni juuri paremmin olisi voinut esittää, ja tässähän kilpaillaan esityksellä ja biisillä. Laulutaito on yksi osa esitystä, mutta ei tämä ole laulukilpailu ja muilla esityksen osa-alueilla Käärijä varmasti teki asioita paljon paremmin kuin Loreen. Näkihän tämän yleisöstä. Kyllä asiantuntijoiden pitäisi osata arvostaa myös muiden genren biisejä.

Ja onhan se vähän yllättävää, että maa, joka sai jokaisen maan yleisöltä vähintään 6 pistettä - enimmäkseen 12 pistettä, jää kuitenkin noin paljon jälkeen kärkikolmikosta tuomariäänten jälkeen, ja vastaavasti kappale, joka ei ollut yhdenkään yleisön mielestä paras kappale, saa noin ylivoimaisen suosion tuomariäänissä. Totta kai niin voi käydä, ja kävikin, mutta silloin on systeemissä valuvika. Tässä pitäisi kuitenkin kartoittaa sitä mikä on paras biisi ja jos kansa äänestää noin railakkaasti Suomea ilman naapurisuhteiden painetta, niin kyllähän sen pitäisi kieliä siitä, että biisissä ja esityksessä on jotain jonka myös raatien olisi pitänyt huomata - ainakin jos heidän pitäisi olla ammattilaisia. Kyllähän tuon Käärijän biisin kansansuosion pitäisi ainakin herättää epäilyksiä siitä, että voisiko tässä olla jotain taustalla.

Ja mitä tuohon Loreenin biisiin tulee, niin onhan se totta kai mahdollista, että nämä ammattituomaristot ovat äänestäneet hänet kärkeen biisinsä, eivätkä henkilövetoisen fanituksen pohjalta, mutta minun on vain vaikea nähdä sitä, sillä tämä Tattoo oli vain niin paljon huonompi kaikin tavoin kuin Euphoria, ja pitäisihän sen kertoa jotain, ettei laajat yleisötkään tuolle biisille lämmenneet, vaikka varmasti moni häntä äänestikin pelkän fanituksen pohjalta ja laajan (vaikkakin hieman pieninumeroisen) pistepohjan ansiosta toiseksi katsojaäänissä tulikin. Fanitus on ihmisillä verissä.

Mainittakoon, ettei oma suosikkini ollut Käärijä (vaikka totta kai suomalaisena häntä kannustin) vaan Norja. Se esitys ja biisi olivat mielestäni parempia kuin Loreenin vastaava. Loreenin biisi oli itselleni ylituotettu ja hieman muovinen (vaikka Loreen sen hyvin esittikin), siinä missä Norja tuntui aidolta ja kosketti, kuten genressä on tapana.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Kyllähän tuon Ruotsin voiton voisi hyväksyä, jos Ruotsi olisi jäänyt yleisöpisteissä muutamia kymmenyksiä Suomelle. Mutta ero oli yli 100 pistettä, niin kyllä tämä kaivertaa ja vielä pitkään.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väitän että todellakin yltää, koska nyt tuntuu tulevan miljoonia kuunteluita päivässä ja tämä hype tuskin laantuu ihan hetkessä. Pari viikkoa tätä tahtia, niin 100 miljoonaa alkaa olla realismia.

Joo ja pitää muistaa että nämä kovimmat kuuntelukerran keränneet artistit on ollut jo palvelun alkuajoista lähtien siellä ja keränneet pitkällä aikavälillä kuuntelukerrat. Alkuaikoina kuitenkin vain joitakin kymmeniä käyttäjiä palvelulla ja nykyään yli 500 miljoonaa joten jos nyt pystyy työntämään kansainvälisen hitin ei ne sadat miljoonat kuuntelukerrat ole mahdottomia. Tuo biisi myös varmasti tulee olemaan esillä eri urheilutapahtumissa ja viisutapahtumissa joten saa aina uudestaan buustia vuosittain.

Jännä muuten kun tuntuu että Youtube ja Spotify olisi aina ollut olemassa, mutta kun Lordi voitti Youtube ollut vielä Googlen ja Spotify tuli muutama vuosi tuon jälkeen. Sitä alkaa vain miettimään että onko Lordin voitosta todella jo noin kauan vai onko vain tekniikka todella nopeasti kehittynyt :)
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Ja onhan se vähän yllättävää, että maa, joka sai jokaisen maan yleisöltä vähintään 6 pistettä - enimmäkseen 12 pistettä, jää kuitenkin noin paljon jälkeen kärkikolmikosta tuomariäänten jälkeen, ja vastaavasti kappale, joka ei ollut yhdenkään yleisön mielestä paras kappale, saa noin ylivoimaisen suosion tuomariäänissä. Totta kai niin voi käydä, ja kävikin, mutta silloin on systeemissä valuvika. Tässä pitäisi kuitenkin kartoittaa sitä mikä on paras biisi
Eihän siinä ole mitään yllättävää, ainakaan jos on koskaan aiemmin Euroviisuja erehtynyt seuraamaan.

Esimerkkiä tarvitsee hakea niinkin pitkältä kuin viime vuodelta. Yleisön suosikit Ukraina, Moldova ja Serbia olivat raatipisteiden jälkeen sijoilla 4, 11 ja 20. Eikä tuossakaan ollut mitään yllättävää. Joskin myös Ukrainan viime vuoden raatipisteissä näkyi varmasti jonkin verran sotatila.

Parasta biisiähän raaditkin pyrkivät kartoittamaan, eri kriteeristöin vain. Yleisö menee sen mukaan, mistä tulee paras fiilis.

Ja ei, en edelleenkään kannata minkään raatien olemassaoloa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Parasta biisiähän raaditkin pyrkivät kartoittamaan, eri kriteeristöin vain. Yleisö menee sen mukaan, mistä tulee paras fiilis.
Mua häiritsee tässä eniten, että säännöissä on kerrottu varsin suoraan mitä raadin tulisi arvioida, mutta tuntuu siltä, että raadit eivät noudata sääntöjä tässä käytännössä ollenkaan, vaan arvioivat ihan millä sattuu kriteereillä.

En oikeasti kykene ymmärtämään, että jos olisi sääntöjen mukaisia asioita arvioitu, niin miten ihmeessä Käärijä voi jäädä nollaan pisteeseen noin monen maan tuomaristojen osalta. Ainoa selitys on, että tuomaristot eivät ole arvioineet sääntöjen puitteissa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
En oikeasti kykene ymmärtämään, että jos olisi sääntöjen mukaisia asioita arvioitu, niin miten ihmeessä Käärijä voi jäädä nollaan pisteeseen noin monen maan tuomaristojen osalta. Ainoa selitys on, että tuomaristot eivät ole arvioineet sääntöjen puitteissa.
No tähän sopii klassikko:

Ei näitä sääntökirjan mukaan vihelletä.
 
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
No tähän sopii klassikko:

Ei näitä sääntökirjan mukaan vihelletä.
Mahdotontahan tuollaisten "oikein" rankkaaminen on. Loppuviimein kyse on kuitenkin vain mielipiteestä, varmaan moni vetääkin aika mutupohjalta.

Räikeimpänä esimerkkinä vaikka tuo San Marinon raati, joka näyttäisi siltä kuin olisi havaittu ainoastaan se "Vocal capacity" -kriteeri ja luonnollisesti Italialle täydet pisteet.

Jos tuon tekisi ns. oikein, pitäisi varmaan jokaisen raadin jäsenen rankata maat erikseen jokaisessa kategoriassa, laskea näistä keskiarvo ja rankata näiden perusteella ja tämän jälkeen näistä rankkauksista koko raadin keskiarvo, jonka perusteella pisteet. Tuskin tuolla kuitenkaan näin systemaattisesti toimitaan. Kuinkahan pitkään raadeilla on edes aikaa pisteyttää näitä? Veikkaisin, että aina niukasti, koska jury-show on Suomen aikaa klo 22 illalla ja pisteet varmaan toimitettava vielä saman illan/yön aikana eteenpäin.
 

otus

Jäsen
Suosikkijoukkue
لօҟҽɾìէ
Mielestäni Käärijän Cha Cha Chata on epärehellistä verrata mihinkään muuhuun kuin toisiin suomen kielisiin kappaleisiin. Sillä saralla taitaa vedellä ihan omilla miljoonillaan. Sitten vähän folionuttuilua, että maassa missä euroviisuihin suhtaudutaan äärimmäisellä intohimolla ja merkkivuosi edessä, niin en pitäisi täysin pois suljettuna, että olisi pyritty vaikuttamaan joihinkin raateihin, ja fiksuintahan se on siten että pahin kilpakumpani jätetään pisteittä. Niitä soppareita ei hirveän monta tarvitse tehdä saadakseen jo ainakin suuren edun kilpailijaan vastaan. En minä silti tähän usko, ja riskit on niin suuret että tuskin röyhkeys riittäisi.
 

tres11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Spåra ja K-Espoo
Mahdotontahan tuollaisten "oikein" rankkaaminen on. Loppuviimein kyse on kuitenkin vain mielipiteestä, varmaan moni vetääkin aika mutupohjalta.
Mitä me sitten ylipäätään tehdään ammattiraadilla jos vetävät mutupohjalta? Eikös ammattiraadin ja arvostelukriteerien noudattamisen pitäisi juuri estää mahdollisimman paljon tätä tapahtumasta...
 

Lystikäs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sitten vähän folionuttuilua, että maassa missä euroviisuihin suhtaudutaan äärimmäisellä intohimolla ja merkkivuosi edessä, niin en pitäisi täysin pois suljettuna, että olisi pyritty vaikuttamaan joihinkin raateihin, ja fiksuintahan se on siten että pahin kilpakumpani jätetään pisteittä. Niitä soppareita ei hirveän monta tarvitse tehdä saadakseen jo ainakin suuren edun kilpailijaan vastaan. En minä silti tähän usko, ja riskit on niin suuret että tuskin röyhkeys riittäisi.
Jos mässytellään salaliittoteorioilla vielä enemmän - ihan pilke silmäkulmassa, sillä tällaista on aina hyvin vaikea uskoa todeksi. Tosin, niin oli vaikea uskoa, että tallipäällikkö voisi käskeä katuradalla toista kuljettajaansa ajamaan tarkoituksella seinään, jotta toinen kuljettaja voi käydä vaihtaa renkaat etukäteen ja voittaa koko kilpailun, mutta näin se Briatore teki, vaikka voitolla ei Renaultille ollut maailmanmestaruuden kannalta mitään väliä - ja FIA salasi sen saatuaan tietää totuuden... joten kaikki on näköjään mahdollista. (Edit: FIA:n tilalle lipsahti vahingossa FIFA - järjestötason korruptiosta kun puhutaan.)

Mutta tässä tulee vähän paksumpaa foliota. Ottakaa huumorilla vastaan. Yhteensattumaa tai ei, niin kuudesta näiden euroviisujen sisäpiirimaasta (rahoittajat ja järjestäjämaana olleesta Ukrainasta) viiden maan ammattiraadit antoi periaatteessa Suomelle nollat ja Ruotsille 12 (Saksa, Iso-Britannia, Ukraina - Espanjalta tuli Suomelle 1 - 12 Ruotsille, ja Italialta antoi Suomelle 0, mutta "vain" 8 Ruotsille.) Viides rahoittajamaa - Ranska, josta ennakoitiin Ruotsille haastajaa poikkesi linjasta ja Suomelle enemmän tuomaripisteitä kuin Ruotsille. Näiden rahoittajamaiden yleisöstä, Saksa, Iso-Britannia ja Espanja antoi Suomelle täydet 12 ja Ukraina 10 pistettä. Italia ja Ranska 6 - mutta tämän voi laskea taktisen äänestämisen piiriin, kuten Suomessakin kävi. Kun halutaan oman voittavan, harvemmin äänestetään kilpailijaa, poikkeuksena Ruotsi, jonka viisuyleisö eli varmaan samanlaisessa kuplassa kuin täälläkin usein ja tuudittauduttiin varmaan voittoon.

Ja nyt se salaliitto-osuus... Nämä rahoittajatahot pois lukien Ranska, joka oli itsekin haaste Ruotsin Euroviisumenestykselle saavat varmasti halutessaan tietää miten semifinaaliäänestys meni, jossa Suomi aika selkeästi murskasi selkeän ennakkosuosikin Ruotsin. Ja niin kuin urheilukisatkin, niin viihdetapahtumatkin halutaan varmasti rahoittajien näkökulmasta järjestää maassa, jossa siitä saadaan täysi hyöty irti. Suomen euroviisuvoitto olisi varmasti ollut iso pettymys, niin rahoittajamaille, kuin Ruotsillekin, joka tosiaan panosti todella paljon tähän viisuvoittoon. Jos näiden rahoittajamaiden tuomaristot saadaan näkemään Euroviisujen yleinen hyöty - pois lukien Ranska, jonka intresseissä tuskin on pedata Ruotsille voittoa, kun omakin voitto oli jollain tavalla mahdollinen - ainakin heidän mielestään, ja Ruotsi, jonka tuomaristo on varmasti poikkeuksellisen suoramunaista, eivätkä varmasti halua sorsia "pikkuveljeä", niin sitten ollaan jo lähellä unelmaa. Siihen vielä mukaan pari maata, jossa lahjusten ottaminen on maan tapa - Albania, Moldova, Latvia ja Romania, antamaan Ruotsille täydet ja Suomelle nollat, niin ei tarvitse enää pelätä semifinaalissa koettuja yleisöääniä. Romania ja Latvia tosin antoi Ruotsille vain 10, mutta eiköhän sekin riittänyt kun Suomi sai nollat.

Todennäköisesti edellä oleva on vain sattumaa, mutta kun tuota 12-0 harrastaneet tuomaristot sattuivat olemaan joko noita rahoittaja-/järjestäjämaita tai maita, joissa lahjuksiin osataan varmasti suhtautua suopeammin kuin monissa muissa maissa, niin sopiihan sitä hieman spekuloida. Ruotsin voitto on varmasti ollut monen eliittitahon toive.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Änärin suomalaiset
Törmäsinpä kommenttiin, jossa näitä tämänkin vuoden viisuja pidettiin äärimmäisen poliittisina. Syy? Tietenkin se, että kärkeen oli äänestetty kaksi Nato-asioiden vuoksi hyvin paljon esillä ollutta maata.

Kyllä näitä salaliittoteorioita riittää ja on monenlaiseen lähtöön.
 

Zeic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Vielä cha cha chananen. Olen koittanut ajatella euroviisuista niin, että miksi ne edes pitäisi voittaa? Musiikkiin ei luonnostaan kuulu paremmuus järjestys. Sadan metrin juoksussa voidaan yksinkertaisesti todeta, että se joka on nopein voittaa, mutta musiikissa ei ole mitään sellaista mittaria. Siitä johtuen ruotsalaisetkin antoivat falskeja perusteluja musiikin "laadusta", vaikka enemmän tuollainen äänestys on psykologiaa tai korruptiota. Esimerkiksi Noise-kirjassa Kahneman kertoo tutkimuksesta, jossa ihmisten piti äänestää parasta kappaletta ennalta tuntemattomien kappaleiden listasta. Havaittiin, että aluksi satunnaisesti annettu ääni ratkaisi, mille kappaleille ääniä alkoi kertyä niin että se näkyi ratkaisevasti vielä lopullisissa tuloksissa. Samoin kaikkien pitäisi äänestää irrallaan täysin tietämättöminä muiden mielipiteistä, muuten ryhmän alfaihmisten mielipiteet vaikuttavat muihin. Kuitenkin nyt kun Suomi oli yksi ennakkosuosikeista, niin kyllähän se kieltämättä vähän nyppii että voitto meni sivusuun.

Loppujen lopuksi Kääriän jatkon kannalta voi olla jopa hyötyä että hän ei voittanut. Ihmiset voivat aivan hyvin pitää jopa enemmän "häviäjästä" jolta vääryydellä tai epäonnella vietiin voitto, mitä voittajasta. Juha Mieto. Idols kisailijoistakin lopulta menestyneimmän uran on tehnyt Antti Tuiskus, Anna Abreau ja Anna Puu, jotka eivät kisaa voittaneet. He saivat julkisuuden, jolla tulla tunnetuksi, loppu on itsestä (ja tiimistä) kiinni. Se että laulukilpailun voittoa ei tullut pienentää leimautumista kilpailuun, mikä helpottaa elämää kisan ulkopuolella.

Lordin tapauksessahan homma meni niin että ensin Lordia paheksuttiin. Sitten kun voitto tuli, ihmiset sekosivat ja Lordi oli lehtien lööpeissä koko kesän oli aihetta, eli ei. Lopulta ihmiset kyllästyivät Loordiin kokonaan ja keski jopa kymmenen vuotta niin että Lordi vaiennettiin täysin Suomessa. Keikoille ei tullut yleisöä ja levyt haukuttiin pystyyn. Suomalaiset kyllästyivät Loordiin pitkäksi aikaa, kun siitä saatiin totaalinen yliannostus.

Nyt menetettiin mahdollisuus huutaa "Jee!" kisan jälkeen ja kilistää laseja. Pientä lisäiloa voi silti vetää tiedoisuudesta että ruotsalaiset tietävät ettei heidän artistinsa ollut kisan suosituin. Voitossa on pieni kitkerä maku. Samoin ihmiset ympäri Eurooppaa laulamassa suomeksi tehtyä kappaletta on ennenkuulumatonta.
Kappalehan sai kaikkien aikojen toiseksi eniten yleisöääniä, mutta oikeastaan voisi sanoa että kaikkien aikojen eniten musiikillisilla ansioilla saatuja ääniä. Ukraina toki ansaitsi sympatiansa, mutta silti heidän suosionsa oli enemmän poliitiikkaa, mitä kappaleen ansiota. Cha cha cha chareborg.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KeuPa HT
Mitä me sitten ylipäätään tehdään ammattiraadilla jos vetävät mutupohjalta? Eikös ammattiraadin ja arvostelukriteerien noudattamisen pitäisi juuri estää mahdollisimman paljon tätä tapahtumasta...
Ei mitään.

Pitäisi teoriassa, mutta käytännössä lähinnä pahentaa ongelmaa. Vähän kuin VAR jalkapallossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös