Euroviisut 2013

  • 164 021
  • 1 204

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Onpa jopa saatu lukea kuisketta euroviisulähetyksen kulissien takaa, että hommassa pitää olla HOMOA!, kaikki ovat euroviisudiggarit on HOMOJA!, mutta moniko tähänkin ketjuun tämän illan aikana kirjoittaneesta nyt sitten on tälläinen HOMO!?

Todennäköisesti yksi. Mutta olen kyllä samaa mieltä, ettei siinä mitään homoa tarvitse olla (mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan) tai ylipäätäänkään kappaleella ei mielestäni tarvitse eikä pitäisi lähteä miellyttämään yhtään ketään.

Oma vaatimukseni on lähinnä hyvä laulaja. Biisin sanoille tai tyylilajille ei ole oikeastaan mitään ennakkovaatimuksia. Pääasia, että se herättäisi jotain tunteita ja mielestäni tämä biisi nuo vaatimukset täyttää, joten kyllä sitä tämän kolme ja puoli kuukautta kestää kuunnella, jos ei pidempään.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ruotsin karsinta, eli Melodifestivalen tulee lauantaisin yhdeksältä YLE Femmalta. Semifinaalit alkoivat viime viikolla ja kilpailu huipentuu 9.3 käytävään finaaliin Malmössa. Ja siellä on niin kova taso (kuten aina) että Ruotsi ei kyllä tule Suomelle häviämään.
Sellainenkin ihme on pari kertaa nähty, että Suomi on voittanut tämän Ruotsin uskomattoman tason.
 

Hirvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Krista oli finalisteista paras euroviisuedustaja Suomelle, mikäli ajattelee asiaa viisuissa menestymisen kannalta. Musiikillisesti paras olisi ollut Saari, mutta ei tämäkään huono ole. Krista voi palauttaa Suomen finaalikantaan jälleen vuoden tauon jälkeen, johon uskon myös vahvasti. Näytti livenäkin toimivan hyvin, hoten hyvin mielin voin jäädä odottamaan toukokuuta.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tunnutaan täälläkin puhuvan, että euroviisufoorumeilla ei Kristasta tykätä, ja homoskeneä pitää miellyttää, mutta at the end of the day (sic), moniko niistä sadasta miljoonasta äänioikeutetusta on tätä euroviisuhomoporukkaa?
Oman näkemykseni mukaan aika pieni osa. Näkisin että tuolla ei nimenomaan ole sellaisia "normi" viisufaneja paljoa vaan enemmänkin sellaisia analysoivia musiikkidiggareita, joille ei tuollainen helposti pureskeltava purkka uppoa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Onpa jopa saatu lukea kuisketta euroviisulähetyksen kulissien takaa, että hommassa pitää olla HOMOA!, kaikki ovat euroviisudiggarit on HOMOJA!, mutta moniko tähänkin ketjuun tämän illan aikana kirjoittaneesta nyt sitten on tälläinen HOMO!?

Mitä vitun kuisketta? Olen ihan perushetero, satuin vain olemaan organisaatiossa duunissa silloin kun Suomessa kisat järjestettiin. Aiemmin en ollut juuri ollut mikään viisudiggari enkä ole vieläkään, mutta tulihan tuota nähtyä yhtä sun toista. Kaikki se lobbaus taustalla jne.

Viisut eivät enää nykyään ole samanlaiset "puhtoiset" laulukilpailut kuin joskus Waterloon ja Ein bischen Frieden -aikoina. Vain joitain mainitakseni. Show-contest voisi nykyään olla parempi termi.

Siksi juuri nyt valittu esiintyjä shownsa kanssa pystyy erottumaan massasta, ja veikkaan että heistä pidetään. Ne ajat ovat menneet kun ryppyotsaisesti katsottiin pavarotteja ja vastaavia metsäketoja. Toki aplodit saavat hekin. Diggi-loo, diggi-ley, alla tittar på mig...
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Finaalipaikasta en tiedä, mutta turha uneksia mistään oikeasti hyvistä sijoituksista.

Taustatanssijat ja muu sälä ympärillä oli tarpeeksi "euroviisumaista", jotta voi pärjätä, mutta kappale itsessään on liian tylsä, ei jää kertsi soimaan päähän.

Tuli vähän mieleen samanlainen tusinatavarapoppi, jolla britit ovat yrittäneet useina vuosina pärjätä, mutta sen sijaan ovat usein olleet lähellä jumbosijoja.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Euroviisuthan on menettänyt (tai tietoisesti hävittänyt) kaiken sen ideologian, mitä se joskus vielä 80 -luvulla edusti. Suomen karsinnat on varsin ironisesti nimetty "uuden" musiikin kilpailuksi, vaikka nykyään suuri osa biiseistä on kopion kopion kopio.

Nyt Suomea edustaa kappale, jonka soundi on suoraan 2000 -luvun alusta ja sillä yritetään pärjätä? Lisäksi kappaleessa ei ole MITÄÄN suomalaisuudesta muistuttavaa, joka tosin on sinänsä varsin tälle kansalle ominainen piirre. Ei pärjätty näissä kinkereissä ennenkään kummoisesti mutta silloin sentään pidettiin omista jutuista jollain tapaa kiinni. Nyt yritetään olla niin eurooppalaista (lue: ruotsalaista) mutta feilataan siinä surkeasti.

Euroviisuista löytyy yleensä 2-3 oikeasti hyvää kappaletta, jotka sitten äänestetään ibiza -jumputuksen jalkoihin. Joku sanoikin, ettei Euroviisut ole hyvää musiikkia juuri viime vuosina nähnyt ja se on yleisesti tiedossa mutta ihmettelen miksi näin on.

Euroviisut sinänsä on hyvä leikkaus tämän vuosikymmenen musiikin tilasta. Hyvää musiikkia pitää nykyään osata löytää itse, sillä mainstreamissa se on käsittämättömän heikosti edustettuna. Musiikillisesti mennään kovaa vauhtia kohti karseinta vuosikymmentä aikoihin.
 

Ritarisydän

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Philadelphia Flyers, Real Madrid
Kyllähän aivan oikea artisti Suomesta sinne kisoihin lähetetään. Kuten täällä on jo todettu, biisi ja esitys sopivat todella hyvin Euroviisuihin. Krista laulaa livenä myös todella hyvin (vrt. esim Waldo's People). Lisäksi Kristalle täytyy antaa pisteitä siitä, että on itse väsännyt kappaleen ja laittanut omia pennosia likoon päästäkseen Euroviisuihin.
 

axe

Jäsen
Ite en tajua lainkaan Mikael Saaren piisin suosiota. Oon tainnut nyt sen kolme kertaa kuulla pidemmän aikavälin aikana ja joka kerta se vaan ihmetyttää. Mutta myönnän auliisti olevani sen verran juntti, että tykkään esim. elokuvissa viihteestä enkä taiteesta, ja sama pätee musiikkiin. Ja vaikka tuosta tykkäisikin yli kaiken, niin pitäähän nyt joka helkkarin älyllisen olennon ymmärtää, ettei sen paikka nyt ainakaan euroviisu-lavalla ole. Olisi ollut aika taattu vessatauon paikka sadassa miljoonassa eurooppalaisessa kodissa. Jotenkin tuntuu, että nää Saaren ylistäjät ja Kristan mollaajat sun muut "kansainväliset euroviisufoorumit" on sitä samaa poppoota, joiden mielestä Paradise Oskarin olisi pitänyt voittaa koko skaba ja se viime vuoden käsipalloilijakin koki eurooppalaisen oikeusmurhan kun ei pärjännyt. Parasta tämän vuoden valinnassa onkin että EI lähetetty sinne ketään edustamaan nimenomaan suomalaista musiikkia, kun se nyt ei ensinnäkään ole kauhean hyvää ja toiseksi on nähty ettei se myöskään pärjää.

Tuon haukunnan päälle jatkan junttiuteni myöntämistä ja jopa korostamista sanomalla, että olin yllättynyt kuinka ihan ok musaa ja esityksiä ne tuuppas eetteriin kahdeksan piisin verran (lasken siis tähän myös Saaren). Olihan siellä mukana ihan mitään sanomatonta (Diandra), suoria pastisseja paremmista (se viiksilaulajabändi) ja liki-plagiaatteja (Orkonova), enkä mitään noista tule koskaan ostamaan enkä edes laittomasti ilmaiseksi lataamaan, mutta ei tuossa sohvalla maatessa sattunut korviin eikä ottanut silmiin ollenkaan. Odotin että siellä olisi sellaisia suorastaan raivoa herättävän huonoja kappaleita mukana kun en ole aiempia vuosia hirveästi seurannut vaan vain päätellyt voittajista, että sinne taakse on pakosti jäänyt sitten koko lailla karmeaa tuubaa.

Aiempaan vielä mahdollinen muutos, että se Great Wide Northin piisi oli sellainen, joka saattaisi mun soittolistalta löytyä. Se olisi mun puolesta saanut myös edustaa Suomea, veljesbändi olisi ollut vielä hieno gimmick. Silti mukavaa, että Suomesta lähtee kerrankin hauska esitys jossa on tarttuva piisikin. Ihmetyttää ihan tonnilla kun jonkun kirjoittajan mielestä tää Marry Me ei jää mieleen - sehän oli korvassa kiinni jo ekalla soitolla. Tosin muuten sekin toimi paremmin silloin alussa pelkän laulajan ja taustamimmien keskinäisellä pelillä kuin nyt kun siellä oli kahdeksantoista tanssijaa ja muuta häslääjää lavalla. On muuten yksi Suomen perusongelmista viisuissa vuosi toisensa jälkeen, että se lopullinen showversio on lähes poikkeuksetta ollut paskempi kuin näissä jossain karsinnoissa tai kotimaan finaaleissa.

(Tykkään katsoa myös Putousta.)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä vitun kuisketta? Olen ihan perushetero, satuin vain olemaan organisaatiossa duunissa silloin kun Suomessa kisat järjestettiin.

Kuiske-sanaa käytin kieliasun rikastuttamistarkoituksessa viitatessani siihen että kerroit olleesi euroviisujen "kulissien takana" ja että mukaasi "euroviisut ovat jo pitkään olleet sellaista gay-pridea, että jos haluaa menestyä on se otettava huomioon".
Olen pahoillani jos koit sanavalintani jotenkin viittaavan seksuaaliseen perussuuntaumukseesi.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Kristan biisi oli näistä finaalin biiseistä oikeastaan ainoa euroviisubiisi. Se oli sellainen mieleen jäävä biisi, joka ei olisi mikään radiohitti ilman Euroviisuja, mutta tuo biisi sopii kyseiseen kilpailuun. Show pitää saada vielä nostettua potenssiin kymmenen, jotta olisi mahdollisuus menestymiseen sillä ilman mahtipontista show'ta ei tule menestystä. Euroviisut ovat jo vuosia olleet enemmän show-kilpailu kuin laulukilpailu. En muista sitten Helsingin voittajan Molitvan jälkeen voittajabiisiä jossa itse kappale olisi keskeisessä osassa shown sijaan.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Kristan biisi oli näistä finaalin biiseistä oikeastaan ainoa euroviisubiisi. Se oli sellainen mieleen jäävä biisi, joka ei olisi mikään radiohitti ilman Euroviisuja, mutta tuo biisi sopii kyseiseen kilpailuun.

Totta, biisi on menevä, hauska, mieleenjäävä sekä toimii siellä isoilla lavoilla kunhan paukkuja lisätään tuohon show-osioon! UMK:n paras biisi omaan makuun oli se Arion: Lost mutta Krista käy paremmin sinne Euroviisuihin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Totta, biisi on menevä, hauska, mieleenjäävä sekä toimii siellä isoilla lavoilla kunhan paukkuja lisätään tuohon show-osioon! UMK:n paras biisi omaan makuun oli se Arion: Lost mutta Krista käy paremmin sinne Euroviisuihin.

Kuten jo aiemmin mainitsin, lopulliseen live-esitysversioon Euroviisuissa liittyy se esiintyjien rajoitettu määrä lavalla. Sinne ei voi roudata kuutta nunnaa, paria heidia ja neljää gay-boyta, joten se tulee näkymään.

Arionista sitä mieltä, että biisi ihan ok, samoin esitys mutta solistin habitus oli sen verran poikkeava että häiritsi. Olisi voinut meikata itsensä esim. nuoreksi Draculaksi, niin jo olisi uskottavuus noussut potenssiin.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Totta, biisi on menevä, hauska, mieleenjäävä sekä toimii siellä isoilla lavoilla kunhan paukkuja lisätään tuohon show-osioon.
Kyllä. Ei Euroviisuja pidä ottaa niin vakavasti kuin monet tuntuvat ottavan.
Viisut on yksi tv-kevään kohokohdista ja tänä vuonna voi jopa oikeasti odottaa menestystä meiltäkin.
Ne jotka epäilevät, että ei tällaisella skeidalla voi pärjätä, voivat katsoa vaikka tästä koosteesta kaikki 2000-luvun voittajat. Tämän klipin perusteellakin Kristalta voi odottaa ihan realistisesti vaikka mitalisijaa. Monenko puolesta olisit pistänyt rahasi likoon.

Eurovision All Winners 2000-2012 (HQ HD) - YouTube
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
On muuten yksi Suomen perusongelmista viisuissa vuosi toisensa jälkeen, että se lopullinen showversio on lähes poikkeuksetta ollut paskempi kuin näissä jossain karsinnoissa tai kotimaan finaaleissa.

(Tykkään katsoa myös Putousta.)

Suomessa UMK:n säännöt on löysemmät kuin Euroviisujen. Euroviisuissa lavalla saa olla 5 henekä, UMK:ssa 8. Euroviisuissa biisin pitää olla 3min, Suomessa saa olla pitempikin, jos sen lupaa lyhentää Euroviisuihin.

Miksi erilaiset säännöt, sitä sopii miettiä. Ruotsistahan tätä formaattia on kopioitu, ja hienosti tänävuonna saatiin todellakin Uutta musiikkkia, uusia tekijöitä. Ruotissa valitaan 32 biisiä, joista 15 on oltava ennen levyttämättömiä artisteja ja karsintaohjelmaia on 4 (4 varsinaista ja viides keräilyerä) ja sitten finaali. Ei tuomariääniä, ainoastaan yleisöäänet. Myös ruotisnkielisillä biiselillä on kiintiö jne. Tällä Tuomariäänillä on ahettu jotain Idoels tyyppistä aspektia tähän, mutta mun mielestä se ei toimi.

(En ymmärrä mitenkä kukaan voi katsoa Putosta yli 10min oksentamatta ja vaihtamatta kanavaa)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Kristan genre oli ehkä oikea menestymisen kannalta, mutta toteutus ei vain riitä. Olen sitä mieltä, että britit ja ruotsalaiset tekevät tällaiset popit paremmin, tässä kertsi on monotoninen ja tylsä.
Veikkaan huonoa menestystä, mutta ehkä nuo tuomariston ammattilaiset tietävät paremmin...

Se YleX:n musiikkipäällikkö oli kyllä hukassa kommenteissaan Kristalle ja Arionille Ferrareineen ja Kaarleineen, huoh mitä mukahauskaa diipadaabaa.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Noniin, tv:stä tuttu Krista S. lähtee siis kisoihin, eikä tämä nyt välttämättä mikään huutava vääryys ole. Aivan kuten joku sanoi: euroviisua Euroviisuihin.

Great Wide North oli oma suosikkini musiikillisesti, mutta mielestäni finaalipaikkaa sillä ei olisi kuitenkaan saavutettu. Arion oli luokkaa ihan jees, mutta hevi ei ole liialti suosiossa paistatellut viime vuosien skaboissa eikä kundien biisissä ollut sitä jotain peitotakseen menevämmät jumputukset. Muihin UMK-finalistehin en uskonut missään vaiheessa.

Marry Me on tosiaan aika hykerryttävän geneeristä hömpänpömppää eikä Krista nyt mitenkään säkenöivästi erotu slobojen vastaavista silosääristä. Kokoonpanossa on hieman samaa auraa, kuin toissavuotisessa Armenian kappaleessa, joka "ulkomusiikillisista" avuistaan huolimatta jäi finaalien ulkopuolelle. Marry Me:n vahvin koukku on luonnollisesti se helvetillisen tarttuva "dingdong"-osuus, mutta riittääkö tuo vetämään Kristan finaaliin saakka. Oma aavistukseni sanoo toistaiseksi, että ei riitä, mutta katsotaan miten muiden semifinalistien kappaleet mielipiteeseen sitten vaikuttavat.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Yllätyin positiivisesti että yhden kuuntelu kerran perusteella valikoitunut suosikkini Krista meni kuin menikin voittoon. Biisi voi olla nopeasti pureksittu eikä se välttämättä ole klassikko materiaalia mutta harvemmin viisut sellaisia tarjoaa. Minusta tässä biisissä on kuitenkin tarvittavat osa-alueet kunnossa ja biisissä on korvaan tarttuva kertsi ding dongeineen. Eikä siitä muusta showsta ainakaan haittaa ole. Enkä näe sitäkään haittana että ote on humoristinen, eikä meininki ole liian ryppyotsaista. Ja omasta mielestäni Krista on ulkoisesti myös varsin viehättävän näköinen ja kun pitää itsensä sopivassa määrin naapurintyttönä niin erottuu kyllä itäblokin tytöistä. Yllättävän vahvaa vastustusta Krista näyttää täällä viisuketjussa herättävän. Ei tämä nyt niin totista ole, ei ainakaan saisi olla. Ja turha jostain Suomen Euroviisusta on mitään myötähäpeitä tuntea, jos ei vetänyt ranteita auki Kojon esityksistä niin ei sitä pidä tehdä tästäkään. Tässä on paljon hyviä elementtejä vaikkei musiikki olisikaan juuri sitä omaa suosikkia. Itsehän olen musiikin suhteen melkein kaikkiruokainen joten en muutenkaan ymmärrä ehdotonta suhtautumista johonkin tiettyyn musiikkiin.

Hyvä Krista ja onnea Ruotsin sekä koko Euroopan kosintaan.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kuuntelin ja katselin netin kautta vain tuon Kristan kappaleen ennen eilistä finaalia enkä ollut muita finaalikappaleita kuullut enkä nähnyt. Totesin muita kappaleita näkemättä ja kuulematta, että tuo Krista voittaa ja sen pitää voittaa. Muut kappaleet eilen kuultuani olin ihan samaa mieltä ja oikeahan sen sitten voitti. Aivan saletisti on finaalissa, eurovisiomaisen rasittava dingong takaa sen.

Heja Finland!
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No nyt on sitten joku feministi ottanut kappaleesta nokkiinsa. Linkki Iltalehteen

Miksi kaikki pitää ottaa niin tosissaan? Miksi joku ylipäätään luulee, että Krista laulaa tuossa tosissaan? Miksei laulua voi vain ottaa lauluna eikä minään julisteuksena naisten oikeuksien heikentämisen puolesta?
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Miksi kaikki pitää ottaa niin tosissaan? Miksi joku ylipäätään luulee, että Krista laulaa tuossa tosissaan? Miksei laulua voi vain ottaa lauluna eikä minään julisteuksena naisten oikeuksien heikentämisen puolesta?

Kyllä se taitaa kuitenkin ainakin siinä mielessä tosissaan laulaa, että tuo laulu kertoo Kristan omasta parisuhteesta.

Mutta en ymmärrä minäkään, pitikö tuostakin silti mennä loukkaantumaan, kun ei hän sitä kuitenkaan minään kannanottona naisten asemasta tarkoittanut.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä se taitaa kuitenkin ainakin siinä mielessä tosissaan laulaa, että tuo laulu kertoo Kristan omasta parisuhteesta.

Okei, tuota en tiennyt. Mut kun vaikka näin onkin, niin miksi jonkuin muun pitää siitä ottaa pulttia, miten Krista oman parisuhtensa kokee?
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Suomessa UMK:n säännöt on löysemmät kuin Euroviisujen. Euroviisuissa lavalla saa olla 5 henekä, UMK:ssa 8. - - -

Itse asiassa kuusi (6) henkilöä viisuissa. UMK-finaalissa lavalla oli 12 henkilöä.

Noille feministeille Krista pisti tänään jauhot kurkkuun Ylen haastattelussa, kun nauroi noille ja ihmetteli että ei se hänen vikansa ole jos on huumorintajuttomia ihmisiä. Biisi on hänen mukaansa vedetty tarkoituksellisesti överiksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös