Euroviisut 2009

  • 123 176
  • 908

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Voisinpahan minäkin heittää kehiin omat arviot kappaleista, kun useimmat niistä on jo tullut kuultua useampiakin kertoja:

Semifinaali 1

Montenegro
Andrea Demirovic - Just get out of my life
Aika perusveto, jossa ei ole kuitenkaan oikeastaan mitään omaperäistä. Ei kuitenkaan ala ärsyttämään vielä myöhemmilläkään kuuntelukerroilla.

Tshekki
Gipsy.cz - Aven romale
Aivan järkyttävän huono kappale jo heti alkumetreiltä, joka ei kelpaa edes protestiäänestäjille, koska on vain yksinkertaisesti niin ärsyttävä.

Belgia
Patrick Ouchène - Copycat
Ihan kivan kuuloinen, mutta laulajassa on jotain pirun ärsyttävää.

Valko-Venäjä
Petr Elfimov - Eyes that never lie
Laulaja näyttää taas ihan siltä, kuin olisi tehty muovista, niin kuin V-Venäjän edustajat usein ennenkin. Myös huono Englanti vähän särähtää korvaan. finaaliin

Ruotsi
Malena Ernman - La voix
Kappale voisi sinänsä olla ihan voittaja-ainestakin, mutta äänen käyttö on ihan kamalaa. finaaliin

Armenia
Inga and Anush - Jan Jan
Jää junnaamaan pakalleen ja pidemmän päälle alkaa käydä ärsyttäväksi.

Andorra
Susanne Georgi - La teva decisió
Ihan pirteetä poppia, josta ainakin mä tykkään. finaaliin

Sveitsi
Lovebugs - The highest heights
Luultavasti esiintyjästä johtuen kuulostaa tosi tylsältä. Jollain vähän karismaattisemmalla laulajalla vois pärjätäkin. finaaliin

Turkki
Hadise - Dum tek tek
Yksi voittajasuosikeista minun kirjoissani. Resepti saattaa ehkä olla tuttu ja turvallinen, mutta mielestäni edelleenkin toimiva. finaaliin

Israel
Noa & Mira Awad - There must be another way
Mun mielestä rauhasta tai muista yhteiskunnallisista asioista laulaminen ei automaattisesti tarkoita äänestäjien kosiskelua. Eikä tää kappalekaan nyt niin huono ole. finaaliin

Bulgaria
Krassimir Avramov - Illusion
Video kuulostaa aivan kauhealta ulinalta ja tiettävästi se kuulostaa livenä vielä pahemmalta.

Islanti
Yohanna - Is it true
Mun mielestä tämä jos mikä on tylsä balladi, joka ei sitten sytytä millään, vaikka ihan kivasti tyttö laulaakin.

Makedonia
Next time - Neshto shto ke ostane
Ihan kiva nähdä viisuissa tämänkin tyylisiä kappaleita, mutta videoiden perusteella paha sanoa mitään. Ylen videon äänentoisto ei ainakaan toiminu kunnolla. finaaliin

Romania
Elena Gheorghe - The Balkan girls
Joku sanoi, että tämä kappale olisi esimerkki aidosta luomisen vimmasta tjs., mutta minun mielestäni tämä on muovia pahimmasta päästä eikä laulajakaan tunnu osaavan laulaa.

Suomi
Waldo's People - Lost control
Waldo's People kuului suosikkeihini jo 90-luvulla, eikä tämäkään kappale petä siinä mielessä. finaaliin

Portugali
Flor de Lis - Todas as ruas do amor
Aivan liian monimutkainen kappale euroviisuihin, eikä muutenkaan sytytä sitten yhtään.

Malta
Chiara - What if we
Komea lauluääni Chiaralla kuten aina ennenkin, enkä minä nyt tajua, miten tämä olisi sen tylsempi balladi kuin joku muukaan. finaaliin

Bosnia
Regina - Bistra voda
Tätähän on sytetty plagioinnista oikein urakalla. Itse en pysty ottamaan siihen kantaa, mutta ihan kiva kappale mielestäni. finaaliin

Myönnän olevani outo lintu, koska pidän näin toukokuussa lähes kaikista kappaleista, mutta harvat niistä kuitenkaan pysyvät soitossa viisujen jälkeen.
 

Sabaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Stars, Spurs, Werder Bremen, Real Madrid
Nyt on tullut kaikki kappaleet kuunneltua mutta arvioita en niistä rupea laittamaan. Taso kuitenkin tuntuu tippuvan vuosi vuodelta. Tänäkin vuonna silti katson molemmat semifinaalit sekä finaalin. Itse voisin tässä ajankuluksi myös veikkailla että ketkä ensimmäisestä semifinaalista selviävät finaaliin. Kyseessä siis veikkaus eikä toivomus:

-Belgia
-Valko-Venäjä
-Ruotsi
-Armenia
-Turkki
-Makedonia
-Romania
-Suomi
-Malta
-Bosnia
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Jatkoa...
Yritetään, josko tähän toiseen semifinaaliin löytyis vähän kriittisempi ote, kun jälkeenpäin noi ensimmäisen semifinaalin arviot näyttää vähän liiankin mitäänsanomattomilta.

Semifinaali 2

Kroatia
Igor Cukrov feat. Andrea - Lijepa tena
Mä tavallisesti tykkään balkanilta tulevista balladeista, mutta tämä on kyllä pettymys. Ei uppoa meikäläiseen.

Irlanti
Sinead Mulvey & Black Daisy - Et cetera
Mulle tulee tästä mieleen Tiktak, joka tosin kuulostaa huomattavasti paremmalta. Tästä jää vähän pliisu vaikutelma. Mitä ikinä se sitten tarkoittaakin.

Latvia
Intars Busulis - Probka
Satuin kuulemaan tämän Ruotsin esikatseluohjelmasta, jossa myös selitettiin, mitä ne sanat tarkoittaa. Siitä jäi aika sekava kuva, eikä kyllä muutenkaan vakuuta.

Serbia
Marko Kon & Milan Nikolic - Cipela
Taas huumoria... Olisi toivonut, että serbia olisi pysynyt sillä balladilinjalla, koska niistä mä olen tavallisesti tykännyt. Tämä taas on sietämätön.

Puola
Lidia Kopania - I don't wanna leave
Toinen vaisuksi jäävä balladi. Mielestäni kisojen huonoin balladi, ellei kyprosta oteta huomioon.

Norja
Alexander Rybak - Fairytale
Tavattoman söpö laulaja, ja Norjan onni lienee se, että pohjimmiltaan euroviisuissa ensivaikutelma ratkaisee voittajan, koska muutaman kuuntelukerran jälkeen alkaa hohto kadota. finaaliin

Kypros
Christina Metaxa - Firefly
Tästä tulikin jo jotain sanottua. Mielestäni kisojen epävireisin lauluääni, joka alkaa välittömästi sattua korviin.

Slovakia
Kamil Mikulcik & Nela Pocisková - Let'tmou
Tästä ei oikeastaan ole muuta sanottavaa, kuin "kakofoniaa", koska siltä tämä kuulostaa. Äänet eivät synkkaa sitten yhtään.

Tanska
Niels Brinck - Believe again
Ronan Keatingiltä kuulostaa ja muutenkin ihan kelvollinen veto tässä, mielestäni selvästi kokonaisuudessaan heikkotasoisemmassa, toisessa semifinaalissa. finaaliin

Slovenia
Quartissimo feat. Martina - Love symphony
Kappale alkaa hyvin, mutta lopussa paljastuu karu totuus: Kuulostaa ylipitkältä introlta.

Unkari
Zoli Adok - Dance with me
Tästä mä tykkään. Sopivan yksinkertainen ja silti tarttuva. finaaliin

Azerbaidzan
AySel & Arash - Always
Loppua kohden taso selvästi paranee, koska tämäkin on yksi suosikeistani. Mielestäni hittipotentiaalia. finaaliin

Kreikka
Sakis Rouvas - This is our night
Vaikka on kyllä myönnettävä, että Sakis Rouvasin lauluääni on vain hiukan "kauniiden ja rohkeiden" Ridgen vastaavaa paempi, niin silti kappaleen kohtuullisen yksinkertaiset sanat sekä rytmi ovat tarttuvia. finaaliin

Liettua
Sasha Son - Love
Mielestäni tässä kappaleessa ei kuitenkaan olla ihan tosissaan noin imeliä, vaan se on selvästi huumoriväritteinen, josta tosiaankin saa hyvät naurut. finaaliin

Moldova
Nelly Ciobanu - Hora din Moldova
Tässä on nyt sitä kansanmusiikkia, jota jotkut ovat euroviisuihin kaivanneet. Mielestäni ihan hyvä kappale, josta tulee jollain tavalla mieleen "Moja Stikla" muutaman vuoden takaa. finaaliin

Albania
Kejsi Tola - Carry me in your dreams
Albanian kannattaisi ehkä kokeilla välillä muutakin kuin koulutyttöjä lavalla, koska kappale on taas ylempää keskitasoa, mutta laulaja pilaa sen olemalla niin epävarman oloinen. finaaliin

Ukraina
Svetlana Loboda - Be my valentine
Tässähän ei ole kyse siitä, että tämä olisi Ruslanan encore, vaan tämän idea on parodioida Ukrainan aikaisempia euroviisuja. Siihen en ota kantaa, kuinka hyvin he siinä onnistuvat. finaaliin

Viro
Urban Symphony - Rändajad
Tästä mä tykkäsin erottuu kivasti massasta ja vielä oma kielikin on plussaa. Se on sitten eriasia, miten muu Eurooppa sille lämpenee. Aikaisempina vuosina menestys ei ole ollut kaksista hyvilläkään kappaleilla. finaaliin

Hollanti
The Toppers - Shine
Hei pliis! Keski-ikäinen poikabändi. Ei mitään asiaa jatkoon.

PS. Omaperäisyys tosiaan tuntuu ppikkaisen olevan kateissa, mutta minusta pääosa kappaleista on edelleenkin joka vuosi täysin kuunneltavia ja se riittää minulle.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Jo finaalissa

Ranska - Patricia Kaas - Et s'il fallait le faire
Ihan kiva kappale ja täytyy ihmetellä, miten Ranska on onnistunu houkuttelemaan Patricia Kaasin mukaan. Varmaan tänä vuonna tulee vähän parannusta viimevuosien keskiarvoon, joka on noin 20.

Venäjä - Anastasiya Prikhodko - Mamo
Ei tosiaan ole Venäjällä hirveästi hurraamista tänä vuonna. Tosin mun mielestä tämäkin on parempi kuin viimevuotinen, joka oli mun mielestä vuosituhannen toiseksi huonoin voittokappale.

Saksa - Alex Swings Oscar Sings - Miss kiss kiss bang
Mun mielestä ihan kivasti svengaava kappale, joka tuo selkeästi parannusta Saksan viimevuosien yrityksiin verrattuna. Tiedä sitten, mihin se riittää.

Iso-Britannia - Jade Ewen - It's my time
Tämän kappaleen kohdalla on pakko korjata nimimerkki Delteriä, koska iso-britanniahan nimenomaan yrittää ehkä liikaakin. Tämänkin kappaleen tekijäksi on palkattu Andrew Lloyd Webber, mutta siitä olen samaa mieltä, että lopputuloksessa ei kyllä ole hurraamista. Köyhän miehen Whitney Houston.

Espanja - soraya Arnelas - La noche es para mi
Viimeistä viedään ja bensa alkaa olla jo vähissä... Harmiton ihan ok kappale, joka muiden varmojen finalistien tavoin parantaa ko. maan viimevuosien tasoa reilusti.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Minäkin pidin tästä, vaikka kappaleen ensimmäinen sana aika ronskilta kuulostaakin :)

Minulla on teoria siitä, miten se oikeasti alkaa. kurb: alakuloinen, ikävä, murheellinen, onneton, surkea, surullinen, toivoton
Tämä nyt tuli lähinnä mieleen. Lähes sama sanahan (kürb) tarkoittaa sitten taas jotakin aivan muuta :D

Ja jottei aivan ot:ksi menisi niin sanotaan, että ihmettelen suuresti, jos voitto menisi kolmikon Norja, Kreikka, Turkki ulkopuolelle. Eikä minulla henkilökohtaisesti mitään sitä vastaan olisikaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulla on teoria siitä, miten se oikeasti alkaa. kurb: alakuloinen, ikävä, murheellinen, onneton, surkea, surullinen, toivoton
Tämä nyt tuli lähinnä mieleen. Lähes sama sanahan (kürb) tarkoittaa sitten taas jotakin aivan muuta :D

Kõrbekuumuses liiva
Lendab kui jääkülma lund


Tuossa on ne oikeat sanat jolla tuo kipale alkaa. Englanninnos menee näin:
In the desert heat the sand
Blows like ice-cold snow
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Laitetaan vielä omatkin arvioinnit biisi biisiltä, kun nyt on tullut näitä kuunneltua läpi useamman kerran.

Semifinaali 1

Montenegro
Andrea Demirovic - Just get out of my life
Peruskamaa jota on nähty viisuissa enemmän kuin kerran tai kahdesti. Aika taattua Ralph Siegeliä, eli ei sinänsä mikään kelvoton biisi mutta ei mitään erityisen mieleenjäävää eikä omaperäistä. Varsinkin kertosäe on suorastaan tylsä ja täysin mielikuvitukseton. Intro tuo aika voimakkaasti mieleen Donna Summerin Hot Stuffin.

Tshekki
Gipsy.cz - Aven romale
On olemassa hyviä huumoriesityksiä, on olemassa huonoja huumoriesityksiä, ja sitten on olemassa vielä täysin kelvotonta paskaa. Tämä Tshekin biisi menee tuohon kolmanteen kategoriaan. Vitsi joka ei naurata, vaan enemmänkin vituttaa, on minun mielestäni aika epäonnistunut.

Belgia
Patrick Ouchène - Copycat
Tämän idea ei oikein ole auennut minulle. Onko haluttu tehdä huumoriesitys vai ollaanko tässä ihan tosissaan? Ei toimi yhtään!

Valko-Venäjä
Petr Elfimov - Eyes that never lie
Valko-Venäjän Ilkka Lipsasella on kyllä hieno ääni, varsinkin kertosäe sujuu suorastaan komeasti, mutta englanti taipuu vähän kankeasti kuten näillä slaavilaulajilla hyvin usein. Biisin melodia ei ole mitenkään huono, kertosäe on minusta ihan hyvä, mutta vähän jää sellainen tekemällä tehty kuva tästä biisistä. Tuntuu että on haluttu tehdä iskelmästä väkisellä heviä ja lopputuloksena on "hampaatonta kevytheviä". Mutta kyllä tämä esitys eniten kaipaa uutta tyylikonsulttia artistille! Parturiin ja vaatekauppaan mars mars!

Ruotsi
Malena Ernman - La voix
Ihan kammottavaa! Laulaja kuulostaa "normaalisti" lauletuissa kohdissa mieheltä, näyttää kummallisine ilmeineen ihan mielipuolelta, ja ei tällainen klasarilaulun ja discopopin ristisiitos vaan oikein toimi. Ja ruotsalaiseen tyyliin kaikki on niin ennalta suunniteltua ja robottimaista että aika kylmä kuva taas kerran jää naapurin esityksestä.

Armenia
Inga and Anush - Jan Jan
Edellinen arvostelija oli kuvannut tätä junnaavaksi ja se on kyllä ensimmäinen sana joka minullekin tulee mieleen.

Andorra
Susanne Georgi - La teva decisió
Vähän ehkä tekopirteääkin mutta minä pidän tämän biisin A-osasta, se kuulostaa varsin hyvältä. Mutta valitettavasti kertosäkeessä biisi lässähtää täysin, aika moneen kertaan kuultu melodia ja aika mielikuvitukseton kertsi muutenkin.

Sveitsi
Lovebugs - The highest heights
Tämä paranee joka kuuntelulla. Sellaista vähän Killers-/Kent-henkistä poppailua, ja sävellys on minusta hyvä. Tuntuu vaa että tällainen peruspop saattaa jäädä viisuissa vähän pimentoon, kun harjoitustenkaan perusteella ympärille ei ole kyhätty mitään suurta show'ta ja tämä ei saa ansaitsemaansa arvostusta. Minä kyllä pidän tästä kovasti ja menee omalla listallani ihan sinne kärkipäähän.

Turkki
Hadise - Dum tek tek
Ei tämä biisi huono ole mutta onhan tämä tyyli jo nähty viisuissa liian monta kertaa. Minun korvaani tämä kuulostaa aivan liikaa Kreikan muutaman vuoden takaiselta voittajaviisulta (Elena Paparizou - My number one) ja ei tässä esityksessä ole oikein mitään omaperäistä, kaikki on kovin kliseistä ja moneen kertaan nähtyä. Ihan varmasti löytyy kuitenkin kärkipäästä siinä vaiheessa kun pisteitä aletaan laskea.

Israel
Noa & Mira Awad - There must be another way
Tässä myös biisi jossa on hyvä A-osa mutta kertosäe valitettavan mielikuvitukseton. Hyvät laulajat kuitenkin ja mielenkiintoista on kuulla arabia kieltä viisuissa. Minäkään en näe tätä välttämättä mitenkään äänten kosiskeluna, Israelissa on vaan ollut tapana monesti ympätä lauluihinsa poliittistakin sanomaa. Ei kaikkien tarvitse laulaa jotain mitäänsanomattomia rakkaudenlurituksia tms.

Bulgaria
Krassimir Avramov - Illusion
Tämä voi olla livenä aika karua kuunneltavaa... Sitä se on nimittäin jo videolla! Ei tästä oikein muuta jää käteen kuin tuo laulajan kammottava ulvominen.

Islanti
Yohanna - Is it true
Tämä on näitä balladeja joiden olemassaolon unohtaa siinä vaiheessa kun seuraava biisi alkaa. Viisujen kaltaisessa sirkuksessa balladin pitäisi olla luokkaa "maaginen" ollakseen mieleenjäävä. Hyvänä esimerkkinä Bosnian biisi Lejla parin vuoden takaa, se onnistui luomaan juuri sellaisen maagisen tunnelman joka pysäytti kuuntelemaan ja se pystyi sen ansiosta erottumaan massasta. Tämän biisin/artistin lihakset ei siihen riitä.

Makedonia
Next time - Neshto shto ke ostane
Tämä poikkeaa hieman yleisestä viisulinjasta ja pisteet heille siitä, mutta ei tämä kyllä minulle toimi yhtään. Tylsä biisi joka ei jää yhtään mieleen.

Romania
Elena Gheorghe - The Balkan girls
Tästä biisistä on turhaa mitään syvempiä merkityksiä lähteä etsimään, mutta kyllä tämä edes jää mieleen ensikuulemalta. Ihan OK popbiisi mutta ei todellakaan mitään elämää suurempaa musiikkia.

Suomi
Waldo's People - Lost control
Edelleenkään en kovin suuresti fanita tätä, olisin mieluummin nähnyt viisuissa vaikkapa sen Signmarkin, mutta kyllä tämä tässä seurassa on ihan hyvä biisi kuitenkin. Karoliina Kallio vetää livenäkin komeasti ja luojan kiitos 2000-luvun Waldo on hylännyt sen hirveän jamaika-aksentilla vedetyn räppäyksen. Kyllä minä näkisin että tämä finaaliin menee mutta tuskin ihan kärkeen siellä.

Portugali
Flor de Lis - Todas as ruas do amor
Varmaan yksi lyhimpiä listoja maailmassa on se lista jossa luetellaan Portugalin euroviisut josta minä pidän. Se lista ei nimittäin sisällä yhtään biisiä! Tämäkään vuosi ei muuta asiaa mihinkään. Piinaavan pitkältä tuntuu odottaa että tämä biisi loppuisi.

Malta
Chiara - What if we
Tähän pätee oikeastaan täysin sama kommentti kuin tuon Islannin viisun kohdalla. Tylsä ja mitäänsanomaton balladi.

Bosnia
Regina - Bistra voda
Tämä paranee joka kuuntelulla ja on noussut kakkossuosikikseni Viron jälkeen. Nämä Balkanin melodiat puree minuun melkein joka kerta ja laulaja vetää kyllä livenäkin todella komeasti, ainakin noin harjoitusten perusteella. Kommarihenkinen video ja lavashow on vähän hämmentävä mutta nuo marssirummut taustalla toimii hyvin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jatkoa...


Semifinaali 2

Kroatia
Igor Cukrov feat. Andrea - Lijepa tena
Balkan-balladien ystävälle alku kuulostaa ihan lupaavalta mutta ei tämä oikein missään vaiheessa sitten lähde kunnolla käyntiin. Aika mitäänsanomaton loppujen lopuksi.

Irlanti
Sinead Mulvey & Black Daisy - Et cetera
Mitä helvettiä Irlantilaisille oikein on tapahtunut? Ennen sieltä tuli viisuihin erinomaisia biisejä mutta viime vuosina toinen toistaan karmeampaa paskaa (no, oli se viime vuoden kalkkuna edes hauska jos nyt ei muuten niin kovin hyvä). Tämä vuosi on kyllä aikamoinen pohjanoteeraus Irlantilaisilta; tylsää, mielikuvituksetonta, masentavaa...

Latvia
Intars Busulis - Probka
Tämä piti oikein laittaa tuohon taustalle soimaan koska en yksinkertaisesti muistanut yhtään mikä biisi tämä oli. Ja sitten muistin että tämä on se biisi jota en ole kertaakaan kyennyt kuuntelemaan loppuun asti. On tämä niin hirveä tekele kyllä!

Serbia
Marko Kon & Milan Nikolic - Cipela
Tämä menee vähän samalle linjalle kuin se Viron perseily viime vuonna. Paikallinen huumori ei vaan oikein toimi viisuissa, ihan sama kun Suomi lähettäisi jonkun Kummelin sekoilemaan viisuihin. Suomalaisia se ehkä naurattaisi mutta muu Eurooppa katsoisi silmät pyöreänä että "Mitä vittua?". Serbiasta on tullut monena vuonna suosikkiviisuni mutta tänä vuonna ei päästä edes lähelle kärkeä.

Puola
Lidia Kopania - I don't wanna leave
Ja taas näitä tusinaballadeja jotka hukkuvat viisusirkuksen keskelle ja joista ei jää yhtään mitään käteen.

Norja
Alexander Rybak - Fairytale
Tästäkin olen edellisen arvostelijan kanssa samaa mieltä että toimii ensikuulemalta mutta sitten ehkä alkaa menettämään hohtoaan mitä enemmän kuuntelee. On tämä silti edelleen ihan kärkipäässä listallani.

Kypros
Christina Metaxa - Firefly
Tämänkään olemassaoloa en edes muistanut enää, mutta eipä kyllä harmita vaika unohtaisin tämän ikuisesti. Tylsä balladi jonka laulaja vetää ihan päin persettä.

Slovakia
Kamil Mikulcik & Nela Pocisková - Let'tmou
Taitaa olla Slovakian ensiesiintyminen viisuissa, ja minun puolestani olisi voinut jättää tälläkin kertaa osallistumatta jos heidän "lahjansa" euroviisuille on tämä biisi.

Tanska
Niels Brinck - Believe again
Tylsää, niin kovin tylsää, mutta ei silti ihan huonoimmasta päästä.

Slovenia
Quartissimo feat. Martina - Love symphony
Minusta tässä on hyvä idea hukattu ihan täysin, koska biisi ei oikein missään vaiheessa lähde kunnolla käyntiin. Alku lupaa paljon mutta koko ajan vaan huomaa odottavansa että milloin alkaa tapahtumaan - turhaan!

Unkari
Zoli Adok - Dance with me
Minä en saa tästä oikein mitään irti.

Azerbaidzan
AySel & Arash - Always
Tämäkin menee vähän samalle osastolle kuin Turkin viisu; liian moneen kertaan kuultua viisuissa. Sama rytmi, sama tyyli... Jotain uutta kaivattaisiin tähänkin genreen.

Kreikka
Sakis Rouvas - This is our night
Onhan tuo Sakis vähän limaisen oloinen äijä mutta kyllä tämä biisi tarttuva on. Harjoitusten perusteella esitys tulee "hienoine" tanssiliikkeineen olemaan aikamoista camp-komiikkaa. Ihan varmasti tulee löytymään kärkipäästä tämäkin, Kreikkalaiset osaavat nimittäin tämän tyylilajin.

Liettua
Sasha Son - Love
Pidän erittäinkin paljon tuosta pianovetoisesta alusta, tuo alku muistuttaa melodialtaan kuitenkin turhankin paljon Queenin We are the championsia. Kertosäkeessä tämäkin biisi ikävä kyllä lässähtää. Kertsin sanoitus on kyllä aikamoista komiikkaa.

Moldova
Nelly Ciobanu - Hora din Moldova
Ihan OK kansanmusiikkikappale mutta ei mikään erityisen hyvä tai mieleenjäävä melodia. Minullekin tulee tästä mieleen aika vahvasti Moja Stikla parin vuoden takaa.

Albania
Kejsi Tola - Carry me in your dreams
Minä olisin kyllä toivonut että Kejsi Tola olisi esittänyt kappaleen mieluummin omalla kauniilla kielellään kankean englannin sijaan. Biisi ei nimittäin ole minusta ihan kelvoton.

Ukraina
Svetlana Loboda - Be my valentine
Jahas, mitähän tästä oikein sanoisi... Tässä on kohtia jotka kuulostavat ihan hyvältäkin, mutta sitten on myös kohtia jotka kuulostavat ihan hirveältä. Kokonaisuus jää kuitenkin reilusti pakkasen puolelle.

Viro
Urban Symphony - Rändajad
Tämä iski ihan ensikuulemalta ja on pysynyt oman listani ykkösenä alusta saakka. Hieno, vähän mystinen tunnelma, hyvä sävellys ja kaunis sekä kaunisääninen laulajatar laulamassa. Ja paljon plussaa sitä että käytetään omaa kieltä. Vaikka biisi alkaakin suomenkielisellä, miehistä elintä kuvaavalla sanalla, niin muuten viron kieli kuulostaa erittäin kauniilta laulettuna. Tämä voi olla korkeallakin, ja on oma suosikkini voittajaksi. Hienoa että Viro on palannut muutaman heikon vuoden jälkeen taas hyvän musiikin pariin!

Hollanti
The Toppers - Shine
Tästä tulee mieleeni ensimmäiseksi englanninkielinen sana "Cheesy". On jotenkin yli-imelää ja vastenmielistä rallattelua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
...ja vielä finalistit:


Ranska - Patricia Kaas - Et s'il fallait le faire
Hienoa että Ranska on onnistunut jollain ihmeellä houkuttelemaan Patricia Kaasin tasoisen artistin mukaan viisuihin, mutta ei niin hienoa että hänelle on annettu laulettavaksi liian mitäänsanomaton biisi. Tämä toimisi hienosti jossain hämyisessä yökerhossa mutta ei viisuissa. Olisi kaivannut vähän "popahtavampaa" otetta erottuakseen viisuissa muuten kuin artistin ansiosta.

Venäjä - Anastasiya Prikhodko - Mamo
Venäjällä on päätetty selkeästi varmistaa että ei tarvitse järjestää viisuja toistamiseen peräkkäin. En minä keksi muuten mitään selitystä sille miksi he valitsivat tämä kappaleen. Ihan kammottava biisi!

Saksa - Alex Swings Oscar Sings - Miss kiss kiss bang
Saksalle kyllä ehdottomasti plussaa siitä että he eivät ole koskaan jämähtäneet kopioimaan jotain menestysreseptiä vaan uskaltavat kokeilla kaikenlaista. Se edellinen swing-biisi oli minusta paljon parempi kuin tämä, mutta ei tämäkään ihan huono ole. Ja on tämä näistä finalistien biiseistä ihan ylivoimaisesti paras.

Iso-Britannia - Jade Ewen - It's my time
Eipä ole ollut Lloyd Webberinkään sävelkynä terävimmillään kun on tätä biisiä väsännyt. Aika kasvoton ja mitäänsanomaton balladi joka jäisi varmaan ihan nollille mikäli sen olisi säveltänyt joku nobody. Nyt saanee muutaman extrapisteen säveltäjänsä ansiosta ja saattaa kivuta jumbosijalta pari sijaa ylöspäin.

Espanja - soraya Arnelas - La noche es para mi
Ei ihan huonoimmasta päästä mutta ikävä kyllä (espanjalaisten kannalta) Turkki vie selkeän voiton tässä genressä.
 

mico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues, (sympatiat Pelicans ja Jyp)
Kõrbekuumuses liiva
Lendab kui jääkülma lund


Tuossa on ne oikeat sanat jolla tuo kipale alkaa. Englanninnos menee näin:
In the desert heat the sand
Blows like ice-cold snow

Ok. Kuten sanoin kyseessä oli vain teoria :-) Ovatkohan noiden kappaleiden sanat jo ilmestyneet jonnekin? Itse en ole vielä ainakaan niihin törmännyt.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ok. Kuten sanoin kyseessä oli vain teoria :-) Ovatkohan noiden kappaleiden sanat jo ilmestyneet jonnekin? Itse en ole vielä ainakaan niihin törmännyt.

Löytyvät Viisujen virallisilta sivuilta. Sieltä etusivun alareunasta klikkaat haluamaasi maata ja siitä avautuvalta sivulta klikkaat kohtaa Lyrics siitä lipun ja esittäjän/biisin nimen vierestä.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Euroviisukuume iskenyt ihan kunnolla päälle ja tänään Waldon kaveriksi finaaliin saisi mennä:
Valko-Venäjä
Sveitsi
Bosnia

Mutta mitä mieltä tuosta Waldosta? Itse luulen, että pärjätään koska kertsi on tarttuva ja hyvä ja tuon tyylisiä kappaleita ei tänä vuonna ole oikein mukana.
MM-kisojen jälkeen pettymys on hyvä kuitata hyvällä euroviisu menestyksellä :)
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tanska
Niels Brinck - Believe again
Ronan Keatingiltä kuulostaa ja muutenkin ihan kelvollinen veto tässä, mielestäni selvästi kokonaisuudessaan heikkotasoisemmassa, toisessa semifinaalissa. finaaliin

Nyt vasta huomasin mielenkiintoisen seikan, että tuota biisiä on itse asiassa ollut sekä säveltämässä että sanoittamassa itse Ronan Keating.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Coyotes
Olen varmaan täällä yksin mielipiteeni kanssa, mutta minusta tuo Belgian kappale Copycat on ehdottomasti paras. Jotkut kritisoivat täällä tuota laulajaa, mutta eihän se loppujen lopuksi mikään huono kuitenkaan ole.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Kohta mennään eikä meinata, jännä nähdä miten Waldon käy. Toivotaan että mennään finaaliin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt sitä sitten mennään. Komeat on kyllä puitteet mutta kuten sanoin jo tuossa aiemmin, tuntuu että järjestäjillä on alkanut lähtemään mopo käsistä noiden lavarakennelmien ja valoshown kanssa. Kaikki on niin valtavaa ja värikästä että mitkään pommit ja show't ei tunnu enää oikein missään. Luulisin että tuolla pystyisi tekemään aikamoisen vaikutuksen jollain erinomaisella balladilla ja täysin minimalistisella esityksellä.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Nyt sitä sitten mennään. Komeat on kyllä puitteet mutta kuten sanoin jo tuossa aiemmin, tuntuu että järjestäjillä on alkanut lähtemään mopo käsistä noiden lavarakennelmien ja valoshown kanssa.

Tää ainakin tykkää! Näissä hommissa koolla on väliä : ) Kun tota alkuseremoniaa katsoi, heräsi ajatus, että kyllä ton luokan showta olisi upeaa olla seuraamassa paikan päällä. Toivottavasti turvallisuusjärjestelyt ovat samaa luokkaa kuin lavasteet, Venäjällä kun kuitenkin ollaan. Ettei tulisi mitään ikäviä yllätyksiä.

Toive tälle illalle: Waldo ja neidit finaaliin, Ruotsi kotimatkalle.

Tshekki... Perkele nousiko Freddie Mercury haudastaan? Ja vaikka mistä vetoa, että tollanen paskarenkutus menee finaaliin ja moni muu hyvä biisi ei...

Ja seuraavaksi lavalla wannabe Elvis... hei hei, Euroviisut ovat alkaneet! : )
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Toive tälle illalle: Waldo ja neidit finaaliin, Ruotsi kotimatkalle.

Eikös Ruotsilla ole kiintiöpaikka finaaliin kuulumalla suurimpiin rahoittajiin?

Edit. Vuodesta 1999 lähtien Ranskalla, Saksalla, Espanjalla ja Isolla-Britannialla on kuitenkin ollut pysyvä osallistumisoikeus, sillä ne ovat kilpailun suurimmat rahoittajamaat. (Wikipedia)
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tää ainakin tykkää! Näissä hommissa koolla on väliä : ) Kun tota alkuseremoniaa katsoi, heräsi ajatus, että kyllä ton luokan showta olisi upeaa olla seuraamassa paikan päällä.

Ongelmana on vaan se että ainakin kauempaa kuvatuissa pätkissä ei enää erota esiintyjiä ollenkaan tuolta lavalta... Ja toisaalta, on vaikeaa enää saada aikaiseksi näyttävää ja todella iskevää esitystä kun kaikki on niin suurta ja mahtavaa ja värikästä. Eli ainoa keino tehdä vaikutus olisikin mennä toiseen suuntaan ja tehdä täysin minimalistinen esitys.

Montenegro avasi pelin aika perinteisella esityksellä kaikin puolin. Perus-Siegeliä niin hyvässä kuin pahassakin.

Tshekki oli kyllä ihan juuri niin hirvittävä kuin odotinkin! Ihan pelleilyä, eikä edes hauskaa sellaista!

Eikä kyllä erityisemmin iske tämä Belgiakaan, en oikein pääse kiinni tähän ideaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Eikös Ruotsilla ole kiintiöpaikka finaaliin kuulumalla suurimpiin rahoittajiin?

Ei koska ovat tämän illan karsinnoissa mukana.

Ongelmana on vaan se että ainakin kauempaa kuvatuissa pätkissä ei enää erota esiintyjiä ollenkaan tuolta lavalta... Ja toisaalta, on vaikeaa enää saada aikaiseksi näyttävää ja todella iskevää esitystä kun kaikki on niin suurta ja mahtavaa ja värikästä. Eli ainoa keino tehdä vaikutus olisikin mennä toiseen suuntaan ja tehdä täysin minimalistinen esitys.

Joo ymmärrän pointtisi. Itse vaan rakastan spektaakkelimaisia show-juttuja ja tämä lava on hienointa mitä olen koskaan nähnyt.

Valko-Venäjä. Jumalauta, tää kolahti Hottiin kuin Asikaisen nyrkki vastustajaan. Kuulinko oikein tuosta alkujuonnosta, että Nightwish-Holopainen on tämän biisin taustalla?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eikös Ruotsilla ole kiintiöpaikka finaaliin kuulumalla suurimpiin rahoittajiin?

Ei ole. Kiintiöpaikat on vain Iso-Britannialla, Ranskalla, Espanjalla ja Saksalla, sekä tietysti isäntämaa Venäjällä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Valko-Venäjän oma Danny kyllä laulaa varsin komeasti mutta kaipaisi kovasti tyylikonsulttia. Kertsi oli ihan hyvä mutta muuten jotenkin sellaista "teennäistä kevytheviä". Ja onhan tuo juippi aika iljettävän lipevän oloinen...
 

kone82

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hajoaa aika pahasti tämä länsinaapuri esitys. Ja kun noin harmaa kappale hajoaa niin se on hyvästi finaalit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös