Euroviisut 2009

• 124 016
  • 908

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Samalla tavalla voisi sanoa että "Se mitään muotia ole pitää Norjan kappaleesta, se on vaan hyvä biisi". Voisiko olla mahdollista että tuosta biisistä saattaisi joku ihan oikeasti pitää olematta hypen uhri?

Kyllä siitä saa ja voi pitää olematta hypen uhri, mutta älytön ylihehkutus yhden kappaleen ympärillä oli tänä vuonna niin selkeää, että se oli mielestäni lähes propagandaa, etenkin mielipidekyselyjen tuloksien esilletuomisessa tarkoitushakuisesti. Tuli lumipalloilmiö, ja Norjan viisu sai suhteettoman määrän media-aikaa ennen kisoja muiden maiden kustannuksella.

Norjan kappale tunnettiin ympäri Eurooppaa ja Itävaltaa hyvin jo ennen kisoja. Ihmiset ehtivät päättää jo ennen viisujen alkamista kansallisuuteen katsomatta, että Norjaa äänestän, tuli sieltä mitä muuta tahansa. Tällä tavalla perustelen väitettäni siitä, että muilla mailla ei ollut edes mahdollisuutta voittaa viisuja.

Kerropa minulle Uleåborgir että miksi joku perusjamppa Azerbaidzanista päättää antaa oman äänensä Norjalle vain sen takia että sen esittäjänä on Valko-Venäläinen heppu? - -

No joo, yöllä kirjoittamani viesti oli vähän väsynyt ja angstinen. Nyt kun olette latoneet tilastoja pöytään, niin pakkohan se on todeta, että koko Euroopalla on erilainen musiikkimaku kuin minulla, enkä minä voi sille mitään. Sloboääniä Rybak sai, mutta myönnän että se ei ollut ratkaisevaa. Ja herra Kaivanto, minun pääni ei ole saavissa. En jaksa enää taistella tuulimyllyjä vastaan.

Heja Norge.

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Suomihan onneksi on kaiken tällaisen yläpuolella, ja hajautti äänensä niinkin laajalti ympäri Eurooppaa että parhaat pisteet meni Viroon, Islantiin, Norjaan ja Ruotsiin...

Palataan nyt sitten tähän naapuriääniasiaan. Olen kritisoinut tätä äänestyssysteemiä ihan Suomi mukaan lukien. Eihän se tietenkään voittoa ratkaise, koska juuri tällä menetelmällä ne äänet nimenomaan hajaantuvat eivätkä kasaannu. Minusta on vain kokonaisuuden kannalta totaalisen hölmöä, että pidetään laulukisat ja osa maista antaa pisteet maantieteellisen sijainnin perusteella. Se, että Suomi jäi niinkin huonolle sijalle, johtuu osaltaan juuri siitä, että Suomi ei kuulu oikein mihinkään ryhmään. Voimme toki kuvitella, että olemme osa Skandinaviaa, mutta muille skandinaaveille emme sitä ole.

Kritisointi on tietysti turhaa, jos ei ole tarjota parempaa mallia, ja sitähän minulla ei ole. Ihmisluontoa vastaan on paha pullikoida. Naapuri on aina etusijalla, kun kerran itseään ei saa äänestää. Oman mausteensa antavat siirtotyöläiset ja muut maahanmuuttajat, jotka uudessa kotimaassaan osallistuvat äänestämällä vanhaa kotimaataan jne. Tuskin "asiantuntijaraadeillakaan" päästäisiin kovin kummempaan lopputulokseen. Ihmisiä nekin ovat.

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja kun onhan se ihan vaan yksinkertaisesti niinkin että tietyillä alueilla kuunnellaan kovin samantyylistä musiikkia, ja musiikkimaut eivät eroa paljon toisistaan, jolloin on ihan musiikillisestikin ymmärrettävää että esim. joku Kroatia antaa pisteitä Bosnialle, tai Espanja Portugalille jne. Tämä siis siinä tapauksessa että edustuskappaleessa on jotain kansallisia elementtejä.

Totuushan on että kaikkia tyydyttävää pisteytysjärjestelmää ei koskaan saada Euroviisuihin, vaan aina se tulee olemaan niin että hävinneet valittaa ja purnaa jostain epäreilusta. Kyllähän se meni jo ennen näiden Itä-Euroopan maiden tuloa niin että tietyt maat antoivat aina hyvät pisteet toisilleen ja silloin kun maita oli niin vähän mukana niin niillä oli jopa suurempi merkitys kokonaistuloksen kannalta kuin nyt. Ja silloinhan Itä-Eurooppa oli selvästi altavastaajana tässä tilanteessa kun mukana sieltäpäin oli vain pari hassua maata mukana. Nyt kun Itä-Eurooppa hajosi pieniksi valtioiksi ja ne kaikki ovat pikkuhiljaa tulleet mukaan viisuihin niin tilanne on alkanut kääntyä päälaelleen, tai ainakin tasoittunut selvästi. Ja se näyttää ottavan Läntisen Euroopan maille yllättävän koville kun tulokkaat tuleekin "sotkemaan hyvät hiekkalaatikkoleikit".

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Norjan kappale tunnettiin ympäri Eurooppaa ja Itävaltaa hyvin jo ennen kisoja. Ihmiset ehtivät päättää jo ennen viisujen alkamista kansallisuuteen katsomatta, että Norjaa äänestän, tuli sieltä mitä muuta tahansa.

Mainittakoon nyt tässä yhteydessä että minä kuulin ko. kipaleen ensimmäisen kerran semeissä. Vaimo pohjusti biisiä vahvaksi ennakkosuosikiksi, joten kuuntelin suht kriittisesti. Tuomio oli "ok, muttei välttämättä voita."

Finaaleissa kipale kuulosti jo huomattavasti paremmalta, eikä voitto siis yllättänyt.

En äänestänyt ketään, kuten en koskaan aiemminkaan.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kisoissa oli aivan liikaa minareettivongunnan edustajia. Jalka ei heilunu.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy