Mainos

Eurovaalit - anna ääni puolesta ja vastaan

• 4 399
  • 66

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viestin lähetti BigRedBob
Kyllä siinä varmaan heikkohermoisemmalta menisi kakka housuun, jos tietäisi, minkälaista hallintoa haikailen.

Arvataan sitten, että Kommunistien ja Kristillisten muodostamaa hallitusta. Tuo hallitusmuoto tunnettaisiin ilmeisestikin nimellä 'Punainen Risti'.... vai menikö metsään?

Ja itse vaaleista... Oma ehdokkini meni läpi. Äänestin luonnollisestikin Kokoomusta. Stubb oli meikäläisen kakkosvaihtoehto. Ykkösenä oli nuorehko naisihminen Oulusta...

Vaalikoneet olivat pitkälti meikäläisen päätöksen taustalla. Samaten ehdokin mielipiteet tuntuivat menneen parhaiten yksiin omien mielipiteitteni kanssa. Persoonasta en sano mitään, koska en sitä ole niin tarkkaan seurannut. Päätökset tehdään kuitenkin mielipiteiden pohjalta, eikä persoonan.

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Re: Se oli Bob, Bob Bob-musiikkia... yksikertaisia sanoja...

Viestin lähetti Tinke
Lasse Lehtinen ei ole kyllä mikään julkkisehdokas. On entinen kansanedutajakin. kyllä tuolla kokemuksella hakkaa moneen läpi menneen mepinhttp://www.lasselehtinen.net/euro_sivut/cv_fi.html

Totta, ja kyllähän Lasse Lehtisen kansanedustajakokemus on minunkin tiedossani, kunhan vetelin mutkia suoriksi. Vaikka Lasse kuuluikin allekirjoittaneen "toivottavasti ei pääse läpi" -kategoriaan ja on tullut suuren yleisön tietoon politiikan ulkopuolisesta urastaan, ei häntä sentään voi niputtaa samaan kastiin Kankkusen, Riitta Väisäsen, Viivi Avellanin ja kumppaneiden kanssa.

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Vaalivoitto

Huomattavasti odotuksia parempi vaalitulos lopulta tuli. Pääpointtina on se, että vain yksi julkkisehdokas meni läivtse. itse pelkäsin paljon pahempaa. Toinen hyvä asia oli vihoviimeisen puolueen paikkojen puolittuminen. Jospa vielä ensi vaaleissa menettäisivät tuon viimeisenkin paikkansa, niin tämä maa olisi taas vähän parempi paikka elää. Tosin Hassin valinnan myötä yksi turhimpia julkisuudessa esiintyneitä jätkiä sai paikan eduskunnasta. Voi oikein kauhulla odottaa mitä "hyviä" ideoita hänellä on tarjolla. Itse pidin yllättävänä kuinka pieni osa suomalaisista oikeasti äänesti. Mielestäni se on enemmän kansalaisvelvollisuus kuin - oikeus. Tietysti helpompi aina purnata asioista, jos ei ole itse käynyt omaa mielipidettään esittämässä. Tykkäsi EU:sta tai ei, niin totuus on kuitenkin ko edustajat ainakin toivottavasti ajavat meidän etuamme siellä tai ainakin sitä parhaiten heille sopivaa etua.

msg

Jäsen
Kumman luulette saavan enemmän aikaan EU-parlamentissa, Eduskunnalle valehdelleen kielipuolisen Annelin vai visailuja muutaman vuoden juontaneen Lassen?

Kumpaakaan en äänestänyt, mutta parempi visailujuontajatohtoriexkansanedustaja kuin puhunniintottakuinosaanpätkäpääministeri.

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Vakio
Miksi naisten on äänestettevä nimenomaan naista? Onko se jotain naisen logiikkaa, että huonompikin ehdokas käy, kunhan on nainen?

Tsot, tsot. Eipäs yleistetä. Kaikista omista äänestyskerroistani vain kerran olen antanut ääneni naiselle, ja vain siksi että oli pätevin vaihtoehto.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Re: Se oli Bob, Bob Bob-musiikkia... yksikertaisia sanoja...

Viestin lähetti Tapio Rautalapio
Eiköhän tämä ala olla kaikille vähänkin näitä poliittisia ketjua seuranneille pikkuhiljaa selvä... Muutoinkin teikäläinen paljastaa tälläisten kommenttien, ei niinkään substanssin puolesta, mutta sen muotoilun kautta latentisti jotain omasta kypsyydestään.
Tunnen niin suurta vastenmielisyyttä, inhoa ja usein jopa suoranaista vihaa koko politiikkaa kohtaan, että noin pieni ihminen ei voi sitä käsittää. Yhteisiä asioita ei oikeasti aja kukaan, kaikki ajavat ahneesti vain omia etujaan €:n kuvat silmissä, vittu se siitä yhteisten asioiden hoitamisesta. Kokoomus haluaa julkiselta terveydenhuollolta rahat golf-klubeille, kristilliset jeesuksen opit joka kotiin vaikka väkipakolla, kommarit kolhooseja ja vihreät vittu vihreitä arvoja. Onhan niitä muitakin, mutta ne ovat liian tylsiä edes mainittaviksi. Mutta koska vielä tätä kirjoittaessa ei ole tullut vastaan parempaa systeemiä hoitaa asioita, niin näin täytyy edetä ja äänestää vähiten huonoa ehdokasta. Varsinkin oikeistolainen maailmankatsomus on se joka kirvoittaa oksennuksen kurkkuuni. Ja vastauksesi edustaa kaikkea sitä, mitä siinä niin syvästi halveksin.

Mahtaisiko olla paljoakaan merkitystä, vaikka äänestyskoppiin asti löytäisitkin? Kovasti epäilen, ettet millään malttaisi olla glossaamatta kuponkia täyteen "Steve O on vittu kuningas" -tyyppistä settiä...
Ei näemmä ollut merkitystä, kun äänestämäni ehdokas ei päässyt kuin varalle.

PS. Steve-O on vittu kuningas.

Viestin lähetti Sistis
Arvataan sitten, että Kommunistien ja Kristillisten muodostamaa hallitusta. Tuo hallitusmuoto tunnettaisiin ilmeisestikin nimellä 'Punainen Risti'.... vai menikö metsään?
Meni.
Kommunisteja voisi sentään vakavasti harkita, kristillisiä ei.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Re: Re: Se oli Bob, Bob Bob-musiikkia... yksikertaisia sanoja...

Kommunisteja voisi sentään vakavasti harkita

Tuo kertookin jo paljon. Kuten ylempänä kirjoitin, niin ihmettelen, miten vielä nykypäivänä joku voi tosissaan pitää kommunismiä toimivana järjestelmänä.

-ipa rules

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Bigredbob, sinä näemmä tiedät hyvin vähän politiikasta. Väitätkö oikeasti, että Kokoomus ajaa rikkaiden tai että "Kokoomus haluaa julkiselta terveydenhuollolta rahat golf-klubeille"? Jos näin teet, niin suosittelen, että voisit vaikka palata kouluun ja opiskella vähän lisää.

Minua ärsytttää suunnattomasti kun ihmiset äänestävät tai vaikuttavat pelkästään mielikuvien perusteella. Halpa populismi mitä esimerkiksi Vihreät harrasti viime vaaleissa (Puhdas meri, elävä meri, Vihreät) on mielestäni törkeää eikä liity mitenkään politiikkaan.

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Hirmuista!

Mikäli Bob niin kovin vihaa oikeistolaista maailmankatsomusta täytyy ihmetellä miten IFK:n kannattaminen sopii kuvioon. Onhan IFK ainoa liigajoukkue jolla oli Vapaussodassa oma pataljoona. Ja-nyt Bob tuolista kiinni-se taisteli porvarillisen Suomen puolesta valkoisten väreissä.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Hirmuista!

Viestin lähetti peruna
Bigredbob, sinä näemmä tiedät hyvin vähän politiikasta. Väitätkö oikeasti, että Kokoomus ajaa rikkaiden tai että "Kokoomus haluaa julkiselta terveydenhuollolta rahat golf-klubeille"? Jos näin teet, niin suosittelen, että voisit vaikka palata kouluun ja opiskella vähän lisää.
Ei kokoomus ainakaan ns. "tavallisen ihmisen" etuja aja. Paitsi ehkä jonkun "ullanlinnan taviksen". Tai sitten olen vain tutustunut jotenkin "väärien" kokoomuslaisten mielipiteisiin esim. julkisesta terveydenhuollosta ja monista muista asioista. Kyllä mä olen omasta mielestäni ihan tarpeeksi opiskellut.

Minua ärsytttää suunnattomasti kun ihmiset äänestävät tai vaikuttavat pelkästään mielikuvien perusteella. Halpa populismi mitä esimerkiksi Vihreät harrasti viime vaaleissa (Puhdas meri, elävä meri, Vihreät) on mielestäni törkeää eikä liity mitenkään politiikkaan.
Mä taasen arvostan vihreitä sen takia, että ne pitävät edes jonkun verran siitä aatteestaan kiinni ja tekevät jotain sen eteen, vaikka se tarkoittaisi lähtöä hallituksesta oppositioon (vrt. ydinvoimakysymys).

Viestin lähetti Jeda
Mikäli Bob niin kovin vihaa oikeistolaista maailmankatsomusta täytyy ihmetellä miten IFK:n kannattaminen sopii kuvioon. Onhan IFK ainoa liigajoukkue jolla oli Vapaussodassa oma pataljoona. Ja-nyt Bob tuolista kiinni-se taisteli porvarillisen Suomen puolesta valkoisten väreissä.
Ai. Mä elän ihan tässä päivässä. Ja suosittelisin muillekin. Mä en myöskään pidä tämän päivän saksalaisia nuoria syypäänä natsi-saksan aikaisiin hirmutekoihin. Mä kannatan IFK:ta niiden muistikuvien perusteella, mitä mulla IFK:sta ja IFK:n pelityylistä on lapsesta asti.

Urheilua ei pitäisi ikinä sotkea politiikkaan.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Bob, Bob.Anna sinulle haasteen. Tuo minulle yksi esimerkki Kokoomuksen linjavedosta tai päätöksestä, joka sinun mielestä ajettaisiin pelkästään rikkaiden etua. Uskon ja väitän, että tämmöistä et tule löytämään. Ainakaan kukaan ei ole vielä tuonnut semmoista, kun olen pyytänyt.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti peruna
Bob, Bob.Anna sinulle haasteen. Tuo minulle yksi esimerkki Kokoomuksen linjavedosta tai päätöksestä, joka sinun mielestä ajettaisiin pelkästään rikkaiden etua. Uskon ja väitän, että tämmöistä et tule löytämään. Ainakaan kukaan ei ole vielä tuonnut semmoista, kun olen pyytänyt.
Mun mielikuvat on peräisin yksittäisten kokoomuslaisten mielipiteistä ja kommenteista. Kyllä ne ainakin mun päässä leimaa koko puolueen esim. Piitu Kaupin ja Bogomolon kommenttien mukaiseksi. Piitu tosin on tainnut lapsen tultua pehmetä linjassaan, näin yhdestä haastattelusta päättelin ja vaalikoneen vastauksista.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Miksi äänestät mielikuviesi perusteella. Minusta on lapsellista päätellä yhden puolueen linja siitä, mitä muutama ihminen sanoo. Silloihan Demarit olisivat oikeisto-puolue.

Kai ymmärrät Bob, että kun äänestät mielikuvien perusteella, niin on todennäköistä, että sinulta jää hyviä ja päteviä ehdokkaita huomaamatta. Minä haluan, että meitä johtaa asiantuntijat, jotka tuntevat hyvin oman alansa esimerkiksi valtiovarainministerin olisi syytä tuntea kansantaloustiede hyvin...

Piitulla ja Bogolla on monta, monta hyvää pointtia ja jos et niitä ymmärrä, niin suosittelen, että perehdyt niin tarkemmiin. Edelleen haasteeni on voimassa. Muista se.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti peruna
Miksi äänestät mielikuviesi perusteella. Minusta on lapsellista päätellä yhden puolueen linja siitä, mitä muutama ihminen sanoo. Silloihan Demarit olisivat oikeisto-puolue.

Kai ymmärrät Bob, että kun äänestät mielikuvien perusteella, niin on todennäköistä, että sinulta jää hyviä ja päteviä ehdokkaita huomaamatta. Minä haluan, että meitä johtaa asiantuntijat, jotka tuntevat hyvin oman alansa esimerkiksi valtiovarainministerin olisi syytä tuntea kansantaloustiede hyvin...

Piitulla ja Bogolla on monta, monta hyvää pointtia ja jos et niitä ymmärrä, niin suosittelen, että perehdyt niin tarkemmiin. Edelleen haasteeni on voimassa. Muista se.
Mielikuvien perusteella äänestäminen on varmaan yleisin syy, miksi äänestää jotakuta, jos ei ole minkään puolueen kiihkokannattaja.

Mielikuvien perusteella äänestäminen on tietoinen valintani. Aiemmin ketjussahan mm. sanoin, että esim. Stubb vaikuttaa pätevältä, mutta en silti äänestä kokoomuslaista ja se siitä. Ja minun mielikuvissani SDP on oikeistolainen ja vasemmistolaiset siinä, missä SDP ehkä joskus oli. SKP:ta ja muita pellepuolueita nyt ei kukaan ota vakavasti.

Piitun ja Bogon pointeista löydän enemmän vastenmielistä, kuin hyvää, vaikka sitä kuinka katsoisi.

peruna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Mitä, oi, mitä haluat saavuttaa sillä, että äänestät mielikuvien perusteella?

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
Viestin lähetti peruna
Mitä, oi, mitä haluat saavuttaa sillä, että äänestät mielikuvien perusteella?
Eihän se mielikuva ole 100% asiasta. Asiat eivät ole niin mustavalkoisia. Mielikuvien lisäksi henkilön pitäisi olla myös asiansa osaava ja mieluiten osaamista ja kokemusta omaava henkilö. Mutta varmasti mielikuvilla on osansa jokaisen ihmisen jokapäiväisessä toiminnassa. Tuskin sitä voi kukaan välttää ja toimia täysin rationaalisesti.

Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Re: Re: Se oli Bob, Bob Bob-musiikkia... yksikertaisia sanoja...

Tunnen niin suurta vastenmielisyyttä, inhoa ja usein jopa suoranaista vihaa koko politiikkaa kohtaan, että noin pieni ihminen ei voi sitä käsittää. Yhteisiä asioita ei oikeasti aja kukaan, kaikki ajavat ahneesti vain omia etujaan €:n kuvat silmissä, vittu se siitä yhteisten asioiden hoitamisesta. Kokoomus haluaa julkiselta terveydenhuollolta rahat golf-klubeille, kristilliset jeesuksen opit joka kotiin vaikka väkipakolla, kommarit kolhooseja ja vihreät vittu vihreitä arvoja. Onhan niitä muitakin, mutta ne ovat liian tylsiä edes mainittaviksi. Mutta koska vielä tätä kirjoittaessa ei ole tullut vastaan parempaa systeemiä hoitaa asioita, niin näin täytyy edetä ja äänestää vähiten huonoa ehdokasta. Varsinkin oikeistolainen maailmankatsomus on se joka kirvoittaa oksennuksen kurkkuuni. Ja vastauksesi edustaa kaikkea sitä, mitä siinä niin syvästi halveksin.

No jaha. Mitenkähän kirjoitukseni edustaa sitä mitä sinä halveksut? Perustele, ole hyvä. Kerro lähteisiisi viitaten miten:
a) Kokoomus haluaa terveydenhuollolta rahat golf-kentille
b) Kristilliset haluaa "Jeesuksen opit joka kotiin"

Monet käsitykseni politiikasta yleensäkin ovat juuri näitä mitä jossakin Kallion lähiöpubissa tolkutetaan tyhjälle tuolille valomerkin tienoilla. En todellakaan edellytä, että ihmisten tulisi kanssani olla samaa mieltä, mutta minusta omat mielipiteet tulee pystyä tarvittaessa perustelemaan.

Eikä se edes ole siinä. Omaan kurkkuuni oksennuksen kirvoittaa se, että aikuinen mies kirjoittaa kuin pahimman uhmäiän kourissa uhoava teini. Olipa kyse mistä asiasta tahansa. "Vittu sitä, vittu tätä...".

Kyllä mä olen omasta mielestäni ihan tarpeeksi opiskellut

Mistäs minä tietäisin, vaikka todellisuudessa olisitkin tohtorismies, mutta kirjoitustesi perusteella totean yo. lainaukseen, että se ei kyllä ole vielä kovin paljoa se.

Power:

Tuota, muistaakseni sinä opiskelit Lapin yliopistossa ja Piitu taas suoritti tutkintonsa Helsingissä.

Onko näin? Oh happy day... Taas yksi syy lisää olla ylpeä omasta yliopistostaan/tiedekunnastaan. Mistähän mulle oli tuo mielikuva päässyt muodostumaan. Noh, ikuinen pessimisti.

Viimeksi muokattu:

masu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: Re: Re: Se oli Bob, Bob Bob-musiikkia... yksikertaisia sanoja...

Viestin lähetti Tapio Rautalapio
No jaha. Mitenkähän kirjoitukseni edustaa sitä mitä sinä halveksut? Perustele, ole hyvä. Kerro lähteisiisi viitaten miten:
a) Kokoomus haluaa terveydenhuollolta rahat golf-kentille
b) Kristilliset haluaa "Jeesuksen opit joka kotiin"

a) Kokoomuksen periaateohjelmasta voisi vänkäämällä vängätä, että kokoomus haluaa sijoittaa rahat "golf-kenttiin" ennemmin kuin terveydenhuoltoon. Sieltä löytyy mm. kohta jossa huomautetaan, että terkkapalveluiden kilpailuttaminen on hyvä asia ja käyttäjillä pitäisi olla vastuuta maksaa terkkapalveluiden käytöstä.

No joo..en nyt kuitenkaan halua tästä asiasta vääntää peistä.

b) Kristillisdemareiden periaateohjelmasta lainattua

"Kodit, kristillinen usko ja isänmaa - niitä me puolustamme ja työllämmetuemme"

"Kristillisdemokraatit ovat vaikuttaneet sen puolesta, että päivähoidon, esikoulun ja koulun kasvatuksen ja opetuksen pitää olla sidoksissa kristilliseen etiikkaan, joka on kulttuuriperintömme tärkeä osa. Olemme vakuuttuneita siitä, että kansalaisten enemmistö näkee nämä arvot korvaamattomina lapsen kasvu- ja kulttuuriympäristössä. Mikään opetus maailmassa ei ole vapaata arvoista."

Löytyyhän niitä muitakin kohtia, mutta voisin väittää että Kristillidemarit ovat nimenomaan tuomassa Jessen oppeja joka kotiin.

Mutta joo..Politiikka on loppujen lopuksi yhteisten asioiden hoitamista. Kiinnostukaa edes sen verran, että käytte lukemassa puolueiden periaateohjelmat ja sen jälkeen mietitte, mitä puoluetta kannattaa äänestää.

masu

Suosikkijoukkue
Ilves Tampere
Viestin lähetti masu
a) Kokoomuksen periaateohjelmasta voisi vänkäämällä vängätä, että kokoomus haluaa sijoittaa rahat "golf-kenttiin" ennemmin kuin terveydenhuoltoon. Sieltä löytyy mm. kohta jossa huomautetaan, että terkkapalveluiden kilpailuttaminen on hyvä asia ja käyttäjillä pitäisi olla vastuuta maksaa terkkapalveluiden käytöstä.

No joo..en nyt kuitenkaan halua tästä asiasta vääntää peistä.

masu

Mainitsemasi esimerkki terveydenhuollon palveluiden kilpailuttamisesta ja terveyskeskusmaksujen korottamisesta tuskin kuitenkaan merkitsee sitä, että terveydenhuollolta ylijäävät rahat tulisi paasata golf-kenttiin. Tuossa on pikemminkin kyse, nähdäkseni välttämättömistä, säästötoimista. Ei ole mitään ylijäävää osaa golf-kenttiin sijoitettavaksi. Kirjoituksessasi toki toit ilmi, että hyvin ymmärrät yo. esimerkin mielettömyyden.

Kuten Sauli Niinistö on joskus osuvasti sanonut, valtio voi kyllä vaikka kaksinkertaistaa kaikki tuet. Tämä tietysti johtaa hyvin lyhyen ajan kuluessa siihen, ettei valtio voi maksaa enää kenellekään yhtään mitään. Vaikka opiskelija olenkin maksan tästä huolimatta mieluummin sitten vaikka kaksikertaiset terveyskeskusmaksut, etten joutuisi hetken päästä pulittamaan yksityiselle ihan poskettomia.

Tuosta mitä kilpailuttamisella tarkoitetaan, en ole lainkaan varma, mutta kuvittelisin, että sillä on jotain tekemistä jatkossa hallintosopimuksin järjestettävän terveydenhuollon kanssa.

Terveyskeskuspalvelut eivät siis enää tulevaisuudessa ehkä ole nykyisissä määrin kuntien (ja valtion) tuottamia, vaan ne on hallintosopimuksin siirretty yksityisten hoidettavaksi. Kunta sitten maksaa sopimuksesta ilmenevän taksan mukaisen korvauksen palvelut tosiasiallisesti tuottavalle taholle. Tämä myös lienee järkevää lähinnä tehokkuuden ja kustannusten kannalta.

b) Kristillisdemareiden periaateohjelmasta lainattua

"Kodit, kristillinen usko ja isänmaa - niitä me puolustamme ja työllämmetuemme"

"Kristillisdemokraatit ovat vaikuttaneet sen puolesta, että päivähoidon, esikoulun ja koulun kasvatuksen ja opetuksen pitää olla sidoksissa kristilliseen etiikkaan, joka on kulttuuriperintömme tärkeä osa. Olemme vakuuttuneita siitä, että kansalaisten enemmistö näkee nämä arvot korvaamattomina lapsen kasvu- ja kulttuuriympäristössä. Mikään opetus maailmassa ei ole vapaata arvoista."

En nyt oikein pitäisi yllä olevaa esimerkkinä siitä, että kristillisdemokraatit haluavat ajaa Jeesuksen oppeja kaikille. Totta kai puolue kuin puolue pyrkii jossain määrin ajamaan omaa arvopohjaansa, johon sitten puolueen yksittäiset pyrkimykset tietyssä asiassa ankkuroituvat.

Maassamme kuitenkin vallitsee perustuslain 11 §:n mukainen uskonnon ja omatunnon vapaus, jota kristillisdemokraatit tuskin pyrkivät horjuttamaan. Niin kuin heillä siihen mitään realistisia mahdollisuuksia olisi.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti ipa rules
Tulihan se sieltä dana77.
Harva opiskelija tulee opintotuella toimeen, vaikka raha kyllä todella pinnistämällä kuitenkin riittäisi. Iso osa opiskelijoista tekee opintojen ohella töitä kuten allekirjoittanutkin.

"samaa sosiaalista tukea" hohhoijaa.

-ipa rules

Tarkoittikohan dana77 pelkästää opintotukia? Kyllähän opiskelija kuluttaa verovaroja aika paljon muutenkin kuin pelkästään nostamalla tukea. Vai kenen luulet maksavan opiskelijan opiskelut? Meidän veronmaksajien rahoillahan siellä koulun penkillä notkutaan.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Gellner
Tarkoittikohan dana77 pelkästää opintotukia? Kyllähän opiskelija kuluttaa verovaroja aika paljon muutenkin kuin pelkästään nostamalla tukea. Vai kenen luulet maksavan opiskelijan opiskelut? Meidän veronmaksajien rahoillahan siellä koulun penkillä notkutaan.
Epäilen ettei tarkoittanut pelkästään niitä, mutta jostain syystä hän ei motivoitunut heti vastaamaan.

Itseasiassa tämä n. 255 euron/kk opintotuki on aika hyttysen paska verrattuna siihen, että yhden ilmaisen akateemisen tutkinnon laskennallinen hinta on useampia satoja tuhansia markkoja. Tuolla maailman paratiisissa eli Yhdysvalloissa, jossa ei paskoja hyysätä, lukukausimaksut saattavat olla yli satatuhatta markkaa vuodessa, mutta yrittävä ihminenhän voi aina esim. huorata tai myydä huumeita mikäli rahat eivät muuten riitä, eli rahaa kyllä saa jos vähänkin viitsii yrittää).

Pitää muutenkin tietenkin muistaa että opiskelijat ovat kunnon ihmisiä, joista voi tulla vielä kunnollisia älykkäitä oikeistolaisia, jotka kannattavat verojen laskua ja hyysäävän sosiaalituen alasajoa, eivätkä mitään työttömiä eli siis tyhmiä ja laiskoja tai muuten vain kelvottomia alkoholisteja. Sitä paitsi alkoholismi ei ole sairaus, kuten tuon isä aurinkoisen opetuslapset koittavat valehdella ja esim. mielenterveyden ongelmatkin ovat vain asennekysymys.

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Halvimpia "korkeakoululaisia"/akateemisia yhteiskunnalle/veronmaksajille ovat humanistit. Humanistin saa tosi halvalla! Kalleimpia puolestaan - yllätys yllätys, lääkärit ja arkkitehdit.
Tutkintojen kalleuserot ovat järkyttävän suuria. Miksiköhän =)?

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti Gellner
Vai kenen luulet maksavan opiskelijan opiskelut? Meidän veronmaksajien rahoillahan siellä koulun penkillä notkutaan.

Eiköhän kuitenkin nykyisten opiskelijoiden opiskelun (siis tuet ja tutkinnot jne) maksa ne, jotka ovat aikanaan itsensä kouluttaneet ja tämän yliprogressiivisen verotuksen vuoksi käytännössä tätä yhteiskuntaa verorahoillaan pyörittävät. Käytännössä siis jokainen itsensä Suomessa ilmaiseksi kouluttanut ja Suomeen nykyään veronsa maksava ihminen maksaa muiden suomalaisten koulutusta. Lisäksi alv:t, yritysverot jne rahoittavat näitä koko kansalle suunnattuja palveluita.

Ei sitä koulutusta siis käytännössä maksa yksikään pienipalkka-alalla oleva ihminen tai eläkeläinen eli vasemmistopuolueiden käsityksen mukaan "tavallinen ihminen", he ovat pelkästään rahalla mitattuna valtiolle enemmänkin kulueriä kuin rahoittajia.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti E
Ei sitä koulutusta siis käytännössä maksa yksikään pienipalkka-alalla oleva ihminen tai eläkeläinen eli vasemmistopuolueiden käsityksen mukaan "tavallinen ihminen", he ovat pelkästään rahalla mitattuna valtiolle enemmänkin kulueriä kuin rahoittajia.
Onhan se selvää, että kaikkien ihmisten verot ja saamiset eivät mene tasan; jos ne menisivät niin silloihan koko valtio olisi aivan turha. Mitä sitä turhaan edestakaisin rahoja veksaamaan ja aiheuttamaan byrokratiaa kun jokainen kuitenkin tulisi toimeen omillaan ja sairaat ja heikot kuolisivat pois kuten evoluutio on järjestänytkin.

Näillä hyysättävillä paskoillakin on kuitenkin sellainen funktio tässä nyky-yhteiskunnassa, että he toimivat kuluttajina ja jos heidät pyyhkäistäisiin pois, niin sen seurauksena työtä ei enää riittäisi kaikille kunnon ihmisille vaan osasta heistä tulisi hyysättäviä paskoja.

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Viestin lähetti dana77
Onhan se selvää, että kaikkien ihmisten verot ja saamiset eivät mene tasan; jos ne menisivät niin silloihan koko valtio olisi aivan turha. Mitä sitä turhaan edestakaisin rahoja veksaamaan ja aiheuttamaan byrokratiaa kun jokainen kuitenkin tulisi toimeen omillaan ja sairaat ja heikot kuolisivat pois kuten evoluutio on järjestänytkin.

Näillä hyysättävillä paskoillakin on kuitenkin sellainen funktio tässä nyky-yhteiskunnassa, että he toimivat kuluttajina ja jos heidät pyyhkäistäisiin pois, niin sen seurauksena työtä ei enää riittäisi kaikille kunnon ihmisille vaan osasta heistä tulisi hyysättäviä paskoja.

Niin, Vastauksesi lainaukseeni ei mitenkään käsittele sitä asiaa, mihin itse otin kantaa. Asiahan oli siis se, mista opiskelijoiden "ilmaisen" koulutuksen rahat viedään. Täällä kun puhutaan siitä, että tavalliset veronmaksajat ne kustantavat, vaikka suoranaisesti asiat eivät niin olekaan.

Termi hyysättävä paska on muutenkin mielestäni erittäin yliampuva termi. En ole itse viitannut vähempiosaisiin mielestäni juurikaan alentavin termein.

Itsessään valtion roolihan on tuottaa kansalle niitä palveluita, joita heidän on yksin tai pienissä ryhmissä äärettömän vaikea toteuttaa. Jos valtiota ei olisi, rakennettaisiinko ja huollettaisiko esimerkiksi Suomen tieverkostoa yksityisin varoin koko maanlaajuisesti? Tuskinpa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy