Yhteisvelanotto ei vain pitäisi tapahtua Välimeren maiden ehdoilla. Enemmän rahaa Ukrainan tukemiseen on totta kai erinomainen asia, mutta mikäli se käytännössä tarkoittaa tulonsiirtoa korruptoituneisiin Italiaan ja Kreikkaan, niin asia mutkistuu. Isossa kuvassa Pohjoismaiden tulisi kyetä pitämään eduistaan nykyistä paremmin kiinni.
Suomi tai EU ei hyödy mitään siitä, että kukin maa hoitaa asioita ja kun tulee ongelmia, ruinaa muilta EU-mailta tukea. Se on 100 % totta, että iso osa EU:n erilaisista tuista on mennyt korruptioon mm. Unkarissa, Kreikassa, Italiassa, Slovakiassa, Tsekeissä. Yksikään maa ei ole täysin poikkeus. Suomikaan, mutta täällä ei ole systemaattista korruptiota tiettyjen maiden tapaan. Tähän tulisi rakentaa toimiva valvonta ja järkevät säännöt tuille.
Ensinnäkin noin talouspoliittisesti yhteisvelka on itsestäänselvästi järkevä ratkaisu. Euroalueen ytimen tulisi muodostaa aito liittovaltio, jossa on keskitetty talouspolitiikka sekä automaattiset tulonsiirrot USA:n malliin. Saksalaisvaikutteisista irrationaalisista kahleista tulisi päästä myös eroon kohti USA:n ja Fedin nopealiikkeisempää ja joustavampaa linjaa. Yhteinen valuutta, yhteinen liittovaltio, yhteinen talous- ja finanssipolitiikka. Suomen ei vain tulisi kuulua tähän valtioon.
Tuohon suuntaan se tulisi organisoida. Suomen roolista voi keskustella siinä vaiheessa kun EU:n kehitys joskus 2050 mennessä kohti liittovaltiota nähdään. Luvut ratkaisevat ja EU on nykyisellään alakynnessä Kiinan ja USA:n kanssa.
Kovin paljon tuota ennen EU:n toimiin tuskin tulee kaivattuja uudistuksia. Jos senkään jälkeen. Laajentuminen (mm. Ukraina) on kallista, mutta ainakin Ukrainan suuntaan pakollista. Isot jättitason haasteet ilmaston ja ympäristön osalta vaativat yhteensä EU-valtioissa biljoonia.
Ennen niiden ratkaisemista tulisi olla yhteinen poliittinen tahto viedä EU:ta eteenpäin. Mutta sellaista ei ole eikä kenties ole tulossakaan lähivuosikymmeninä.
Suomen kannattaisi nyt ottaa vaikka 500Mrd velkaa ja laittaa sillä rahalla infra kuntoon.
Jos nyt kuitenkin maltillisempi summa, mutta Suomen tiet, rautatiet, satamat, kentät, kaupunkiliikenteet jne olisi järkevä laittaa kuntoon. Esimerkiksi surkeat tiemme tulevat monella tavalla kalliiksi.