Minulta ja yhtä lukuunottamatta kaikilta muiltakin on jäänyt huomaamatta tuo.
Oletan, että tarkoitat tuolla yhdellä minua (ellet tarkoita Peacemasteria itseään) ja koenkin oikeudekseni jatkaa tästä offtopicista ja pesen kädet tästä täysin. En väittänyt Granlundin pelanneen paskoja kisoja. Hän pelasi hyvät kisat nuorena jätkänä. Hän ei ollut joukkueen johtotähti Slovakiassa, mutta antoi hienoa taustatukea. Alkusarjan Latvia ym. -peleissä
Granlund oli ajottain hyvinkin näkymätön. Siis noin peruspelaamiseltaan mies ei näkynyt millään upeilla ratkaisuilla, mutta hänellä oli noissakin peleissä kyky tehdä hyökkäykset päättäviä ratkaisuja ja rakentaa maalipaikkoja, joskus jopa viimeistelläkin (yksi iso asia Granlundin MM-kisoista joka minulle jäi mieleen oli muutama tuhrittu avopaikka, mutta näitä sattuu kaikille, varsinkin nuoremmille jätkille). Hän pelaili taustalla tukea antaen johtotähdille ja hyvin pelasikin. Ei häneltä ihmeitä varmasti kokonaisvaltaamisessa pelaamisessa odotetukkaan, mutta toi lisää leveyttä ja ratkaisuvoimaa hyökkäyksiin ja väläytteli lähes pelissä kuin pelissä (oli hiljaisempiakin pelejä) hyvillä ratkaisuilla ajottain. Seassa oli huonojakin ratkaisuja, mutta niitäkin sattuu kaikille varsinkin jos mittarissa tosiaan on vaivaiset 19 vuotta.
Sitten tultiin pudotuspeleihin. Puolivälierissä Norjaa (?) vastaan ei itselleni ole jäänyt mieleen Granlundilta mitään ihmeellistä, mutta välierässä mies nousi upeasti esiin kun haettiin asetelmia otteluun 0-0 -tilanteessa ja oli selvää että seuraava maali oli tärkeä ottelun suunnalle. Hän teki yksilösuorituksen, ratkaisun ja maalin. Hienon maalin tekikin, mutta se onkin saanut ehkä hieman suuret mittakaavat. Enemmänkin upeaa tässä mielestäni oli nuoren miehen kyky nousta ratkaisemaan peliä kun heittää ilmaveivi. Venäjä-pelin yksi suurista sankareista oli Mikael Granlund, oikeastaan ensimmäistä kertaa koko kisoissa, vaikkakin rankkariskaboissa miehellä oli suuri rooli tietysti.
Sitten tultiin finaalin. Granlund pelasi perushyvän pelin kuten lähes jokaisen pelin näissä kisoissa aikaisemminkin (pl. Venäjä peli). Tilanteessa 3-1 kaveri heitti hienon syötön kylläkin ja siitä ruotsalaisten selkärangan katkaiseva maalikin syntyi. Mutta muuten, taas kerran, muutamaa sähäkkää laukausta ja tuota syöttöä lukuunottamatta oli finaalipeli Granlundin osalta, sitä melko varmaa peruspelaamista.
(Finaalipelistä sen verran että näen tärkeimpänä yksittäisenä suorituksena Mikko Koivun ja Jarkko Immosen järjestelemän tasoitusmaalin toisen erän loppuun. Toinen merkittävä tekijä oli Nokelaisen karvauspelaaminen ja siitä seurannut kaksykkönen(?) josta Pihlström(?) syötti Nokelaisen maalin. Tärkeän sellaisen. Kaiken kaikkiaan voitettiin joukkueena tuo ottelu. Joukkueena jossa Granlund täytti omat saappaansa.
Lisäksi tuosta syötöstä olen sitä mieltä että jos tuon olisi antanut joku muu kuin Granlund, sitä ei välttämättä edes muistettaisi enää.)
Granlund pelasi hienot kisat. Tuon ikäiselle kaverille on saavutus pysyä vauhdissa mukana. Mikke teki sen hienosti ja antoi myös panostaan joukkueelle. Joukkueelle josta tuli maailmanmestari, nimenomaan joukkueena. Minua itseäni hieman harmittaa että Granlund on nostettu mestaruuden suurimmaksi yksittäiseksi tekijäksi. Hän on varmasti tyttöjen mielestä söpö, hän on koko kansan IFK:n lempparilapsi ja hän pelasi hyvin ja on loistava pelaaja loistavalla tulevaisuudella, ja mikä tärkeintä teki ilmaveivin. Mutta hän oli Suomen tiellä maailmanmestaruuteen yksi palanen muiden joukossa enkä pidä siitä että hänet nostetaan (siis ihan jääkiekosta jotain ymmärtävienkin tahojen toimesta) mestaruuden tärkeimmäksi tekijäksi. Tämä oli joukkueen maailmanmestaruus ja sille joukkueelle se kunniakin kuuluu. Tässä siis minua kaiveleva asia.
Vetoan jo valmiiksi asiavirheissä muistin pettämiseen. Täysin ulkomuistista mennään siis :)