EU- vaalit tulevat, mitä tekee kansa?

  • 12 044
  • 171

Filosofem

Jäsen
Viestin lähetti Svante
Plussana on teitysti olla IFK:n kannattaja. Siis, kenelle ääneni menee?
Kävinpä minäkin tänään äänestämässä. Tosin valinnallani ei ollut mitään tekemistä lätkän kanssa, vaikka samaan mieheen päädyin. Hyvät perustelut Svantelta muuten.

Edit. tarkennus
 
Viimeksi muokattu:

wade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp ,Maple Leafs ,Blackburn Rovers
Sija Ehdokasnumero ja nimi Puolue Pisteet

1 199 Rasinpuro Janne Suomi - Isänmaa 528
2 121 Mäenpää Olavi Sinivalkoiset 498
3 143 Seppänen Eero Köyhien asialla 496
4 197 Kuisma Väinö Suomi - Isänmaa 496
5 201 Nissinen Timo Suomi - Isänmaa 495
6 161 Lindell Harri Perussuomalaiset 493
7 74 Siika-Aho Antti SKP 450
8 163 Saarakkala Vesa-Matti Perussuomalaiset 422
9 77 Suonperä Arjo SKP 421
10 124 Virtanen Timo Sinivalkoiset 395

3 epäsopivinta ehdokasta
196 4 Hakomäki Jan-Mikael Vasemmistoliitto -308
197 47 Kauppi Piia-Noora Kokoomus -360
198 46 Kankkunen Juha Kokoomus -373

Tältä näyttäis meikkiksen lista ,mutta jos äänestän niin kyllähän se Kankkunen on. Tosin evvk ja sanottakoon vielä ,että liittymisestämme päätettäessä en ollut enemmistön kannalla.
 

Pikku Myy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kävin sitten tänään kaikkien mummojen kanssa äänestämässä ennakkoon. Täällä päin Helsinkiä näytti ainakin olevan (ja olleen koko ajan) reippaasti porukkaa uurnilla, koko ajan on postissa pientä jonoa ollut. Äänestin kokenutta, kielitaitoista ja järkevää vihreiden naispolitikkoa, jolla on hyvät mahdollisuudet tulla valituksi.

Hirveästi muuten tuttuja ja puolituttuja on vaaleissa ehdokkaana. Kaverin serkku on ollut runsaastikin esillä vaalien alla ja moni täälläkin on maininnut äänestävänsä, pari tuttua koulusta ja muutama entinen ja nykyinen asiakas kaupasta ainakin. Ehkä reippaan kymmenen ehdokasta tunnen jollain tapaa, mikä on mielestäni ainakin todella omituista. Äänestämäni henkilö ei kuitenkaan ollut kukaan näistä tutuista.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
No niin, kokeilin myös Hesarin vaalikonetta, jonka kysymyksistä en oikein pitänyt (vaihtoehdot eivät aina olleet hyviä).
Hämmästyttävää oli, että Ylen vaalikone pisti erään RKP:läisen hännän huipuksi kun taas Hesarin laittoin kolmen "parhaan" joukkoon.
Hesarin kone kertoi sen, että haudankaivaja Peitsamo ja minä olemme kaukana toisistamme.

Sekä Ylen että Hesarin tuloksissa oli yksi ehdokas, joka oli kummassakin listassa viiden "parhaan" joukossa. No, se oli tämä IFK:n kannattaja.
Viddu, mä ryhdyn jonkun Prodin neuvonantajaxi ;-)
 

Richter_35

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Phoenix Suns, Arsenal
Myönnän ihan avoimesti, että asiantuntemusta ja nousujohteista EU-uraa pitää tukea -> Alex Stubb.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Svante: Husiksessa oli mainos, jonka mukaan ääni SFP:lle on myös EU-parlamenttivaaleissa ääni heidän kielipolitiikalleen. Silloin päätin, etten ikinä äänestä SFP:tä.

Göranssonia ajattelin äänestää minäkin.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Olen käynyt kahdella vaalikoneella ja saanut näistä kärkiehdokkaiksi kahden eri porvaripuolueen edustajat - mutta molemmat ovat ikääntyneitä lääkäreitä, joten jokin logiikka on tästäkin löytyvinään.

Molemmat koneet antoivat etäisimmiksi ehdokkaiksi näitä suomalainensuomionsulkeutunutmaa -luusereita, mistä olen kyllä tyytyväinen. Siinä vaiheessa, kun huomaan jakavani saman ajatusmaailman "isänmaallisuudella" ratsastavien ääliöiden kanssa, on aika tarkistaa lääkitys.

Mutta en minä silti vielä tiedä, ketä äänestää. Kuka ehdokkaista on johdonmukaisimmin yksilön oman vastuun, mutta ongelmissa vastaantulevan yhteiskunnan puolella? Ville Itälä? En minä nyt kuitenkaan turkulaista...
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Niin. Eurovaalit. Taas yksi sangen turha kansalaisuusvelvollisuus edessä, joiden takia pitää raahautua useita kilometrejä johonkin koululle äänestämään. On se vaan kumma.

Eipä ole niin paljoa kiinnostanut, että olisin oikein selvää ottanut ehdokkaista, mutta pakko se on äänestää. Eli täytyy tehdä perinteiset "eurovaalit" ja äänestää parhaimman näköistä vihreiden ehdokasta, menee ääni sentään oikealle puolueelle, muttei liian oikealle ainakaan. Olettaen, että siellä on edes joku kelvollisen näköinen kettutyttö, muuten meneekin todella vaikeaksi.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehdokkaan valitseminen ei ole koskaan aikaisemmin ollut näin vaikeaa. Vaalikoneet tarjoavat RKP:n ja jostain kumman syystä keskustan ehdokkaita. Kaupunkilaisena en tietenkään keskustaa äänestä, eikä tuo RKP:kään oikein nappaa. Muutamia kriteereitä olen ehdokkaalleni asettanut, mutta ei tunnu löytyvän. Sanomattakin on selvää että ehdokkaan tulee olla nainen, mieluiten alle nelikymppinen ja pääkaupunkiseudulta. Ei kovin montaa varteenotettavaa löydy, sillä Viiviä en kyllä äänestä. Ehkäpä sitten kopissa hatusta vetäisen jonkun numeron papruun.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Nuoresta iästäni johtuen en ole saanut äänestää tätä ennen kuin yksissä vaaleissa, mutta silti minulla on ollut aina "henkinen ehdokas", jota olen yrittänyt mainostaa äänestysikäisille tutuille ja kavereille. Yleensä sitä on pitänyt miettiä pitkään ja viime eduskuntavaaleissa en vielä vaalipäivää edeltävänä iltana tiennyt ketä äänestän.

Nyt valinta oli kuitenkin helppo. Minun kriteerejäni olivat (ei tärkeysjärjestyksessä):

a) Hyvä ja tehtäviin sopiva koulutus (tai pitkä kokemus poliittiselta rintamalta) ja laaja tuntemus Euroopan Unionin ja Parlamentin päätöksenteosta.
b) Hyvä ja laaja ennenkaikkea suullinen kielitaito (kirjallinenkin totta kai, mutta sitä korjaamaan on avustajia)
c) Aito kiinnostus asioihin. Ehdokkaasta ei saa jäädä sellaista fiilistä, että lähdetään pakoon Suomen päivänpolitiikkaa, enkä myöskään hyväksy kesken Eduskunta-kauden parlamenttiin hakevia.
d) Edelliseen liittyen sekin, että ehdokas ei saa lähteä Brysseliin "hakemaan kokemuksia" ja "pääsemään ulkomaille töihin"-asenteilla.
e) Hänen pitää ajaa samoja asioita, mitä minä koen tärkeäksi.


Kyseisen ehdokkaan kolumneja olen seurannut Helsingin Sanomista jo useamman vuoden ja kun kuulin, että hän lähtee Kokoomuksen ehdokkaaksi, oli valinta selviö.

Numero 61.

Mielipiteissä olemme vaalikoneiden perusteella olleet hyvin pitkälti samaa mieltä (joka koneessa top5:ssä, useammassa jopa ykkösenä) ja olen käynyt häntä myös ihan kasvotusten tenttaamassa.

Keskustalle Eurovaalit on sinänsä hölmö juttu, että Euroopassa he eivät aja maatalousväestön asioita. Keskusta kuuluu liberaaliryhmittymään, joka mm. ajaa maataloustukien kokonaan poistamista. Ehdokkaissa on kuitenkin vetovoimaa, kuten Jäätteenmäki, Virrankoski (joka mainostaa todella ahkerasti ainakin Tampereen seudulla) ja Väyrynen, mutta silti veikkaan Keskustan olevan vaalien suurin häviäjä ja menettävän kaksi nykyisistä neljästä. Ja vaikka Kokoomuksen julkkisehdokkaille nauretaan, niin mitäs nämä Salmelainen ja Väisänen sitten ovat.. Keskusta menettää ääniä myös siinä, että Vanhanen avoimesti tukee Lipposta EU-komissioon.

Demareiden tilanne on aika mielenkiintoinen myös. Ei yhtään suurta nimeä, mutta useampia tasaisia puurtajia (Paasilinna, Myller, Iivari). Pystyvätkö Lasse Lehtinen ja Maria Guzenina pitämään puolueen tarpeeksi esillä televisiossa viimeisinä viikkoina? Nykyisistä kansanedustajista parlamenttiin pyrkivät Kiljunen, Kekkonen ja Elo ovat enemmän sellaisia hiljaisia puurtajia, jotka valtakunnantason vaaleissa saattavat jäädä sivuraiteelle.

Vaikka nyt hieman omalle kehulle haiskahtaakin, niin suurista puolueista parhaiten pullat ovat uunissa Kokoomuksella. Ainakin tähän iltapäivään asti. Ike Kanervan valinta puheenjohtajaksi tänään n. klo 16 voi muuttaa vielä kaiken, Kanerva jakaa hyvin voimakkaasti mielipiteitä läpi koko Suomen, Katainen olisi näin vaalien kynnyksellä parempi ehdokas. Puoluekokous sinänsä tuo Kokoomukselle paljon medianäkyvyyttä näin vaalien alla ja se on vain hyvä asia. Kokoomuksen kärkiehdokkaat ovat valtakunnapolitiikasta ja muutenkin tuttuja: Itälä, Siitonen, Stubb, Kauppi, Korhola, Pietikäinen. Toki Kokoomuksella on paljon ääniä jaossakin, kun Matikainen, Suominen ja Vatanen jättävät paikkansa. Vatanen toki ehdokkaana ja jatkaneekin parlamentissa, mutta on ehdolla Ranskasta. Siinä haastetta kykypuolueelle.

Julkkisehdokkaissa on nimiä, jotka tuskin pääsevät sisään, mutta keräävät Kokoomukselle tärkeitä ääniä, jotka voivat nostattaa sisään enemmän kärkiehdokkaita. Mitään todellisia yllätysläpimenoja en usko ainakaan Kokoomuksesta löytyvän.

Vasemmistoliitolla on nyt parlamentissa yksi edustaja ja tuskin lisää on tulossa. Ojala on kova haastaja Seppäselle, mutta uskon kuitenkin Seppäsen säilyttävän paikkansa.

Varmasti yksi suurimpia häviäjiä ovat myös Vihreät. Hautala oli ja on edelleen puolueen vetovoimaisin tähti. Hassi on myös kova nimi, mutta ei yhtä vetovoimainen, ei ainakaan niin, että vetäisi omalla äänimäärällään Vihreille toista edustajaa, eli tännekin yhden paikan vähennys.

RKP:llä on tiukka paikka. Astrid Thors teki hyvää työtä parlamentissa, mutta hän on nyt poissa ja Henrik Laxilla on kova työ vetää itsensä parlamenttiin. Noinkin vahvasti kielipuolueeksi profiloituminen ei ainakaan tee hyvää RKP:lle, puolueen sivuilla ei löydy ehdokasesittelyä maamme valtakielellä.. Kiitos ja näkemiin. Ei ehdokkaita läpi.

Kristillisdemokraatit tekivät fiksusti, kun tajusivat, ettei Kallis yksin pysty vetämään itseään läpi. Siinä missä Eija-Riitta Korhola sai paljon ääniä myös puolueen perinteisen kannattajaryhmän ulkopuolelta, on se nyt äärimmäisen vaikeaa. Siksi vaaliliitto Perussuomalaisten kanssa voi auttaa asiaa. Halmeen broidi saa varmasti ihan kohtuullisen äänisaaliin, ei kuitenkaan missään tapauksessa niin paljon, että pääsisi parlamenttiin asti. Kallis voi kuitenkin sinne kingetä.

Oma, hieman objektiivinen arvioni vaalien lopputuloksista:

1. Kokoomus, viisi paikkaa (Itälä, Siitonen, Stubb, Kauppi, Pietikäinen) erotus edellisiin vaaleihin: +1
2. SDP, neljä paikkaa(Paasilinna, Myller, Lehtinen, Kiljunen) erotus edellisin vaaleihin: +1
3. Keskusta, kaksi paikkaa (Jäätteenmäki, Väyrynen), erotus edellisiin vaaleihin: -2
4. Vihreät, yksi paikka (Hassi), erotus edellisiin vaaleihin: -1
5. Vasemmistoliitto, yksi paikka (Seppänen), erotus edellisiin vaaleihin: 0
6. Kristillisdemokraatit, yksi paikka (Kallis), erotus edellisiin vaaleihin: 0
7. RKP, ei edustajaa, erotus edellisiin vaaleihin: -1

Saa nauraa sitten 12. päivä, jos ennustukseni menivät päin honkia. Ainakin olen ennustanut.

Nämä vaalit tulevat myös sinetöimään Paavo Lipposen "kohtalon". Todennäköisesti käy niin, että oikeisto voittaa koko Euroopan tasolla ja silloin komission puheenjohtajaksi ei varmasti valita sosialistia. Voi olla, että Setä-Sauli vielä Luxemburgista kiilaa Suomen komissaarin paikalle.. Ja kahdeksan vuoden päästä Mäntyniemen herraksi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Noh, ei sitten kaydakaan aanestamassa. Katsoin juuri mailini ja potentiaalinen ehdokkaani ei ole sitten vaivautunut vastamaan mailiini.

Tokihan han saattaa olla kiireinen, mutta jos ei ole aanestajille aikaa, niin mihin sitten on?
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Taitaapa oma ääneni mennä tuolle HIFK:n kannattajalle. Syynä valinnalle ei toki ole kyseisen jääkiekkojoukkueen kannatus, vaan aivan muut asiat. Snaksterin tapaan yksi kriteereistäni ehdokkaan valinnassa on koulutus. Tätä käytän ns. karsivana kriteerinä eli en äänestä ketään, jolla ei ole vähintään ylempi korkeakoulututkimus. Tällä tavalla saa ainakin ehdokkaiden listaa jonkin verran karsittua (eipähän tule siis äänestettyä mitään keskustalaista sikafarmia ;)).
 

Tinke

Jäsen
Viestin lähetti dude



Nämä vaalit tulevat myös sinetöimään Paavo Lipposen "kohtalon". Todennäköisesti käy niin, että oikeisto voittaa koko Euroopan tasolla ja silloin komission puheenjohtajaksi ei varmasti valita sosialistia. Voi olla, että Setä-Sauli vielä Luxemburgista kiilaa Suomen komissaarin paikalle.. Ja kahdeksan vuoden päästä Mäntyniemen herraksi.
No onneksi ainaskin stubb kannattaa lipposta.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti Tinke
No onneksi ainaskin stubb kannattaa lipposta.

Niin?

En sanonut, etteikö Lipponen voisi olla pätevä ehdokas komission puheenjohtajaksi. Se ei vaan riitä, koska jos oikeisto voittaa, komission puheenjohtaja on oikeistolainen. Näin on ainakin EPP-ED-ryhmän nykyinen puheenjohtaja Hans-Gert Poettering todennut.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Eilen duunikaverini pelasti päiväni tällä kommentilla:

- Mä antaisin Viiville ja Marialle. Siis ääneni. Mutku saa antaa vain yhdelle, niin mä tuumasin tarkemmin. Elikäs Viivillä ei ole tissejä ja Marian tissit on hölskistyneet (?) joten en anna kummallekkaan. Tsiigailen siis äänestelypäivänä videolta Jessica Albaa - hänellä on kaikki mistä mies voisi äänestää - jopa käheyteen asti.

Käsittääkseni tässä oli kyse Viivi Avellanista ja Maria Guzeninasta - käsittääkseni. Minähän olen itse äänestänyt jo ennakkoon Mikkelissä Graanin kauppakeskuksessa. Tai ainakin minä yritin. Siellä kun oli "näytillä" tämä meppi Pia Noora Kauppi, niin häntä minä olisin ulkomuodon perusteella äänestänyt. Sitten kuitenkin selvisi, että minulla oli lompakossa ihan väärän firman plussakortti, joten se siitäkin sitten. Täytyy kai taas kerran mennä raapustamaan se Donald Fuckin nimi paapperiin...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pikku Myy
Äänestin kokenutta, kielitaitoista ja järkevää vihreiden naispolitikkoa, jolla on hyvät mahdollisuudet tulla valituksi.

Minäkin annoin ääneni kokeneelle naispolitiikolle, itseasiassa oli jo kolmas valtakunnallinen vaali perätysten jossa olen antanut ääneni naiselle.

vlad.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Svante: Husiksessa oli mainos, jonka mukaan ääni SFP:lle on myös EU-parlamenttivaaleissa ääni heidän kielipolitiikalleen. Silloin päätin, etten ikinä äänestä SFP:tä.

Göranssonia ajattelin äänestää minäkin.

Just så min vän!
Voisin minäkin joskus ääneni antaa tuolle RKP:lle (=SFP) mutta vasta sitten harkitsen kun luopuvat typerästä "pakko ruotsin" paapatuksesta. Vaalikoneiden tuloksissa Henrik Lax on erittäin korkealla ja monasti kanssani samaa mieltä. Uskon kuitenkin, että moni "svenska talande" edustaja ei ihan tarkkaan ole ymmärtänyt kaikkia suomenkieleisiä kysymyksiä - tai sitten ehkä minä en ole.
 

#32

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,Datsjuk, VPeltonen,Liverpool, RealMadrid
jos äänestän ylipäätään niin on vain yksi kansainvälinen ehdokas ja samalla saataisiin väriä niihinkin hommiin...nimittäin Folke West.Myös Folke bongattu jäähallilla useaan otteeseen.
Aina pitää showmies olla porukassa!!!
aikanaan kun äänestettiin liittymisestä unioniin olin liittymistä vastaan. ja kantani ei ole muuttunut. paljon enemmän sinne uppoaa rahaa kuin sieltä päin tulee koti Suomeen?
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kävin minäkin sitten vaalikonetta kokeilemassa, ja yllättäen ykköseksi kohosi Riitta Väisänen. Todennäköisesti en häntä kuitenkaan äänestä.

Tässä lyhyesti arvio paikkajaosta Suomessa:

Kokoomus 4
SDP 4
Keskusta 3
Vasemmistoliitto 1
Vihreät 1
RKP 1

Äänestämään menen joka tapauksessa, saa nähdä meneekö tällä kertaa ehdokas läpi. Eduskuntavaaleissa 2003 ei ollut lähelläkään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Tuntuvat nämä vaalit olevan todellakin henkilövaalit eivätkä mitkään puoluevaalit. Niin mediassa kuin yleisökeskusteluissa spekuloidaan yksittäisten ehdokkaiden läpimenolla eikä puolueiden kannatusluvuista puhu kukaan. Tosin miksi pitäisikään - tärkeintä todellakin on ammatti-, lobbaus- ja vaikutustaitoisten yksilöiden saaminen sinne parlamenttiin. Ei liene suurta eroa sillä minkä ryhmittymän joukoissa sitä työtä tehdään.

Mielenkiintoista sisäpoliittisesti on toki nähdä tulos kun Itälä ja varsinkin Jäätteenmäki mittauttavat jäljellä olevan poliittisen painoarvonsa.
 

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Viestin lähetti #32

aikanaan kun äänestettiin liittymisestä unioniin olin liittymistä vastaan. ja kantani ei ole muuttunut. paljon enemmän sinne uppoaa rahaa kuin sieltä päin tulee koti Suomeen?

Eli, EU on hyvä valinta mikäli rahaa tulee Suomeen, muussa tapauksessa pelkkä paska, niinkö?
Et ole nähtävästi ollut kansainvälisissä kanssakäymisissä kun tuolaista latelet. Voiko ehkä EU:n jäsenmaiden tekemisistä oppia jotain? Onko helpompaa saada tietoa nyt kun olemme samassa veneessä verrattuna aikaisempiin vuosiin? Mekin voimme antaa tietoamme muille ja kertoa kokemuksistamme, jotta muut jäsenvaltiot voivat oppia meiltä.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
No niin, tuli sitten täytettyä kansalaisvelvollisuus ja käytyä äänestämässä ennakkoon. Vallan hirmuista jonoa ei postikonttorissa ollut. Tosin virkailijan huulet joutunevat vielä koville, sillä joku pahus oli pöllinyt kirjeiden liimapinnan kostuttamiseen tarkoitetun kostuttajan.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Homma hoidettu ennakkoon, sillä sunnuntaina ollaan muilla mailla vierahilla. Tavallaan ikävää on se, että ehdokkaallani ei ole edes teoreettista mahdollisuutta päästä läpi. Puolue on Suomessa mitätön, mutta muualla Euroopassa (esim. Englanti, Saksa, Ruotsi) ja EU-parlamentissa ryhmittymänä yksi suurista. Joskus vielä meilläkin, hope so.
 

Uraani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti #32
paljon enemmän sinne uppoaa rahaa kuin sieltä päin tulee koti Suomeen?

Niinhän tilanne on juuri nyt, mutta pitää myös muistaa että tässä autetaan koko Eurooppaa vaurastumaan. Tämän prosessin tulokset eivät tietenkään näy hetkessä, saattaa mennä jopa sata vuotta tai kaksi, mutta eteenpäin menoa tapahtuu pikkuhiljaa kokoajan.

EDIT: ainiin, kävin itsekin tänää vetämässä sen punaisen viivan näin ennakkoon.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Kävin tässä ruokatunnilla äänestämässä itsekin. Jonoa oli Helsingin pääpostissa ihan positiivisenkin paljon. Jonottaessa meni yli 20 minuuttia, virkailijoitakin oli arviolta vähintään 10 ottamassa ääniä vastaan. Useampi sata äänestäjää tuossa 20 minuutissa äänensä antoi.

Jos ääneni ei huku matkalla, "Göranssonilla" on yksi ääni taas enemmän. Olisin voinut yhtä hyvin äänestää Kauppiakin, mutta tyttöystäväni on vakaasti sitä mieltä, että hänen naisena tulee aina äänestää naista, joten otin hänen linjansa ja äänestin sitten ihan sukupuolen vuoksi miestä.

Näissä vaaleissa tulee pärjäämään se, joka saa kannattajistaan suurimman prosentin uurnille. Ratkaisevaksi noussevat ne, jotka perinteisesti äänestävät yhtä ja samaa puoluetta, mutta eivät uurnille vaivaudu. Miten se muotoutuukaan, se nähdään lähiaikoina.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös