Asiallinen viesti kovalevilta. Minä ainakin olen tuota Neuvostoliiton kaatumista ja 90-luvun lamaa pitänyt jonkinlaisena benchmarkkina odotuksista, joka voisi pahimmillaan olla edessä. Silloin Suomen viennin osuus neukkuihin oli "ainoastaan" 15-20%. Asiat eivät ole yhteismitallisia, mutta nyt Suomen viennistä 60-70% suuntautuu EU:maihin.
Maailma on muuttunut ja isommat vaikutukset tulisivat kuitenkin finanssisektorin kautta, eikä laman aiheuttaman kysynnän laskun kautta. Muistettava on Suomen valtiolla on velkaa 80 miljaridia, joiden korkokustannukset ovat siis pari miljardia vuodessa.
Kuitenkin euroissa mitattuina Suomen viennin arvo on vuosittain 50 miljardin tietämillä. Jotenkin tuntuu, että nämä luvut eivät hallussa ihan kaikilla, jotka EU:n ja euron merkitystä aliarvioivat.
Jokainen voi vaikka halutessaan laskeskella, että mitä maksaisi jos EU-maiden vietiin 35 miljardiin tulisi päälle 10 prosentin tullimaksut. Oikea laskukaava ei siis tietenkään ole laskea, että kustannusta tulisi 3,5 miljardia vuodessa vaan, että kuinka iso osa kaupoista jäisi saamatta, jos hinnat olisivat 10% nykyistä korkeampia. Minä väitän että iso. Ja vastaavasti en usko, että kotimaisten tuotteiden kysyntä kasvaisi vastaavasti mikäli ulkomaalaisten tuotteiden hinnat nousisivat tuon saman 10%. Se vain tarkoittaisi sitä, että tuotteet kallistuisivat. Näen siis, että tässä hävittäisiin molemmin päin.
Toki realistista on muistaa, että Kreikan kaatuminen ei se isoin ongelma olisi, vaan täysi kriisi iskisi vasta isompien maiden kuten Italian ja Espanjan kaatuessa. Niinpä nuo patoamispuheet ovat ihan valideja, vaikka jotkut niiden ironisesta hokemisesta kuinka orgasmeja saisivat.