Hyvinhän tuo onnistuu. Ilves pelaa futsalia, salibandyä, jääkiekkoa ja jalkapalloa. Hyvin ne eri lajit omat kustannuksensa kantavat (no jääkiekosta voi keskustella, mutta Bluesin kohtalo väistettiin viimehetkelä).
Futsal pelaa kärkikahinoissa vuodesta toiseen. Jalkapallo on sinne nousemassa, kiakkokin ehkä nyt uusin vetäjin voi tulevaisuudessa pelata muutakin kuin sääläreitä. Salibandyllä on tavoite liiganoususta muutaman vuoden sisään.
Eli negailet ihan turhaa. Monilajisuudesta on vain synergiaetuja.
Olenko ymmärtänyt väärin, jos väitän, että yhteisestä brändistä huolimatta jokainen laji on oma kokonaisuutensa? Vai hoitaako yksi Oy kaikkien lajien asioita? Ainakin HIFK:lla jokainen laji on oma kokonaisuutensa, joita yhdistää brändi - ei juuri mikään muu. Unitedilla taas ainakin ulospäin on viestitty, että Oy kerää hoidettavakseen useita eri lajeja ja jakaa resurssit näiden kesken. Se lisää todella paljon painetta sisäiseen skismaan eri lajien välillä siellä ruohonjuuritasolla.
Asia voisi onnistua oman näkemykseni mukaan huomattavasti paremmin juuri niin päin, että lajilla on vahva osittain vapaaehtoisuuteen perustuva organisaatio, joka haluaa mukaan toimintaan saman brändin alle, mutta pysyy erillisenä organisaationa. Silloin jokainen laji vastaisi edelleen itse omista resursseistaan ja mahdollisuuksistaan, ja yhden lajin motivoituneet "puuhamiehet" voisi oikeasti vaikuttaa omiin asioihinsa ihan vaan tekemällä töitä. Tästä mallista yksi uusi esimerkki on Pelicans salibandy Lahessa. Rakennetaan yhteistyötä alhaalta yhdessä.
Unitedissa taas tuntuu siltä, että ylhäältäpäin kerätään seuroja sateenvarjon alle ja seuroilta otetaan valta pois Unitedille. Samalla menetetään usein vuosien kokemusta ja osaamista, jos tekijät ja vastuuhenkilöt organisaation yläpäässä vaihtuu. Käytännössä tämä malli toimisi silloin, kun olisi joku, joka haluaa päästä seurasta "siististi eroon" esimerkiksi kroonisen rahanpuutteen vuoksi.
En myöskään tiedä, miten United myy esim mainoksia tai jotain muita kumppanuuksia, kun eivät ole ainakaan espoolaisia yrittäjiä niin paljoa yrittäneet kontaktoida, että olisivat vielä saaneet minkäänlaista yhteydenottoa firmani suuntaan aikaan, mutta ainakin vaikuttaa siltä, että kaikki yhteistyökumppanit ovat nimen omaan koko Unitedin kumppaneita. Ja tätä en myöskään ymmärrä. Luulisin, että kokonaispotti olisi isompi, jos kumppanuudet koostuisi useamman eri joukkueen kumppanuuksista kuin yhden ison. En tiedä yhtään, onko korisjengillä tai lätkänaisilla mainoksia paidoissaan tms (enkä jaksa nyt googlaillakaan), mutta vaikea kuvitella esimerkiksi Nesteen maksavan siitä juurikaan lisää, että saa mainoksen myös muuhun kuin miesten edustusjoukkueen paitaan. Sen sijaan joku muu voisi maksaa jotain siitä, että on esimerkiksi korisjoukkueen paidassa, mutta varaa ei olisi budjetissa miesten kiekkoon. Koko paletin kumppanuuksia myymällä tulee myös paljon enemmän oikeita rajoitteita, jos pidetään kiinni siitä, että suoria kilpailijoita ei kumppaneille ole samanaikaisesti.
Voi olla, että olen väärässä monessa asiassa, mutta vaikea itseni on nähdä vastaus siihen, miten käytännössä nämä Unitedin edut erillisille lajiorganisaatioille tai kokonaistaloudellisesti Unitedille olisi tehtävissä.
Muuten tässä ketjussa on paljon ihan oikeasti fiksua pohdintaa. Urheilupuiston tulevaisuus on iso tekijä. Ja Esport on iso kivi Unitedin kengässä, koska jakaa samaa aluetta. Unitedin tulevaisuus vaikuttaa vaan aika vahvasti jäävän tähän jääkiekkoon ja koripalloon, vaikka esimerkiksi jalkapallosta on lehdissäkin kerrottu seuraavana lajina. Honka tuskin lähtee Urheilupuistosta tai liittyy Unitediin,