"Hyvä Kalervo Kummola,
Hylkäsitte shokeeraavan kovilla Leijona-lippujen hinnoillanne suomalaiset jääkiekkofanit. Osoititte kylmästi, että faneilla ei ole näissä rahantekotalkoissa mitään merkitystä.
Olette myös todenneet, että lipunmyynti on vain yksi osa kokonaisuutta. Mikäli olemme, herra Kummola, nyt aivan rehellisiä, niin lipunmyynnillä ei ole näissä kotikisoissa mitään merkitystä. Se on vain plussamerkkistä lisätuloa syvään kassaanne. Katsohan ympärillesi hetki, niin ymmärrät.
Helsingin turnaus alkaa ensi viikon perjantaina. Oletko nähnyt, herra Kummola, YHTÄKÄÄN mainosta, jossa myytäisiin PÄÄSYLIPPUJA itse turnaukseen? Et ole. En ole minäkään – tai kukaan muukaan meistä. Mitä olemme nähneet?
Osta Leijonien superturbokanavapaketti! Osta kaikki pelit kotisohvallesi!! Osta HD-palvelu kotiisi!!! (On suorastaan irvokasta, että näitä mainoksia on myös Hartwall Areenan seinässä, eikä itse lipunmyynnistä sanota sanaakaan!)
Tätä olemme nähneet enemmän kuin koskaan urheilu-Suomen historiassa. Kun menet mille tahansa suurelle suomalaiselle nettisivulle sisään, näet nämä tv-pakettimainokset. Missään et näe lipunmyynti-ilmoituksia itse turnaukseen.
Mistä tämä voikaan johtua, herra Kummola?
Kun ovelana kettuna hinnoittelitte normaalikansan ulos kisoistanne, olette nyt asemassa, jossa voitte myydä kanavapakettejanne pikkurahalta kuulostavaan hintaan. Mikäli viisihenkinen perhe menisi ystäväsi Areenalle katsomaan vaikkapa Suomi–Ranska-ottelua, joutuisi perheen pää pulittamaan alakatsomoreissustaan yli tuhat (1 000) euroa! Ja sitten kehtaat vielä ihmetellä, etteivät liput mene kaupaksi.
Muistinko muuten kertoa vielä sitä, että nämä maksu-tv-toimijat ovat Suomen Jääkiekkoliiton merkittävimmät yhteistyökumppanit?
Mutta eihän teidän tavoitteenanne ollut päästää normaalituloista fanikansaa Areenalle ollenkaan. Tästä syystä istut Leijonien kotipyhätön päällä ja laitoit rahvaalle lukot oveen. Tämä viisihenkisen perheen rahapussi valitsee nimittäin melko nopeasti tv-pakettitarjoukset, ennen kuin maksaa YHDESTÄ Ranska-ottelusta yli TUHAT euroa. Itse asiassa ko. perhe pääsee Mestareiden Liigan finaaliin (19.5.) halvemmalla kuin Leijonien Ranska-otteluun. Uskomatonta.
Onnistuitte, herra Kummola, kolmessa asiassa: 1. Aloitte rahastaa kansallistunteella, joka kuoli kollektiivitasolla nopeasti. 2. Hylkäsitte perusfaninne, jotka olivat viime keväänä aidosti Leijonien takana koko hienon kultajahdin ajan. 3. Teitte kotikisoista neutraalin tapahtuman, jossa kotijoukkueella ei ole minkäänlaista etua puolellaan, sillä katsomo on pyhitetty yhteistyökumppaneiden selänpesuareenaksi.
Tämä kirje jatkuu Urheilulehden MM-jääkiekkoennakossa, joka ilmestyy myyntiin torstaina 26.4.
Tiedän, herra Kummola, ettei sinua kiinnosta. Mutta suomalaista lätkäfania kiinnostaa.
Urheilun puolesta,
Esko Seppänen, uutispäällikkö, Urheilulehti"
Hieno. Mies.