Eroon nettihuijauksesta

  • 3 034
  • 6

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
Huomasin aamutuimaan että pankkitililtäni oli lähtenyt menemään 29,95$ 27.12 ja sama summa 1.12. Firman nimi on Scoresense ja googletuksella selviää kyseessä olevan jonkinlainen huijaus. Tililtäni on mennyt 24.11 yhden dollarin suuruinen maksu kyseiselle yritykselle, jota en muista maksaneeni. Firman sivujen mukaan minulla pitäisi olla tunnukset palveluun ja tilauksen tiedot sähköpostissani, mutta mitään ei löydy mistään eikä sivujen käyttäjätunnuksen palautus tunnista yhtäkään sähköpostiosoitteistani. Tiedostan että tuo joulukuun ensimmäisen päivän raha on mennyttä mutta voiko tuon 27.12 vielä katevaraus-tilassa olevan maksun jotenkin peruuttaa? Miten voin estää tuota automaattiveloitusta menemästä myös ensi kuussa? Riittääkö pelkkä verkkomaksujen estäminen kortilta verkkopankissa?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jos et ole syöttänyt korttinumeroasi mihinkään 24.11. maksun perusteeksi (eli kyseessä olisi tietomurto tms.), eivät nuo summat ole menneitä vieläkään (jos ovat siis korttimaksuja). Itse ottaisin per heti yhteyttä kortin myöntäneeseen yhtiöön, oli se sitten pankki tai jokin erillinen yhtiö (ei käy selville viestistäsi). Jos taas olet syöttänyt itse korttitietosi johonkin, nuo marras-joulukuun veloitukset mennevät vahingoksesi, mutta silloinkin yhteys samantien korttiyhtiöön.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Mulle soitettiin pari vuotta sitten pankista kesällä lauantai-iltana, kun huomasivat, että samaa yritettiin. Luottokortti kiinni ja uusi postiin. Hienoa toimintaa pankilta.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Itse ottaisin ensimmäiseksi yhteyttä kortin myöntäneeseen tahoon. Tuota kautta sitten todennäköisesti kortti menee kiinni ja uusi tilalle, todennäköisesti saat ohjeet reklamointiin ja jatkoa ajatellen saat tarvittavat tiedot. Mitään "yleispätevämpää" ohjetta en tuohon uskalla antaa, nimittäin eri laitoksilla on hieman eri linjauksia ja käytäntöjä.

Katevarauksen poistuminen itsessään ei estä rahojen menemistä, vaan veloitus saattaa tapahtua vaikka katevarausta ei enää olisikaan. Vastikään tuossa uutisoitiin kuinka Nordean lyhyen katevarausajan takia ihmisten tilille oli "aiheettomasti" (ts. rahat tulevat menemään myyneelle taholle) ilmestynyt rahoja pitkien pyhien takia.
 

Valajas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Bolts, Yanni Gourde
En todellakaan muista syöttäneeni korttitietojani saatika suostuneeni maksamaan yritykselle joka tarjoaa itselleni täysin tarpeetonta credit-monitoring palvelua. Olisi ihan mielenkiintoista tietää mistä ovat tietoni repineet.
 

tomageeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, Suomi, finska nhl spelarna
Suosittelisin välitöntä kortin sulkemista ja uuden tilaamista. Mahdollisesti korttitiedot ovat vuotaneet tavalla tai toisella. Voi olla tietomurto, tai jos olet asioinut esim. jossakin kadunvarsikojussa ulkomailla, jossa ovat salakuvanneet korttisi tiskin alla.

Luottokunnan tms. kautta saattaapi saada korvauksia, jos on esim. tietomurtotapaus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös