Eroa-armeijasta.fi?

  • 36 268
  • 303

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Slovakia on nyt kaadettu historiallisella nollapelillä siinä jääkiekossa. Suomi on hyvä maa, mutta ei sen erikoisempi. Kuinka moneen ketjuun se pitää kirjoittaa ennen kuin ihmiset ymmärtävät? Miksi juuri Suomessa luullaan meidän maan olevan jotenkin erikoinen.

On Suomi siinä mielessä erikoinen, että harvassa maailman valtiossa asiat ovat tätä murheenpesää paremmin. Pohjoismaat suunnilleen samalla tasolla, Sveitsi ja muutama muu. Mihin valtioon muuttaisit, missä asiasi olisivat huomattavasti, tai edes hieman paremmin kuin Suomessa?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mihin valtioon muuttaisit, missä asiasi olisivat huomattavasti, tai edes hieman paremmin kuin Suomessa?

Juttelin uusiseelantilaisen naisen kanssa mikä sanoi kuinka hienoa on asua kotona. Maailman pahuuksista kuulee kyllä, mutta ne ei sillä tavalla omaan elämään vaikuta, kun kaikki on niin kaukana. Voi vain asua loppuelämänsä rauhassa ilman mitään pelkoja.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Juttelin uusiseelantilaisen naisen kanssa mikä sanoi kuinka hienoa on asua kotona. Maailman pahuuksista kuulee kyllä, mutta ne ei sillä tavalla omaan elämään vaikuta, kun kaikki on niin kaukana. Voi vain asua loppuelämänsä rauhassa ilman mitään pelkoja.

Uusiseelantilainen nainen ajattelee ja kertoo kuten itsekin ajattelen ja kertoisin jos joku ulkolainen Suomesta kysyisi. Mikä viivyttää sinua llähtemästä tuohon onnelaan?
 
Jos kirjoittaisin ihan kaiken totuuden kaikista velliperseistä mitä olen mieltä, niin saisin varmaan elinkautisen tänne palstalle. mutta joo mun mielestä Suomessa on joukko ihmisiä, jotka ovat ehkä saaneet elää liian hyvässä hyvinvointiyhteiskunnassa. Jokainen päätelköön itse ketä tai mitä tarkoitan.

No mikä pointti on sitten edes luoda hyvinvointia, jos siihen ei saa tottua? Jännää miten joidenkin mielestä (en nyt tarkoita tällä palstalla, vaan yleensä) olisi yhä "parempi" elää 1950 ja -60-lukujen elämää, jossa arki oli hampaat irvessä sinnittelyä, lauantaisinkin piti mennä duuniin, lihaa ei riittänyt välttämättä joka päivälle ja uudet farkutkin sai ehkä vuoden välein. En ole oikein ikinä tajunnut ankeiden asioiden romantisointia. Vaikka länsimainen hyvinvointi loppuisi Suomessa rybyjen toimesta, niin ei se loppuisi muualla.

ehkä sen takia että tässä maassa asuvat äitimme, vaivomme ja lapsemme.

Kenellä on kenellä ei, ei se silti tästä maasta erityistä tee. Onneksi ei ole ketään sellaista, jonka puolesta pitäisi lähteä rampautumaan rintamalle. Toki tiedän ihme hyypiöitä, joiden mielestä pitäisi lähteä puolustamaan suomalaisia naisia jonain kokonaisuutena ehdan ritarin elkein, mutta jos multa kysytään, niin... eipä juuri ole mitään puolustamisen arvoista.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Juttelin uusiseelantilaisen naisen kanssa mikä sanoi kuinka hienoa on asua kotona. Maailman pahuuksista kuulee kyllä, mutta ne ei sillä tavalla omaan elämään vaikuta, kun kaikki on niin kaukana. Voi vain asua loppuelämänsä rauhassa ilman mitään pelkoja.

Nainen ei varmaan asunut Christchurchissa. No eihän siellä mennyt 2011 kun pari sataa (ja pari tuhatta loukkaantui) yhdessä rysäyksessä. Ja onhan noita järistyksiä ollut aikaisemmin ja varmasti tulee tulevaisuudessakin.

Pelko on suhteellinen käsitys. En ihan heti keksi mitä Suomessa tarvitsisi yleisesti niin kovasti pelätä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
No mikä pointti on sitten edes luoda hyvinvointia, jos siihen ei saa tottua? Jännää miten joidenkin mielestä (en nyt tarkoita tällä palstalla, vaan yleensä) olisi yhä "parempi" elää 1950 ja -60-lukujen elämää, jossa arki oli hampaat irvessä sinnittelyä, lauantaisinkin piti mennä duuniin, lihaa ei riittänyt välttämättä joka päivälle ja uudet farkutkin sai ehkä vuoden välein. En ole oikein ikinä tajunnut ankeiden asioiden romantisointia. Vaikka länsimainen hyvinvointi loppuisi Suomessa rybyjen toimesta, niin ei se loppuisi muualla.



Kenellä on kenellä ei, ei se silti tästä maasta erityistä tee. Onneksi ei ole ketään sellaista, jonka puolesta pitäisi lähteä rampautumaan rintamalle. Toki tiedän ihme hyypiöitä, joiden mielestä pitäisi lähteä puolustamaan suomalaisia naisia jonain kokonaisuutena ehdan ritarin elkein, mutta jos multa kysytään, niin... eipä juuri ole mitään puolustamisen arvoista.

Niin, olisitko valmis puolustamaan hyvin vointia siellä muualla, jos paska osuu sielläkin tuulettimeen? Ei tässä kenenkään mielipiteitä kyseenalaisteta, vaan tuota asennetta, että nautitaan elämästä yhteiskunnassa, joka hyvin vahvasti mahdollistaa tuon mukavan elämän ja vapauden. Kuitenkaan tätä elämäntapaa ja vapautta ei olla valmiita millään lailla puolustamaan, vaan tuossa tilanteessa hypättäisiin uuden yhteiskunnan kyytiin nauttimaan elämästä. Tuo on rusinat pullasta asennetta, eikä mitään mielipiteen vapautta.

Tämä hyvään tottuminen näkyy tuossa viimeisessä kappaleessa. "Eipä juuri ole mitään puolustamista". Ehkä juuri se vapaus, ja ehkä se satojen tuhansien eurojen tuki(tämän tosin yhteiskunta mielellään perisi veroina takaisin ainakin osin), jonka yhteiskunta on sinunkin elinaikanasi käyttänyt kasvamisesi ja oppimisesi tukemiseen. Jos kukaan ei olisi näitä yhteiskuntia valmis puolustamaan tai pitäisi niitä minkään arvoisina, niiden olemassaolo ei olisi edes mahdollista. Pieni porukka voi toki aina loisia siivellä, pätee tässäkin asiassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nainen ei varmaan asunut Christchurchissa. No eihän siellä mennyt 2011 kun pari sataa (ja pari tuhatta loukkaantui) yhdessä rysäyksessä. Ja onhan noita järistyksiä ollut aikaisemmin ja varmasti tulee tulevaisuudessakin.

Nainen on pohjoisesta missä ei ole isompaa pelkoa luonnonvoimista, mutta ehkä itse olin. Noin 180 on lähteestä riippuen virallinen luku, pysyvää muistomerkkiä valmistellaan.

Uusiseelantilainen nainen ajattelee ja kertoo kuten itsekin ajattelen ja kertoisin jos joku ulkolainen Suomesta kysyisi. Mikä viivyttää sinua llähtemästä tuohon onnelaan?

En ole tietääkseni sanonut, että en olisi lähtenyt onnelaan.
 
Niin, olisitko valmis puolustamaan hyvin vointia siellä muualla, jos paska osuu sielläkin tuulettimeen? Ei tässä kenenkään mielipiteitä kyseenalaisteta, vaan tuota asennetta, että nautitaan elämästä yhteiskunnassa, joka hyvin vahvasti mahdollistaa tuon mukavan elämän ja vapauden. Kuitenkaan tätä elämäntapaa ja vapautta ei olla valmiita millään lailla puolustamaan, vaan tuossa tilanteessa hypättäisiin uuden yhteiskunnan kyytiin nauttimaan elämästä. Tuo on rusinat pullasta asennetta, eikä mitään mielipiteen vapautta.

Tämä hyvään tottuminen näkyy tuossa viimeisessä kappaleessa. "Eipä juuri ole mitään puolustamista". Ehkä juuri se vapaus, ja ehkä se satojen tuhansien eurojen tuki(tämän tosin yhteiskunta mielellään perisi veroina takaisin ainakin osin), jonka yhteiskunta on sinunkin elinaikanasi käyttänyt kasvamisesi ja oppimisesi tukemiseen. Jos kukaan ei olisi näitä yhteiskuntia valmis puolustamaan tai pitäisi niitä minkään arvoisina, niiden olemassaolo ei olisi edes mahdollista. Pieni porukka voi toki aina loisia siivellä, pätee tässäkin asiassa.

Puolustan tasan ja vain itseäni, kuten elämä on opettanut tekemään. Toisin kuin joku ehkä luulee, niin en suinkaan ole mikään tukien varassa eläjä ollut koskaan, vaan ihan työnteolla olen pärjännyt. Ne harvat kerrat, kun olen joutunut hakemaan tai yrittämään hakea yhteiskunnalta apua taloudellisesti esim, niin olen vain törmännyt virkamiehiin, jotka kilpaa keksivät ja etsivät syitä siihen, ettei tukea millään tarvitsisi antaa. Suomessa olet kusettaja ennen kuin toisin todistat. Ja tuo on vain yksi esimerkki siitä, että miksi en nyt niin kauhian innostunut ole tätä systeemiä puolustamaan. Toki edulliselle koulutukselle ja terveydenhuollolle annan vilpittömästi kiitosta, mutta eivät nekään mitään ainutlaatuisen suomalaisia keksintöjä ole.

En ole mitään velkaa valtiolle, lähinnä päinvastoin, kun olen pienellä palkalla sen eteen vuosia raatanut. Olen täyttänyt kansalaisvelvollisuuteni . En ole myöskään velkaa yhteiskunnalle, minua eivät sido lupaukset eivätkä kunniasanat, koska en sellaisia ole antanut tai tule antamaan. Minulla on loppujen lopuksi vain oma pieni elämäni ja sitä en uhraa halvalla, etenkään johonkin isänmaan tai muun himmelin alttarille.
 
Viimeksi muokattu:

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Puolustan tasan ja vain itseäni, kuten elämä on opettanut tekemään. Toisin kuin joku ehkä luulee, niin en suinkaan ole mikään tukien varassa eläjä ollut koskaan, vaan ihan työnteolla olen pärjännyt. Ne harvat kerrat, kun olen joutunut hakemaan tai yrittämään hakea yhteiskunnalta apua taloudellisesti esim, niin olen vain törmännyt virkamiehiin, jotka kilpaa keksivät ja etsivät syitä siihen, ettei tukea millään tarvitsisi antaa. Suomessa olet kusettaja ennen kuin toisin todistat. Ja tuo on vain yksi esimerkki siitä, että miksi en nyt niin kauhian innostunut ole tätä systeemiä puolustamaan. Toki edulliselle koulutukselle ja terveydenhuollolle annan vilpittömästi kiitosta, mutta eivät nekään mitään ainutlaatuisen suomalaisia keksintöjä ole.

En ole mitään velkaa valtiolle, lähinnä päinvastoin, kun olen pienellä palkalla sen eteen vuosia raatanut. Olen täyttänyt kansalaisvelvollisuuteni . En ole myöskään velkaa yhteiskunnalle, minua eivät sido lupaukset eivätkä kunniasanat, koska en sellaisia ole antanut tai tule antamaan. Minulla on loppujen lopuksi vain oma pieni elämäni ja sitä en uhraa halvalla, etenkään johonkin isänmaan tai muun himmelin alttarille.

En oikeasti olettanutkaan, että olisit tukien varassa eläjä. Yhteiskunta on avittanut ihan meidän kaikkien taivalta melkoisesti, oli nykyinen status ihan mikä hyvänsä. Ja ylipäänsä, suomalainen vapaa demokratia on luonut meille kuitenkin hyvät puitteet elämälle. Totta, tätä löytyy muuallakin, mutta missä se viimeinen rintama menee, jossa tätä olisi alettava puolustamaan? Itse ajattelen niin, että sitä on puolustettava heti siellä, missä sitä uhataan. Minulle Suomi ja suomalaisuus merkitsevät selvästi enemmän kuin sinulle, mikä on ihan OK. Tavallaan katson kuitenkin, että sinullekin kuuluu tämän vapauden puolustaminen nimenomaan Suomessa, kun täällä elelet(vai eleletkö?). Hoitakoon ensisijaisesti muut maat oman turvallisuutensa.
 
En oikeasti olettanutkaan, että olisit tukien varassa eläjä. Yhteiskunta on avittanut ihan meidän kaikkien taivalta melkoisesti, oli nykyinen status ihan mikä hyvänsä. Ja ylipäänsä, suomalainen vapaa demokratia on luonut meille kuitenkin hyvät puitteet elämälle. Totta, tätä löytyy muuallakin, mutta missä se viimeinen rintama menee, jossa tätä olisi alettava puolustamaan? Itse ajattelen niin, että sitä on puolustettava heti siellä, missä sitä uhataan. Minulle Suomi ja suomalaisuus merkitsevät selvästi enemmän kuin sinulle, mikä on ihan OK. Tavallaan katson kuitenkin, että sinullekin kuuluu tämän vapauden puolustaminen nimenomaan Suomessa, kun täällä elelet(vai eleletkö?). Hoitakoon ensisijaisesti muut maat oman turvallisuutensa.

Niin. Silloin ihmisellä menee hyvin, kun on varaa ja aikaa yleville ajatuksille demokratiasta, suomalaisuudesta ja niiden puolustamisesta. Itse jossain määrin ulkopuolisena omaan paljon raadollisemman näkökulman elämään. Yhteisöjä ja elämäntapoja syntyy ja kuolee, niin on aina ollut. Kurinalaisemmat barbaarikansat idän aroilta ja aavikoilta jyräävät säännöllisin väliajoin kiltimmät naapurinsa, eikä siinä mitään, koska historia ja aika ovat itseään toistava kehä. Loppujen lopuksi ihmiselämä on niin lyhyt ja pieni, että ei sitä kannata käyttää muuhun, kuin hauskanpitoon sen aikaa kun sitä kestää.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
3)Toki tapan. Darwin ja luonnon valinta
4) Sodat ovat tärkeä osa väestönkasvun säätelyä, samoin Afrikan nälänhätä.

Darwinin evoluution selitys mennyt täysin ohi. Tuota mallia tosiasn fadistit viljeli 30 luvulla, mutta ei, noin luonnon valinta ei toimi.

Sodilla ei ole västönkasvuun juuri mitään merkitystä. Edes wwIl ei kyennyt tekemään väestöllisesti merkittäviä muutoksia luokkaa reilu 1%

Nälänhädät ovat osa evolutionäärisiä populaatiosäätelyjä, paitsi että nykyisessä maailmassa niitä syntyy syistä, jotka eivät ole peruja resurssien ylikäytöstä, vaan esim öljyn hinnan muutoksien aiheuttamasta ruaan kallistumisesta ja ruokakeinoteluista pörsseissä.

Globaalissa maailmassa ei resurssipulatilanteilta pääse enää pakoon, ei voi siirtyä uusien resurssien pariin. Asia jolta markkinoiden jatkuvaan kasvuun uskovat vaan sulkee silmänsä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Niin. Silloin ihmisellä menee hyvin, kun on varaa ja aikaa yleville ajatuksille demokratiasta, suomalaisuudesta ja niiden puolustamisesta. Itse jossain määrin ulkopuolisena omaan paljon raadollisemman näkökulman elämään. Yhteisöjä ja elämäntapoja syntyy ja kuolee, niin on aina ollut. Kurinalaisemmat barbaarikansat idän aroilta ja aavikoilta jyräävät säännöllisin väliajoin kiltimmät naapurinsa, eikä siinä mitään, koska historia ja aika ovat itseään toistava kehä. Loppujen lopuksi ihmiselämä on niin lyhyt ja pieni, että ei sitä kannata käyttää muuhun, kuin hauskanpitoon sen aikaa kun sitä kestää.
Toisaalta jos sitä hauskanpito-oikeutta ei ole valmis puolustamaan, tulee sen oikeuden melko varmasti myös menettämään. Jos Putin flippaa lopullisesti ja päättää että hän on se jumalolento joka avasi Venäjän keisarikunnalle Pohjanmeren rannikon, niin edessä on joko euroopanlaajuinen sota (Maailmansota III) tai euroopanlaajuinen automaattinen antautuminen koska nykyeurooppalaiset eivät ole valmiita puolustamaan arvojaan. Joka tapauksessa potentiaalinen hauskanpitopaikka on valittava reilusti etukäteen ja jonkun suuremman valtameren (tai kahden) takaa. Esim. USA:han, Ausseihin tai jo useasti mainittuun Uuteen Seelantiin ei venäläisvapauttajat ole todennäköisesti ikinä edes yrittämässä (enkä nyt väitä että olisivat mitenkään lähiaikoina edes Suomeen, mutta tässä nyt puhutaan hypoteeseilla), mutta noista ainakin USA ja Australia erittäin hankalia paikkoja päästä. Uuden Seelannin maahantuloruljansseista ei ole tietoa, mutta tuskin sielläkään oltaisiin kovin innoissaan ottamassa vastaan eurooppalaispakolaisia (kannattaa muistaa että koska rytinä olisi todennäköisesti mallia helvetinmoinen, olisi näitä lähtijöitä myös muista maista).

Metsään en suosittele kyllä kenenkään suuntaavan karkuretkeään. Siellä on ensinnäkin loppupeleissä aika tylsää (jos et satu omaamaan sopivaa uudisraivaajaluonteenlaatua) ja lisäksi Suomessa luonnossa elämisen mahdollisuudet ovat erittäin rajalliset. Metsälammesta saa särkiä jonkun aikaa, mutta ei niitäkään ole kiva ainoana ruokana maustamatta (ja mahdollisesti jopa kypsentämättä, vai olisiko piilopirtti ja klapipinot jo valmiina?) päivästä toiseen syödä. Lisäksi sellaista kelien puolesta siedettävää ulkoilmaelämäaikaa on käytännössä ainoastaan nelisen kuukautta vuodesta.

Todennäköisesti fiksuin vaihtoehto maahanjäävillä olisi osallistua aseettomana sotaponnisteluihin. Itsekin jatkaisin varmaankin työelämässä kun reservikirjeen mukaan kuulun sijoittamattomaan reserviin. Nykysodankäynti (venäläisten käymänä) on kuitenkin sellaista että uskoisin aktiivisen reservimme riittävän varsinaisiin pyssy kourassa tapahtuviin "separatisminvastaisiin" tms operaatioihin ja sijoittamattomien homma on pääasiassa mahdollistaa aktiivireservin toiminta ja tarvittaessa olla sitten bolstaamassa miesvahvuuslukemia (eli käytännössä pelotteena maahantunkeutujalle tyyliin "jos pakko on, niin voimme jakaa 300 000 rynkkyä hepuille jotka on koulutettu käyttämään niitä").

Yhteenvetona: Ilman minkäänlaista "Suomi, Finland, perkele" mouhoamista ja jalustallenostamista voidaan kuitenkin todeta että maamme on äärettömän paljon itäistä naapuriamme parempi paikka elää ja yrittää. Vaikka ei eläisikään valtion rahoilla, niin kukin palstalainen voi mielessään pohdiskella, että miten paljon on suomalaisesta yhteiskunnasta hyötynyt. Jokaiselle kansalaiselle kuuluva oppivelvollisuus on jo pelkästään voimavara ja sen päälle ilmainen koulutus tohtoriksi asti (eikä pelkästään ilmainen, vaan valtio jopa tukee opiskelijoita, vaikkakin tukisumma on käynyt elinkustannuksiin verrattuna todella pieneksi). Lisäksi Suomi on kaikesta kritiikistä huolimatta maailman vähiten korruptoitunut (tai ainakin vähiten korruptoituneita, pohjoismaalaisen kokonaisuuden osana kuitenkin muuta maailmaa kirkkaasti edellä) maa ja täällä saa todella helposti perustettua haluamansa firman ilman akuuttia pelkoa siitä, että jos firma alkaa tuottamaan liikaa voittoa, puolue-eliitti tulee ja vie sen sinulta väkisin (ja lisäksi jos tuosta erehdyt valittamaan, päädyt itse vankilaan). Myös tuomioistuimet ja oikeuslaitos yleensäkin toimivat pääsääntöisesti (poikkeukset todella pienessä marginaalissa) tasapuolisuuden periaatteita kunnioittaen. Suomella on ongelmansa, mutta potentiaalisiin hallitsijavaihtoehtoihin peilattuna en pysty mitenkään näkemään että maata kannattaisi luovuttaa taisteluitta hyökkääjälle (paitsi jos se hyökkääjä tosiaan tulisi lännestä. Jag för en ska gärna välkomma våra nya lädarna, koomisenpuoleista jenkkifraasia itäsuomalaisen kehnolla ruotsilla suoraan lainatakseni).
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Globaalissa maailmassa ei resurssipulatilanteilta pääse enää pakoon, ei voi siirtyä uusien resurssien pariin. Asia jolta markkinoiden jatkuvaan kasvuun uskovat vaan sulkee silmänsä.

Seuraava iso sota tulee puhtaasta juomavedestä. Ei tähän sen kummempaa analyytikkoa tarvita.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Seuraava iso sota tulee puhtaasta juomavedestä. Ei tähän sen kummempaa analyytikkoa tarvita.
Jos näin on (ja kyllähän tätä ajatusta melko tiuhaan viljellään), niin Suomessa pitäisi nimenomaan laajentaa sekä yleistä asevelvollisuutta myös naisiin, että pistää aivan jumalattomasti lisää rahaa puolustukseen. Myös liittolaissopimukset muiden vastaavassa tilanteessa olevien maiden (käytännössä Pohjoismaat) kanssa olisi hyvä polkaista pystyyn ennen maailman raikkaan veden varantojen vähenemistä kriittisesti.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No mikä pointti on sitten edes luoda hyvinvointia, jos siihen ei saa tottua? Jännää miten joidenkin mielestä (en nyt tarkoita tällä palstalla, vaan yleensä) olisi yhä "parempi" elää 1950 ja -60-lukujen elämää, jossa arki oli hampaat irvessä sinnittelyä, lauantaisinkin piti mennä duuniin, lihaa ei riittänyt välttämättä joka päivälle ja uudet farkutkin sai ehkä vuoden välein. En ole oikein ikinä tajunnut ankeiden asioiden romantisointia. Vaikka länsimainen hyvinvointi loppuisi Suomessa rybyjen toimesta, niin ei se loppuisi muualla.

Ei kai muut kuin perussuomalaiset ole haikailemassa menneisyyteen ja vaikeampaan elämään. Aina kuitenkin kannattaa muistaa etteivät nykyiset vapaus, hyvinvointi, tasa-arvo, sananvapaus ja demokratia ole mitenkään itsestäänselviä asioita. Niiden eteen on joskus taisteltu ja niitä pitää olla valmis puolustamaan myös tulevaisuudessa. Ei tarvitse ottaa paljoa nykyään itsestäänselvyytenä pitämiämme perusoikeuksia pois niin elämänlaatu menee taaksepäin helposti sen sata vuotta.

Tälläkin palstalla kirjoittaa paljon ihmisiä jotka pitävät nykyisiä länsimaisia arvoja itsestäänselvyyksinä eivätkä ole niitä valmiita puolustamaan.Tämä indikoi mielestäni omalta osaltaan maailman muuttumista kun unohodetaan että miksi viimeisiä suursotia on Euroopassa käyty. Uskon että kun nykyiset 60-luvulla syntyneet päättäjät ovat seniori-iässä ja johdossa on sukupolvi jolla ei ole minkäänlaista kontaktia aikaan jolloin vapaus oli oikeus, niin tällöin ollaan jo kovin lähellä seuraavan Euroopanlaisen kriisin puhkeamista, ellei sellainen ole silloin jo menossa.

Ja kyllä se itäinen naapuri tulee lopulta sinne Uuteen-Seelantiinkin asti ellei sille pistetä stoppia jossain vaiheessa. Itse pistäisin kampoihin viimeistään kotimaassani. Tosin oma mielipiteeni on että itänaapurin pelottava kehitys tulisi stopata jo nyt Ukrainaan.
 
Viimeksi muokattu:
Darwinin evoluution selitys mennyt täysin ohi. Tuota mallia tosiasn fadistit viljeli 30 luvulla, mutta ei, noin luonnon valinta ei toimi.

Sodilla ei ole västönkasvuun juuri mitään merkitystä. Edes wwIl ei kyennyt tekemään väestöllisesti merkittäviä muutoksia luokkaa reilu 1%

Nälänhädät ovat osa evolutionäärisiä populaatiosäätelyjä, paitsi että nykyisessä maailmassa niitä syntyy syistä, jotka eivät ole peruja resurssien ylikäytöstä, vaan esim öljyn hinnan muutoksien aiheuttamasta ruaan kallistumisesta ja ruokakeinoteluista pörsseissä.

Globaalissa maailmassa ei resurssipulatilanteilta pääse enää pakoon, ei voi siirtyä uusien resurssien pariin. Asia jolta markkinoiden jatkuvaan kasvuun uskovat vaan sulkee silmänsä.
Pitää paikkansa että sota on huonompi väestökasvun säätelijä kuin nälänhätä. Toisaalta nälänhätäalueella sota toimii mainiona katalysaattorina.

edit: Ketä on fadistit?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Niin. Silloin ihmisellä menee hyvin, kun on varaa ja aikaa yleville ajatuksille demokratiasta, suomalaisuudesta ja niiden puolustamisesta. Itse jossain määrin ulkopuolisena omaan paljon raadollisemman näkökulman elämään. Yhteisöjä ja elämäntapoja syntyy ja kuolee, niin on aina ollut. Kurinalaisemmat barbaarikansat idän aroilta ja aavikoilta jyräävät säännöllisin väliajoin kiltimmät naapurinsa, eikä siinä mitään, koska historia ja aika ovat itseään toistava kehä. Loppujen lopuksi ihmiselämä on niin lyhyt ja pieni, että ei sitä kannata käyttää muuhun, kuin hauskanpitoon sen aikaa kun sitä kestää.

No voe helevettiläinen, näinhän se loppujen lopuksi onnii.
Pohjoismaisen sosialidemokratian kehittämä hyvinvointimalli on loppujen lopuksi yhtä arvokas ideologian toteutus kuin vaikkapa juche-aatokset.
Juche vain sitten jyrää, ainakin jatkoerässä tai voittolaukauskisassa (heh, oli aivan pakko vetää tämä).

Darwin-palkintoehdokkaita sikiää jatkuvasti ja länsimaailman rappion näkee tv-kanavien määrän lisääntyessä, mutta vasta nyt älyän ruveta kyseenalaistamaan tätä meille koko elämämme ajan tuputettua skandihöttöä.
 

Byvajet

Jäsen
Näillä lukemilla sanoisin, ettei tuolla ole mitään merkitystä.

Lukemat lienevät suorassa yhteydessä kertausharjoituskutsuihin. Jos kaikki nuorehkot tai alle keski-ikäiset miehet kutsuttaisiin kertaamaan, joukossa olisi myös heitä, jotka näkisivät viiden päivän koulutusjakson mielekkäämpänä vaihtoehtona kuin inttimuistojen mieleen palauttamisen. Juuri näitä kertaamaan haluttomia tuo palvelu palvelee.

Minä menin nuorna miehenä erikoisjoukkoihin, joihin piti oikein hakea testien kautta. Pääsin sisään, mutta intin jälkeen järki palasi ja kertauskutsun saavuttua lääkäri ymmärsi, että kertaaminen tekisi minut hulluksi. Tämän hän myös papereihini kirjoitti.

Jos lääkäri ei olisi ollut myötämielinen, niin minäkin olisin ryhtynyt siviilipalvelumieheksi. Tuolloin tuo palvelu olisi ollut avuksi.
 

Byvajet

Jäsen
Mikäs ICD-koodi tälläiselle muuten löytyy? Mielenkiintoinen diagnoosi.

Ei ole aavistustakaan, mitä lääkäri papereihini kirjoitti. Ilmoitin vain, että nyt on sellainen olo, että jos sinne joudun, niin hulluksi tulen. Toki minulla oli jo ennen kertauskutsua mielenterveysongelmia ja niiden hoitamista.

Luulen että osa mielenterveysongelmistani selittyy armeijan käymisellä. Se oli minulle laitos, joka jollain tavalla mursi, etenkin se erikoisjoukkojen aate, mieskuva ja ideologia. Kaipa tuolloin tahdoin tehdä isälleni mieliksi. Jos olisin valinnut totaalikieltäytymisen ja vankilatuomion, olisin pystynyt kunnioittamaan itseäni ja ainakin osa ongelmistani olisi jäänyt syntymättä.
 

Lukkoooooo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Onko kenelläkään kokemusta tai kaveria, joka on tällaisen prosessin läpi käynyt ja loppuuko kenraalien niskaan hengitys, kun on lusinut tuon viisi päivää täydennyskoulutuksessa? Ja mitä mieltä asiasta noin yleisesti ollaan täällä foorumilla"

Ei ole kokemusta. Olen reservissä ja pysyn vielä vajaat parikymmentä vuotta. Paskahousut voi yrittää luistaa velvollisuuksistaan, jos pää ei kestä.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Vaikea uskoa, merivedesta saa kayttoveden paljon halvemmalla kuin sotimalla.

Niin, jos sattuu oleen rannikolla. Vesi on yksi Syyrian sodan syistä. Jordaniassa on myös isoja konfliketja veden äärellä, vaikka yrittävätkin merta hyödyntää. Se vaan vaatii isoja ja vaikeita investointeja putkilinjoihin joilla sitä vettä saatasiin riittävästi sisämaahan sekä maanviljelyksen ja ihmisten käyttöön. Merenrannasta kun on matkaa esim pääkaupunkiin 400km, syyriassa etäisyydet on viä pitempiä.

puhdas Vesi on tärkein luonnonvara maapallolla ja siitä on oikeasti pula.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Niin, jos sattuu oleen rannikolla. Vesi on yksi Syyrian sodan syistä. Jordaniassa on myös isoja konfliketja veden äärellä, vaikka yrittävätkin merta hyödyntää. Se vaan vaatii isoja ja vaikeita investointeja putkilinjoihin joilla sitä vettä saatasiin riittävästi sisämaahan sekä maanviljelyksen ja ihmisten käyttöön. Merenrannasta kun on matkaa esim pääkaupunkiin 400km, syyriassa etäisyydet on viä pitempiä.

puhdas Vesi on tärkein luonnonvara maapallolla ja siitä on oikeasti pula.
Silla alueella Israel on oppinut, 80 % kayttovedesta tulee Valimeresta. Yhden puhdistamon saa rakennuttua noin viikon sotimisen kustannuksella.

JOL
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös