Eroa-armeijasta.fi?

  • 38 685
  • 313

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Silla alueella Israel on oppinut, 80 % kayttovedesta tulee Valimeresta. Yhden puhdistamon saa rakennuttua noin viikon sotimisen kustannuksella.

JOL

Tavallaan aika sivuseikka, etenkin niillä alueilla joilla ei ole samanlaisia pohjavesivarantoja kuin vaikka Suomella, tullaan vedestä käymään isoja sotia. Jos ei vesivarantojen, niin sitten vedenpuhdistimoiden ja putkien hallinnasta.

Israel on muuten tässäkin oppinut, Ruotuväki kirjoitti jo vuosia sitten siitä, miten Israel on tehnyt pitkälle suunnitelmat siitä, miten vihollisen vedensaantia vaikeutetaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Naurattaa tämä Aseistakieltäytyjäliiton fiilistely, että katsokaa kun jo näin monta sataa henkeä on eronnut reservistä (joka tietysti ei edes poista velvoitetta osallistua maanpuolustukseen, kuten PV taannoin tiedotti) ja että tänä vuonna määrä saattaa kohota jopa tuhanteen! Miettikää hei, tuhat, "mieletön juttu" sanoisi Jorma Uotinen!

Samaan aikaa PV itse "erottaa" aktiivireservistä satoja tuhansia miehiä...

Kyllähän tämä on niin marginaalihommaa, että Vartiotornin jakajat ja tunnuksettomia hautausmaita vaativat aktiivit alkavat vaikuttaa kovilta ammattilaisilta.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Naurattaa tämä Aseistakieltäytyjäliiton fiilistely, että katsokaa kun jo näin monta sataa henkeä on eronnut reservistä (joka tietysti ei edes poista velvoitetta osallistua maanpuolustukseen, kuten PV taannoin tiedotti) ja että tänä vuonna määrä saattaa kohota jopa tuhanteen! Miettikää hei, tuhat, "mieletön juttu" sanoisi Jorma Uotinen.


Itse erosin reservistä alkuvuodesta, ja tiesin kyllä ihan hyvin ettei velvoitetta maanpuolustustukseen voi paeta, mutta sitä ei tarvitse tehdä aseellisesti ja se riittää minulle. Sotaan liittyvä tappaminen on sen verran yksioikoisten tyyppien touhua, etten tahdo siihen osallistua.

Ja sinänsä minusta on hienoa että reservistä eroavien määrä on jatkuvassa kasvussa, jotain pientä heräämistä on tapahtumassa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Ja sinänsä minusta on hienoa että reservistä eroavien määrä on jatkuvassa kasvussa, jotain pientä heräämistä on tapahtumassa.

Minä taas luulen, että tämän vuoden "iso" määrä, eli ehkä saavutettava tuhannen eronneen rajapyykki jää sekin kuriositeetiksi ja johtuu reserviläiskirjeestä. Määrä näissä eroamisissa on muutama sata henkeä per vuosi, joka on lukuna marginaalissa jo verrattuna siihenkin, kuinka monta tuhatta miestä vuosittain siirtyy iän puolesta pois reservistä ja kuinka monta miestä tulee tilalle, saavutettuaan asevelvollisuusiän. Puhumattakaan siitä, että PV-uudistuksen takia käytännössä sadat tuhannet ovat jo ilman mitään varsinaista tehtävää.

Suomen kansan maanpuolustustahdosta on tehty tutkimusta vuosikymmenten ajan ja viime vuosina (aseellinenkin) maanpuolustustahto on itse asiassa pysynyt ennallaan ja jopa kohonnut, ei laskenut.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Vanha ketju, mutta menköön. Ei tarvitse uutta alkaa perustamaan. Yllä oleva sivustohan näyttää olevan edelleen toiminnassa, vaikka aikamoista purkkaviritykseltä vaikuttaakin.

Reservistä eroamisista ei taideta kertoa tilastotietoja kun kerran vuodessa. Venäjän hyökkäyssota ja Häkkäsen lausonnothan saivat aikaiseksi pienen piikin eroamisiin, mutta kokonaisuuden kannalta noiden merkitys toistaiseksi on aika olematon.

Itse olen kuitenkin päättänyt erota reservistä. Toki sotatilanteessa voisi mieli muuttuakin, mutta lähtökohtaisesti en ole valmis kuolemaan juoksuhaudassa Suomen päättäjien ja rikkaiden puolesta. Syitä on useitakin, mutta keskeisimmät syyt ovat se mihin länsimaat yleisesti arvojen pohjalta menneet ja matkaamassa sekä Suomen politiikka ja päättäjät kautta linjan.

Itse eroamisilmoitusta en ole vielä tehnyt. Ei silleen kesällä tekisi mieli notkua 5 päivää jossain kiinni. Kysyisinkin löytyykö täältä kokemuksia reservistä eroamisesta. Millaisella aikataululla kutsu on napsahtanut postiluukusta ja millaisella varoajalla? Itse päivät taitaa olla aikamoista täyteohjelmaa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vanha ketju, mutta menköön. Ei tarvitse uutta alkaa perustamaan. Yllä oleva sivustohan näyttää olevan edelleen toiminnassa, vaikka aikamoista purkkaviritykseltä vaikuttaakin.

Reservistä eroamisista ei taideta kertoa tilastotietoja kun kerran vuodessa. Venäjän hyökkäyssota ja Häkkäsen lausonnothan saivat aikaiseksi pienen piikin eroamisiin, mutta kokonaisuuden kannalta noiden merkitys toistaiseksi on aika olematon.

Itse olen kuitenkin päättänyt erota reservistä. Toki sotatilanteessa voisi mieli muuttuakin, mutta lähtökohtaisesti en ole valmis kuolemaan juoksuhaudassa Suomen päättäjien ja rikkaiden puolesta. Syitä on useitakin, mutta keskeisimmät syyt ovat se mihin länsimaat yleisesti arvojen pohjalta menneet ja matkaamassa sekä Suomen politiikka ja päättäjät kautta linjan.

Itse eroamisilmoitusta en ole vielä tehnyt. Ei silleen kesällä tekisi mieli notkua 5 päivää jossain kiinni. Kysyisinkin löytyykö täältä kokemuksia reservistä eroamisesta. Millaisella aikataululla kutsu on napsahtanut postiluukusta ja millaisella varoajalla? Itse päivät taitaa olla aikamoista täyteohjelmaa.
Minä erosin reservistä kesällä 2014, eli aikaa on mennyt siitä jo tovi, mutta helppoa tuo oli. Anomus eroamisesta postiin, ja parin viikon sisällä tuli ilmoitus että anomus on hyväksytty. Siitä meni ehkä parisen kuukautta kun siviilipalvelukeskus laittoi minulle postia jossa infoa ja sai valita mieluisen ajankohdan täydennyskoulutukselle muutamasta eri vaihtoehdoista. Päädyin maaliskuun ekaan erään. Itse koulutus oli pääsääntöisesti pelkkää oppituntia, joskin jotain hyödyllistäkin oli seassa, kuten ensiapukurssi. Illat tuolla Lapinjärvellä oli pitkäveteisiä, eli kannattaa pohtia niihin jotain puuhaa jos ei sitten asu niin lähellä että voi ajella yöksi kotiin. Itse yövyin hotellissa sen 5 päivää.

Mutta alusta loppuun koko prosessi vei sen 7 kuukautta, ja nopeamminkin olisi hoitunut jos olisin mennyt heti ekaan koulutuserään. Ja hauska muisto tuosta jäi. Aikamoisia hipinretaleita siellä oli.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Toki sotatilanteessa voisi mieli muuttuakin, mutta lähtökohtaisesti en ole valmis kuolemaan juoksuhaudassa Suomen päättäjien ja rikkaiden puolesta.
Tämä on hauska, olen saman kuullut melkein sanasta sanaan aikaisemminkin, lieneekö jossain pamfletissa? Ilmeisesti ei ole lapsia, ei vanhempia, ei sisaruksia, ei ystäviä, ei sukulaisia, ei kavereiden lapsia tai muitakaan, kun ainoa mitä tulee mieleen on rikkaat ja poliitikot? Ei sillä, kukin tekee niinkuin tekee, mutta mitä se sitten kertoo, että pitää jotain ihme tuubaperusteluja tänne kirjoitella?
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Tämä on hauska, olen saman kuullut melkein sanasta sanaan aikaisemminkin, lieneekö jossain pamfletissa? Ilmeisesti ei ole lapsia, ei vanhempia, ei sisaruksia, ei ystäviä, ei sukulaisia, ei kavereiden lapsia tai muitakaan, kun ainoa mitä tulee mieleen on rikkaat ja poliitikot? Ei sillä, kukin tekee niinkuin tekee, mutta mitä se sitten kertoo, että pitää jotain ihme tuubaperusteluja tänne kirjoitella?

Tämä on tietääkseni keskustelupalsta, missä voi ihan avoimesti keskustella ja kysellä asioista. Mutta kyllähän sen jo valmiiksi tiesi, että täällä joku oman elämänsä lantavarvas on mielensä pahoittamassa. Kiitos tuubaviestistäsi.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä on tietääkseni keskustelupalsta, missä voi ihan avoimesti keskustella ja kysellä asioista.
Mikä sai sinut kokemaan, ettet saanut keskustella avoimesti? Se, että joku muu avoimesti keskusteli siitä, että on kuullut suurinpiirtein täsmälleen samat sanat aikaisemminkin, mikä on vähän jännää, kun otetaan huomioon, että en asiasta juurikaan keskustelua kuule ja se, että jos et ole ihan totaalisyrjäytynyt, niin se on vaan ihan täyttä paskaa? Yleensähän identtinen sanamuoto kertoo yhteisestä lähteestä, mutta tässä tapauksessa on vaikea nähdä, mikä se on, kun keskustelu oli ihan muissa ympyröissä kauan sitten.
Mutta kyllähän sen jo valmiiksi tiesi, että täällä joku oman elämänsä lantavarvas on mielensä pahoittamassa. Kiitos tuubaviestistäsi.
Sait ehkä osasi siitä, että edellinen tuon perustelun esittäjä esitti sen kaveriporukassa, jossa oli useampia pariskuntia ja joillakin jo lapsia. Ympäristö ei silloin tukenut keskustelun herättämistä asiasta, joten tämä oli ihan kiva tapa purkaa vitutusta, jota en edes tiennyt kantavani. Mutta jos nyt satut joskus jossain mukavassa porukassa olemaan, niin kannattaa varmaan kysyä itseltäsi, että miksi Suomi on sinulle rikkaat ja poliitikot, eikä esimerkiksi ne ihmiset. Ja miettiä, että miksi sinua ei niin haittaa jos niille käy vaikkapa näin: Butšan verilöyly
 

Jass0

Jäsen
Itse eroamisilmoitusta en ole vielä tehnyt. Ei silleen kesällä tekisi mieli notkua 5 päivää jossain kiinni. Kysyisinkin löytyykö täältä kokemuksia reservistä eroamisesta. Millaisella aikataululla kutsu on napsahtanut postiluukusta ja millaisella varoajalla? Itse päivät taitaa olla aikamoista täyteohjelmaa.
Kutsu? Mitä tarkoittanet tuolla? Päivän täyteohjelmat ovat luultavasti aika erilaisia riippuen siitä mihin paikkakunnalle menet.
Jos nyt teet eroilmoituksen, niin tuskin pääset/joudut tämän vuoden puolella täydennyspalvelukseen, jos ei jotain peruutuspaikkoja ilmaannu ja niihin haluat.
 
Viimeksi muokattu:

LiiAaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
En ole eroamassa reservistä, mutta puhtaasta mielenkiinnosta kysyisin, että mitä tuolla viiden päivän täydennyspalveluksessa tehdään? Tuossa edellä @K.A.H kertoi, että siellä on oppitunteja mutta mitä niillä oppitunneilla käsitellään?
 

Jass0

Jäsen
että mitä tuolla viiden päivän täydennyspalveluksessa tehdään?
Kuten edellä jo kirjoitin, niin riippuu ihan mille paikkakunnalle menee. Esim. Lohjalla on jotain vesipelastusharjoituksia samassa paikassa missä koulutetaan merenkulun ammattilaisia. En ole käynyt, vaan lukenut ja tutustunut muuten aiheeseen.
 

MegaForce

Jäsen
Mietin myös reservistä eroamista ennen, ja olen tainnut siitä toiseen ketjuun täällä kirjoittanutkin. Kuitenkin Ukrianan sodan, sekä varsinkin Venäjän tekemien sotarikosten myötä reservissä on helppo pysyä. Venäjä on omilla toimillaan osoittanut myös, että ei tämä vapaus mitä meillä Suomessa on, ole mitenkään itsestäänselvää, ja se on puolustamisen arvoinen.

Mielenkiintoisempi kysymys on, lähtisinkö toiseen NATO-maahan tai Ukrainaan sotimaan. Lähtökohtaisesti en. Teoriassa Baltiaan voisin suomalaisen joukko-osaston kanssa, jos tilanne ja etenkin Suomen etu sitä vaatisi. (Suomi olisi jo muutenkin sodassa silloin).
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Mielenkiintoisempi kysymys on, lähtisinkö toiseen NATO-maahan tai Ukrainaan sotimaan. Lähtökohtaisesti en. Teoriassa Baltiaan voisin suomalaisen joukko-osaston kanssa, jos tilanne ja etenkin Suomen etu sitä vaatisi. (Suomi olisi jo muutenkin sodassa silloin).
Ei suomi lähettäisi eikä lainsäädäntönsä puitteissa voisikaan lähettää varusmiehiä tai reserviläistä sotimaan Suomen rajojen ulkopuolelle vaikkapa artikla 5.:n käynnistämiin operaatioihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös