Pakko vielä jatkaa Erkasta. Olen nyt katsonut itse Jokereilta kaikki ottelut Erkan ruoriin tulon jälkeen, poislukien Blues-matsit.
Mielestäni Wesson peluuttaa jengiä äärimmäisen riskittömällä taktiikalla, jossa omalla kenttäpuoliskolla pyritään virheet minimoimaan ja hyökkäykset vyörytetään rintamana yli, jos siihen on selkeä mahdollisuus. Keskeinen ase on ollut nopeat vastahyökkäykset, jos on mahdollisuus siihen.
Hyvänä esimerkkinä käy tämän päivän matsin 2-1 maali. Kiekko tuodaan nopeasti alueelle yhdessä rintamassa ja tilanne rakennetaan toisen aallon kautta ja karat sisään. Oli paikka ja se käytettiin, näitä ei kuitenkaan yritetä riskillä.
Mielestäni Sihvonen puhuu tuossa jutussaan puoliksi ihan asiaa. Westerlund ei organisoi peliä tällä hetkellä mitenkään modernisti tai edistyksellisesti. Hän kuitenkin tekee sen rakenteen ja tuloksen kannalta tehokkaasti ja pelin aikana tietynlainen kontrolli peliin säilyy jatkuvasti Jokereilla. En tarkoita kontrollilla kiekon hallussa pitämästä, vaan pelin ohjaamista. Jos en väärin muista, niin Pelicansia ja Tapparaa vastaan ei ole tullut omiin yhtään ylivoimahyökkäystä, ja se on paljon se.
Onko siis väärin pelattu, jos taktiikka laaditaan vastustajan kannalta optimiksi ja noudatetaan omaa pelisuunnitelmaa?
Se mistä olen Sihvosen kanssa täysin eri mieltä, tulee Westerlundin kykyyn muuntautua. Erkka on moneen kertaan maininnut, että hyökkäys lähtee puolustuksesta, josta se kääntyy ylös ja taas palataan puolustukseen. Jos se pelin rakenne ei ole alhaalla tiivis, niin ei sen päälle voi rakentaa mitään modernia pelitapaa. Väitän, että Jokereilta ottaa sen 10-15 peliä vielä, jotta rintamahyökkäyksiä aletaan nähdä enemmän ja kiekkokontrolli pysyy meillä säännöllisesti myös kärkijengejä vastaan kovan paineen alla. Nyt ollaan viellä oppiajoilla ja, jos tehokkuus on jo nyt hyvä, niin mitä se voi olla, kun hyökkäykset päätetään tehokkaamin ja niitä on enemmän?
Yllä olevaan yksinkertaisuuten on mielestäni kaksi syytä. Ensimmäinen on ylhäällä jo läpi käyty eli pakan täytyy vielä tiivistyä, toinen on meidän sairastupa-asia. Tänään, kun oli kaikki äijät kehissä Pulua lukuunottamatta, alkoi kiekko viihtymään paremmin Tappara-päässä. Salettiin Erkka rakentaa meille toimivan hyökkäyssapluunan, mutta ei ennen helmikuun loppupuolta. Se on sitten jätkistä kiinni, että riittääkkö paukut puolivälieriä pidemmälle.
Ei kai Sihvonenkaan nyt oikeasti voi odottaa, että tuolla kokoonpanon rotaatiolla ja 12 pelin jälkeen kaikki näyttää yht'äkkiä modernilta ja toimivalta. Olen todella tyytyväinen, että puolustus on kunnossa rakenteellisesti, pelissä on sapluuna ja, että pisteitä ropisee parhaiten koko liigaporukoista.
Kuntopuntorin mukaan olemme Erkan aikana ottaneet 2.17 pojoa per peli, parhaiten liigassa. Seuraavana tulevat HPK ja Ässät, joista kumpikaan ei ole kerännyt yli kahta pistettä per peli.
Ei tuollaisia tuoloksia tehdä, jos pelitapa ei ole äärimmäisen hyvin organisoitu. Lisäksi omassa häkissä ei kolise, kun noin 2 maalin keskiarvolla.