Olin keskiviikkona aikeissa itse pistää ketjua pystyyn, mutta unohtui iltakiireissä. Olin tosi innoissani Vitolsin hankinnasta keväällä. Maalivahdithan tyypillisesti saavuttaa sen potentiaalinsa kenttäpelaajia myöhemmässä iässä ja Vitolsilla on mielestäni sauma nousta Euroopan huipulle ja kenties mahdollisuus päästä joskus koittamaan pelaamista Pohjois-Amerikassa.
Vitolsin urakehitys ollut noususuuntaista. Pelasi 16-vuotiaana Latvian kakkostasolla, siirtyi muutama kausi myöhemmin Dinamo Riikan organisaatioon, missä pelasi Venäjän junnusarjaa MHL:ää ihan kunnioitettavilla tilastoilla. Samalla kaudella teki myös debyyttinsä 19-vuotiaana KHL:ssä Dinamo Riikan joukkueessa. Seuraavalla kaudella ei seurajoukkuetasolla saanut hirveästi vastuuta, mutta teki maajoukkuedebyyttinsä aikuisten tasolla ja voitti Latvian mestaruuden Zemgalessa.
Dinamo Riikan lähdettyä KHL:stä, Vitols siirtyi Zemgaleen joka pelasi poikkeuksellisesti sekä Suomen Mestistä että Latvian omaa sarjaa. Tuolla kaudella Vitols pelasi Mestistä kunnioitettavalla 92% torjuntaprosentilla ja voitti toisen Latvian mestaruuden peräkkäin, jonka jälkeen siirtyi pelaamaan KeuPaan. KeuPassa Vitols pelasi 33 runkosarjaottelua ja oli myös JYPin luukkuvahtina muutamassa ottelussa. Viime keväänä Vitols pääsi ensimmäistä kertaa Latvian MM-kisajoukkueeseen, jossa debytoi lupaavasti Ruotsia vastaan tultuaan 2. erän lopussa NHL-vahti Elvis Merzlikinsin tilalle Ruotsin ollessa 1-6 johdossa. 3. erässä Vitols päästi yhden maalin taakseen ja torjui ottelussa yhteensä 14 laukausta.
Tälle kaudelle Vitols päätti ottaa seuraavan askeleen ja tuli JYPiin haastamaan kokenutta maailmanmestaria Veini Vehviläistä. Povasin jo tuolloin sopimuksen julkistamisen jälkeen, että tulee viemään ykkösvahdin tontin Veiniltä. Harkkapelien ja ensimmäisten tosipelien perusteella se on hyvin todennäköistä.