Epäpuhtaat ja kyseenalaiset taklaukset Pohjois-Amerikan sarjoissa

  • 2 176 926
  • 9 663

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Mielestani Marchandin saama viiden pelin panna on varsin oiva rangaistus kun ottaa huomioon edellisen pelitilanteen ja miehen rikehistorian.

Ja pitää tosiaan muistaa, että tässä ollaan USA:ssa. Suurin osa katsojista siis tuskin osaa esim. luistella edes vähää alusta, joten ei se lajitietämys kovin hääviä voi olla.

Sori OT, mutta uskallan vaittaa etta USA:ssa keskivertokatsojalla on huomattavasti paremmin peli ja lajitietamys hallussa kuin Suomen vastaavalla.
 

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei toimisi ikinä. Kuka on riittävän puolueeton sanomaan, koska loukkaantunut pelaaja on pelikuntoinen? Mitä jos pelaaja on salannut vammaa, ja pelaa valmiiksi loukkaantuneena? Mitä jos valmentaja tarkoituksella peluuttaa loukkaantunutta pelaajaa, ja kalastaa pelikieltoja ehkä tulevalle pudotuspelivastustajalle? Pelaajia loukkaantuu niin mitättömissäkin tilanteissa, ja kuten tiedetään niin tuomarointi on arvostelulaji. Kuka saa jäähyn, kuka ei? Ehdottomasti teon mukaan rangaistus, niin linja on sama kaikille.

Onhan se totta, että käytännössä tuollaisen säännön noudattaminen olisi melko vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Tosin minulla ei jaksaisi kauheasti säälittää, jos joku "poikittaista selkään ja vastustaja pää edellä laitaan"-kaveri joutuisikin yhtäkkiä vaikkapa viideksi kuukaudeksi sivuun. Se olisi minusta vähemmän "väärin", kuin se, että tuo loukkaantunut pelaaja joutuu olemaan kyseisen ajan poissa. Mutta olen jokseenkin tyytyväinen siihen, että NHL:ssä on edes vähän enemmän alettu pistää pelikieltoa.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Sori OT, mutta uskallan vaittaa etta USA:ssa keskivertokatsojalla on huomattavasti paremmin peli ja lajitietamys hallussa kuin Suomen vastaavalla.

Olisko paikkakuntakohtaista? Bostonissa varmasti ovat kartalla, mites jossain Ohiossa? Eikös suomalainen, eurooppalainen yleisö ole saanut kiitosta noissa NHL-isännyyksissä mm. siitä, että ovat kartalla pelin virtauksessa, reagoivat siihen, eivätkä tarvitse olutlasintäyttö -kilpailuja tai paidanammuntaa. Itsellä on kyllä kohtalainen luotto suomalaiseen lajitietämykseen. Tosin, näkemyseroja lajista varmasti löytyy.
 
Sori OT, mutta uskallan vaittaa etta USA:ssa keskivertokatsojalla on huomattavasti paremmin peli ja lajitietamys hallussa kuin Suomen vastaavalla.

No en kyllä ihan heti usko, että Suomesta löytyy liigapaikkakuntaa, jossa kuudesta äijästä vain yksi saisi kiekon erätaukokisassa punaviivalta alle kolme metriä ohi maalin. Tällainen oli tilanne viime keväänä Madison Square Gardenissa. Kyllähän siinä tamperelaispoikaa pikkuisen nauratti, kun oli vielä tullut nautittua vähän väkijuomiakin.

Kun siellä maalissa vielä oli se este, jossa on vain kolme pientä reikää (alanurkissa ja keskellä maalia), niin kyllähän tuolla päin todennäköisemmin perusjantteri upottaa koripallon sukkana sisään puolesta kentästä. Se kertoo aika paljon lajikulttuurien eroista.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
No en kyllä ihan heti usko, että Suomesta löytyy liigapaikkakuntaa, jossa kuudesta äijästä vain yksi saisi kiekon erätaukokisassa punaviivalta alle kolme metriä ohi maalin. Tällainen oli tilanne viime keväänä Madison Square Gardenissa. Kyllähän siinä tamperelaispoikaa pikkuisen nauratti, kun oli vielä tullut nautittua vähän väkijuomiakin.

Noniin, viimeinen OT. Kyseiseen kisaan paasee tekstiviestittamalla kotisohvalta arvonnan kautta, ei tarvitse kayda hallilla tai seurata kiekkoa. Kuinkas monta potentiaalista kisaajaa onkaan New Yorkin metroalueella? Mutta eihan siina, yhden MSG kokemuksen jalkeen leimaat koko kansan. Way to go.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mielestani Marchandin saama viiden pelin panna on varsin oiva rangaistus kun ottaa huomioon edellisen pelitilanteen ja miehen rikehistorian.

Rikehistoria voidaan ottaa huomioon, kyllä mutta minusta kaikkia samassa pelissä pelin tiimellyksessä tapahtuneita asioita ei voi ottaa huomioon rangaistuksia jaettassa. Ja minusta Shannahan meni metsään Masrchandin rangaistusta jakaessaan, yksi tai kaksi peliä olisi ollut lähellä oikeaa.

Tilanteessa oli pientä leikkaamisen makua mutta mihin sitten vedetään lonkkataklauksen ja leikkaamisen raja, se on usein kuin veteen piirretty viiva. Samankaltainen taklaus voidaan toisessa tilanteessa tulkita lonkkataklauksesi ja toinen ei. Vaikuttiko nyt tulkintaan pelaaja eikä itse teko?

vlad.
 
Mutta eihan siina, yhden MSG kokemuksen jalkeen leimaat koko kansan. Way to go.

Olen kyllä ennen tuotakin ollut siinä käsityksessä, ettei porukka USA:ssa paljon kiekkoa pelaile. Voin toki olla väärässä. Kyllä se minusta antaa aika paljon eväitä ymmärtää peliä, jos on joskus ollut mukana edes pihahöntsyissä luistimet jalassa ja maila kädessä. Edelleen uskon, että Suomessa jo pelkästään ilmaston vuoksi tätä kokemusta on paljon enemmän kuin jenkeissä.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Tilanteessa oli pientä leikkaamisen makua mutta mihin sitten vedetään lonkkataklauksen ja leikkaamisen raja, se on usein kuin veteen piirretty viiva. Samankaltainen taklaus voidaan toisessa tilanteessa tulkita lonkkataklauksesi ja toinen ei. Vaikuttiko nyt tulkintaa pelaaja eikä itse teko?

Varsin aiheellinen huomio. Hamhuis taklasi Lucicia viime vuoden finaaleissa ja tassapa varsin oiva esimerkki veteen piirretysta viivasta mita ilmeisesti hait takaa: Hamhuis on Lucic 6/1/11 - Youtube

Uskon etta tassa Marchandin saamassa rangaistuksessa vaikutti pelaaja, hanen rikehistoriansa, aiempi pelitilanne seka kohteen loukkaantuminen raskauttavina tekijoina.

Olen kyllä ennen tuotakin ollut siinä käsityksessä, ettei porukka USA:ssa paljon kiekkoa pelaile. Voin toki olla väärässä.

Luulo ei ole tiedon vaarti. Itse pelailen kiekkoa taalla ja omaan varsin erilaisen kasityksen asiasta. Toki pitaa muistaa etta USA on varsin iso alue, ei pida yleistaa niin raa'asti.
 
Viimeksi muokattu:

Wrathchild

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Detroit Red Wings
Varsin aiheellinen huomio. Hamhuis taklasi Lucicia viime vuoden finaaleissa ja tassapa varsin oiva esimerkki veteen piirretysta viivasta mita ilmeisesti hait takaa: Hamhuis on Lucic 6/1/11 - Youtube

Tuossa on se ero, että näkee jo kaukaa että on tulossa lonkkataklaus joka ei edes kohdistu liian alas. Tilanne on eri silloin kun sinua tullaan taklaamaan, ja kyykistyt yllättäen juuri ennen kontaktia. Eli mielestäni lonkkataklaus ja kyykistyminen on eriasia, vaikka näyttävätkin joskus samalta.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Varsin aiheellinen huomio. Hamhuis taklasi Lucicia viime vuoden finaaleissa ja tassapa varsin oiva esimerkki veteen piirretysta viivasta mita ilmeisesti hait takaa: Hamhuis on Lucic 6/1/11 - Youtube

Omasta mielestä tuossa oleellinen ero on taklattavan pelaajan kiekollisuus. Hamhuis kun taklaa Lucic on kiekollinen ja Marchand kun taklaa (tai väistää) Marchand on itse kiekollinen - ei Salo.

Tuomio oli hyvä ja selvästi perusteltu.

Edit. Wrathchild kirjoittikin jo saman asian, mutta hyvin pitkälti samaa mieltä vähän eri tavalla kirjoitettuna.
 
Toki pitaa muistaa etta USA on varsin iso alue, ei pida yleistaa niin raa'asti.

Kyllä minäkin sen verran olen ymmärtänyt, että jossain Minnesotassa on kiekkoihmisiä. Suomi tosiaan on pieni maa, ja Helsingissä taitaa kuitenkin ulkojäitä olla saatavilla vähän paremmin kuin Floridassa. Siitä tulee jo lajikulttuureihin aika merkittävä ero.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Tilanteessa oli pientä leikkaamisen makua mutta mihin sitten vedetään lonkkataklauksen ja leikkaamisen raja, se on usein kuin veteen piirretty viiva. Samankaltainen taklaus voidaan toisessa tilanteessa tulkita lonkkataklauksesi ja toinen ei. Vaikuttiko nyt tulkintaan pelaaja eikä itse teko?

Vai että pientä leikkaamisen makua? Huomasitko muuten, että Marchand oli se kiekollinen pelaaja ja Salo oli se, joka tulee taklaamaan? Mielestäni näissä tilanteissa ei ikinä vedetä matalaksi, eli kyseessä on aina tuomittava teko. En myöskään ymmärrä näitä "todella törkeä teko" -viestejä, koska vauhtia tilanteessa oli todella vähän. Asia olisi eri, jos kyykätään kovemmassa vauhdissa, niin silloin teko on jo todella vaarallinen.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Vai että pientä leikkaamisen makua? Huomasitko muuten, että Marchand oli se kiekollinen pelaaja ja Salo oli se, joka tulee taklaamaan? Mielestäni näissä tilanteissa ei ikinä vedetä matalaksi, eli kyseessä on aina tuomittava teko.

Kyllä, minusta pientä leikkaamisen makua - ja nämä tilanteet voivat olla tulkinnanvaraisia ja niihin (tulkintaan) voi vaikuttaa se millaisessa tilanteessa leikkaus tapahtuu ja kuka leikkaa - ihmisiähän tuomaritkin ovat ja Shannahan. Ja kuten totesin, tuomio kuuluu asiaan, mutta itse olisin kallistunut 1-2 pelin rangaistukselle tässä tapauksessa.

vlad.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Niille, ketkä pitävät viittä peliä liian pitkänä, muistutus linjasta: ensimmäisen kerran uusijoiden rangaistukset ovat olleet noin +3 peliä normaalirangaistukseen Shanahanin aikana. Aivan linjan mukainen ja reilu rangaistus. Leikkaus on aivan saatanan ämmämäinen temppu, en ymmärrä miksi kukaan edes puolustelee tuota. Selvä kaksi peliä ensikertalaiselle, uusijalle viisi. Ei tämä ole rakettikirurgiaa.

Siitä olen varmasti monen kanssa epäileväinen, että onko Salon loukkaantuminen oikeasti aivotärähdys. Olisin arvioinut heti tilanteen jälkeen hartiaseudun vammaa lähtien sijoiltaan menneestä olkapäästä loppuen murtuneeseen solisluuhun, enkä vieläkään näe syytä miksi se olisi aivotärähdys. Kun kyseessä on kuitenkin Canucks, pitää julkisuuteen annettuihin tietoihin suhtautua varauksella. Näyttelevät senkin. Mietitään vaikka Salon reaktiota, ei se ole aivotärähdyksen kärsineen reaktio rimpuilla jään pinnassa tuskissaan. Tai heittää mailaa yhdellä kädellä, kun toinen ei toimi.
 

KIMPE

Jäsen
Siitä olen varmasti monen kanssa epäileväinen, että onko Salon loukkaantuminen oikeasti aivotärähdys. Olisin arvioinut heti tilanteen jälkeen hartiaseudun vammaa lähtien sijoiltaan menneestä olkapäästä loppuen murtuneeseen solisluuhun, enkä vieläkään näe syytä miksi se olisi aivotärähdys. Kun kyseessä on kuitenkin Canucks, pitää julkisuuteen annettuihin tietoihin suhtautua varauksella. Näyttelevät senkin. Mietitään vaikka Salon reaktiota, ei se ole aivotärähdyksen kärsineen reaktio rimpuilla jään pinnassa tuskissaan. Tai heittää mailaa yhdellä kädellä, kun toinen ei toimi.

Aivotärähdyksiäkin on niin monenlaisia, lievimmissä tapauksissa itse kohde huomaa asian vasta myöhemmin eikä itse tapahtuma hetkellä. Omasta mielestäni hyvinkin todennäköistä siis että aivotärähdys olisi kyseessä.

Mielestäni oikea tuomio, suhteellisen ruma temppu ja vauhtiakin oli loppupeleissä aika paljon. Ja koska on tempauksen uusia niin vähän lisää siihen niin kaikkien pitäisi olla tyytyväisiä.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Kahvit näppikselle tavaraa.

Jollain on perinteinen suomalaistapainen jenkki-ihastus päällä.

Aarne Tanninen, Washington. Täällä ameriikassa kaikki on suurta. Keskiverto puuvillanpoimijakin tietää enemmän jääkiekosta ja oikeastaan kaikesta kuin suomalainen. Hajotkaa sinne Ladojen rattiin. Sataako taivaalta paskaa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions

No hienoa, että pelaaja on päättänyt ottaa tuosta virheestään opikseen...

Perässähiihtelen tässä ja kerron mielipiteenäni, että ei huomauttamista rangaistuksen pituuteen. Jos Marchand aikoo noita otteitaan vielä jatkaa, niin hänen kannattaa toivoa, ettei kukaan tule käyttämään jalkojaan ikäänkuin pumppuina taklaustilanteessa, sillä silloin on vastustajan polvi sangen ikävällä korkeudella.

Kahvit näppikselle tavaraa.

Jollain on perinteinen suomalaistapainen jenkki-ihastus päällä.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nimimerkki vstk on vienyt jenkki-ihastuksensa jopa niin pitkälle, että hän asuu kyseisessä maassa. Saattaa jopa siis tietää ihan omasta kokemuksesta jotakin sikäläisten fanien lajiymmärryksestä.
 

Baldrick

Jäsen
Mitähän helvettiä täällä uskotaan ja luullaan vaikuttaneen tuomioon (mm. vstk)? Ei sitä tarvitse veikkailla, että mitä se Shanahan ajatteli, kun voi katsoa sen videon sieltä NHL.comista, jossa syyt rangaistukselle ja sen kovuudelle on perusteltuna videolla.

- Not defensive, evasive or instictive (taklaus ei ollut puolustautumista, väistö tai vaistomainen
- Clipping (leikkaminen)
- Injury (Salo sai aivotärähdyksen taklauksen seurauksena)
- Repeat offender (Marchand aikaisemminkin saanut sanktioita)

Itse kannatan Bostonia, mutta kuitenkaan voi olla Marchandin tekoa puolustamassa. Raukkainen kyykkäys polvenkorkeudelle. Esim. tuo Hamhuis taklaus osuu yläreiteen. Raymondin taklaus on yhtä ruma kuin Marchandin ehdottomasti.
 

Dogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä, minusta pientä leikkaamisen makua - ja nämä tilanteet voivat olla tulkinnanvaraisia ja niihin (tulkintaan) voi vaikuttaa se millaisessa tilanteessa leikkaus tapahtuu ja kuka leikkaa - ihmisiähän tuomaritkin ovat ja Shannahan. Ja kuten totesin, tuomio kuuluu asiaan, mutta itse olisin kallistunut 1-2 pelin rangaistukselle tässä tapauksessa.

vlad.

Marchand pelaa toista täyttä kauttaan NHL:ssä ja tämä oli kolmas kerta kun on aihetta sakottaa tai antaa pelikieltoa. Veikkaan että näin tiheään törkeyksiä uusivalle pelaajalle 1-2 peliä ei ole enää vaihtoehto, vaan lähdetään suoraan 3-5 pelistä ylöspäin.

Leikkaaminen on yksi rumimpia ja raukkamaisimpia tekoja pelissä ja minusta tuosta olisi voinut antaa jopa 6-8 peliä tuolla rikehistorialla. Jos Marchandin teko olisi perusteltavissa vaistomaisella väistöllä niin tilanne voisi olla toinen (kuten Shanahanin perusteluistakin selviää), mutta tuo vaikuttaa tahalliselta telomisyritykseltä.

Kannattaa myös muistaa verrattaessa tätä casea aiempiin, että Shanahan on aloittanut työnsä kurinpitäjänä vasta tällä kaudella. Siinä mielessä turha ihmetellä, miksei joku viime kaudella saanut penaltia jostain kun nyt katsotaan asioita uudesta näkökulmasta.

Olikohan joku linkittänyt tämän jo tänne: Marchand on tehnyt sen ennenkin. Leikkauksena pidän tuotakin, vaikka ei ehkä osu polviin. Siitä pää edellä laitaan ja niskat nurin...
 

ipaz

Jäsen
Kyllä tässä nyt meni loppukin kunnioitus Marchandia kohtaan, kun tuon "puolustuspuheen" osittain lukaisin. Puolustelee vielä ämmämäistä tekoaan ja kun teki saman keväällä Sedinille, niin täältä ei pisteitä heru. Tuo taklauksen väistäminen alaspäin on yksi kaikkien säälittävimmistä tempuista, jonka kiekkoilija voi tehdä. Se on ensinnäkin ämmäilyä ja toiseksi siinä saattaa taklaaja loukkaantua hyvinkin pahasti, riippuen tietenkin vauhdista ja laidan läheisyydestä. Mä olen sitä mieltä, että taklaus pitää ottaa joko rehellisesti vastaan ja katsoa miten käy, tai sitten väistää se tyyliin Datsyuk tai RNH, eli saippuana pois alta suorin jaloin. Siihen vaan ei monella riitä pelisilmä. Tuo alasvetäminen pistää oikein vihaksi. Terveisin nimim. "kerran pää edellä laitaan vastaavan tempun takia lentänyt".
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin nimimerkki vstk on vienyt jenkki-ihastuksensa jopa niin pitkälle, että hän asuu kyseisessä maassa. Saattaa jopa siis tietää ihan omasta kokemuksesta jotakin sikäläisten fanien lajiymmärryksestä.
Ja luonnollisesti myös tuntee n. 80 prosenttia amerikkalaisista faneista.

Oikeasti, ei kai Suomea ja usaa voi näissä asioissa verrata. Jokaine suomalainen on jossain vaiheessa elämäänsä kosketuksissa jääkiekon kanssa. Amerikkalaista mitä, yksi prosentti?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olikohan joku linkittänyt tämän jo tänne: Marchand on tehnyt sen ennenkin. Leikkauksena pidän tuotakin, vaikka ei ehkä osu polviin. Siitä pää edellä laitaan ja niskat nurin...

Tämäkin on leikkauksena niillä rajoilla, ehkäpä vieläkin vaikeammin tulkittavissa leikkaamiseksi juuri osumakohdan takia, mutta kyllä, voidaan se myös tulkita leikkaamiseksi.

Jos/kun Marchandin tapoihin kuuluu viljellä tällaisia "taklauksia" tai taklausten vastaanottoja, voidaan jo kenties oikeutetustikin lähteä nostamaan rangaistuksen määrää, mutta pyörisin lukemissa 3-5. Mutta edelleen leikkaaminen on tuomiona monissa tapauksissa varsin vaikeasti tulkittavissa pelin tiimellyksessä. Selvän eron tekeminen lonkkataklauksen ja leikkaamisen välillä ei aina ole (painotan) helppoa ja näitä tilanteita Kasparaitis aikanaan aiheutti matalalle kohdistuneilla lonkkataklauksillaan. Ja niiden turmiollisuudesta polville Don Cherry saarnasi.

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että tulkintaan juuri epävarmoissa tilanteissa vaikuttaa paljon teon tekijä. Toinen voi päästä samankaltaisesti tilanteesta likipitäen kuin koira veräjästä siinä missä raja-alueella pelaava pelaaja tulee helposti tuomituksi - vähintään kakkosella.

vlad.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Oikeasti, ei kai Suomea ja usaa voi näissä asioissa verrata. Jokaine suomalainen on jossain vaiheessa elämäänsä kosketuksissa jääkiekon kanssa. Amerikkalaista mitä, yksi prosentti?

Luulin, että tässä on vertailtu sitä porukkaa, joka lajia seuraa, eikä maiden kokonaisväestöä. Mutta joo, ihan sama, offtopicia kuitenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös