Pannukakuksi jäi Teissalan kausi lopulta, ikävä kyllä. Viime kevään Tappara-sarjan esitysten jälkeen uskoin, että hän olisi onnistunut breikkaamaan ihan tulosyksikön mieheksi tällä kaudella, mutta nyt kyllä epäilen, että tuota breikkausta ei koskaan tule tapahtumaan. 23-vuotias ei kuitenkaan ole enää jääkiekon kontekstissa mikään junnu.
En mä nyt kenellekään mitään pahaa toivo, mutta Teissala ei mulla kuulu myöskään niihin, joiden onnistumista muualla erityisesti toivoisi. Ja sellaisiakin on vuosikymmenien aikana kyllä ollut. Niillä, joille onnistumisia olen toivonut, on aina kuitenkin ollut asenne kunnossa eikä vain kliseisesti meillä lähtenyt. Teissalan kohdalla se jäi nähdäkseni nimenomaan asenteesta kiinni. Pelaajan pitää olla riittävän nöyrä kehittyäkseen, mutta se ei todellakaan ole sama asia kuin nöyristely. Nöyristelylle ei ole tarvetta, mutta duunia pitää jaksaa nöyrästi tehdä.
Teissalalta tätä nöyryyttä ei löytynyt kuin korkeintaan viime talvena. Siitä taas seurasi erinomainen kevät ja siitä olisi voinut joku toinen pelaaja jatkaa nousevaa uraansa. Näin teki Kaskimäki, vaikka hänenkin alkukautensa lähti vähän hitaasti liikkeelle, mutta sekin johtui varmaankin loukkaantumisesta. Nousiko Teissalalla viime kevään jälkeen kusi huppuun ja se hetkeksi löydetty nöyryys katosi? Tapahtuiko keväällä/kesällä jotain? Oliko kesä turkulaisten frendien kanssa "liian magee" ja hän halusi lopulta enemmän sinne? Elämään coolisti kaikkien muiden
makkejen kanssa?
Näyttöpaikkoja Teissalakin sai meillä aivan riittävästi, mutta peli ei vain yksittäisiä välähdyksiä lukuunottamatta tuottanut mitään. Pata meni jumiin ja pelaaminen tuotti vieläkin vähemmän. Samaan aikaan naama oli koko ajan nykkyrällä ja katsomoon asti näkyi, että hän olisi todennäköisesti ihan jossain muualla kuin meillä. Valmennus voi toki panostaa aikaa ja energiaa vaikka maailman tappiin asti pelaajan neuvomiseen, mutta jos niitä opeteltuja asioita ei sinne kentälle saa siirrettyä syystä X, on ihan ymmärrettävää, että se sitten näkyy peliajassa.
Musta HIFK päästi Teissalasta ihan oikeaan aikaan irti. Sai vielä mahdollisuuden näyttää loppukauden TPS:ssä, mutta lupaavan alun jälkeen ei kaiketi lähtenyt sitten sielläkään.