Stögön "haasteet" pelaajien kanssa alkoivat jo heti ekalla kaudella. HIFK:ssa on aina ollut vahvoja persoonia ja vaikka itse olen sitä mieltä, että koutsi on se, joka määrää, jos meinaa (koskaan) olla hyvä johtaja, valmentajankaan ei kannata nostaa itseään mihinkään jumalasemaan.
Stögö on kohtuullisen erikoinen kaveri ja hänen persoonansa jakaa mielipiteitä. Toiset tykkää tosi paljon ja toiset eivät voi sietää ollenkaan. Se ei välttämättä ole johtajalla ja valmentajalla ihan paras mahdollinen piirre, koska se vaikuttaa dynamiikkaan. Enkä väitä, että kaikkien pitää olla vaniljaa, mutta valmentajan on kyettävä sietämään erilaisuutta, vaikeuksia ja osata kommunikoida niin, ettei itse tulehduta suhteita tai vaikeuta tilannetta entisestään. Valmentajan on hyvä pitää mielessä, että hän on siellä pelaajia varten, ei päinvastoin. Kannattaa haluta kuunnella omia työntekijöitään ja erimielisten asioiden kohdalla jättää sarkasmi ja suora vittuilu vähemmälle, mielellään kokonaan pois. Ja tämä koskee myös niitä valmentajan ei-suosikkipelaajia. Eikä se nyt niinkään mene, että tiettyjen ihmisten kanssa vika on aina niissä kaikissa muissa. Eli, että Stögö hyvä, muut pahoja. Vikaa on ihan varmasti ollut kaikissa. Lennu ei varsinaisesti ole mikään pieniegoinen persoona itsekään. Toisaalta, mun mielipiteeni perustuvat ihan muiden pelaajien juttuihin kuin Lennuun. Ja koska lähteenä toimii pelaaja itse ja tiedän, mitä niistä tulehtuneista väleistä seurasi, en epäile kertomusta, vaikka ottaisin värikynät pois.
Mikään em. asioista ei toki poista niitä tosiasioita, että Törmäsen tokalla kaudella HIFK pelasi upeaa lätkää, otti historian ekan runkosarjavoiton ja olisi lopulta ansainnut sen mestaruudenkin. Potkut olivat oikea ratkaisu, koska esim. osa avainpelaajista oli ihan kypsiä (muutkin kuin Lennu) Törmäseen ja edellisellä kaudella oli ollut jo kaikenlaista turhaa jännäilyä. Mutta tunne ei koskaan saa viedä johtoa vaikeilla hetkillä, eikä ainakaan vaikuttaa siihen, miten asiat hoidetaan. Se, miten HIFK hoiti Törmäsen potkut, oli täysin anteeksiantamatonta ja Nybondas olisi ansainnut potkut välittömästi. Ja varmaan ehkä saikin. Siis välittömästi, tässä ja nyt, eli syksyllä 2017.