En vaan tiedä

  • 5 680
  • 32

Glove

Jäsen
No, et sinä ainoa ole. Minäkin olen tässä viime aikoina miettinyt mille sitä alkaisi isona. Eihän mulla ole ikää vielä viittäkymmentäkään, hyvin ehtii vielä vaikka mitä. Mutta mitä? Siinäpä se kysymys. Kirjoitinkin tästä joku aika sitten johonkin toiseen ketjuun. Työpaikkoja olen katsellut ties miltä nettisivuilta, mutta mistään ei tuu semmoista ”tää on mun juttu” fiilistä. Jollekin pitäisi kuitenkin alkaa, ihan vaan taloudellisista syistä. En taaskaan voittanut lotosta miljoonia, joten kai se pitää jotain työtä löytää, että voi elättää itsensä. Ei vaan löydy. Ja jos on löytynyt jotain, joka kiinnostaa sen verran, että voisi sitä ajatella tekevänsä, niin eipä ole päässyt edes haastatteluun asti. No, en minä niissä haastatteluissa varmaankaan loistaisi, joten ihan sama. Voisi kai sitä tietysti yrittää johonkin kouluun, mutta siinä taas sama ongelma. Mikä olisi se ala jolla voisi viihtyä sen 20 vuotta, mitä mulla on työeläkkeeseen aikaa. Saati, että olisi niin mukava duuni, että sitä voisi tehdä vähemmässä määrin vielä eläkkeelläkin, jos terveyttä ja intoa riittää.

Eli joo punainen lanka on hukassa, kompassi ei toimi, eikä Ariadnen lankaa löydy.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Suosittelen menemään töihin. Siitä saa rutiinia ja sisältöä elämään. Ja tilille täytettä. Ihan mikä työ vaan, ei sitä tiedä vaikka alkaisi juuri se ala sitten pikkuhiljaa kiinnostelemaan. Tai vaihtoehtoisesti huomaa, että tälläistä paskaa ei huvita hirveästi tehdä, taidanpa hommata oikean ammatin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Työ on siitä jännä juttu, että sillä on tapana kasvaa. Jos ottaa vaikkapa osa-aikaisenkin työn vastaan, niin kohta se homma onkin paisunut ja saa opetella sanomaan "ei" jotta jäisi vähän vapaa-aikaa. Siitä asemasta työnhaku normaaleihinkin työsuhteisiin onnistuu paremmin kuin työttömyydestä. Sitä ikäänkuin puhuu työelämää.

Aina kannattaa kehittää itseään. Vaikka ei aikoisikaan kirvesmieheksi, niin jonkinlaisista raksa/remppataidoista on jossain elämänvaiheessa hyötyä. Itse haluaisin oppia hitsaamaan. En tiedä, olisiko taidoille mitään käyttöä, mutta olisi komea resurssi jos osaisi.
Kieliä olisi hyvä osata. Espanja kutittelee jatkuvasti. En tiedä yhtään voimakkaampaa sanaa kuin Vamos!

Mutta eksyksissähän sitä välillä on, vaikka ammatti-identiteettini onkin erittäin vahva. Varsinkin tilipäivänä olisi syytä olla jotain isoja ajatuksia mielessä, ettei ammatti-identiteetti saisi koukkua kylkeen.

Tsemppiä kaikille jotka eivät tiedä mille alkaisi. Yksi vaihtoehto on luottaa toisten arvioon. Hyvää palkkaa ja julkisen sektorin lomia ei tule katumaan. Ne tosin eivät kovin usein kohtaa.

Edit. Lisätään vielä, että melkein jokainen työ on arvokasta. Työn itseisarvoa yhtenä merkittävänä osana henkilöä on muodikasta vähätellä. Kyllä ei muuraria harmita olla muurari. Ylpeä se siitä hommasta on.
 
K

Kiekkokatsoja

En vaan vielä tiedä ketjun tarpeelisuudesta.
En myöskään tiedä, että mitä tänne kirjoittaisin.
Myös Mielettömän paljon on asioita joita en tiedä.
Ja paljon on asioita joita en haluakaan tietää.
Tässäpä antini tähän ketjuun toistaiseksi. Eli hyvin vähäinen.
-No näillä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Työ on siitä jännä juttu, että sillä on tapana kasvaa. Jos ottaa vaikkapa osa-aikaisenkin työn vastaan, niin kohta se homma onkin paisunut ja saa opetella sanomaan "ei" jotta jäisi vähän vapaa-aikaa.
Itsellä on siinä mielessä hyvä tilanne että teen 30h työviikkoa eli 5x6h työpäiviä. Palkka on kuitenkin tuohon työmäärään varsin hyvä ja sanotaanko että ainakaan tällä hetkellä ei ole hinkua vaihtaa työpaikkaa koska omasta mielestä elämä on aika hyvin balanssissa työn ja vapaa-ajan suhteen. Lisäksi en usko että saisin ainakaan kovin merkittävästi parempaa palkkaa jos nyt lisäisin työmääräni sinne "normaaliin" 37,5-40:een tuntiin viikossa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä en tosiaankaan tiedä haluanko tehdä eläkeikään asti tätä mitä teen. Kyllähän opettamalla saa sellaisen liksan että hengissä pysyy ja lomat on pitkät, mutta suoraan sanottuna en enää nauti koko hommasta pätkääkään. Lapset tyhmenevät, juutuubi korvaa kirjat, vanhemmat tarjoavat epärealistisia odotuksia. Työkaverit ovat vittu opettajia. Eikä tämä nykymaailma ole edes sellainen, missä selviytymiseen haluaisin tarjota avaimia, koska vihaan nykyaikaa syvästi. Pitkin kesää olen työskennellyt puuseppänä appiukon hommissa, ja koko ajan enemmän hotsittaisi jäädä sinne. Työn jälki on heti näkyvissä ja jollekulle merkityksellinen. Ei tarvitse tapella digisovellusten kanssa eikä olla hyperkorrekti. Töistä tullessa paita on märkä mutta mieli hyvä. Olisin ollut hyvä opettaja 70- ja 80-luvuilla, mutta en ehkä ole sitä nykyisin. Pitäisi olla varauksettomasti innostunut ”kehityksestä” ja sen mukanaan tuomista ilmiöistä, mutta en vaan kykene olemaan.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Minä en tosiaankaan tiedä haluanko tehdä eläkeikään asti tätä mitä teen. Kyllähän opettamalla saa sellaisen liksan että hengissä pysyy ja lomat on pitkät, mutta suoraan sanottuna en enää nauti koko hommasta pätkääkään. Lapset tyhmenevät, juutuubi korvaa kirjat, vanhemmat tarjoavat epärealistisia odotuksia. Työkaverit ovat vittu opettajia. Eikä tämä nykymaailma ole edes sellainen, missä selviytymiseen haluaisin tarjota avaimia, koska vihaan nykyaikaa syvästi. Pitkin kesää olen työskennellyt puuseppänä appiukon hommissa, ja koko ajan enemmän hotsittaisi jäädä sinne. Työn jälki on heti näkyvissä ja jollekulle merkityksellinen. Ei tarvitse tapella digisovellusten kanssa eikä olla hyperkorrekti. Töistä tullessa paita on märkä mutta mieli hyvä. Olisin ollut hyvä opettaja 70- ja 80-luvuilla, mutta en ehkä ole sitä nykyisin. Pitäisi olla varauksettomasti innostunut ”kehityksestä” ja sen mukanaan tuomista ilmiöistä, mutta en vaan kykene olemaan.
Haet johonkin puuseppäkouluun opiskelijaksi ja tällä verukkeella haet nykyisestä työstäsi kahden vuoden opintovapaan. Työskentelet tämän kaksi vuotta appiukkosi hommissa puuseppänä ja katsot vieläkö paluu opettajan hommiin kiinnostaa. Jos kiinnostaa, niin sinulla on yhä virkasi opettajana olemassa. Jos taas ei kiinnosta, niin irtisanot virkasuhteesi. Kaksi vuotta on sellainen ajanjakso, että alkaa pääsemään fiilikseen työn todellisuudesta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
@Evil
Jostain syystä puhut kaikkien tuntemieni peruskoulun (?) opettajamiesten (?) äänellä. Moni onkin tehnyt ratkaisun, joka sinuakin kuumottelee.

Ainahan on (?) virkavapaan mahdollisuus. Ja lisäksi kai melko helposti voi siirtyä, ainakin luokanopettaja, varhaiskasvatukseen tai esiopetukseen jossa
-lapset ovat vielä lapsia (+)
-vanhemmat eivät ilkeä olla yhtä urpoja koska heitä kohdataan päivittäin face to face (+)
-kaikki työkaverit eivät ole opettajia (+)
-työ kohtalaisen itsenäistä (+)
-palkka on kehnompi (-)
-lomat huonompia (-)
-kuntatyönantaja (-).

Taidat olla stadilainen. En tiedä missä käyt töissä, mutta tiedäthän että kohtuullisen ajo/junamatkan päästä löytyy alueita joissa
-lasten äidinkieli on suurella todennäköisyydellä suomi tai ruotsi
-kaikki naiset edes opettajainhuoneessa eivät ole punavihersokeita
-yleinen korrektiuden vaade ei ole yhtä korkealla.

Lisätietoja YV:llä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Haet johonkin puuseppäkouluun opiskelijaksi ja tällä verukkeella haet nykyisestä työstäsi kahden vuoden opintovapaan. Työskentelet tämän kaksi vuotta appiukkosi hommissa puuseppänä ja katsot vieläkö paluu opettajan hommiin kiinnostaa. Jos kiinnostaa, niin sinulla on yhä virkasi opettajana olemassa. Jos taas ei kiinnosta, niin irtisanot virkasuhteesi. Kaksi vuotta on sellainen ajanjakso, että alkaa pääsemään fiilikseen työn todellisuudesta.
Mulla olisi töitä puuseppänä koko ajan ihan ilman opiskelemistakin. Appiukko on ollut appiukkoni jo 20 vuotta, ja koko sen ajan olen viettänyt osan lomistani ja viikonlopuistani hänen palkkalistoillaan. Nyt vaan ukko on feidaamassa töitään, kun ikää on mittarissa 73 vee. Eli pitäisi hankkiutua kohta jo vieraalle töihin tai jatkaa toiminimeään, mihin mulla ei sentään ole edellytyksiä. Olen puuseppänä aika keskinkertainen, en tarpeeksi kokenut enkä tarpeeksi lahjakas että omaa firmaa pyörittäisin.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
Mulla olisi töitä puuseppänä koko ajan ihan ilman opiskelemistakin. Appiukko on ollut appiukkoni jo 20 vuotta, ja koko sen ajan olen viettänyt osan lomistani ja viikonlopuistani hänen palkkalistoillaan. Nyt vaan ukko on feidaamassa töitään, kun ikää on mittarissa 73 vee. Eli pitäisi hankkiutua kohta jo vieraalle töihin tai jatkaa toiminimeään, mihin mulla ei sentään ole edellytyksiä. Olen puuseppänä aika keskinkertainen, en tarpeeksi kokenut enkä tarpeeksi lahjakas että omaa firmaa pyörittäisin.
Opiskelua ehdotinkin opintovapaan vuoksi, jolloin jäisi takaportti opettajan hommiin palaamiseen.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
@Evil


Taidat olla stadilainen. En tiedä missä käyt töissä, mutta tiedäthän että kohtuullisen ajo/junamatkan päästä löytyy alueita joissa
-lasten äidinkieli on suurella todennäköisyydellä suomi tai ruotsi
-kaikki naiset edes opettajainhuoneessa eivät ole punavihersokeita
-yleinen korrektiuden vaade ei ole yhtä korkealla.

Lisätietoja YV:llä.
En ole stadilainen, vaan pohjoiskarjalainen. Tilanne töissäni on sikäli hyvä, että työskentelen pienessä koulussa jossa kykenen muokkaamaan duuniani persoonaani sopivaksi melko hyvin. Lasten äidinkieli työpaikallani on suomi, ihan kaikkien. Homogeenisempaa koulua tuskin edes on. Ei minua sinänsä vituta ne kersat eikä edes niiden vanhemmat, vaan työn kuvan muuttuminen. Siinä missä ennen sai ohjata ipanoita kirjojen ääreen, niin nyt ne pitää paimentaa nettiin. Tieto sirpaloituu ja sen merkitys vähenee, mitään ei tarvitse osata tai muistaa kun kaiken voi kuuklettaa, kokonaisuuksista ei enää tarvitse välittää, ymmärryksen on korvannut digivälineen käyttötaito. En minä halua olla tällaista muutosta edistämässä, en tahdo myötävaikuttaa sivistyksen merkityksen katoamiseen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Siinä missä ennen sai ohjata ipanoita kirjojen ääreen, niin nyt ne pitää paimentaa nettiin. Tieto sirpaloituu ja sen merkitys vähenee, mitään ei tarvitse osata tai muistaa kun kaiken voi kuuklettaa, kokonaisuuksista ei enää tarvitse välittää, ymmärryksen on korvannut digivälineen käyttötaito. En minä halua olla tällaista muutosta edistämässä, en tahdo myötävaikuttaa sivistyksen merkityksen katoamiseen.

Kappas peijuuni, P-Karjalassahan sä olitkin.

Tuo digijuttu on täysin totta. Siihen vielä se, että ihminen hukkuu siihen internet-tiedon runsauteen. Ei saa mistään kiinni, tulee välinpitämättömäksi.

Yhtenä päivänä aloin vaihtaa pyörääni uutta sisärengasta. (Työkalujen ollessa pitkälti remonttityömaalla jouduin käyttämään kumin poistamiseen kärkipihtejä ja Opelin avainta) Huomasin ostaneeni väärän kokoisen kumin. No googlaamaan. Pyöräkorjaamo ja postinumero. Hirveä moka; hakutuloksia miljoona eikä mikään niistä lähintä Prismaa lähempänä. Muutaman minuutin tuskittelun jälkeen päätin, että lähden etsimään muistinvaraisesti.

Hyppäsin Opeliin ja ajoin kilimetrin, kunnes tien varressa oli A-teline --> polkupyöräkorjaamo. Auto parkkiin ja sisälle.

Siellä havaitsin, että lompakko jäi kotiin. Tarjosin aurinkolaseja pantiksi, että tulen tunnin sisällä maksamaan. Ei tarvinnut panttia hän. Antoi kumin matkaan ja varttituntia myöhemmin pyöräilin maksamaan kumin.

Meni kai väärin 2020, kun
-en tilannut osaa nettikaupasta
-en jaksanut etsiä halvinta/lähintä/trendikkäintä palveluntarjoajaa.
-en maksanut mobilepayllä.

Mutta saatiin asia kuntoon.

Kyllä. Digitaalinen yhteiskunta on paskaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Itsellä on siinä mielessä hyvä tilanne että teen 30h työviikkoa eli 5x6h työpäiviä. Palkka on kuitenkin tuohon työmäärään varsin hyvä ja sanotaanko että ainakaan tällä hetkellä ei ole hinkua vaihtaa työpaikkaa koska omasta mielestä elämä on aika hyvin balanssissa työn ja vapaa-ajan suhteen. Lisäksi en usko että saisin ainakaan kovin merkittävästi parempaa palkkaa jos nyt lisäisin työmääräni sinne "normaaliin" 37,5-40:een tuntiin viikossa.

Omat ajatukseni ovat hiljalleen kääntyneet tähän suuntaan, vaikka vielä muutama vuosi sitten ajattelin että raha ratkaisee.

Mulla tulee lähes joka viikko yli 40h tuntia töitä, yleensä 45-50h tunnin paikkeilla pyörii viikkotunnit. Osan ylitöistä otan rahana, osan taas pyrin pitämään vapaina. Mutta kun lähes aina on jonkin sortin kiire, niin missä vaiheessa niitä ylitöitä sitten pitää pois?

Ja tässä tullaankin siihen, mikä on laittanut minut ajattelemaan aika paljon. Mun perusliksa on ihan ok, tultaisiin hyvin toimeen sillä. Ylitöistä tietysti maksetaan hyvin, mutta verottaja tykkää niistä myös. Ja se mikä verottajaa enemmän rokottaa, on oma kroppa ja mieli. Kotona on vaimo ja pieni vauva, joita ei kiinnosta onko mun tilillä 500€ vai 1000€ (no, ehkä vaimoa kiinnostaa), kunhan isi on läsnä, pystyy tarjoamaan katon pään päälle, vaatteita ja ruokaa. Ei siinä ole mitään järkeä, että oon kotona sitten väsynyt, vittuuntunut ja stressaantunut, kun on taas pitänyt repiä kaikki töissä irti.

Nyt olen tehnyt sellaisen linjauksen, että kun kotia tulen, niin työpuhelin menee äänettömälle. Vastaan seuraavana aamuna, samoin viikonloput on puhtaasti vapaata. Ellei ole erikseen sovittu. Mutta enää en "vain yhtä työhommaa" tee kotona. Noistakin kertyy kuukausitasolla yllättävän iso potti, vaikka tuntuu että eihän se ole kuin puolituntia-tunti kerrallaan. Mutta se aika on sellaista, että en ole läsnä kotona.

Melko sekavaa tekstiä, mutta teki hyvää kun sai jäsenellä ajatuksia tekstin muotoon.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Oikeasti. Ennen sivistyksen katsottiin lepäävän kahden kivijalan varassa. Koululaitoksen ja kirjastolaitoksen. Nyt molemmilta vedetään mattoa alta kiihtyvällä tahdilla. Hakataan varpaita irti lekalla ja taltalla, kop kop.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers
En ole stadilainen, vaan pohjoiskarjalainen. Tilanne töissäni on sikäli hyvä, että työskentelen pienessä koulussa jossa kykenen muokkaamaan duuniani persoonaani sopivaksi melko hyvin. Lasten äidinkieli työpaikallani on suomi, ihan kaikkien. Homogeenisempaa koulua tuskin edes on. Ei minua sinänsä vituta ne kersat eikä edes niiden vanhemmat, vaan työn kuvan muuttuminen. Siinä missä ennen sai ohjata ipanoita kirjojen ääreen, niin nyt ne pitää paimentaa nettiin. Tieto sirpaloituu ja sen merkitys vähenee, mitään ei tarvitse osata tai muistaa kun kaiken voi kuuklettaa, kokonaisuuksista ei enää tarvitse välittää, ymmärryksen on korvannut digivälineen käyttötaito. En minä halua olla tällaista muutosta edistämässä, en tahdo myötävaikuttaa sivistyksen merkityksen katoamiseen.
Itselläni ei ole mitään lähipiirin kokemusta tämän päivän peruskoulusta, mutta mitä julkista keskustelu olen seurannut, niin vaikuttaa siltä, että samaan aikaan kun huolestutaan ruutuajan lisääntymisestä, niin koulut lisäävät sitä. Varmasti tällekin digitaalisuudelle on oma paikkansa nykyopetuksessa, mutta loppujen lopuksi kyseessä taitaa olla siitä, että digitalisuudessa piilee aika hyvä bisnes.
 
K

Kiekkokatsoja

Tuntematon mikä tuntematon. Lasketaan.
Ok. Nyt en vielä tiedä mihin kauppaan.

Jos olisin nuori mies, kuten sinä, menisin rannalle tekemään galluppia. Haastattelisin henkilöitä kysymällä, että voimauttaako nuo sun pyllybikinit, kuten mediassa kerrottiin.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä kysyisin, että mites nuo sinun tatuoinnit. On maksaneet varmaan monta tonnia, ja itkevälle tyttärellesi sanot että nyt just ei oo varaa käydä jätskillä. Isin piti saada vähän tribaalia hihaan. Mutta ehkä ensi viikolla taas syödään.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En tiedä pitäiskö sittenkin lähteä opiskelemaan vaikka ammattikorkeakouluun yliopiston sijaan.

Ei pidä. AMK on niille, jotka ei pääse yliopistoon. Nykyään on vieläpä ensikertalaisuuskiintiö, eli jos menet ensin AMK:hon ja sitten jätät sen kesken, niin on paljon vaikeampi päästä tulevana keväänä yliopistoon, koska olet kiintiön ulkopuolella, ja jengi astelee sinun ohitsesi. Eli punnitse tarkasti käytätkö tuon kiintiön AMK:hon vai et.

Opetuksen taso on myös ammattikorkeassa yleensä lukiotasoa eli ei mitään erityistä. Toki varmaan haltsaavat oman asiansa siihen pisteeseen asti, että aivan kädetöntä touhu ei ole.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
En oo miettinyt koko asiaa ainakaan toistaiseksi kuin pelkän ajatuksen tasolla. Yliopistossa olis toki nastaa päntätä tietoa aivoihin, mutta elämä on nyt täysin tyhjää enkä tiiä mitä oikeen tekisin. Oon ihan avoin kaikille vaihtoehdoille.

Olen tietoinen vaikeuksistasi. Siksi kerroin tästä asiasta, jotta olet hajulla mitä sitten ikinä päätätkin tehdä!
 

redpecka

Jäsen
En tiedä miten tällaiseen tuli törmättyä, muttei tapahtunut omasta tahdosta.
Niinno, kaikilla Vapaata seuranneilla on tiedossa esiintuomasi pakko-oiremeininki ja mitä lukenut niin et ole edes ainoa täällä (jonka tiedon oletan auttavan sinua asian käsittelyssä jatkossa).

Semisarkastisesti voisin mainita, että eipähän jää sinulla uunia päälle vahingossa kun poistut kotoasi. Mulla jäi kerran ja avovaimoni oli tulossa kotiin (ei ole puhelimia saati kännyköitä) ja mietin jo elämääni ilman tyttöystävääni kun paniikissa kotiin iltapäivällä ratsastin. Noh, eihän se kuppanen uuni hyvä jos pystyi itteensä lämmittämään siihen luvattuun 225celsiusta mikä luki ranskalaispussissa.

Kevyempi anekdootti tämä enkä vähättele asiaasi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös