Vellihousu
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Porin Ässät
Onko pakko väen väkisin yrittää tehdä Englannista mestaria? Aika säälittävää tai surkuhupaisaa, että itseään jalkapallon kotimaaksi hehkuttava maa on menestynyt maajoukkueellaan niin heikosti suurkisoissa. Toki luonnollista sikäli, että suuri osa Valioliigan parhaista pelaajista on ollut vuosikymmeniä ja on edelleen vierastyöläisiä.
Tämä on todellakin säälittävää ja surkuhupaisaa ja britit tietävät sen itsekin; he usein ihan itse ensimmäisinä ja kovaäänisimmin ylläpitävät tätä käsitystä. Kyseinen säälittävyys ei kuitenkaan poista sitä historiallista faktaa että sääntömuotoinen jalkapallo alkoi kehittyä nimenomaan Englannissa ja että ilman Englannin menneiden aikojen suurvalta-asemaa peli ei olisi välttämättä koskaan levinnyt globaalisti niin laajalle.
Tämä vierastyöläisyys on puolestaan ollut englantilaisten onni sillä ulkolaiset managerit ja pelaajat ovat vaikuttaneet merkittävästi maan jalkapallon kehitykseen. Se, että Englanti on nyt Em-finaalissa kertoo ennen muuta siitä että mannermaiset vaikutteet ovat vihdoin menneet läpi maan jalkapallon kaikkien kerrosten ja muokanneet merkittävästi sitä miten jalkapalloa maassa pelataan ja millaisia pelaajatyyppejä briteistä nykyään kehittyy. Tavallaan tietysti säälittävää että jalkapallon keksijät eivät ole osanneet itse kehittää peliään, mutta mitä sitten, Valioliiga on maailman paras jalkapallosarja ja arvokkain urheilutuote ja britit pääsivät Em-finaaliin.. Ei menestyjien tarvitse itse keksiä kaikkea.
Ja mitä taas tuohon "väkisin mestariksi tekemiseen" tulee, niin on syytä muistaa että suomalaisilla on pitkä historia englantilaisen jalkapallon fanituksessa ja symppaamisessa ja se näkyy väistämättä. Englanti on ollut Suomelle jalkapallossa samaa kuin Kanada lätkässä, sieltä on kopioitu paljon ja joskus rasitteeksi saakka. Ei ainakaan suuremmilla massoilla ole Italiaan ja italialaiseen jalkapalloon samanlaista suhdetta.
Itse myönnän toivovani Englannista mestaria siksi että he ansaitsevat palkinnon kaikesta mitä ovat tehneet maailman jalkapallon eteen ja siitä mihin tilaan laji on heillä viimeisen vajaan kolmen vuosikymmenen aikana kehittynyt.