Ihan hauska läppä, ei vaan pidä millään muotoa paikkaansa.Sympaattisinta tässä natsitervehdyssaagassa on se, että eniten Muskin tervehdyksestä meteliä pitävät etsivät tietonsa - mistäpä muualta kun X:stä.
On vissiin Muskin Marsiin meno "moving target", kuten meillä Amerikoissa sanotaan. Eli aina on neljän vuoden päässä se Marsiin meno...Ei jaksa välittää mistään heilasiko vai eikö heilannut väittelyistä, mutta mitä mieltä olette siitä kun useampi Suomalainen(!) tutkija on alkanut vinkua Muskin epärealistisista tavoitteista päästä Marsiin neljän vuoden päästä (itse oletan että tarkoitti että lento lähtisi tuolloin)? Eiks se vaan ole hyvä että kaverilla on visioita ja toisaalta rahaakin niin ettei paskalle taivu, eli pystyy kyllä sitä satsaamaankin tuohon Mars -retken valmisteluun. Mitä se meidän (pääosin vasemmistolaisia) tutkijoita tuossa närästää jos joku haluaa yrittää ja on valmis siihen satsaamaan?
Se on täysin turhaa. Marsiin päästään kyllä, sitä ollaan tehty monta kertaa luotaimilla/laskeutujilla (joskin niistäkin suurin osa on mennyt reisille, ei helpoin kohde). Että saadaan ihmisiä sinne vaatii vain asioiden skaalausta ylöspäin. Ihan järkyttävän iso projektihan se olisi, ja rahat olisi parempi käyttää nykyisellä pallolla, mutta teknisesti mahdollista.Ei jaksa välittää mistään heilasiko vai eikö heilannut väittelyistä, mutta mitä mieltä olette siitä kun useampi Suomalainen(!) tutkija on alkanut vinkua Muskin epärealistisista tavoitteista päästä Marsiin neljän vuoden päästä (itse oletan että tarkoitti että lento lähtisi tuolloin)? Eiks se vaan ole hyvä että kaverilla on visioita ja toisaalta rahaakin niin ettei paskalle taivu, eli pystyy kyllä sitä satsaamaankin tuohon Mars -retken valmisteluun. Mitä se meidän (pääosin vasemmistolaisia) tutkijoita tuossa närästää jos joku haluaa yrittää ja on valmis siihen satsaamaan?
Se on täysin turhaa. Marsiin päästään kyllä, sitä ollaan tehty monta kertaa luotaimilla/laskeutujilla (joskin niistäkin suurin osa on mennyt reisille, ei helpoin kohde). Että saadaan ihmisiä sinne vaatii vain asioiden skaalausta ylöspäin. Ihan järkyttävän iso projektihan se olisi, ja rahat olisi parempi käyttää nykyisellä pallolla, mutta teknisesti mahdollista.
Mutta jos sinne päästään, mitäs sitten. "Hurr durr, nuke the poles" sanoo Musk - joo, miksei, mutta ei siitä ole mitään iloa (ellei viesti ollutkin "nuke the Poles", mikä kenties olisi osuvampi Muskin ambitioista/vaikuttimista). Vaikka sillä onnistuisi tekemään väliaikaisen ilmakehän (tähän väliin Arrested Development -tyyppinen kertojaääni "ei onnistuisi"), se ei kestäisi kuin hetken, koska Marsilla ei ole ollut magneettikenttää pitkään aikaan, se pyyhkiytyisi todella nopeasti aurinkotuulen myötä.
Utopia Marsin "maankaltaistamisesta" ("terraforming", en nyt keksinyt parempaa suomenkielistä vastinetta) on juuri sitä, utopiaa. Onnistuu, kenties, tuhansien vuosien päästä. Mutta nykyisellään, ihmiset Marsissa olisi kuin ihmiset Kuussa, täysin riippuvaisia Maasta ja huolto/mahdollinen evakuointi kestää kuukausia päivien sijaan. Ei tarvitse uskoa allekirjoittanutta, tässä ihan oikea astrofyysikko (mitä Musk ei ole):
Ei kannata tehdä, koska "tulevaisuudessa" tarkoittaa oikeasti vuosituhansia. Ei muutamaa vuotta. Tarvitaan paljon paljon paljon teknologisesti edistyneempi ihmiskunta, että siinä olisi mitään tolkkua.Eli ei kannata tehdä, sillä ei onnistu vielä ja tulevaisuudessa se on helpompaa? Enää herää kysymys, että miten siihen helpompaan pääsee, jos asioita ei kehitä siihen suuntaan.
Että silleen...
Mitä tässä nyt olen tätä sirkusta seurannut hämmentyneenä sivusta, niin yksi porukka selittää mustaa valkoiseksi ja toinen valkoista mustaksi. Ilmeisesti se voittaa, kumpi jaksaa huutaa kovempaa ja pidempään.Sen jälkeen nämä vempuloinnit, joissa koitetaan selittää ja mutkutella mustaa valkoiseksi konssuhenkisten toimesta ovat aika koomisia.
Ei kannata tehdä, koska "tulevaisuudessa" tarkoittaa oikeasti vuosituhansia. Ei muutamaa vuotta. Tarvitaan paljon paljon paljon teknologisesti edistyneempi ihmiskunta, että siinä olisi mitään tolkkua.
Ja oikeasti, että silleen. Toi sun loppukaneetti on tosi nolo.
Niin, siis kyllähän sinne päästään, halutessaan. Valtaojakin on sitä mieltä että menee siinä vielä pidempi hetki. Mutta että Marsista voitaisiin tehdä millään tavalla asuttava, enemmän kuin kuuasemasta, siihen menee oikeasti aikaa. Että. Silleen.Itse olen sitä mieltä, että ihmiskunnan kuuluu edistyä. Välillä vauhdikkaammin ja välillä vähän hitaammin.
Musk on intoillut Marsin asuttamisesta niin kauan kuin muistan. Jos sitten katsotaan, mitä SpaceX on kehittänyt Mars-matkaa ajatellen, niin aika vähän. Teen pienen katsauksen aiheeseen.Eli ei kannata tehdä, sillä ei onnistu vielä ja tulevaisuudessa se on helpompaa? Enää herää kysymys, että miten siihen helpompaan pääsee, jos asioita ei kehitä siihen suuntaan.
Musk on intoillut Marsin asuttamisesta niin kauan kuin muistan. Jos sitten katsotaan, mitä SpaceX on kehittänyt Mars-matkaa ajatellen, niin aika vähän. Teen pienen katsauksen aiheeseen.
Amerikkalaisilla oli pitkään tapana nauraa venäläisille kantoraketeille ja miehitetyille moduleille. Venäläisten kantoraketit (esim. Soyuz ja Proton) ovat melko matalan tason teknologiaa. Ne ovat monivaiheisia kerosiiniraketteja, siinä missä avaruussukkula (moottorina RS-25) ja Saturn-rakettien ylemmät vaiheet käyttävät nestemäistä vetyä.
Soyuz: Soyuz (rocket family) - Wikipedia
Venäläisten kantoraketeissa on kuitenkin ollut eräs piirre: ne ovat luotettavia. Amerikkalaisten kantorakettiteknologia kärsi pitkään erilaisista luotettavuusongelmista.
SpaceX:n tavoitteena on ollut kiertoratalaukaisujen hinnan madaltaminen. Tässä kaikkein tärkeimpinä kehityskohteina ovat olleet (1) sarjavalmisteiset osat, (2) luotettavuuden parantaminen, ja (3) uudelleenkäytettävyys.
Sarjavalmisteisista osista tärkeimmät ovat Merlin- ja Raptor-moottorit. Molemmat ovat melko pienitehoisia (n. 1GW) ja niitä käytetään useita kappaleita (esim. 9) antamaan raketille tarpeellinen työntövoima. Merlin käyttää kerosiinia, Raptor metaania. Merlin toimii niin ykkös- kuin kakkosvaiheessa, Raptor on tarkoitettu Super Heavy- ja Starship-raketteihin.
Merlin: SpaceX Merlin - Wikipedia
Raptor: SpaceX Raptor - Wikipedia
Nestevetyraketti (LH2/LOX) tarjoaa kyllä parhaan energiamäärän massayksikköä kohti. Nestemäisellä vedyllä on kuitenkin monia ongelmia: (1) raketti on tankattava juuri hetkeä ennen laukaisua, (2) nestemäinen vety tahtoo karata säiliöistä, (3) vety on harvaa nesteenäkin, joka (4) tekee vedystä hankalan pumppuja ajatellen. Vaikka kerosiini ei tarjoakaan massan suhteen niin paljoa energiaa, niin se tarjoaa sitä vetyä enemmän per tilavuus, ja on kaikin puolin helpompi käsiteltävä. Metaani on ominaisuuksiltaan kerosiinin ja vedyn välissä.
SpaceX:llä on moneen kertaan käytettävä ykkösvaihe. Myös kakkosvaihe on tarkoitus jossain vaiheessa saada moneen kertaan käytettäväksi, mutta kuten 2005 paikkeilla ennustettiin, kakkosvaiheen palauttaminen Maan pinnalle ehjänä on kertaluokkaa vaativampi ongelma. Ykkösvaiheen nopeus on vielä hallittavissa, kakkosvaihe on jo kiertoratanopeuksissa (n. 7-8 km/s).
Moneen kertaan käytettävälle raketille taloudellisuus vaatii paljon laukaisuja. Tästä syystä sille on tärkeää paitsi luotettavuus, jota SpaceX on parannellut vuosien saatossa, myös laukaisujen määrä. Musk on itse ruokkinut SpaceX:n laukaisuja Starlink-ohjelmalla.
Musk kertoi SpaceX:n tavoitteeksi pudottaa laukaisukustannukset sadasosaan aiemmasta. Falcon-raketit ovat toden totta pudottaneet laukaisukustannuksia, kahdenkymmenen vuoden aikana noin 200-300 miljoonasta noin 70 miljoonaan dollariin per laukaisu. Matkaa on kuitenkin vielä taivallettavana, ennen kuin laukaisun hinta on pudotettu kymmenesosaan (n. 20-30 miljoonaa) tai sadasosaan (n. 2-3 miljoonaa).
Kantorakettien lisäksi SpaceX:llä on Dragon-kapseli. Se on tarkoitettu amerikkalaiseksi vastineeksi venäläiselle Soyuz-kapselille ja miehittämättömälle Progress-huoltoalukselle ISS:n miehistön ja rahdin siirtämisessä.
Jos ajatellaan sitä, että mitä SpaceX on reilun 20 toimintavuoden aikana tehnyt Mars-lentojen edistämiseksi, niin päästään tulokseen, että ei paljoa mitään, Muskin puheista huolimatta. SpaceX on pääasiassa laskenut Maapallon kiertoradalle pääsyn hintaa. Mars-matkaa ajatellen voidaan poimia ehkä seuraavat kehityskohteet:
1. Raptor-moottori: Raptor-moottori on kehitetty avaruudessa käytettäväksi, ei rakettien ykkösvaiheeseen.
2. Dragon-kapseli: Dragon-kapselissa on elossapitojärjestelmien perustekniikkaa. Dragon-kapselin ei kuitenkaan tarvitse pitää ihmistä elossa kuin lyhyen aikaa, ja perustekniikka on samaa kuin vaikkapa ISS:ssä. ISS:llä on tutkittu teknologioita, joilla ihminen voidaan pitää avaruudessa hengissä pidempiä aikoja (esim. Mars-matka), mutta sillä ei ole juuri tekemistä SpaceX:n kanssa.
3. Falcon Heavy ja Starship: Jos Marsiin aiotaan lähettää ihmisiä, niin "matkatavaroita" tarvitaan runsaasti mukaan. Siksi raskaita kantoraketteja voisi pitää Mars-ohjelman selkärankana, mutta on epäselvää, riittääkö Starshipin kapasiteetti kuinka pitkälle.
Starshipin kapasiteetti on n. 100-150 tonnia matalalle kiertoradalle ja n. 30 tonnia geostationaariselle radalle. Hihavakiolla Starshipilla saa siis ehkä noin 15-20 tonnia Marsiin vievälle radalle (TMI). Se on vielä aika vähän, jos on tarkoituksena saada ihminen elävänä Marsin pinnalle saakka, ja mahdollisesti takaisinkin.
Yhteenvetona: SpaceX on kaupallinen yritys, ja valtaosa sen tekemästä kehityksestä on kohdistunut niihin tarpeisiin, jota kaupallisilla ja ei-kaupallisilla toimijoilla on: Maapallon kiertoradalle pääsy. Vaikka kantoraketteja voi pitää välillisesti tarpeellisena Mars-matkoja varten, niin vielä tähän päivään mennessä SpaceX ei ole kehittänyt juuri mitään teknologiaa nimenomaan Mars-matkaa varten. Kaupallisena yrityksenä se tarvitsee sellaiselle teknologialle ostajan eli mitä todennäköisimmin valtiollisen tahon. Valtiolliset tahot - esimerkiksi Yhdysvallat ja NASA - eivät kuitenkaan lähde suoraan miehitetyille Mars-lennoille, vaan teknologiaa kehitetään ensin miehitettyihin Kuu-lentoihin.
Musk on toimitusjohtaja, jonka tehtävänä on saada SpaceX:lle tilauksia. Muskin Mars-intoilua voi katsoa siitä näkökulmasta.
En tiedä onko joku jo maininnutkin, mutta 200 miljardia pitäisi käyttää vaikka ilmastonmuutoksen ehkäisyyn.
Kyllä minä väitän, että 200 miljardilla ei vielä päästä Marsiin. Valtaoja on melko optimistinen, ja olettaisin hänen tarkoittavan suoria laukaisukustannuksia, ei sitä hintaa, joka kehitystyöhön on laitettava.”Jokainen on varmaan sitä mieltä, että 200 miljardia on parempi käyttää Mars-lentoon kuin vaikka sotaan.”
Mars | Trump uhosi vievänsä amerikkalaiset Marsiin, Valtaojan mukaan idea ei ole hullumpi
Punaisella planeetalla riittää tutkittavaa. Elämänkään mahdollisuutta ei kannata poissulkea.www.hs.fi
Itse olen sitä mieltä, että ihmiskunnan kuuluu edistyä. Välillä vauhdikkaammin ja välillä vähän hitaammin.
Varmasti pitäisi. Siis ihmiskunnan ja maapallon kannalta. Mutta Muskin tai muiden yritysten kannalta pitäisi löytyä sellainen tapa ilmastonmuutoksen ehkäisyyn että sillä voi tehdä rahaa. Joo, ei varmasti Marsiin matkaamisellakaan tehdä rahaa vielä pitkään aikaan, mutta kuten @Euro71 tuossa edellä viittasi, niin tarkoitushan on ylipäänsä saada SpaceX:lle liiketoimintaa.En tiedä onko joku jo maininnutkin, mutta 200 miljardia pitäisi käyttää vaikka ilmastonmuutoksen ehkäisyyn.
Kyllä minä väitän, että 200 miljardilla ei vielä päästä Marsiin. Valtaoja on melko optimistinen, ja olettaisin hänen tarkoittavan suoria laukaisukustannuksia, ei sitä hintaa, joka kehitystyöhön on laitettava.
Meiltä käytännössä vielä puuttuu kokonaan tekniikka, jolla ihminen pidetään elossa Marsin pinnalle saakka ja mielellään vielä saadaan tuo ihminen takaisin, tai pidettyä elossa luonnolliseen kuolemaan saakka. Ennen kuin tämä teknologia on kehitetty ja testattu, rahaa on palanut aika paljon.
Oletukseni on, että Musk on kertonut visioitaan Trumpille, ja kun en usko, että Trumpilla on kovin syvällistä käsitystä siitä, kuinka Mars-matkat toteutetaan, niin Muskin innostus on saattanut tarttua häneenkin. Musk olisi varmasti innoissaan, jos Trump presidenttinä määräisi NASA:n puuhaamaan Mars-matkaa, antaisi sille rahoituksen ja SpaceX pääsisi alihankkijaksi.
Oma veikkaukseni on kuitenkin se, että Trumpin kärsivällisyys ei riitä tähän hankkeeseen. Kaikki miehitettyä Mars-matkaa varten kehitettävä teknologia on ensin testattava Kuussa: Kuuhun tarvitaan aika lailla pysyvästi miehitetty asema testialustaksi. Toinen puolisko - esimerkiksi laskeutuminen ja ISRU-teknologia - on testattava Marsissa miehittämättömillä lennoilla. Tähän prosessiin palaa helposti aikaa vuosikymmen tai kaksi, vaikka se aloitettaisiin nyt, ja siihen tullee palamaan paljon enemmän rahaa kuin 200 miljardia dollaria.
Kysehän on puhtaasti kilpailusta. Musk ja Jenkit haluaa olla ekana Marsissa, ja siitä on pelkästään kyse. Kaikkinensa turha hanke siis. Mutta sulle Muskin hankkeet on järkeviä oli ne mitä tahansa, näin vähän arvelen.Ai vähän kuten se nettimeemi, jossa joku vinkuu, että olis ollu paljon parempi käyttää 10 miljardia "oikeaan uhkaan", kuten ilmastonmuutokseen ennemmin kuin F35 ostamiseen.
Voihan sitä laittaa vaikka molempiin tuon. Saattaahan se olla, että edistysaskeleet Mars "maankaltaistamisessa" tuottavat hyviä asioita maapallollekkin. Ja toisinpäin.
Että silleen...
Kysehän on puhtaasti kilpailusta. Musk ja Jenkit haluaa olla ekana Marsissa, ja siitä on pelkästään kyse. Kaikkinensa turha hanke siis. Mutta sulle Muskin hankkeet on järkeviä oli ne mitä tahansa, näin vähän arvelen.
Kuuhun on paljon helpompi mennä ja se olisi helpompi rakentaa asuttavaksi siirtokuntineen.
Että silleen...
Mm. ESA on jatkuvasti, koko tämän 20 vuotta jonka SpaceX on ollut olemassa, kehittänyt omaa Ariane-rakettiaan. Kiinalaiset ovat kehittäneet omiaan, ja venäläisillä nyt on ollut sen verran luotettava järjestelmä, ettei sitä ole tarvinnut juuri kehittää.Toki noinkin. Kuinkas paljon ne muut ovat tehneet edistääkseen edes kiertoradalle tai pitemmälle pääsyä?
Kuin myös. Olen ollut avaruusintoilija lähes koko elämäni. On minusta kuitenkin hyvä olla perillä siitä, mikä on ero Muskin sanomisissa ja todellisuudessa (esim. SpaceX:n toiminta). Musk tuli tunnetuksi jo 2000-luvun alussa siitä, että "eivät suuret sanat suuta halkaise" eli hänellä on ollut taipumusta antaa lausuntoja, joilla ei ole paljoa todellisuuspohjaa.Varsinaisesti ei tästä ole tarkoitus tehdä "meidän avaruusiskä on parempi kuin teidän avaruusiskä" -väittelyä :D Itse vain tykkään siitä, kun ihmiskunta tähtää korkealle.
Niin, kyllä minulle kehitysaskeleet passaavat varsin mainiosti, jos niitä otetaan. Itselleni on kuitenkin melko epäselvää, tullaanko niitä ottamaan Muskin ja/tai Trumpin toimesta.Se ei poista sitä tosiasiaa, että jos mitään ei tehdä, niin mitään ei tapahdu. Jotenkin tykkään enemmän siitä, että niitä teknisiä kehitysharppauksia otetaan tuollaisessa Mars-matkassa kuin, että aina tarvitaan sota siihen.
Järjellä ajateltuna en oikein kauheasti löydä syitä sille, miksi miehitetty Mars-lento pitäisi toteuttaa. Toki se olisi jonkinlainen virstanpylväs ja symbolinen voitto, mutta noin isossa kuvassa saattaisin hyvin jättää Marsin robottiluotainten pelikentäksi ja keskittyä Kuuhun ja sen jälkeen asteroideille - joko robottien tai miehitettyjen lentojen muodossa.Kysehän on puhtaasti kilpailusta. Musk ja Jenkit haluaa olla ekana Marsissa, ja siitä on pelkästään kyse. Kaikkinensa turha hanke siis. ... Kuuhun on paljon helpompi mennä ja se olisi helpompi rakentaa asuttavaksi siirtokuntineen.
Niin, kaikki ei edelleenkään usko sitäkään että Kuussa olisi käyty. Ja nykyisessä maailman ilmapiirissä sinne ei edes mentäisi. Kun miettii tuota 60 -lukua niin kuinkahan paljon silloin oli soraääniä vai peittikö kilpailuasetelma USA - NL kaikki sellaiset. Oman kansakunnan oli pakko voittaa kilpa.Eli ei kannata tehdä, sillä ei onnistu vielä ja tulevaisuudessa se on helpompaa? Enää herää kysymys, että miten siihen helpompaan pääsee, jos asioita ei kehitä siihen suuntaan.
Teen tähän aiheeseen ihan pienen katsauksen. Tämä voisi kyllä olla jo toisen ketjun asiaa, mutta liittyy vielä ohuella langalla SpaceX:ään ja sitä kautta Muskin visioon. Elon Musk on ollut aktiivinen Mars-siirtokuntien puolestapuhuja jo todella pitkään:Kyllä minä väitän, että 200 miljardilla ei vielä päästä Marsiin. Valtaoja on melko optimistinen, ja olettaisin hänen tarkoittavan suoria laukaisukustannuksia, ei sitä hintaa, joka kehitystyöhön on laitettava. Meiltä käytännössä vielä puuttuu kokonaan tekniikka, jolla ihminen pidetään elossa Marsin pinnalle saakka ja mielellään vielä saadaan tuo ihminen takaisin, tai pidettyä elossa luonnolliseen kuolemaan saakka. Ennen kuin tämä teknologia on kehitetty ja testattu, rahaa on palanut aika paljon.
No tietenkään hänen kohdalla tuohon ei kukaan uskokaan. Verottamalla tuotakin summaa niin saatu hyöty tulisi kohdistettua järkevämmin.Toi "rahat käytetään maassa" on myös aika typerää, kun tuskimpa Musk niitä rahojaan maassa käyttäisi yhteiseen hyvään kuitenkaan.
Eihän Musk omilla rahoillaan sitä olisikaan tekemässä vaan koitettaisiin saada Yhdysvallat tai joku muu maa (tai maat) maksamaan lysti. Eli nyt on kyse siitä että käytetäänkö veronmaksajien rahoja rahoittamaan Muskin projektia.Toi "rahat käytetään maassa" on myös aika typerää, kun tuskimpa Musk niitä rahojaan maassa käyttäisi yhteiseen hyvään kuitenkaan.
Musk's planned tunnels were criticized for lacking such safety features as emergency exit corridors, ventilation systems, or fire suppression. In addition, the single lane tunnels left it impossible for vehicles to pass one another in the event of collision, mechanical failure, or other traffic obstruction, and instead would shut down the entire tunnel section.[96][97] The low capacity of TBC tunnels make them inefficient when compared to existing public transit solutions, with only a fraction of the capacity of a conventional rapid-transit subway.