En ymmärrä logiikkaasi. Jos Luulaja on velvoittanut pelaajiaan sijoittamaan rahat Oboliin, Luulaja on minun moraaliini mukaan vastuullinen,
Riippuen tietenkin siitä, miten he ovat pelaajia velvoittaneet. Jos Luulaja on antanut pelaajien ymmärtää, että tällainen mahdollisuus on olemassa ja että Obolilla on valmiit, pelaajia varten nikkaroidut sopimukset, niin eikö silloin ole kysymys pelaajien itsensä ja Obolin välisistä sopimuksista, jotka pelaajien tulee myös nyt setviä Obolin kanssa?
Jos taas Luulaja on
itse hoidellut pelaajien puolesta nämä asiat, omien juristiensa kera ja omin pelinsäännöin, niin silloin Luulaja voi periaatteessa ollakin vastuussa. Epäilen tosin, sillä vaikuttaa, että Luulaja on ollut tässä vain välittäjä ja tähän mennessähän vaikuttaa siltä, että pelaajien agentit ovat hoidelleet näitä juttuja. Tulevaisuus tulee siis kertomaan, nikkaroivatko he näitä sopimuksia Luulajan, vain Obolin kanssa.
mutta kun vielä ovat saaneet siitä hyvästä (sponsori)rahaa, tekee se mielestäni asiasta vieläkin moraalittoman
Minusta nämä ovat kaksi eri asiaa, eikä sponsorin otteita tulevaisuudessa pysty ennakoimaan. Esim. Frölundalla on satoja sponsoreita, joukossa varmasti monta, joiden kirjanpito ei kestäisi tarkempaa revisioita verottajan puolelta.
Seuralla on myös vaikea alkaa vaatimaan mahdolliselta, uudelta sponsorilta selvitystä siitä, miten asiat ovat. Eikä moni ole edes kiinnostunut siitä, sillä kysymyshän on yleensä selvän rahan vastaanotosta.
ja vahvistanee pelaajien asemaa seuraa kohtaan esitetyissä vaateissa.
Elikkä siis miten tämä vahvistaisi pelaajien asemaa? Jos Luulaja ja Obol tekevät yhteistyötä, jossa Luulaja saa rahaa Obolilta ja pelaajat sijoittavat säästönsä Obolin rahastoihin, agenttiensa avustamana, niin miten Luulaja voidaan asettaa tästä vastuuseen? Eikö silloin olisi aiheellista tutkia agenttien tekemiä sopimuksia Obolin kanssa? Luulaja on toiminut tässä ymmärtääkseni aivan samalla tavalla, kuin sadat, tuhannet työnantajat Ruotsissa, elikkä pidättävät palkasta jonkun ennalta sovitun summan ja ohjaavat sen palkaansaajan valitsemalle tilille.
Jos välität seksiorjia ja saat siitä rahaa, rahan vastaanottaminen vähentää syyllisyyttäsi?
Vertaus ei toimi. Kysymyksessä on laiton toiminta. Luulajan pelaajat ovat sijoittaneet rahaa rahastoihin, laillisesti ja näin tekevät jokaisen seuran pelaajat Elitserienissä.
Lopuksi vielä; kenenkään ei ole pakko sijoittaa palkkaansa, tai osaa siitä mihinkään tiettyyn rahastoon Ruotsissa, vaan tämä on vapaa-ehtoista. Seurat ovat tosin yhteistyössä tällaisten rahastojen kanssa, jotka nikkaroivat pelaajille sopivia sopimuksia, suoraan. Seurat itse ovat näissä vain välittäjiä ja avustavat pelaajiaan neuvoantajiensa kera. Loppukädessä sen suurimman riskin ottaa aina pelaaja/säästäjä itse. Neuvonantajien suositukset ovat tosiaankin vain suosituksia, jotka toimivat joskus hyvin, mutta tulevat pörssien mukana alas - ja voivat myös joskus puhjeta kuplan tavoin.
Minä asun Ruotsissa. Myös minä säästän eläkerahoja rahastoon. Pieni osa menee työntantajan järjestämiin rahastoihin ja osa minun itse järjestämiini. Jos nämä minun itse järjestämäni, joihin työnantajani ohjaa rahaa automaattisesti suoraan palkasta, kaatuu, niin saan syyttää itseäni, koska valitsin väärän rahaston. Myös näissä työntantajan järjestämissä rahastoissa mennään samoin pelinsäännöin - raha poikii suhdanteiden mukaan, tai sitten ei...
Takuut löytyvät vain niistä rahoista, jotka on talletettu valtion omaan eläkejärjestelmään.