mutta pelkästään maalin sisällä oleva kamera riittää kertomaan, että Röglen voittomaali oli potkumaali.
Kenen kamera paljasti sen maalin parhaiten, ottelun järjestäjän, vai television?
Esim. lehdessähän luki seuraavana päivänä mm: "Videodomaren godkände målet trots att det på tv-bilderna tydligt såg ut som om Abbott sparkade in pucken." Vapaasti suomennettuna: Videotuomari hyväksyi maalin, huolimatta siitä, että televisiokuvista ilmeni selvästi että Abbot potkaisi kiekon sisään.
Ymmärrätkö? Tässäkin vedotaan televisiokuviin - joita videotuomarilla EI ole käytössään.
Mutta mitä sanoo maalintekijä itse? Tässä vaiheessahan sillä ei ole väliä, kertooko totuuden:
- Klart det var mål. Visst, den tar på insidan av benet eller skridskon men killen lyfter nästan in mig i deras mål, förklarar han för HD.se.
Vapaasti suomennettuna: - Selvä maali. Kyllä, kiekko osuu jalan sisäpuolelle, tai luistimeen, mutta vastustaja melkein nostaa minut heidän maaliinsa.
Kysymys ei siis ole välttämättä siitä, mitä videotuomari näki ja mitä ei, vaan myös siitä miten hän tilanteen tulkitsi.
Tässä myös yksi lausunto:
Visst är det en tydlig sparkrörelse men de flesta verkar ha glömt bort att Ante (HV:s målvakt) sparkar pucken mot Abbots fot och sparkrörelsen påbörjas, frivilligt eller ofriviligt, långt innan så jag förstår domarbeslutet. Bedömde det först som solklar spark men efter repriserna och lite funderande var jag rätt säker på att de skulle döma mål.
Suomennettuna nopeasti: Selvä potkuliike, mutta moni näyttää unohtaneen kokonaan, että Ante (HV:n maalivahti) potkaisee kiekon Abbotin jalkaa kohti ja potkuliike alkaa, vapaaehtoisesti tai ei, paljon aikaisemmin, joten ymmärrän tuomarin päätöksen. Itse ymmärrsin tilanteen päivänselvänä potkuna ensin, mutta tarkistettuani uusinnat, ymmärsin pienen mietinnän jälkeen että he tulisivat hyväksymään maalin.
Panitko sinä merkille kiekon, joka kimposi maalivahdista vain sekuntia ennen? Ja miten nopeasti pystyy muuttamaan maalia kohti ryntäyksen potkaisuksi? Ajattele itse, kiekko laukaistaan maalia kohti ja luisut itse maalia kohti ja olet 1.5 metrin päässä maalista, mies niskassa kun kiekko yhtäkkiä kimpoaa maalivahdista jalkoihisi. Oletko varma, että ennätät potkaista?
Mikäs se oli se yksi finaalisarja NHL:ssä, jossa väännettiin myös potkumaalista? Muistaakseni ottelu käytiin Calgaryn ja ?? välillä ja maalissa Kiprusoff. Huolimatta lievästi sanottuna paremmista edellytyksistä, oltiin myös siellä tilanteessa, jossa joillekin homma oli selvä, kun taas löytyi myös leiri, joka oli aivan eri mieltä. Näissä potkumaaleissahan on sitten vielä aika hankala tulkintakysymys, sillä kiekkohan saa mennä maaliin myös jalan, tai luistimen kautta. Varsinkin maalinedessä on joskus vaikea sanoa - jostain tietystä kulmasta - osuuko kiekko jalkaan jarruttaessa, vai onko kyseessä todellakin potku. Periaatteessa kiekon voi myös potkaista, jos on taitava ja pysyä kuitenkin sääntöjen puitteissa.