Täällä on selvästi osalla tietoa ja osa kirjoittaa mutulla ja sehän on ihan suotavaa, koska esim. tuotteiden laatu on aina käyttäjän subjektiivinen mielipide. Kaikilla kauppaketjuilla tuotteiden valikoimiin pääsy edellyttää tietyt kriteerit ylittävää tasoa, maku on sitten oma asiansa. Kun puhutaan kauppojen omista merkeistä, niin suurin osa on laadullisesti täysin vertailukelpoisia brändituotteiden kanssa, mutta maku ei istu kuluttajien makuhermoihin. Lidlin tuotteita olen kokeillut ja osa on aivan floppeja maultaan, mutta ei niissä ole terveysriskejä enempää kuin muissakaan halpatuotteissa tai brändituotteissa. Lidlin ongelma on tietysti se, että sieltä saattaa puuttua ne laadukkaat tuotteet ja puuttuvatkin usein rinnalta. Toinen iso ongelma on kapea valikoima, jonka saatavuus etenkin iltaisin on usein täysin epävarmaa ja ainakin meidän kokeiluiden perusteella emme halua juosta useammassa kaupassa, koska yksi ei pysty tarjoamaan kaikkea mihin aikaan tahansa.
Hintatasossa ei Lidl tosiaankaan ole millään muotoa selvästi halvin, siellä on se yksi kilpailija, joka on aivan samalla tasolla. Tuo Lidlin hintakupla on päässyt hyvin median ja onnistuneen markkinoinnin toimesta syntymään, siitä heille pisteet. Kun joku mainitsi, että hinnoissa on paljon ilmaa, niin ei siellä lopulta taida ihan niin paljoa olla etenkään näissä edullisimmissa kaupoissa. Tietysti vaihteluväli yksiköiden välillä on suuri, riippuu vuokratasoista, missä vaiheessa investoinnit ovat, onko tulossa isoja investointeja jne. Kaupan alan liikevaihtoon suhteutettu tulos on kohtuullisen heikko verrattuna moniin muihin aloihin.
Mielenkiintoista on se, että erittäin vahvoina pelureina pidetyt Verkkokauppa.com, Gigantti ja tänäänkin yksi uusi peluri ovat ilmoittaneet yt-neuvotteluistaan. Ei aina tietysti puhuta ruokakaupasta, mutta kulujen kasvu, katteiden lasku ja kuluttajien ahdinko on alkanut näkyä yhä rajummin. Vaikuttaa koko kaupan alalle seuraavina vuosina rajusti. Myös markkinaosuuksissa on varmasti tulossa isojakin mullistuksia kuluttajien miettiessä entistä tarkemmin, kuinka rahojaan käyttävät.