Mainos

Elintarvikkeiden hinta Suomessa

• 16 726
  • 105

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hylly tyhjenee nopeasti ja tilalle asetetaan lappu "tuottajalla on toimitusvaikeuksia".

Itse olen jo pitkään asioinut enmmän K-kaupoissa, enkä niissä ole kyllä tätä havainnut. Sen sijaan olen pannut saman merkille vähäisillä S-kauppakäynneilläni. Noin muuten en toki osaa ottaa kantaa pientuottajan kohteluun näiden kauppajättien taholta. Mutta kuten lainaamani kirjoittaja aiemmassa viestissään totesikin, pääsee K-kauppaan sissään huomattavasti helpommin. Tämä nyt tietysti selittyy täysin tuolla kauppiasvetoisuudella. Vaikka sitten kauppiaan egon kanssa joutuisikin taistelemaan.

Noin yleisesti ottaen Olin jonnekin vuoteen 2008 asti melko uskollinen S-ryhmän asiakas. Tuolloin alkoi vituttaa se, miten suoraan S-ryhmä hinnoittelee bonukset polttoaineisiin. Vuoden 2008 alussahan bensan hinta pomppasi aika lailla, siksi tuli sitä kytättyä tarkemmin. En tiedä miksi noinkin pieni asia alkoi ärsyttää, mutta eipä se toisaalta haittaa. Jollain tavalla on muutenkin mieluisampaa asioida K-kaupoissa.

Nykyään välttelen koko S-ryhmää niin paljon kuin mahdollista.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Lidlissä kotimaisten elintarvikkeiden markkinaosuus on luokkaa 35-50% ympäri vuoden ja kesäaikana yli 80%. Kun otetaan huomioon että osaa tuotteista ei saa kotimaasta olleenkaan, niin Lidlin kotimaisuusaste elintarvikkeissa on luokkaa 60-70% Keskon ja S-ryhmän vastaavista. Elikkä aika hyvin kotimaista on tarjolla.
Noiden lukujen pohjalta sanoisin, että Lidlin myymien tuotteiden kotimaisuusaste on aivan riittävä ja tarkoituksenmukainen.

Vihannesten kohdalla arvostan, että myös suomalaisia vaihtoehtoja on tarjolla mahdollisuuksien mukaan myös sesongin ulkopuolella. Mauttomimmat kasvihuonetomaatit jätän kuitenkin talvella ostamatta, jos tarjolla on vaikkapa hyvälaatuisia terttutomaatteja. Tuossa kohden espanjalaisverrokki on parempi ostos maun perusteella, ja hintakin on roimasti suomalaista edullisempi. Kesä on sitten eri juttu tietysti.

Juustojen ystävänä arvostan monipuolista ja hyvin rakennettua justovalikoimaa. Lidlin valikoima on tietenkin laatikkomyymälän tasoa, mutta arkikäyttöön sieltä löytyy ihan kohtuullinen juustorepertuaari. Plussana kohtalaisen hyvä pitkään kypsytetty gouda, joka ei ole aivan parhaiden tasoa, mutta aivan kelpo tavaraa kuitenkin. Yhtä kaikki, pääosin kotimaisiin tuotteisiin tukeutumalla ei voi rakentaa kunnon juustovalikoimaa sen enempää laatikkomyymälän kuin supermarketinkaan lähtökohdista, koska kotimainen tuotanto ei anna tähän eväitä.

Toki on hyvä muistaa, että hyvin varustellut juustotiskit ovat Suomessa kohtalaisen uusi ilmiö, ja EU-ajan myötä kauppojen elintarvikevalikoimat ovat saaneet huikeasti enemmän kansainvälisiä sävyjä. Nykypäivän keski-ikäiset tai sellaisiksi varttumaisillaan olevat muistanevat elintarvikkeiden tuontisuojan aikakauden, jolloin koko elintarvikeketju voitiin pitää kotimaisen poliittisen päätöksenteon piirissä.

On erinomaisen hyvä juttu kokonaisuuden kannalta, että suomalaiselle asiakkaalle on tarjolla monenlaisia ruokavaihtoehtoja, niin kotoisia kuin ulkomaisiakin vaihtoehtoja. Suomalainen alkutuotanto pärjää kyllä tässä kisassa, vaikka ei koskaan enää työllistäen sitä määrää ihmisiä kuin vielä noin 25 vuotta sitten. Suomalaisen maataloustuotannon rakenne olisi ilman EU-aikaakin ollut remontoinnin tarpeessa, sillä jo yksistään liian pieni keskimääräinen yksikkökoko merkitsi huomattavaa kustannustehottomuutta. Vielä kun saataisiin päivittäistavarakauppaan kunnollinen kilpailu.

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
En ole tehnyt mitään tarkkaa selontekoa, mutta kotimaisia vaihtoehtoja on hyvin tarjolla myös Lidlissä, sis. mm. maito ja muut maitotuotteet, juustot, leikkelemakkarat, liha, jauheliha, vihannekset ja leipätuotteet. Siis kaikki noiden tuotetyhmien tuotteet eivät Lidlissä toki ole suomalaisia, mutta myös suomalaisia tuotteita on tarjolla. Tässä mielessä ja näissä tuotteissa tarjoama ei poikkea merkittävästi esim. K- ja S-ryhmien valikoimista, vaikka tuotekirjo on Lidlissä ymmärrettävästi suppeampi kuin vaikka Prismoissa.

Listaan voi kuivavalikoimasta lisätä äkkiseltään jauhot, sokerit, kananmunat, juomia (kivennäisvesi, limut, mehut), Myllykivi näkkileivät ja korput, lastenruoat, osa urheiluravinteista, osa mausteista, Karlens merkillä myytävät siiderit ja lonkerot, yms.
Lisäksi kun paistopisteenkin tavaroista iso osa tulee suomesta, niin ei tarvitse olla hirvittävän huolissaan kotimaisuusasteesta.

Täytyy kyllä todeta, että moni suomalainen tavara kyllä häviää tuontitavaralle laadussa (kivennäisvesi, leikkeleet, ehdottomasti makkarat, juustot), mutta suomalaisiakin löytyy. Ja täällä moneen kertaan todetut tomaatit on ehdottomasti talvella heikkoja, mutta joillekin on vaan pakko olla suomalaista. Hieman käsittämätön ajattelutapa sinänsä, kyllä itse haluan parasta hintalaatusuhdetta ja toki hyvästä kotimaisesta tavarasta olen valmis maksamaan enemmän.

Tuottajien kanssa on tullut tästä puhuttua ja monet ovat näreissään S-ryhmän kohtelusta ja osa keskonkin. Ongelmana on, että S haluaa sanella hinnat. Heille ei ole ok, jos teet hyvän tarjouksen, jonka olet laskenut itselle sopivaksi, vaan he sanovat hinnan. Lidlin kanssa pystyvät myymään isommalla volyymilla kerralla ja lyhyenkin aikaa, tokikaan eivät myös ota niin hyvää katetta kuin pikkukaupalle myydessä.

Käsittämättömiähän nämä isojen ketjujen loan heitot Lidliä kohtaan on ja itkut muutamista Alkoista. Kilpailuun ei olla valmiita ja kärsijöitä ovat he, vaikka tonttikauppaa saavat edelleen suuresti sanella. Myös höpinät "useita kuukausia" pakkasissa olleista taikinoista, joita toki itsekkin myyvät on aikamoista tuubaa. Esimerkkejä löytyy historiasta monia. Lisäksi kun ottaa huomioon, Lidlin ylläpitämän kovemman palkkatason, niin on helppo yhtyä boikottiin.

Pääosin teen ostokseni Lidlistä ja vältän S-ketjua, silti tuonne täytyy joskus vaan mennä, kun kaikkea ei Lidlistä saa.
Pitäisiköhän muuten laittaa S-ketjulle viestiä, että heidän bensansa on kallista, kun meni 20 vuotta kuulla, että ruoan hinta oli liian korkea.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kävin tänään tämän ketjun innoittamana Porin Eteläväylän Lidlissä ostoksilla. Perustarvikkeita tuolta sai ihan ok, mutta jos haluaa itse tehdä vähänkin parempaa ruokaa, valikoima on varsin suppea. Ei viitsisi syödä jatkuvasti kanaa ja jauhelilhaa Kaloista ei kannata edes puhua, muutama vakuumipakattu tuote, siinä kaikki. Myös lihaosasto oli varsin ohut ja tietysti valmiiksi pakattuna, kanaosasto oli ok. Lidl sopii varmasti nuorille ja yksineläville hyvin, sekä viikon perusruokien ostamiseen joten kuten. Esimerkiksi siskonmakkaroita en löytänyt, joten soppa vaihtui kanawokkiin. Makkarapuolelta ja valmiiden einesten joukosta löytyy mukavia vaihtoehtoja, mutta muuten Lidl on varastomyymälän tasoa. Pysyn edelleen bonusasiakkaana.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Paras kombinaatio on jos löytyy läheltä Lidl ja kotimainen suurehko marketti. Kun täällä puhutaan Lidlin valikoimasta niin itse en ole kuin positiivisesti siitä yllättynyt ja näyttää petraavan koko ajan. Pelkästään jo se tosiasia että itselle lähikauppana toimiva k-supermarket on noin viisi kuusi kertaa isompi kuin 500 metriä kauempana sijaitseva Lidl, se kertonee jo jotain valikoimasta. Tuohon kokoon nähden Lidlistä löytyy todella hyvin kaikki tarvittava. K-kaupassa kun on yli 30m tuoretiski ja oma leipomo(ei pelkkä paistopiste), hankala kilpailla kenenkään sellaisen kanssa.

_

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomalaiset eines-ruuat ovat kehittyneet aika paljonkin viimeisen reilun viiden vuoden aikana. Valikoima on paljon suurempi, kuten tietenkin muissakin tuoteryhmissä. Erilaisia jauhelihapuikkoja ja kanataskuja saa vaikka millä täytteillä, eikä ne kananuggetitkaan ole enää mitään huonoa kanaa. Ne kanannahat yms. taitaa olla niissä halvimmissa lihapullissa, ainakin Atrialla ja HK:lla. Mitään keittoja tai perunasoselaatikoita mä en ole koskaan oikein ostellut, enkä muitakaan mikroruokia.

Lidlin tullessa tänne siellä oli muutama sellainen hyvä tuote, jotka sitten aika pian katosivat valikoimista. Ei vissiin suomalaiset ostaneet niitä silloin tai jotain, en tiedä. Noin muuten sen puljun valikoima on laajentunut plus päälle ne Aasia yms. -viikot.

Kaljan mä oon jo pitkään hakenut tuolta kun siinä ei ole tärkkelystä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy