Alkutuottajien piirissä viriää S-ryhmään kohdistuva kapinakampanja, tietää
Maaseutumedia kertoa. Taustalla on tyytymättömyys koko ajan heikkeneviin tuottajahintoihin ja S-ryhmän tuottajiin halveksuvasti suhtautuvaan mainontaan. Tuottajat ovat masinoimassa kampanjaa Prismoihin sillä idealla, että ostoskärryt täytetään kukkuroilleen, mutta kärryjä ei viedäkään kassoille vaan ne jätetään käytäville lojumaan. Kärryihin kerätään särkymättömiä ja pilaantumattomia tuotteita, eli hävikkiä ja tuotteille aiheutuvaa vahinkoa ei haluta tuottaa.
S-ryhmässä ollaan varmasti eri mieltä, mutta johonkin rajaan saakka tuo on aivan asiallista ja oikein kohdistettua toimintaa. Alkutuottajalla on taloudellisesti ja inhimillisesti katsoen kusisin rooli leivän, makkarasiivun ja maitolitran järjestämisessä kuluttajan pöytään, ja osuuskaupalta saadut vittuilut ovat tässä kokonaisuudessa aivan tarpeettomia.
Muutenkin S-ryhmä on etääntynyt viljelijöiden osuustoimintaliikkeestä niin pitkälle kuin se Suomen oloissa on mahdollista. Itse asiassa Suomi on käynyt jo ajat sitten heille liian pieneksi. Olemattoman kilpailun takia S-ryhmä (toki siinä missä Keskokin) on onnistunut tahkoamaan Suomen markkinoilta roimat kate-eurot, joiden turvin on ollut mukava kustantamaan vähittäiskaupan laajentamista mm. Venäjälle. Sinne onkin ollut mukava kiikuttaa suomalaiselta kuluttajalta revityt ylisuuret voitot, ja myydä suomalaisten tuottajien maidosta prosessoitua Oltermannia pilkkahintaan venäläisille asiakkaille, hinnalla jolla suomalainen ei voi samaa tuotetta normaalisti ostaa Suomesta.
Ja nyt Prismoissa keksittiin "halpuuttaminen", vieläpä leipoen sisään ajatus siitä, että suomalainen tuottaja olisi muka erityisen keskeinen syypää tuotteiden korkeaan hintatasoon. Oma lukunsa on se, että arvon osuuskauppalaisten lanseeraama halpuuttaminen on kovin näennäistä. Se koskee vain mikroskooppisen pientä osaa tuotevalikoimasta, lähinnä muutamia volyymituotteita. Samaan aikaan voi tietysti kaikin mokomin nostaa monien muiden tuotteiden hintoja, pääasia että voidaan kertoa näyttävästi että halpuutetaan.
Oma henkilökohtainen protestini on ollut käynnissä jo kuukausia. Olen pyrkinyt tietoisesti vähentämään S-ryhmän kaupoissa asioimista, ja nykyisin teen eniten päivittäistavaraostoksia Lidlissä. Pienesti käytän myös Stockan herkkua, jos asiointi siellä on logistisesti perusteltavissa.