Mainos

Elintarvikkeiden hinta Suomessa

  • 16 726
  • 105
Ei sitä kauppakassia kotiin tarvitse jakaa. Jos sen saisi työmatkalla haettua näppärästi käymättä itse kaupassa, muuttuisi markkina jo todella paljon.

Esimerkki:

Kampin K-Supermarket tarjoaisi palvelua jossa tilatut ostokset olisi noudettavissa SmartPostiin rinnastettavasta noutoautomaatista Espoon liikenteen ja metron laitureiden välittömästä yhteydestä. Tai S-Market tekisi Kurvissa samaa, tulet vaikka Ruoholahdesta töistä, nouset pysäkilläsi metrosta ja nappaat ostokset vaikka mobiiliin toimitetulla koodilla lokerosta.

Alepa pilotoi tuollaista palvelua Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kyseinen ketju tuntuu olevan ainoa, jolla löytyy uskallusta uudistaa kaupan kenttää.

Positiivisia uutisia kantautuu myös ravintola-alalta. Useampi ravintola seuraa Groteskin esimerkkiä ja on aloittanut viinin myynnin tasakatteella.
 

Tuamas

Jäsen
Porissa oli jo taannoin (5-10 vuotta sitten) jopa kaksi ruuan kotiinkuljetuksella toimittavaa kauppaa (Valintatalo ja Sokos Herkku), joilla nettisivuilla pystyi tekemään tilauksen, joka sitten muistaakseni ~5€:n toimitusmaksua vastaan toimitettiin yleensä saman päivän aikana kotiin.

Käyttöliittymä noissa oli kankea ja varsinkin Valintatalo harrasti melkoista luovuutta korvaavissa tuotteissa kun joku oli päässyt loppumaan.

Kannelmäessä Prismalla on pilottina "Kauppakassi"-palvelu http://www.hok-elanto.fi/ostoksille/kauppakassi/ jossa voi valita joko noudon myymälästä tai kotiinkuljetuksen, hinnatkin näyttäisivät olevan ihan kohtuulliset (9,9€/12,9€ kotiin ja 3,9€/6,9€ nouto myymälästä).
Eli teet foodien kautta ruokatilauksen ja se kasataan sinulle valmiiksi noutopisteeseen tai toimitetaan suoraan kotiin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Alepa pilotoi tuollaista palvelua Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kyseinen ketju tuntuu olevan ainoa, jolla löytyy uskallusta uudistaa kaupan kenttää.
Nyt varmaan kaikki toimijat ovat miettimässä (elleivät jo toimimassa), kuinka päivittäistavarakauppa reagoisi parhaiten kaupan alalla tapahtuvaan muutokseen. Esimerkiksi Suomen Lähikauppa tuntuu olevan aktiivisena Siwan kehittämisen suhteen. Viime vuonna avattiin Helsingin Etelä-Espan Erottajan puoleiseen päähän selvästi tomisto- ja bisnesväkeä palveleva Siwa. Samasta sisäänkäynnistä pääsee myös Alkon myymälään, joka avattiin samassa aallossa tuon Siwan kanssa. Kyseisen Alkon valikoimassa painottuvat selkeästi sellaiset tuotteet, joita tuossa sijainnissa kannattaa suosiakin.

On nähtävissä, että keskikokoiset ruokakaupat eli perinteiset lähiökoon marketit ovat vaikeuksissa. Vahvoilla taas ovat yhtäältä isot tavaratalokompleksit, eli Prismojen tapaiset mestat, joissa ison Prisman kyljessä on 10-15 pienempää erikoiskauppaa, jokin pizzabuffa tai muu perusruokala, Hese ja Alko. Toisaalta isoimmissa kaupungeissa on kysyntää myös pienille korttelikaupoille, kun viherspedeily yleistyy ja hipsterit eivät hanki edes ajokorttia. Kantakaupungin jopojengi ei asioi laitakaupungin isoissa ostoskeskuksissa ruokaostosten perässä, he käyvät siellä korkeintaan jonkin erikoistavaran perässä ja silloinkin julkisilla kulkuvälineillä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
On nähtävissä, että keskikokoiset ruokakaupat eli perinteiset lähiökoon marketit ovat vaikeuksissa. Vahvoilla taas ovat yhtäältä isot tavaratalokompleksit, eli Prismojen tapaiset mestat, joissa ison Prisman kyljessä on 10-15 pienempää erikoiskauppaa, jokin pizzabuffa tai muu perusruokala, Hese ja Alko. Toisaalta isoimmissa kaupungeissa on kysyntää myös pienille korttelikaupoille, kun viherspedeily yleistyy ja hipsterit eivät hanki edes ajokorttia. Kantakaupungin jopojengi ei asioi laitakaupungin isoissa ostoskeskuksissa ruokaostosten perässä, he käyvät siellä korkeintaan jonkin erikoistavaran perässä ja silloinkin julkisilla kulkuvälineillä.
On muuten jännä huomata että nuo pienet marketit (Sale ja K-market, ehkä myös K-supermarket ja S-market, riippuen koosta luonnollisesti) eivät ole kauheasti uudistuneet pitkään aikaan, muuten kuin laajentamalla tuotevalikoimia. Jos itse tulee käytyä lähikaupassa, niin tietyt tuotteet ovat yleensä loppu, ellei ole juuri samana päivänä lasti tullut. Toiset tuotteet vaan makaavat hyllyssä ja jossain välissä saattaa tulla tarjous tai punainen hintalappu. Myös päivämäärien kanssa saa olla tosi tarkkana, jos kyseessä ei ole se halvin sikanauta tai broilerin suikale, niin monen päivän ruokaostoksia on turha kuvitella tekevänsä, ellei ota pakasteita tai lasti ole juuri saapunut. HEVI-osastolla on sitten taas aika paljon huonokuntoista tavaraa ja hinnat korkeita. Järkikin sen sanoo että kun hävikki on suurta, on katteidenkin oltava korkeita. Mutta miksi hävikki on suurta? Korkeat hinnat ja joidenkin tuotteiden huono saatavuus voi selittää tätä. Mutta miksei sitten keskitytä enemmän niihin perustavaroihin ja jätetään ne (varsinkin nopeasti pilaantuvat) erikoisuudet isoille kaupoille? Jolloin myös hintoja voisi alentaa ja saada ehkä enemmän asiakkaita. Tällä hetkellä nuo pienehköt marketit tuntuvat sopivan kahvin, maidon , vessapaperin ja pakasteiden hakemiseen.

edit. varsinkin paikkakunnilla jossa ei ole noita isoja hypermarketteja, Lidl pieksee aika usein nuo duopolin kaupat.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Omat kokemukseni ovat pitkälti samanlaisia mitä @muti edellä kuvailee. Tuoretavarabisnes tuntuu olevan keskikokoisissa marketeissa vaikeaa. Aika minimillä henkilökunnalla tietysti mennään; liha- ja kalatiski on usein jäänyt pois, eikä mitään "ylimääräistä" palvelua enää ole. Noin toimiva keskikokoinen marketmyymälä on ehkä tuotevalikoimansa osalta vähän laajempi kuin pienet Siwat tai Alepat, mutta hintataso on yhtä korkea ja palvelua ei ole. Kuten muti sanoi, niin kyllä tuolta maidot, pakasteet ja paperit hankkii, mutta ne hankkii mistä hyvänsä kaupasta, joko samalla kun hakee koko viikon ruokaostokset ja ehkä muutakin käyttötavaraa (asiointi esim. Prismassa, Cittarissa tai Stockalla), tai vieläkin nopeamman asioinnin yhteydessä (pienet Siwat tai Alepat), tai ihan vaan halvinta ostoskoria kerättäessä (Lidl). Ei tuohon jää oikein luontevaa markkinarakoa keskikokoisille marketeille, kun niillä ei ole edes aukioloaikojen suhteen mitään kilpailuetua puolellaan, kuten pikkukaupoilla on.

Päiväysten kanssa tuntuu olevan joskus ongelmia isommillakin. Kotipaikkakuntani Citymarket on ollut aika ikävä tapaus tässä, ilmankos olen luopunut siellä asioimisesta lähes kokonaan. Makkaroiden, valmispakattujen liha- ja kalatuotteiden sekä einesten kohdalla on ihan pakko tsekata vmp, koska etummaiseksi voidaan härskisti työntää tavaraa, jossa vmp osuu samalle tai seuraavalle päivälle. Mistään -30% -punalapusta ei ole tietoakaan. Sama juttu suojakaasuun pakatun jauhelihan kanssa. Vituttaa ostaa myöhemmin samalle viikolle keittoaineksiksi tarkoitettua jauhelihaa, joka on jo ostettaessa ollut selvästi ikääntymässä. Pahimmat pommit ovat kaupan itse pakkaamat jauhelihat, niistähän ei erkkikään tiedä koska liha on oikeasti jauhettu.

Saman paikkakunnan Prisma ja tietysti Lidl ovat päiväysten suhteen huomattavasti Citymarketia luotettavampia. Citymarketissa vituttaa lisäksi ainaiset jonot kassoilla, ihan minimimiehitys on aina päällä. Kassapisteitä on rivissä ihan helvetisti, varmaan lähemmäs 20, mutta pitää olla suunnilleen jouluruuhka menossa, jotta niistä olisi edes puolet toiminnassa. Vaikka kauppa olisi puolityhjä, niin pienelläkin asiakasvirralla onnistutaan saamaan kassoille kaksi pitkää jonoa, kun vain kaksi kassaa on auki. Taitaa olla nuuka ja vittumainen kauppias tuossa paikassa. Kannattaa poiketa, jos haluaa ostaa paikkakunnan kalleimmilla hinnoilla käsiin vanhenevaa tavaraa. Plussana tosiaan vielä tuo kassalla jonottaminen, maksamisvuoroa saa joskus odottaa kuin Jeesuksen toista tulemista.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Keskon kaupat tuntuvat useamminkin kunnostautuvan tuossa päivämäärä asiassa. Sen takia itselläni on asiointi vähentynyt huomattavasti noissa. Maitopurkki kestää itsellä yleensä kolme-neljä päivää, hienoa ostaa maito citymarketista jossa päiväys saattaa olla samana päivänä. Sama homma suojakaasussa olevat lihat. Itselläni on jotenkin päivämäärien tsekkaaminen jäänyt pois, kun Lidlissä ja Prismassa yleensä noissa on vielä käyttöpäiviä jäljellä. Seuraavana päivänä jauhelihapaketti muistuttaa ilmapalloa ja maito tulee ulos klöntteinä.
 
Valitettavasti esim. S-market tuntuu valinneen sellaisen linjan hevi-osastolla, että kaikkea pitää olla tarjolla vuoden ympäri.

Vaikkapa ananas on juuri nyt sesongissa, mutta tarvitseeko sitä olla hyllyssä ympäri vuoden huomattavasti kovempaan hintaan? Nuoremman sukupolven suomalaiset kuluttajat eivät ole sisäistäneet sesonkiajattelua, eivätkä suunnittele ostoksiaan sen mukaan. Siinä mielessä kaupalle on turvallisempaa pitää sitä ananasta hyllyssä ympäri vuoden, koska puhutaan suomalaiselle niin perustuotteesta. Marjatta vaihtaa hyvin nopeasti siihen kilpailevaan kauppaan, kun ei saakaan tuoretta ananasta siihen v-tun smoothieensa.

Samoin paskan makuista suomalaista talvitomaattia on jukolauta oltava aina tarjolla ja ihan sama mihin hintaan, niin tomaatit vaihtavat omistajaa.

Minulle kelpaisi oikein hyvin kapeampi, mutta vahvasti sesongin mukaan elävä hevivalikoima ja uskon, että tähän suuntaan mennään tulevaisuudessa.

Uskon, että tulevaisuudessa nähdään enemmän Prisma/Wotkins-tyylisiä shop-in-shop ratkaisuja, joissa molemmat toimijat voivat keskittyä ydinliiketoimintaansa.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Onko joku laki tai määräys muuten olemassa joka kieltää myymästä ruokaa yli 30% alennuksella, joskus 5-6 vuotta sitten ainakin S-Ryhmän kaupoissa oli -50% alennuksia mutta nykyisin olen törmännyt vain -30% alennuksiin. Joskus olen miettinyt että eikö viimeistä päivää menevä tavara kannattaisi vähän suuremmalla alennuksella myydä pois, -30% alennus ei nyt niin merkittävä ole kuitenkaan, varsinkin jos on jo lähtöhinnaltaan joku vähän kalliimpi tuote. Toki joskus tulee ostettua (sellaisia tuotteita kuten vaikka jugurtti jossa on parasta ennen päivä ja joka tulee suhteellisen nopeasti syötyä) mutta harvoin tuon takia lähden suunnitelmia muuttamaan. Jos olisi suurempi alennus niin sitten voisi ostaa isommankin erän (jos on enemmän tuotetta saatavilla) ja vaikka samana päivänä valmistaa. No en osaa sanoa miten tarkasti tuolla -30% alennuksella menevät kaupaksi.
 
Onko joku laki tai määräys muuten olemassa joka kieltää myymästä ruokaa yli 30% alennuksella, joskus 5-6 vuotta sitten ainakin S-Ryhmän kaupoissa oli -50% alennuksia mutta nykyisin olen törmännyt vain -30% alennuksiin. Joskus olen miettinyt että eikö viimeistä päivää menevä tavara kannattaisi vähän suuremmalla alennuksella myydä pois, -30% alennus ei nyt niin merkittävä ole kuitenkaan, varsinkin jos on jo lähtöhinnaltaan joku vähän kalliimpi tuote. Toki joskus tulee ostettua (sellaisia tuotteita kuten vaikka jugurtti jossa on parasta ennen päivä ja joka tulee suhteellisen nopeasti syötyä) mutta harvoin tuon takia lähden suunnitelmia muuttamaan. Jos olisi suurempi alennus niin sitten voisi ostaa isommankin erän (jos on enemmän tuotetta saatavilla) ja vaikka samana päivänä valmistaa. No en osaa sanoa miten tarkasti tuolla -30% alennuksella menevät kaupaksi.

Ei kannata, koska alennushaukkoja on tuollakin alennuksella ihan tarpeeksi liikenteessä. Kansa, joka jonottaa ilmaisia ämpäreitä ostaisi vaikka -5% alennuksella "koska halvalla sain".
 

motamoro

Jäsen
Onko joku laki tai määräys muuten olemassa joka kieltää myymästä ruokaa yli 30% alennuksella, joskus 5-6 vuotta sitten ainakin S-Ryhmän kaupoissa oli -50% alennuksia mutta nykyisin olen törmännyt vain -30% alennuksiin. Joskus olen miettinyt että eikö viimeistä päivää menevä tavara kannattaisi vähän suuremmalla alennuksella myydä pois, -30% alennus ei nyt niin merkittävä ole kuitenkaan, varsinkin jos on jo lähtöhinnaltaan joku vähän kalliimpi tuote. Toki joskus tulee ostettua (sellaisia tuotteita kuten vaikka jugurtti jossa on parasta ennen päivä ja joka tulee suhteellisen nopeasti syötyä) mutta harvoin tuon takia lähden suunnitelmia muuttamaan. Jos olisi suurempi alennus niin sitten voisi ostaa isommankin erän (jos on enemmän tuotetta saatavilla) ja vaikka samana päivänä valmistaa. No en osaa sanoa miten tarkasti tuolla -30% alennuksella menevät kaupaksi.

Riippuu varmasti kaupoista. Entisen asuinpaikkani S-Market vaihtoi aina samana päivänä vanhaksi meneviin tuotteisiin -50% laput, joista esim. viime kesällä iltavuoroon mennessä tuli aamulla käytyä napsimassa noita pois. Nyt lähi-Ässäni ei millään laita -50% lappua -30% lapun päälle, vaikka kello olisi 20:31 ja aletuotteita menossa myyntikelvottomiksi 29 minuutin päästä useita kappaleita. Jääkööt hyllyyn minun puolestani. Lidl ja Minimani ei taida tuntea edes kuin -20% alelappuja.
 

axe

Jäsen
Tykkäsin siitä, kun nämä prosenttialetarrat aiottiin kieltää kokonaan, koska niiden kanssa kuluttaja ei tiennyt tuotteen lopullista hintaa. Sääli että kumottiin sellainen kielto, mää haluaisin enemmän holhoamista enkä mitään matematiikkaa.
 

Tuamas

Jäsen
Tykkäsin siitä, kun nämä prosenttialetarrat aiottiin kieltää kokonaan, koska niiden kanssa kuluttaja ei tiennyt tuotteen lopullista hintaa. Sääli että kumottiin sellainen kielto, mää haluaisin enemmän holhoamista enkä mitään matematiikkaa.

Niin tai oikeastaan kaupat taisivat kiertää tämän sillä, että siellä täällä roikkuu taulukkovihkoja joista voi katsoa kuinka paljon se -30% / -50% hinta nyt oikeasti onkaan.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Onko joku laki tai määräys muuten olemassa joka kieltää myymästä ruokaa yli 30% alennuksella, joskus 5-6 vuotta sitten ainakin S-Ryhmän kaupoissa oli -50% alennuksia mutta nykyisin olen törmännyt vain -30% alennuksiin.

Outoa. Ainakin meidän Cittarissa on yhä edelleen noita -50% tuotteita mitä tulee ostettua, tyyliin jugurtti, leipä etc etc.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Pääkaupunkiseudulla kotiintoimitus toimii ihan kivasti. Alepan kauppakassia ja Citymarketin kotiinkuljetus on molemmat testattu. Alepan kotiinkuljetus kustantaa 6,90 ja Citymarketin 9,90. Voi valita aikaikkunan toimitukselle ja ainakin Alepan kohdalla tarkentavat toimitusaikaa tekstarilla ennen kun tulevat painamaan ovikelloa. Alepan tuotevalikoima on mielestäni laajempi mitä pienissä kaupoissa on.

Kerran muuten yksi tuote puuttui ja laskulla se oli mukana. Tehtiin reklamaatio ja saatiin ko. rahasumma takaisin.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Alkutuottajien piirissä viriää S-ryhmään kohdistuva kapinakampanja, tietää Maaseutumedia kertoa. Taustalla on tyytymättömyys koko ajan heikkeneviin tuottajahintoihin ja S-ryhmän tuottajiin halveksuvasti suhtautuvaan mainontaan. Tuottajat ovat masinoimassa kampanjaa Prismoihin sillä idealla, että ostoskärryt täytetään kukkuroilleen, mutta kärryjä ei viedäkään kassoille vaan ne jätetään käytäville lojumaan. Kärryihin kerätään särkymättömiä ja pilaantumattomia tuotteita, eli hävikkiä ja tuotteille aiheutuvaa vahinkoa ei haluta tuottaa.

S-ryhmässä ollaan varmasti eri mieltä, mutta johonkin rajaan saakka tuo on aivan asiallista ja oikein kohdistettua toimintaa. Alkutuottajalla on taloudellisesti ja inhimillisesti katsoen kusisin rooli leivän, makkarasiivun ja maitolitran järjestämisessä kuluttajan pöytään, ja osuuskaupalta saadut vittuilut ovat tässä kokonaisuudessa aivan tarpeettomia.

Muutenkin S-ryhmä on etääntynyt viljelijöiden osuustoimintaliikkeestä niin pitkälle kuin se Suomen oloissa on mahdollista. Itse asiassa Suomi on käynyt jo ajat sitten heille liian pieneksi. Olemattoman kilpailun takia S-ryhmä (toki siinä missä Keskokin) on onnistunut tahkoamaan Suomen markkinoilta roimat kate-eurot, joiden turvin on ollut mukava kustantamaan vähittäiskaupan laajentamista mm. Venäjälle. Sinne onkin ollut mukava kiikuttaa suomalaiselta kuluttajalta revityt ylisuuret voitot, ja myydä suomalaisten tuottajien maidosta prosessoitua Oltermannia pilkkahintaan venäläisille asiakkaille, hinnalla jolla suomalainen ei voi samaa tuotetta normaalisti ostaa Suomesta.

Ja nyt Prismoissa keksittiin "halpuuttaminen", vieläpä leipoen sisään ajatus siitä, että suomalainen tuottaja olisi muka erityisen keskeinen syypää tuotteiden korkeaan hintatasoon. Oma lukunsa on se, että arvon osuuskauppalaisten lanseeraama halpuuttaminen on kovin näennäistä. Se koskee vain mikroskooppisen pientä osaa tuotevalikoimasta, lähinnä muutamia volyymituotteita. Samaan aikaan voi tietysti kaikin mokomin nostaa monien muiden tuotteiden hintoja, pääasia että voidaan kertoa näyttävästi että halpuutetaan.

Oma henkilökohtainen protestini on ollut käynnissä jo kuukausia. Olen pyrkinyt tietoisesti vähentämään S-ryhmän kaupoissa asioimista, ja nykyisin teen eniten päivittäistavaraostoksia Lidlissä. Pienesti käytän myös Stockan herkkua, jos asiointi siellä on logistisesti perusteltavissa.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Oma henkilökohtainen protestini on ollut käynnissä jo kuukausia. Olen pyrkinyt tietoisesti vähentämään S-ryhmän kaupoissa asioimista, ja nykyisin teen eniten päivittäistavaraostoksia Lidlissä. Pienesti käytän myös Stockan herkkua, jos asiointi siellä on logistisesti perusteltavissa.
Lidliin siirryin myös pari viikkoa sitten, rupesi vituttamaan Prismassa käynti ja kun muutenkin talous on jatkuvasti tiukalla, niin ei jaksa maksella niitä kalliita "halpuutettuja" hintoja. Tuo "halpuutettu"-kampanja oli aika pitkälti viimeinen tikki, mainoskampanjan arvo revitään varmasti takaisin niiden ei-halpuutettujen tuotteiden katteissa. Paria tuotetta ei Lidlistä löydy ja ne käydään sitten pitkin hampain hakemassa lähellä olevasta S-marketista tai Prismasta, mutta pääsääntöisesti ruokaostokset on siirretty Lidliin. Stockan herkkua voisikin taas kokeilla joku kerta, jos sattuu Itiksessä tai ytimessä olemaan. Vartavasten sinne ei viitsi lähteä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Oma henkilökohtainen protestini on ollut käynnissä jo kuukausia. Olen pyrkinyt tietoisesti vähentämään S-ryhmän kaupoissa asioimista, ja nykyisin teen eniten päivittäistavaraostoksia Lidlissä. Pienesti käytän myös Stockan herkkua, jos asiointi siellä on logistisesti perusteltavissa.
Minua vituttaa erittäin vahvasti nämä halpuuttamismainokset. Ostan suomalaista ruokaa käytännössä aina kun sellainen vaihtoehto on olemassa. Onnistuuko tämä Lidlissä? Entä onko tietoa millaisia Lidlin maksamat tuottajahinnat ovat suhteessa ässään ja keskoon? Paikallisessa S-marketissa on erittäin hyvä ja paikallinen (he)vi-osasto, jonka hylkääminen kirpaisisi jonkin verran, mutta toki nyt kesää kohti mennessä saa helpommin tuottajiltakin ostettua suoraan.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Lidliin siirryin myös pari viikkoa sitten, rupesi vituttamaan Prismassa käynti ja kun muutenkin talous on jatkuvasti tiukalla, niin ei jaksa maksella niitä kalliita "halpuutettuja" hintoja. Tuo "halpuutettu"-kampanja oli aika pitkälti viimeinen tikki, mainoskampanjan arvo revitään varmasti takaisin niiden ei-halpuutettujen tuotteiden katteissa.

Muuten se paljon kohuttu Oltermannikin on Lidlissä saman hintaista kuin Prismassa "halpuutettuna".
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Muuten se paljon kohuttu Oltermannikin on Lidlissä saman hintaista kuin Prismassa "halpuutettuna".
Mutta Reissumies on halpaa! Ai, sekin maksaa Lidlissä saman verran. Aika harvassa varmaan on ne tuotteet mitkä Prismassa olisivat halvempia. Vaimoke haluaa salaattiinsa miniluumutomaatteja, ne olivat Lidlissä (reilusti) kalliimpia kuin Prismassa, mutta olivat kyllä paremman makuisiakin.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Lidl on selkeä ja reilu kaupankäynti kumppani verrattuna S-ryhmään ja Keskoon. Itsellä on yli viidentoista vuoden kokemus päivittäis- ja käyttötavaranmyynnistä, ja Lidl tingityistä hinnoistaan huolimatta on kokonaiskannatavampi asiakas kuin kumpikaan keskusliike. Lisäksi Lidl toimii niin että ostamisen jälkeen tavara ja vastuu on heidän, isot keskusliikkeet yrittävät jälkihyvitteitä ynnä muita lypsämisiä tilattuun liian suuria määriä. Tai jos määrät jäävät pieniksi niin kauppoihin ilmestyy nopeasti lappuja joissa syytetään tavarantoimittaja toimitusongelmista. Siihen päälle vielä ylimielinen käytös ja käsitys siitä että heillä on mukamas yksinmyyntioikeus kaikkeen ostamaansa. Monta kertaa kuunneltu vihaisia puheluja keskusliikkeiden suunnasta siitä miten se ja se ketju voi myydä noin halvella ja vaadittu samoja hintoja. Tosiasiassa isot keskusliikkeet saattavat ostaa 10-25% halvemmalla kuin pienet. Siitä huolimatta ulosmyyntihinnat ovat samaa tasoa kuin pienemmillä ketjuilla tai jopa kalliimpia. Vastuullinen kuluttaja ei osta S-ryhmän tai Keskon kaupoista.

Semmoinen lisäys vielä että Lidlin lisäksi kaikki muutkin pienemmät ketjut toimivat samalla tavalla, joten kannattaa suosia niitä jos Lidl ei lähettyvillä tai muuten vaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minua vituttaa erittäin vahvasti nämä halpuuttamismainokset. Ostan suomalaista ruokaa käytännössä aina kun sellainen vaihtoehto on olemassa. Onnistuuko tämä Lidlissä? Entä onko tietoa millaisia Lidlin maksamat tuottajahinnat ovat suhteessa ässään ja keskoon? Paikallisessa S-marketissa on erittäin hyvä ja paikallinen (he)vi-osasto, jonka hylkääminen kirpaisisi jonkin verran, mutta toki nyt kesää kohti mennessä saa helpommin tuottajiltakin ostettua suoraan.
En ole tehnyt mitään tarkkaa selontekoa, mutta kotimaisia vaihtoehtoja on hyvin tarjolla myös Lidlissä, sis. mm. maito ja muut maitotuotteet, juustot, leikkelemakkarat, liha, jauheliha, vihannekset ja leipätuotteet. Siis kaikki noiden tuotetyhmien tuotteet eivät Lidlissä toki ole suomalaisia, mutta myös suomalaisia tuotteita on tarjolla. Tässä mielessä ja näissä tuotteissa tarjoama ei poikkea merkittävästi esim. K- ja S-ryhmien valikoimista, vaikka tuotekirjo on Lidlissä ymmärrettävästi suppeampi kuin vaikka Prismoissa.

Ulkomaisia ja vain Lidleistä saatavia tuotteita on toki runsaasti, mutta ihan pahimpia eineksiä lukuunottamatta (jotka ovat ankeaa tavaraa joka ryhmittymän kaupoissa) ne ovat Lidlissä suurelta osin erittäin hyvälaatuista ja maukasta tavaraa. Suosittelen erityisesti Lidlin omiksi luxustuotteiksi brändätyn sarjan tuotteita, samoin kuin kampanjatuotteina myytäviä eri maiden erikoisuuksia. Espanjakamppiksen aikana sai aivan loistavaa gaspachoa, ja Ranska-viikoilla on myyty pakastepizzat mennen tullen hakkaavaa alsacelaista flammkuchenia.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
En ole tehnyt mitään tarkkaa selontekoa, mutta kotimaisia vaihtoehtoja on hyvin tarjolla myös Lidlissä, sis. mm. maito ja muut maitotuotteet, juustot, leikkelemakkarat, liha, jauheliha, vihannekset ja leipätuotteet. Siis kaikki noiden tuotetyhmien tuotteet eivät Lidlissä toki ole suomalaisia, mutta myös suomalaisia tuotteita on tarjolla.

Lidlissä kotimaisten elintarvikkeiden markkinaosuus on luokkaa 35-50% ympäri vuoden ja kesäaikana yli 80%. Kun otetaan huomioon että osaa tuotteista ei saa kotimaasta olleenkaan, niin Lidlin kotimaisuusaste elintarvikkeissa on luokkaa 60-70% Keskon ja S-ryhmän vastaavista. Elikkä aika hyvin kotimaista on tarjolla.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minua vituttaa erittäin vahvasti nämä halpuuttamismainokset. Ostan suomalaista ruokaa käytännössä aina kun sellainen vaihtoehto on olemassa. Onnistuuko tämä Lidlissä? Entä onko tietoa millaisia Lidlin maksamat tuottajahinnat ovat suhteessa ässään ja keskoon? Paikallisessa S-marketissa on erittäin hyvä ja paikallinen (he)vi-osasto, jonka hylkääminen kirpaisisi jonkin verran, mutta toki nyt kesää kohti mennessä saa helpommin tuottajiltakin ostettua suoraan.

Perustuotteiden (vihannekset, liha, maito jne) osalta Lidl on ihan yhtä kotimainen kuin S/K. Lidlin maine "vähemmän suomalaisena" on perua vuosituhannen alusta, jolloin perustuotteet maitoa myöten tuotiin ulkomailta. Nykyään maito siellä on kotimaista pienmeijerituotantoa (mm. Satamaito). Jos pientuottajia haluaa suosia maitotuotteiden osalta, niin kehoitan asioimaan Lidlissä. Lidlin maitotuotteet myydään Milbona-brändin alla, jonka takaa löytyy ainakin tusina erilaista firmaa (vrt. Valio/Arla).

Lidl maksaa pientuottajille ihan hyvin, joskus hieman vähemmän kuin yksittäinen K-kauppa. Suurin ero kahteen suureen tulee heidän katteistaan. Huvittava yksityiskohta on muuten se, että esim Saksassa ylistetään Suomen Lidliä joka pyörii suhteessa erinomaisella katteilla. Suomen Lidl on muuten myös valikoimaltaan laajin eri maiden Lidleistä. Toinen merkittävä ero pientuottajien kannalta löytyy volyymista. Jos pienyritys saa yhdenkin myyntiartikkelin Lidliin, niin myyntimäärät ovat järjettömän suuria. Paljon suurempia kuin mitä Keskolta tai S-ryhmältä saisi. Toki kilpailukin on kovaa, mutta kuluttajalle se on vain etu, sillä se pitää laatutason korkealla. Olen itse ollut koko ikänä enemmän tai vähemmän elintarvikealalla pientuottajan asemassa. Itse en ole suoraa Lidl-yhteistyötä koskaan tehnyt, mutta useimmat pientuottajat joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat pääasiassa kehuneet Lidlin toimintatapoja. Tuotteiden saaminen S-kauppohin vaatii kaiken maailman auditointiprosesseja, maistelutilaisuuksia sun muita selvityksiä vaikka kyse olisi vain volyymiltään pienistä ja paikallisista eristä. K-kauppoihin pääsee huomattavasti helpommin, mutta siellä joutuu taistelemaan markkinointirahojen tai kauppiaiden egojen kanssa
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisätään vielä edelliseen kauppiaiden/osastovastaavien ym "perinteiset".

Harva osaa seurata kalenteria eikä ole tietoinen esim. lähialueen tapahtumista, säästä tai mistään muustakaan. Hävikin pelko ajaa kaupat tilaamaan liian vähän/ei ollenkaan tuotteita silloin kun niille olisi tavallista enemmän kysyntää. Hylly tyhjenee nopeasti ja tilalle asetetaan lappu "tuottajalla on toimitusvaikeuksia". Kaikki kuluttajapalaute asiasta ohjataan tuottajien niskaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös