Esitit runsaan joukon hyvin mielenkiintoisia kysymyksiä, koetan vastata niihin edes jollain tavalla mutta todella tyhjentävää vastausta en varmaan pysty antamaan juuri monen kysymyksen aihepiirin laajuuden ja henkilökohtaisuuden takia. Osaan esittämistäsi kysymyksistä olen varmasti viitannut palstalla aiemminkin, mutta koetan juuri nyt vastata edes jotain ja jos sinulle tulee mieleen täsmentäviä kysymyksiä niin esitä toki, koetan parhaani mukaan vastata niihinkin.
Se ei ollut retorinen vaan oikea kysymys. Vastasit nyt surun kautta, kun minua kiinnostaisi laajemmin ihmiskäsityksesi.
Sanoit että isovanhempiesi kuolema oli helpotus, mutta ei mennä kuolemaan asti, vaan puhutaan elämästä. Jos sinulla olisi ollut valta antaa isovanhemmillesi vaikkapa kymmenen tervettä elivuotta lisää, olisitko sen tehnyt?
Ehkäpä isäni äidille olisin antanut mielelläni kymmenenkin tervettä vuotta lisää, koska hän kuoli suhteellisen nuorena sairastettuaan kymmenisen vuotta syöpää, joka lopulta levisi hyvin laajalle hänen kehoonsa keuhkoista aivoihin saakka.
Sen sijaan vaarini (isänisä) eli jo suhteellisen pitkän ja terveen elämän, joten siinä mielessä hänelle en välttämättä olisi antanut lisää elinvuosia, vaikka houkuttelevaa toki olisi ollut antaa niitä terveitä vuosia lisääkin. Niiden terveiden vuosien myötä olisin kenties saanut vastauksen moneen mieltäni askarruttaneeseen kysymykseen.
Äitini äidin kohdalla olisin ennemminkin toiminut siten, että olisin hänen viimeiset vuotensa muuttanut terveiksi, oli kovinkin raskasta omaisena katsella mumminsa riutuvan pois alzheimerin myötä. Kuinka ensin hyväkäytöksinen mummi alkoi välillä puhua sekavia ja jopa kiroilla ja laulaa rivoja lauluja, ja kuinka hän lopulta "rapistui" ihmisraunioksi, jossa ei ollut jäljellä muuta kuin kuori. Hänen kohdalla olisin toivonut, että ne viimeiset kymmenen vuotta olisivat olleet terveitä ja hän olisi saanut kuolla terveenä 86-vuotiaana vanhuksena.
Äitini isän kohdalla en ryhdy edes spekuloimaan tilannetta, koska hän kuoli jatkosodassa vain muutamia kuukausia äitini syntymän jälkeen.
Mutta olisiko ollut oikein käyttää "valtaa" muuttaakseen elämän kulkua? Haluaisinko, että minun elämäni muuttuisi lopussa näin konkreettisella tavalla? (Seuraavassa kysymyksessä pohdin hiukan lisää tätä teemaa).
Kaverien itsemurhat voi kuitata sillä, että hehän tahtoivat täältä pois. Mutta jos sinulla olisi ollut valta, olisitko antanut heille viisikymmentä onnellista vuotta maan päällä lisää?
Tähän kohdin pätee osin sama kuin yllä, eli olisiko oikein muuttaa elämän kulkua? Olisiko se oikein, että heidän elämänsä muuttuu toiseksi? Toki olisin toivonut, että heidän elämänsä olisi ollut toisenlaista ja että he olisivat saaneet elää terveen ja onnellisen elämän, ettei heidän olisi tarvinnut tehdä itsemurhaa liian varhain, mutta onko oikein muuttaa tätä elämänkulkua?
Minun on pakko vastata lyhyenlaisesti, etten yksinkertaisesti tieäd sitä kuinka käyttäisin valtaani tällaisessa tapauksessa. Saisin "sädekehän" muiden silmissä antaessani heille onnellisia elinvuosia roppakaupalla, mutta olisiko se oikein antaa näitä vuosia? Haluaisinko olla "jeesus"? Haluaisinko, että joku muuttaisi minun elämää vastaavassa tapauksessa? En tiedä, olen ollut tehostetussa tarkkailussa im-yrityksen seurauksena kahdesti, enkä niinä hetkinä olisi toivonut kenenkään puuttuvan tilanteen kulkuun, mutta olisinko halunnut, että elämäni olisi muuttunut kokonaisuudessaan toiseksi, että onnettoman elämäntilanteen sijaan saisin nauttia onnesta. Katoaisiko jotain konkreettista persoonastani jos epäonnen sijaan elämä olisi ollut täynnä onnea? Minä en haluaisi, että minun elämääni kukaan muuttaisi näin konkreettisella tavalla, joten en tiedä osaisinko muuttaa muidenkaan elämää.
Jos sinulla olisi mahdollisuus, pelastaisitko konkreettisella toiminnallasi tuntemattoman ihmisen hengen?
Työni puolesta voin joutua tilanteeseen, jossa minun on ainakin yritettävä pelastaa minulle tuntematon ihminen. Toisaalta olen nuorempana soittanut hätäkeskukseen löytäessäni ulkonta sammuneen juopon, katsoin tuolloin, että teen oikein puuttuessani asiaan. Nyt minun on tavallaan pakko puuttua asiaan, jos näen jossain vakavasti loukkaantuneen ihmisen tai sammuneen juopon tai joku on hukkumassa tms. Mikäli en puutu ja se tulee ammatillisessa mielessä esille, siitä voi seurata välillisiä ongelmia. Tässä kohdin käteni ovat tavallaan sidotut, minun on toimittava vaikka "minäni" ajattelisi toisella tavalla.
Jos sinulla olisi valta, estäisitkö maanjäristyksen, joka vie tuhannen ihmisen hengen?
En estäisi.
Entä jos huomaat, että tuntemattoman ihmisen lompakko putoaa kadulle. Nostatko sen ja ojennat omistajalle?
Jos näen, että henkilö x kävelee kadulla ja häneltä putoaa lompakko, ojennan sen hänelle. Sen sijaan jos kadulla lojuu lompakko, kaikki riippuu sen hetkisestä mielentilastani nostanko sen ja vien löytötavaratoimistoon vai jätänkö lojumaan kadulle.
Jos pudotat lompakon, haluatko, että joku löytäisi sen ja ojentaisi sen sinulle?
Tietty toivoisin, että joku noukkisi sen ja ojentaisi minulle, mutta en voi olettaa, että ihmiset toimivat näin, joten syyttäisin itseäni suuresta huolimattomuudesta mikäli näin pääsisi käymään, että pudotan lompakkoni.
Vaikka et pitäisikään ihmisen arvoa juuri nollaa suurempana, et ilmeisesti kuitenkaan toivo kaikkien sotaa kaikkia vastaan, vaan toivot yhteiskunnan ja yhteisön pelaavan tiettyjen pelisääntöjen mukaan. Yhteisön hyvinvoinnin kannalta yksilöiden hyvinvointi on tärkeää. Hyvinvoivat yksilöt ja yhteisöt eivät tee esimerkiksi joukkosurmia. En ole huolissani siitä, että sinä, vlad, tekisit joukkosurman, mutta en silti toivo, että kaltaisiasi olisi enemmän.
Tähän voisin kirjoittaa hyvinkin pitkälti, mutta voi olla, että tila tulee vastaan, mutta lyhykäisyydessään. En itkisi vaikka 90% maapallon väkiluvusta haihtuisi tuhkana tuuleen, minä mukaanlukien - koska en pidä itseäni niin merkityksellisenä ihmisenä, että minun on säilyttävä elossa - koska tämä "joukkotuho" tietäisi sitä, että luonto voisi paremmin. Ajattelen tietyllä tapaa linkolalaisittain ja olen sitä mieltä, että luonnon hyvinvoinnin puolesta ihmispopulaatiota soisi hiukan karsittavan. Joten kun ryhdytään puhumaan todella suurista mittakaavoista, minulle merkitykselliset ihmiset muuttuvat merkityksettömiksi, kuten minä itsekin.
vlad.