MustatKortit
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mikä pakko sen kunnan on antaa rahaa näille seuroille? Jos joku seura on talousvaikeuksissa, niin itseppä ovat sen seurajohdossa aiheuttaneet ja silloin saavat itse siitä vastatakin. Mikäli kunnalta ei rahaa heru(niinkuin toivottavasti käy, kuntien tehtävä ei ole rahoittaa ammattiurheilua) niin sitten seura joutaa konkkaan ja uusi startti alemmilta sarjatasoilta ja sieltä urheilullisesti nousten ylemmille tasoille. Seurojen kaatumiset on julma asia, mutta elämä on sellaista.
...
Kuten aiemmin linkittämässäni Leksandia koskevassa jutussa todettiin, niin tilanne on vaikea, sillä ensinnäkin tottakai se paikallinen seura on tärkeä ihmisille, toisekseen seurat lupaavat aina, että "antakaa miljoona niin kaikki hoituu" ja seuraavaksi "antakaa viisi miljoonaa, niin kaikki on kunnossa".
Mä muuten korostan sitä, että toki mielestäni Ruotsin sarjajärjestelmässä on upeita puolia ja hienoa tunnelmaa, tätä tuskin kukaan kiistää. MUTTA: on puhdasta paskaa väittää, että tuolla asiat olisivat kunnossa ja systeemissä pelkää hyvää. Nimimerkki JokP penäsi faktoja ja niitä olen täällä yllin kyllin esittänyt. Mm. Timrå, Malmö, Leksand ja AIK ovat joutuneet turvautumaan veronmaksajien rahoihin ja tuossa eivät suinkaan ole kaikki tapaukset. Växjön hallijärjestelyt taas eivät kestäisi huonoa kautta ja putoamista SHL:stä.
Kaikista karmein esimerkki taitaa olla Malmö, joka vielä 2010-luvun taitteessa käytti neljä kertaa enemmän rahaa, kuin mikä oli realismia seuralle, budjetin huidellessa yli 30-40 miljoonassa kruunussa. Kaiken taustalla oli kova hinku päästä ja pysyä korkeimmalla sarjatasolla.