Kyllä tää nyt vaikuttaa siltä, että sinä olet yliarvioinut itsesi keskustelijana. Meinaa ihan nolla tason skeidaa taas ja pyydettyjä perusteluja tasan nolla.
Historiaakin koitat vääristellä kun väität, että sport-ässät karsintojen jälkeen Liiga meni heti kiinni. Ei mennyt vaan niitä karsintoja pelattiin vielä neljänä keväänä tuon karsintasarjan jälkeenkin. Eli jos sinun historian tuntemus on näin heikoilla kantimilla, niin kyllä sitä historiaa kannattaa mennä uudelleen opiskelemaan, ennenkuin tulee puhumaan paskaa.
Ja kun sinä et nyt tunnu pointtia tajuavan, niin väännetään se vielä rautalangasta. Ongelma ei ole siinä, ettei yksikään Mestis seura voittanut karsinta/tasonmittaus sarjoja. Ongelma on siinä, että tuon viiden vuoden aikana Mestiksessä ei tapahtunut minkäänlaista kehitystä. Viisi vuotta on pitkä aika ja jos "Ruotsin malli" pitäisi toimia Suomessa ihan samalla tavalla, niin jotain kehitystä, vaikka ihan pientäkin, olisi tuon viiden vuoden aikana pitänyt tapahtua.
Ja jos Mestiksessä ei ole odotettavissa minkäänlaista kehitystä, vaikka karsinnat palautettaisiin, niin silloin se järkevämpi vaihtoehto olisi pyrkiä rakentamaan ne tulevaisuuden kaksi korkeinta porrasta Suomikiekkoon Liiga rakenteen sisään ja pelata niitä paljon kaivattuja karsintoja tuon rakenteen sisällä (A & B Liiga / ylempi ja alempi alkulohkot / miksi ikinä näitä nyt sitten halutaan kutsuttavan).
Kiitos vastauksestasi ja käsi ylös virheen merkiksi. Muistini mukaan tämän ekan karsinnan jälkeen olisi ollut yksi välikausi ilman karsintoja, jonka jälkeen oli ne kolme yritystä. Mutta tämä oli minulta virhe. 08-09 Ässät-Sport 4-3 voitoin, 09-10 Ilves-Jokipojat 4-1, 10-11 Pelicans - Sport 4-0, 11-12 Ilves Sport 4-1 ja 12-13 Ilves-Jukurit 4-1. Kävin historian tunnilla opiskelemassa ja toden totta tulin viisaampana takaisin. Eihän sitä kaikkea ihminen voi muistaa, joten olipa hyvä, että huomasit virheeni.
Olen voinut myös yliarvioida itseni keskustelijana ja sehän on hyvin inhimillistä. Ehkä sinullekin voi joskus käydä niin? Nolla tason skeidaa ja perusteluja tasan nolla? Onkohan noin? Mielestäni olen yrittänyt perustella näitä asioita monelta eri kantilta, mutta koen ehkä sinun argumenttien olevan enemmän jumittuneempia ja et tahdo hyväksyä perusteluiksi mitään muita argumentteja, kuin omasi. Perustelu ei välttämättä tarkoita sitä, että toinen on samaa mieltä kanssasi, vaan sitä, että perustelee oman näkemyksensä.
Sinun pointtisi on osoittaa karsinnat/tasonmittaukset turhiksi, koska Mestiksestä ei niitä kyetty voittamaan. Minä taas en ymmärrä yhtään sitä, että miksi ne ovat sitten ongelma ja turhaa? Kaikki tämä median keskustelu olisi turhaa, jos Liiga olisi pitänyt nuo karsinnat paikallansa. Nämä olivat merkityksellisiä pelejä ihan jo kilpailun mahdollistamisen näkökulmasta.
Viisi vuotta voi olla pitkä aika, mutta se voi olla myös todella nopea aika. En tiedä oletko koskaan ollut mukana perustamassa mitään organisaatiota? Minä olen ja voin kertoa, että tuo viisi vuotta ei todellakaan ole pitkä aika, vaan siinä vasta luodaan kasvun siemeniä. Kiinassa on se jokin puu, jota en nyt muista nimeltä, mutta se taisi itää mullassa juuri tuon viisi vuotta ilman, että maanpinnalla näkyi yhtään mitään, mutta kun se sitten pääsi pinnalle, niin siitä kasvoi ensimmäisen kasvukauden aikana iso puu. Jääkiekossa tämä näkyy siinä miten organisaatioita kehitetään maltillisesti kausi kaudelta. Mestiksessä olevat seurat olivat karsintojen alkaessa näivettyneisyyden tilassa ja sieltä kehitys todelliseksi haastajaksi vaatii useamman kauden. Tämän joko ymmärtää tai ei ymmärrä ja siihen ei perustelut sen enempää auta. Ja edelleen miksi tehdä ongelmaa ja poistaa nämä karsinnat, jos ne kerta olisivat karsinnoihin osallistuville seuroille tuottaneet vain yleisötuloja ja mitään vaaraa ei Liigasta tippumiselle ollut?
Ja sitten taas jos Masa Massimies perustaa seuran nollista, niin pelkästään junioriputken rakentaminen kestää aika paljon pidempään kuin tuo viisi vuotta.
En tiedä mihin perustat väitteen, etten perustele asioita. Sen ymmärrän, ettet ole samaa mieltä ja pidät perusteluitani huonoina. Ehkä olisi hyvä sinunkin pohtia hieman omaa ulosantiasi ja miten itse olet sujuvasti jättänyt vastaamatta kaikkiin niihin kysymyksiin, mitä sinulle on esitetty?
Ja viimeisessä kappaleessa on tämä kaksi korkeinta sarjaporrasta ja niiden välillä karsinnat. Hienoa. Entä miten se todella eroaa nykymallista, missä on kaksi korkeinta sarjaporrasta? No erilaiset kääreet tietenkin, mutta samat seurat siellä olisivat joka tapauksessa. En näe logiikkaa, miksi pitää rakentaa erillinen A+B himmeli, kun meillä ne jo on muodossa Liiga ja Mestis. Kaikki A+B liigan himmelin sisään rakennettavat erikoisuudet voi ihan yhtä hyvin rakentaa Liigan ja Mestiksen kesken. Sitä en tiedä, että voiko sitten ehdottomastasi A+B mallista pudota kolmanneksi korkeimmalle sarjatasolle ja sieltä nousta mukaan A+B himmeliin? Jos voi, niin se on mulle ihan sama onko se ratkaisu A+B vai C+D, kunhan on avoin sarjamalli, jossa kilpailua kunnioittaen noustaan ja tiputaan.
Jos tämä on mielestäsi pelkkää nollatason skeidaa ja vailla perusteluja, niin ole hyvä ja jätä viestit lukematta. Sillä näistä selviää. Ei tehdä tästä ongelmaa, vaikka ajatellaan eri tavalla. Se kumpi huutaa kovemmin ei välttämättä ole oikeassa? Ei ehkä kumpikaan meistä?