Eduskuntavaalit tulevat, äänestänkö?

  • 1 987
  • 46

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Enpä politisoi minkään puolueen puolesta vaan kysyn äänestätkö vaaleissa henkilöä vai puoluetta vai onko se yhdentekevää?

Itse jätän jälleen kerran äänestämättä. Olen todennut sen paremmaksi vaikutuskeinoksi, kuin äänestää nyky vaalitavalla ketään henkilöä. Puolueisiin olen jo ajat sitten menettänyt uskoni.

Perusteluja:

a) d'Hondtin äänestysmallissahan äänesi menee puolueelle EI henkilölle. Näin nimittäin tapahtuu, jos oma ehdokkaasi ei varmasti mene läpi. Jollekin nobodylle, jonka vaaliargumentit saattavat miellyttää henkilökohtaisesti ja työsikin perusteella, putoaa nimettömyyden johdosta ja äänesi uppoaa puolueen loputtomaan kassaan, jossa ko. henkilö sijoittuu sisäisessä vertailussa jollekin sijalle alle play-off rajan. Puolue taas saattaa olla arvojesi ajamisen suhteen täysin hohhoijaa linjoilla.

b) Nähty on jokaisissa vaaleissa liian paljon vaalilupausten rikkomisia. Puoleen ja toiseen. Miksi siis yrittää vaikuttaa tukemalla jotain henkilöä ja puoluetta, kun ne eivät sitä kuitenkaan tee? Sama kuin tankkaisi autoon bensaa, jossa säiliössä on reikä.

c) Mitä pienempi äänestysprosentti, sen enemmän hälytyskellot soivat.

d) Ryhmäkuri poliittisessa päätöksenteossa viimeistään tappaa yksilöt.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Periaatteessa puhut asiaa, mutta äänestän silti, koska jos en äänestä en voi valittaa huonoista kansanedustajavalinnoista.

Suhteellinen vaalitapa on totta puhuakseni perseestä. Äänet henkilöille, ei puolueille. Nykyisellä vaalitavalla se puolue joka kerää eniten ehdokkaita saa eniten ääniä ja sitä myöten eniten kansanedustajia. Ennemmin yksi hyvä edustaja kuin kymmenen huonoa.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jos en löydä hyvää edustajaa, joka on jossain puolueessa, jota viitsin äänestää, niin en äänestä. Mieluummin valitan muiden valitsemista kansanedustajista, kuin itsevalitsemistani. Jos siis jätän äänestämättä teen sen siksi, että hyvää vaihtoehtoa ei löydy, en siksi, että haluaisin kapinoida.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Olen käyttänyt äänioikeuttani kaikissa valtiollisissa ja kunnallisissa vaaleissa niin kauan kuin minulla on ollut äänioikeus. Niin aion tehdä tästä lähinkin ainakin siihen asti, että joku fiksu tajuaa ottaa minulta oikeuden pois syyntakeettomuuteen tai johonkin muuhun uhtä ilmeiseen syyhyn vedoten.

Jos ei vaivaudu edes täyttämään kansalaisvelvollisuuttaan, on turha arvostella muitten valitsemien edustajien töppäilyja (,joita muuten riittää.)

Äänestämättä jättäminen sillä varjolla, että joku asioihin vaikuttamaan kykenevä todella tekisi jotakin äänestysprosentin laskemisen takia on itsensä pettämistä. Poliitikkoja kiinnostaa vain äänten jakautuminen ehdokkaiden kesken, ei niitten absoluuttinen määrä.

USA on hyvä esimerkki maasta, joka kuulemman on demokratia siitäkin huolimatta, että äänestämässä käy aniharva. Mitä tyhmempi ja asioista piittaamattomampi kansa, sitä helpompaa sitä on hallita. Tässä tapauksessa MOT.
 

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tietenkin äänestän, saanhan tehdä sen ihka ensimmäistä kertaa! Ja sitäpaitsi harmittaa muutenkin, kun siellä eduskunnassa on sama hallituspohja ollut niin pitkään. Jos demarit sais pois ylimmältä pallilta, olisin jo tyytyväinen, mutta ei sen enempää näistä mun vaaliteeseistä.

Mä äänestän hyvää ehdokasta, en puoluetta.
 

sippan

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Canadiens ja Arsenal
Äänestän,koska mulla on siihen ensinmäistä kertaa mahdollisuus.
Äänestän henkilöä enkä niinkään puoluetta.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Jii
Nykyisellä vaalitavalla se puolue joka kerää eniten ehdokkaita saa eniten ääniä ja sitä myöten eniten kansanedustajia.

Ei se nyt kyllä ihan noin mene. Jos menisi, esimerkiksi SKP:n kannattaisi kerätä kaikki mahdolliset puliukotkin ehdokkaakseen, jotta saisivat ehdottoman enemmistön eduskuntaan...

Hyvä lista on sekoitus kokemusta, kuuluisuutta, pieniä näkemyseroja "yhteisen asian" sisällä, nuoria, vanhoja, keski-ikäisiä, naisia ja miehiä. Yhteensä ehdokkaita on oltava sellainen määrä, että on vähän jokaiselle jotain. Päämääräänä haravoida potentiaaliset äänestäjät mahdollisimman laajasti. Jos puolueella on ehdokkaana listallaan vaikkapa 100 puliukkoa, ei ole kovinkaan suuria toiveita saada kaksista menestystä, kun kilpailevalla puolueella on 20 erilaista ihmistä, joiden joukossa on sitten vielä muutama ääniharavakin.

Kaverivaalit esim. kouluissa ovat sitten asia erikseen. Niihin eivät päde oikein mitkään yleiset "vaaliteoriat" ainakaan sellaisenaan.
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Viestin lähetti Oloneuvos
Jos ei vaivaudu edes täyttämään kansalaisvelvollisuuttaan, on turha arvostella muitten valitsemien edustajien töppäilyja (,joita muuten riittää.)

Äänestämättä jättäminen sillä varjolla, että joku asioihin vaikuttamaan kykenevä todella tekisi jotakin äänestysprosentin laskemisen takia on itsensä pettämistä. Poliitikkoja kiinnostaa vain äänten jakautuminen ehdokkaiden kesken, ei niitten absoluuttinen määrä.

USA on hyvä esimerkki maasta, joka kuulemman on demokratia siitäkin huolimatta, että äänestämässä käy aniharva. Mitä tyhmempi ja asioista piittaamattomampi kansa, sitä helpompaa sitä on hallita. Tässä tapauksessa MOT.

Pakko kommentoida tuota "kansalaisvelvollisuutta". Eikö alakin olla niin, että poliitikot ja puolueet ovat tehneet tuosta kliseestä myytin, jolla vedotaan äänestäjiin? Mielestäni kansalaisvelvollisuus tässä asiassa on vaikuttaa ja sen voi tehdä myös äänestämällä tyhjää tai jättämällä äänestämättä.

Tyhjänkin lapun olen käynyt muutaman kerran jättämässä.

USA:sta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Amerikka on monessa suhteessa hölmöläisten maa. Omassa ammatissani olen saanut sen usein tuta maailmalla. Kyllä me suomalaiset ollaan fiksuja!
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Kossu


Pakko kommentoida tuota "kansalaisvelvollisuutta". Eikö alakin olla niin, että poliitikot ja puolueet ovat tehneet tuosta kliseestä myytin, jolla vedotaan äänestäjiin? Mielestäni kansalaisvelvollisuus tässä asiassa on vaikuttaa ja sen voi tehdä myös äänestämällä tyhjää tai jättämällä äänestämättä.

Tyhjänkin lapun olen käynyt muutaman kerran jättämässä.

USA:sta olen kanssasi täysin samaa mieltä. Amerikka on monessa suhteessa hölmöläisten maa. Omassa ammatissani olen saanut sen usein tuta maailmalla. Kyllä me suomalaiset ollaan fiksuja!

Ethän sinä ole jättänyt mielipidettäsi sanomatta, kun olet jättänyt tyhjän lipun. Siitä huolimatta protesti kaikuu kuuroille korville ja jää näin ollen ilman toivottua vaikutusta.

Käsittääkseni poliitikoille on aika samantekevä asia kuinka suuri äänestysprosentti on ollut, kunhan vaan oma äänisaalis riittää valituksi tulemiseen.
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Kyllähän tuo prosentti poliitikoille tuntuu olevan ihan sama...

Ja mitä tuohon toivottuun vaikutukseen tulee, niin eipähän tule ainakaan toivomatonta vaikutusta? Eikö? Sehän juuri on itsensä pettämistä äänestäjänä, kun vaaleista toiseen tuntee äänestäjänä tulleensa petetyksi? Näinhän meille kaikille on käynyt? En ole asiasta katkera, mutta turhautunut. Luotankin Oloneuvos siihen, että Sinä puolestani äänestät ja tuet poliitikkojemme ansiokasta työtä meidän kaikkien hyväksi!;)
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti Kossu
Kyllähän tuo prosentti poliitikoille tuntuu olevan ihan sama...

Ja mitä tuohon toivottuun vaikutukseen tulee, niin eipähän tule ainakaan toivomatonta vaikutusta? Eikö? Sehän juuri on itsensä pettämistä äänestäjänä, kun vaaleista toiseen tuntee äänestäjänä tulleensa petetyksi? Näinhän meille kaikille on käynyt? En ole asiasta katkera, mutta turhautunut. Luotankin Oloneuvos siihen, että Sinä puolestani äänestät ja tuet poliitikkojemme ansiokasta työtä meidän kaikkien hyväksi!;)

Kiitos Kossu luottamuksesta! Lupaan, että en onnistu valitsemaan yhtään sen luotettavampaa ja parempaa ehdokasta kuin Sinäkään.

Varmasti jatkavat edelleen ansiokasta työtään omaksi hyväkseen ja myös maan jos se ei sodi omaa etua vastaan.:D
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Pahus vieköön, kun valtiollisissa vaaleissa ei voi antaa valtakirjaa. Se olisi toimiva ratkaisu mun tapauksessa.

Mennee muutama vuosi ja todetaan, että äänestäminen ja ylipäätään Eduskunta nykymuodossaan todetaan vanhanaikaiseksi (kävin ennustajaeukolla...)
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
a)...

Eli juuri tuon takia en henk.koht aio äänestää eduskuntavaaleissa, Pressanvaaleissa kyllä jos joku ehdokas kiinnostaa. Minua ei juurikaan innosta se ajatus että äänestän ehdokasta A puolueessa 1. Ehdokas A on erittäin pätevä ja minun mieleeni, puolue 1 on kokonaisuutena lähinnä omaa ajatusmaailmaani ja ajaa edes jotenkuten niitä asioita joita itse näen tärkeinä.
Noh Vaalien alla sitten puolue 1 tekee vaaliliiton puolue 2:sen kanssa. Puolue 2 onkin sitten kaikkea muuta kuin "oma" puolueeni ja en ikinä äänestäisi yhtäkään sen ehdokkaista. Siis minun ääneni menee välillisesti vaaliliiton kautta myös puolueelle 2.
A ei saa tarpeeksi ääniä vaikka pätevä henkilö onkin ja minun ääneni avulla puolueen 2 ehdokas B pääsee eduskuntaan.

Hetkonen hetkonen...missäs vaiheessa minä tuota B:tä äänestin?
Juuh ei paljoa vaikuttaminen kiinnosta kun ei suoranaisesti pääse vaikuttamaan.

Ja tuo velvollisuudella syyllistäminen "et voi sitten valittaa" ei ole pätevä argumentti koska todellisessa demokratiassa pitäisi olla myös mahdollisuus "ottaa" pois äänensä jos päättää vaihtaa kantaa. Edustajat voivat tehdä loikkauksen..eli vaikka A olisikin päässyt minun äänelläni eduskuntaa hän voisi vaihtaa puoluetta ja yhtäkkiä minun ääneni olisi mennyt hukkaan. Eli minä joutuisin odottamaan 4 vuotta ennenkuin pääsisin taas "vaikuttamaan".

Ei kiitos. En äänestä mutta valitan kyllä, maata en silti vaihda vaikka Suomi ei kaikessa miellytäkään.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Viestin lähetti Suomi-Salama

Ei se nyt kyllä ihan noin mene. Jos menisi, esimerkiksi SKP:n kannattaisi kerätä kaikki mahdolliset puliukotkin ehdokkaakseen, jotta saisivat ehdottoman enemmistön eduskuntaan...
Olet oikeassa, mutta kun ihmiset äänestävät mahdollisia tuttuja, niin on kannattavaa haalia riveihinsä iso kasa ehdokkaita, jolloin kerätään ne löysät äänet pois. Yliopistoilla edustajistovaalit ovat tästä paras (ja räikein) esimerkki.

Siksi olen henkilövaalin kannalla. Äänet ovat henikökohtaisia ääniä tietyille ehdokkaille. Äänet eivät hyödyttäisi puoluetta. Nyt joku kertoo, että tästä on haittaa pienille puolueille: ne saisivat vähemmän edustajia läpi. Totta joo mutta tällä vaalitavalla ne voisivat saada helpommin yhden edustajan läpi.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Äänestys

Kyllähän se näin on että jos ei äänestä, niin on turha arvostella yhteiskunnassa tehtyjä päätöksiä, kun itse käyttäytyy väliinpitämättömästi. Kantaa pitää ottaa vaaleissa, silloin pystyy vaikuttamaan. Vaalien välillä on ihan turha tuhlata energiaa muiden valitsemien ehdokkaiden arvosteluun. Se nyt on selvää että kaikki eivät pääse äänestämään, mutta vesisateen takia äänestämättä jättäminen on jo aika naurettavaa.

Entäpä jos otetaan äänioikeus pois? Kenties nyt äänestämättä jättävät olisivat etunenässä vaatimassa äänioikeutta takaisin!!!
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Ei se ole välttämättä välinpitämättömyyttä, jos ei äänestä tai jättää tyhjän lapun. Se on kannanottoa poliittista järjestelmää ja kansanedustamista kohtaan.

Ja aina voi KANSAN EDUSTAJIA arvostella tekemistään päätöksistä ja ajamistaan asioista (tai ajamattomista). Senhän tähden he ovat siellä!
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
Äänestäminen ei ole kansalaisvelvollisuus vaan kansalaisoikeus,
ainakin täällä Suomessa. Jossain hivenen eksoottisemassa "demokratiassa" se saattaa täyttää velvollisuudenkin tuntomerkit (uurnalle vs. uurnaan).
Nuo pienen ihmisen hiljaiset protestit eli äänestämättä jättäminen sekä etenkin tyhjän , Aku Ankan, Jokereiden tai vitun äänestäminen eivät oikein mahdu minun ajatusmaailmaani.
Mieluummin valitsen huonoista vaihtoehdoista mielestäni vähiten huonon. Vaikka äänestämässä kävisi vain murto-osa äänioikeutetuista, aina sinne kuitenkin ne 200 valitaan, miksi antaa homma kokonaan muiden käsiin?
Puolueella ei järin ole nykyään merkitystä, sen suhteen ei voi pahasti metsään mennä äänestää lähes minkä puolueen ehdokasta hyvänsä. Itse olen eri vaaleissa äänestänyt neljän eri puolueen edustajaa. Painotus ehdokkaalla ja puolueella on mun valinnassani ehkä n. 80/20.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Minä äänestän joka vaaleissa niin kuin kotona opetettiin... En silti erityisen suurella innolla tai mielenkiinnolla, enemmän näen että olosuhteet tekee politiikkaa kuin politiikka olosuhteita, joten äänestäminen on lähinnä kannanotto äänestämisen puolesta.

Tämä nykyinen konsensus jota kannattaa kaikki yli 5 prosentin puolueet (ja suurin osa tätä pienemmistäkin) eli vapaan markkinatalouden ja hyvinvointivaltion tasapainottelu, on omasta mielestäni aivan ok. Ei oikein ole mahdollista harjoittaa mitään rationaalisesti suunniteltua yhteiskuntapolitiikkaa (kun ei edes juuri ole klassisen liberaali-demokraattisen teorian edellyttämiä rationaalisesti toimivia ja velvollisuudentuntoisia kansalaisiakaan), mutta tämä eri ryhmien lyhytnäköisten etujen yhteensovittelu vie aivan hyvin eteenpäin vaikkakin suunnittelemattomasti ja sokeasti - ja vaikkei päämäärääkään ole tiedossa.

Mutta, joo, individualistisesti äänestämättömyys nykyisissä oloissa on täysin ymmärrettävä ratkaisu. Minua silti huolestuttaa jos se tulee yhä useamman päätökseksi. Miten pieneen prosenttiin sitten voidaan mennä - onko 20% ok? Kyllä poliittisella vallankäytöllä on edelleenkin merkitystä, kuten myös sillä ajatuksella että valta lähtee valtion kansalaisista. Mutta jos nämä kansalaiset eivät ole kiinnostuneet sitä käyttämään niin entä jos se sitten otetaan pois? Välittääkö kukaan kun ei nytkään välitä? Demokratiaan on päädytty siksi että suljetut eliitit käyttivät valtaa väärin ja sortivat avoimesti enemmistöä.

Äänestän siis pohjimmiltaan siksi koska oikeus äänestää ei ole itsestäänselvä eikä ilmaiseksi hankittu.
 

pykli

Jäsen
En äänestä koska ei voisi vähempää kiinnostaa.

Kun on tätä menoa katsellut sen parikymmentä+ vuotta niin äänestävätpä ihmiset ketä tahansa mikään ei loppujen lopuksi muutu. Joten miksipä siihen minun panosta tarvittaisiin?

En pysty samaistumaan mihinkään puolueeseen enkä ehdokkaaseen - puolueissa ei myöskään ole mitään eroja ja ehdokkaat ajavat vain omaa asiaansa.

Äänestäminen saattaisi kohdallani tulla kysymykseen vain jos esim. joku koulututtu/kaveri tms. olisi ehdolla.

--- pykli
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Täällä muutama ensikertalainen jo totesikin, että äänestävät henkilöä, ei puoluetta.

Ikävä palauttaa maan pinnalle, mutta Suomen vaalisysteemi on ikävä kyllä sellainen, että annat äänesi AINA puolueelle. Koittakaa nyt muistaa se hyvät ihmiset!

Eli rautalankamalli; jos äänestämäsi HENKILÖ ei saa riittävää äänimäärää tullakseen valituksi, sinun äänesi lasketaan kuitenkin kyseiselle PUOLUEELLE annetuksi ääneksi, ja "siirretään" siis toiselle HENKILÖLLE.

Täysin hanurista, mutta näin on.

Lisäksi; jos jätät äänestämättä, "annat" äänesi silloin SDP:lle (= puolue, joka saa vaaleissa eniten ääniä).
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pressaa olen äänestänyt, mutta eduskuntavaalit ei kiinnosta. Mulle on ihan sama ketä pölkkypäitä siellä istuu. Mieluummin juon tai huudan ääneni :D
 

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
En ole äänestänyt, enkä äänestä jatkossakaan. Syy siihen on selvä. Kukaan ei aja minun asioitani siellä eduskunnassa eteenpäin, vaan kaikki niistä tavoittelee omaa etuaan.

Eduskunta = Valehtelijoiden Klubi

EDIT: Kaikki puolueet ovat aivan turhia, ja mikään niistä ei mielytä meikäläistä.

Vasemmistoliitto: Kommareita prkle. Ei tod. saa minun ääniä koskaan.

Keskusta: Asun kaupungissa.

Kokoomus: En ole rasisti... ;)

SDP: Sosiaalitanttoja, ja ei ne muutenkaan mitään hyvää saa aikaan. Katsokaa vaikka Porin tilannetta. Vuosikymmenet demareiden hallussa, ja kaupunki on vain heikentynyt...

Kristilliset: Hihhuleita.

Vihreät: Hihhuleita, ja ex-kommareita.

Joogalentäjät: Eh heh hee...

Tässä katsaus Suomen eräisiin puolueisiin. Ei niistä saa hyvää tekemälläkään. Täytyyköhän tässä perustaa oma puolue... ;) :p
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Teen äänestämisen yleensä sen hetkisen tuntoni mukaan, eli vaivaudunko äänestämään vai en, ja yleensä valtiollisissa vaaleissa vaivaudun äänestämään mutta kunnalliset vaalit ovat yks' hailee, niiden tähden en todellakaan jaksa äänestää mutta empä kyllä paljoa viitsi protestoidakaan kunnallista päätöksentekoa.

Esim. eduskuntavaaleissa äänestän ehdottomasti puoluetta en suinkaan henkilöä. Mottonani voin pitää "Keskustalle en ääntäni anna", ja lisäyksenä, enkä millekään kristilliselle "hihhulipuolueelle". Kumpainenkaan em. ryhmistä ei aja minun asiaani, ja jos tarkkoja ollaan niin koko puoluekentästä ei löydy sellaista puoluetta joka ajaisi "minun asiaa" mutta valitsen sellaisen puolueen joka tuntuu parhaimmalta ja jonka "teesit" kaikkiaan eniten miellyttävät minua.

Joskus olen jopa äänestänyt Aku Ankkaa mutta petyin pahemman kerran kun kyseinen "herra" ei tullut valituksi eduskuntaan vaikka äänisaalis ruhtinaallinen olikin. - On se niin väärin!!!

vlad#16.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oma puolue on löytynyt. Se ajaa eniten omaa asiaani
ja pohjaa strategiansa samoihin arvoihin kuin minä.
Joten totta kai äänestän. Henkilökin sitten varmaan
löytyy, kun se aika on.

Edellisellä kerralla se oli naapurini,
joten jos hän jatkaa ehdokkaana, saa hän sitten äänenikin
varmasti. Edustaja on toiminut näkyvästi ja osoittanut
selvästi, ettei kaikilla eduskuntaan päässeillä ole ihan
puhtaat jauhot pussissa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Minulla on ollut mahdollisuus äänestää neljä kertaa (eduskunta-99, presidentinvaalit, kunnallisvaalit, eu-vaalit), joista kolmessa olen käyttänyt oikeuttani. Nukkuvien puolueeseen liityin EU-vaaleissa, koska en halua antaa tukeani tai ääntäni asialle, jota vastustan.

Mutta ensi kevään eduskuntavaaleissa tulen melko varmasti äänestämään. Ehdokas kuitenkin vaihtunee (en hyväksy miehen tavoitteita), mutta puolue pysyy samana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös