Tottakai pitää uskoa omaan tekemiseen jne... Siitä ei ollut kysymys. Tuossa särähti korvaan lähinnä se että Dufva piti tilannetta jotenkin luonnollisena jatkumona mestaruudelle. Vähän niinkuin että "näinhän siinä pitikin käydä".
Ikäänkuin mitään ei olisi tehty väärin, vaan pelaajat nyt sattuvat vaan olemaan hieman kylläisiä. Omasta mielestä tilanne ei ala parantua ennenkuin hyväksytään että ollaan tehty jotain väärin ja korjataan tämä epäkohta.
Ok.
Risto on kertonut että näkee jokaisen projektin uutena ja erilaisena "tienä" joka tavoitteeseen on kuljettava. Tämä on nyt tällainen tie.
Hyvin harvoin tie tavoitteeseen - ja mestaruushan se Dufvalla aina tietenkin on, "kysehän on tulosurheilusta" - on aallon harjalla liukumista pokaalin nosteluun saakka. Ja vaikka "tietä" kulkisi täsmälleen sama ryhmä, tie perille ei ole koskaan sama. Kaikki vastaan tulevat haasteet on kohdattava ja selätettävä, muuten ei tule tulosta, edes pitkässä juoksussa. Vastoinkäymisistä ei saa lannistua, vaan niistä on kerättävä oppi, joka on aina arvokasta, viisautta.
Tuo on ymmärtääkseni sitä Dufvan filosofiaa jollaista arvostan suuresti.
Ristolla ei tosiaan ole ollut tapana juuri kritisoida yksittäisiä pelaajia tai organisaation tekemisiä. Risto on antanut nyt kuitenkin ymmärtää, että ilman Immosen korvaajaa vaikeuksia on ollut enemmän, kuin oli henkilökohtaisesti osannut odottaa. Immosen saappaat osoittautuivat liian suuriksi mestareillekin, mitä juuri kentällä vastuun ottamiseen ja kantamiseen tulee. Tähän oli kuitenkin osattu seurajohdossa varautua - reagoitiin hankkimalla vastuunkantajaksi Kariya, joka on hyvä asia. Luulen että Dufva oletti mestaruuden kasvattaneen pelaajia niin, että ulkopuolista hankintaa ei olisikaan tarvittu, mutta väärässä joutui olemaan ja on tämän mielestäni jossain, ainakin epäsuorasti, ilmaissutkin.
Olen sitä mieltä, että Dufva säilyttää auktoriteettinsa ja sen uskon, jota joukkueeseensa pyrkii kaikin tavoin valaa, tällä tavoin - suuntaamalla huomionsa mieluummin positiivisiin asioihin ja niihin ongelma-alueiden haasteisiin (mediassa tietenkin yksityiskohtiin menemättä).
Olen varma, että ongelmia on käsitelty (ja kehno alku, "mestaruuskrapula" sekä Immosen puuttumisen merkitys [ainakin Pilen ja Antin] otteisiin, ovat siis hyväksytty, myönnetty ja loppuunkäsitelty) JYPissä viime aikoina erityisen paljon, mutta kehittävästi analysoiden, taisteluasennetta ja joukkuehenkeä luoden, ei syntipukkeja kaivamalla, uhkailemalla tai surkuttelemalla tätä hetkeä. Sen puolen hoitavat kyllä varmasti kiekkomedia, katsojat hallissa ja kiekkopalsta-aktiivit täälläkin.
Tätä keskusteluketjua on ainakin minun puolestani aiheellista jatkaa vasta sitten, jos JYP sattuisi Riston johdolla jäämään jotenkin ihmeellisesti pudotuspelien, eli mestaruustaistelun, ulkopuolelle nykyisellä miehistöllä.