Menköön nyt tänne ketjuun kun tänne nyt tuota Mandalorian traileria linkitetty niin olisin tiedustellut mitenkä paljon porukka katsoo trailereita sarjoista/elokuvista, jotka aikovat katsoa joka tapauksessa?
Itse yritän olla katsomatta ja keräämättä mitään ennakkotietoa jo siksi, koska odotukset nousevat aina helposti tässä nykykulttuurissa liian korkealle. Me odotetaan asioita vuosia ja kuukausia ennakkoon, sekä keskustellaan ja spekuloidaan intohimoisesti jokaisesta tiedonjyvästä, mikä median kautta tiputetaan (jo odottaminen on oma hieno kokemuksensa fanien keskuudessa). Mutta minä en ainakaan pysty tuollaisella odottamisella pitämään odotuksia realistisena. Pahimmillaan saattaa jopa käydä niin, että katson elokuvan ja se on hyvä, mutta kun se ei vastannut taivaisiin kohonneisiin odotuksiin, niin siitä saattaa jäädä vähän valju sivumaku - eli se verottaa kokemusta.
Tai jopa radikaalimpi esimerkki on, että elokuva on vatun hyvä, mutta se ei ollut ihan sellainen sisällöltään, mitä odotit ennakkoon. Se voi häiritä isosti katsomisen aikana ja johtaa jälleen yltiönegatiiviseen kuvaan elokuvasta. Löytyy varmasti lukuisia esimerkkejä trailereista, jotka lupaavat tietynlaista elokuvaa ja sitten itse elokuva onkin erilainen kuin trailerit antoi odottaa. Trailerit tekee eri puljut ja ne on suunniteltu saamaan perseet penkkiin, eikä siinä touhussa ensimmäisenä varmaankaan mietitä näytetäänkö elokuvasta liikaa ja mitä lupauksia me luodaan. Vaan kun ostat lipun, niin saat kaiken tämän ja enemmän. Nykyään erityisesti tuo "enemmän" on vähän kyseenalainen sanaton lupaus, kun trailereita tehdään miljoona yhdestä elokuvasta ja niistä saa aikamoisen maistiaisen kaikista käänteistä ja tapahtumista. Ellei sitten Marvelin tapaan johda katsojiaan vähän tarkoituksella harhaan, mistä pidän.
Sitten kun ehkä hienoin tunne elokuvankatselijana on tulla yllätetyksi, niin siksikin itse tykkään, kun en tiedä elokuvasta yhtään mitään tai mahdollisimman vähän. Mutta minä taas katson tosi paljon leffoja ja on ohjaajia, näyttelijöitä ja jopa käsikirjoittajia, joiden elokuvia menen katsomaan vain heidän perusteellaan, siihen tuttujen suositukset, yleinen pöhinä jne. Jokainen saa itse päättää, minkä tavan näkee mieluisimmaksi. Luonnollisesti valtaosa ihmisistä haluaa, että heidän aikansa ja rahansa on kaiken sen arvoista ja valitsevat elokuvansa tarkemmin kuin minä. Ja isoin keino nähdä, mitä on ostamassa, on traileri.