oldcoach kirjoitti:
Olen perheineni kohta muuttamassa uuteen asuntoon ja samalla voisi siirtyä 80-luvulta nykyiseen digiaikaan. Telkkari on vielä vanha 26-tuumainen kuvaputkiversio, mutta taulutelkkari olisi tarkoitus tämän vuoden puolella myös hankkia. Olen auttamattomasti pihalla nykyajan vempaimista ja kaikenmaailman HDTV- yms. lyhenteistä.
Auttakaas nyt miestä mäessä, mitä mun pitää ottaa huomioon kun suuntaan kohti kauppaa? Sellainen pieni tarkistuslista, etten osta juuri sitä digiboxia, josta myyjä yrittää päästä kaikkein mieluiten eroon. Mulle tärkeitä pointteja on helppokäyttöisyys, hyvä kuvan laatu ja edullisuus. Tallennusmahdollisuus olisi myös suotavaa, muttei pakollista. Taloyhtiöön tulee lautasen kautta kuva.
Olisin todella kiitollinen vinkeistä.
Tallentavista bokseista en osaa sanoa, mutta telkkareista sen verran, että HD Ready -tarra ei vielä kerro mitään. Itse asiassa varmaan yksikään, ainakaan siedettävän hintainen, tv ei vielä edes kykene aidon HD-kuvan edellyttämään resoluutioon.
Tässä ne resoluutiot:
* 720p - 1280x720 pikseliä, progressiivinen, 50 tai 25 kokokuvaa sekunnissa.
* 1080i - 1920x1080 pikseliä, lomitettu, 50 puolikuvaa sekunnissa.
* 1080p - 1920x1080 pikseliä, progressiivinen.
Itse asiassa tuohon heikoimpaan kykeneviä telkkuja taitaa tosin löytyä. Toki sekin pieksee nykyisen kuvan 10-0.