Kysymys kuuluukin, onko tämä virtuaalinen tallennusjärjestelmä sitä käyttäneiden mielestä toimiva ja luotettava? Saattaa nimittäin mennä vakavasti harkintaan tämän palvelupaketin osto, jos hommassa on yhtään järkeä.
Suurimman osan aikaa kyllä on, mutta etenkin viimeaikoina homma on alkanut tökkimään. Minulla siis tuo Kotitotaali + SaunaVisio, eikä Elisa Viihde mutta samasta palvelusta/tekniikastahan siinä on kyse.
Tallenteiden katsominen tökkii nykyään useammin kuin ennen, siis boksi ei jaksa pyörittää kuvaa vaan menee diashowksi ilman ääntä. Tähän auttaa hetkellisesti kuvan pausetus ja uudelleen toisto, mutta hetken päästä tökkiminen alkaa taas.
Kannattaa muistaa että vaikka laajakaistan nopeudeksi mainostetaan huimia lukemia, voi totuus olla toinen. Tuo 24 MBit/s on nimittäin maksiminopeus eikä operaattori lupaa sen toteutuvan. Itselläni kaista toimii täällä pohjois-Helsingissä vaihdellen 9 MBit molemmin puolin. Pelkkään nettikäyttöön riittää itselleni paremmin kuin hyvin, mutta ongelmat keskittyvätkin näköjään tuonne Saunavision puolelle. Tosin epäilen vahvasti että tuo tökkiminen olisi edes kaistanleveydestä kiinni sillä olen kuullut samanlaisia kokemuksia niiltä joiden netti toimii huomattavasti nopeamminkin. Todennäköisesti softaongelma jota ei ole vaivauduttu korjaamaan. Ei tämä tökkiminen päivittäistä ole, mutta juuri ja juuri häiritsevän usein kuitenkin koettua.
Toinen murheenkryyni ovat satunnaiset tallennusongelmat. Esimerkiksi eilen illalla jäi kaikki saman päivän tallenteet tulematta katsottaviksi, tosin ongelma on nyt korjattu ja tallenteet palautuivat. Itselläni tallennusluotettavuus on kyllä ollut kautta linjan ihan ok, mutta virheraportteja on kuulunut suht paljon muilta käyttäjiltä.
Itseäni on myös alkanut ärsyttämään se että netinkäyttö on pidettävä minimissä silloin kuin digiboksia käyttää. Tämä pätee tallenteiden katsomisen lisäksi muuhunkin käyttöön sillä digiboksin lähes koko käyttöliittymä EPG:stä lähtien toimii netin kautta (pl. asetusvalikko ja teksti-tv). Jos on latauksia tms päällä samaan aikaan, boksin käyttö muuten kuin livelähetyksen katsomiseen on käytännössä mahdotonta. Tämähän ei varmasti useimmiten ole ongelma yhden hengen taloudessa, mutta itse tulee oltua koneella usein samaan aikaan kun vaimoke katselee tallenteita. Yritäpä ladata jotain tiedostoa niin jo kuuluu kiroilua sohvalta. Ja jos sattuu olemaan netti katki, ei voikaan viihdyttää surffailun sijasta itseään rästiin jääneiden tallenteiden katsomisella. Tämä nettiriippuvuus boksissa on yksi suuri syy minkä takia alan itse olemaan kypsä siirtymään takaisin perinteiseen digiboksiratkaisuun (Saunavisio olisi kodin kakkosboksina täydellinen ratkaisu). Lisäksi tallennetta voi alkaa katsoa vasta kun tallennus on kokonaan päättynyt ja tallenne ilmestynyt luetteloon, mikä tapahtuu vaihtelevalla viiveellä.
Toki hyviä puolia järjestelmästä löytyy paljon. Huikea tallennuskapasiteetti (olen päässyt tallennustilan käyttöasteessa tässä n. 7 kk aikana vain hieman yli 5 prosenttiin, ja kokoelmissa on mm. 145 jaksoa Simpsoneita), ei mitään rajoituksia samanaikaisissa tallennuksissa, tallennuskäskyt netin kautta (tämä ominaisuus alkaa olla joissain perinteisissä bokseissakin). Myös viihdekeskus eli divx-videoiden katsominen usb-tikulta tai streamaus lähiverkon PC:ltä, sekä integroitu videovuokraamo ovat hienoja lisäominaisuuksia.
Kannattaa miettiä häiritseekö itseä tuo riippuvaisuus netistä + muut satunnaiset ongelmat (näitä ongelmia toki löytyy myös monista perinteisistä digibokseista), ja jos ei niin anna mennä vaan. Hinnaltaanhan tuo on tosiaan varsin edullinen, palvelu tulee nettiliittymän hintaan melkeinpä kaupan päälle. Sun tapauksessa tuo 6 euron ero on kyllä niin pieni että aika monta kuukautta saat sitä käyttää pätevän tallentavan digiboksin hintaan.