Don't cry...Argentina
Asia, mihin IL:n toimittaja Laitinenkin takertui näkökulmassaan: Jalkapallojumalat todistivat olemassaolonsa ja antoivat tämän mm-viheriöiden LEGENDAN jättää pelikentät maailmanmestarina!
Mulle valitettavasti muista syistä johtuen nämä MM-kisat jäivät hyvin vähälle seuraamiselle (ainoa finaalia aikaisempi Saksan matsi, jonka kokonaan näin oli juurikin ottelu Algeriaa vastaan).
Jonkinsortin yllätyksenä tuli, kuinka hemmetin paljon duunia Klose teki myös alaspäin pallottomana. Muistelenko ihan harhoja, vai onko tämä ollut aina tyypillistä Klosea? Jotenkin omat muistikuvat ovat hänestä piirtyneet kylmänviileänä viimeistelijänä, ei niinkään tuollaisena raatajana, miten hän ainakin finaalin pelasi.
Mutta kaikki kunnia myös vastustajalle! Kyllä, Saksa oli lievästi hallitsevampi osapuoli, mutta ei olisi ollut minkään sortin oikeusmurha, vaikka Argentiina olisi peliln vienyt, niin vahvasti he myös pelasivat. Jännäkakkaa puski joka kerta, varsinkin ekalla puoliajalla, kun Messi sai pallon hyökkäysalueella. Vähäisestä seuraamisesta johtuen en osaa sanoa, pelasiko Argentiina finaalissa kisojen marhaan ottelunsa, mutta sen mitä kritiikkiä olen joistain medioista lukenut, niin ainakin tässä ottelussa he pelasivat vahvasti nimenomaan joukkueena myös hyökkäyssuuntaan, ei pelkästään Messin kautta. Voitto maistuu vielä makeammalle, kun vastus oli noin kova!
Itse hyppäsin Saksan bandwagoniin jo vuoden -82 kisoista alkaen... katkerat muistot siitäkin. Pieni syrjis tapahtui Zidanen aikakaudella, jolloin pitkälti Zidanesta johtuen symppasin Ranskaa lähes siinä missä Saksaakin. Vuoden 2002 kisat olivat erityisen katkeraa kalkkia. Seurasin finaalia tuolloin Nepalissa, ravontolassa johon oli pakkautunut noin 300 fanaattisesti Brasiliaa kannustanutta tyyppiä... ja minä. Jälkikäteen oman terveyden kannalta oli ehkä ihan hyvä, ettei Saksa tuota ottelua voittanut. Olisi saattanut tulla turpaan... Tai no olisinhan minä yhden turpasaunan kestänyt, jos sillä hinnalla mestaruus olisi tuolloinkin tullut, heh
Kyllä nyt maistuu!