Niemisen temppu sai pohtimaan
Viestin lähetti Black Adder
Milloin viimeksi olette nähneet maalivahdin loukkaantuneen pikku ajelusta?
Lähtökohtana ovat säännöt, joita pyritään noudattamaan. Nykysääntöjen puitteissa maalivahti on koskematon ja Ville Niemisen viimeöinen temppu oli vähintäänkin kyseenalainen ja rangaistukset olivat oikeutetut. Lisäksi kun pelataan rapakon takana, niin odotettavissa on, että Nieminen joutuu ottamaan seuraavassa pelissä haasteen vastaan tai Kiprusoff saa samanlaista kohtelua kuin Joseph viime yönä.
Jos kuitenkin siirretään huomio kostotoimenpiteistä itse tekoon, niin lainaamani kysymys kannattaa ainakin kerran pyöräyttää aivojen läpi. Miksi maalivahdin päälle ei saa ajaa? Tämä kysymys on vain teoreettinen ja siihen nopeimmat vastaavat välittömästi: Maalivahti on koskematon, ##¤%% sinne mennä!!!
Mutta jos tarkastellaan syvemmin asiaa, niin perustelut ovat luultavasti seuraavat: maalivahti on koskematon, jotta hän voi torjua rauhassa maalillaan sinne tulevat kiekot. Toisin sanoen estetään ryminämaalit, joissa pari ajaa maalille ja kolmas runnoo kiekon sisään, kun maalivahti on kasan alimmaisena. Säännöstä huolimatta ajeluja, tahattomia tai tahallisia esiintyy ja joskus hieman kyseenalaiset maalitkin hyväksytään.
Sääntö on sinänsä hyvä, että maali pitää tehdä taidolla, eikä siten, että maalivahti upotetaan kiekon kanssa verkon perukoille. Mutta toisaalta näkee niitäkin, että maalivahti tulee vastaan, hyökkääjä törmää veskaan ja tämän jälkeen hänelle tulee ylimääräinen hanskallapyyhkäisy naamaan.
Maalivahdin suojelemisesta ja koskemattomuudesta on tullut ehkä liian korkealle nostettu asia ja tällöin tahattomat törmäilyt tulkitaan aina tahallisiksi ja heti on vapaudet toimia törkeästikin "rikkeen" tehnyttä kohtaan tuomarin katsellessa vieressä hyväksyen veskarin suojelun.
Esimerkiksi kun maalivahti lähtee seikkailemaan alueeltaan muualle, miksi hän on silloinkin koskematon? Mitäs lähtee alueeltaan pois kikkailemaan. Samat säännöt kaikille maalin takana. Tulee enemmän niitä maaleja, kun ei veskari uskalla lähteä maaliltaan pois.
Monet maalivahdit käyttävät koskemattomuuttaan hyväksi siten, että tekevät koiruuksia mailallaan ohimeneville hyökkääjille. Kun nämä käyvät kuittaamassa tilanteen, syntyy usein hirvittävä rähäkkä koska maalivahti on edelleen koskematon ja pyhä lehmä maalillaan.
No, tässä tahallisesti esitin poikkeavia näkökulmia ja itse olen edelleen sillä kannalla, että maalivahdin on hyvä olla koskematon. Kuitenkin asiaa täytyy välillä miettiä, että itse peli ei kärsi turhista sääntöpykälistä.