KIrjoitellaaan nyt vaikka tänne, kun sentään samasta pelisarjasta sentään on kyse.
Eli Destiny 2 tuli aloitettua tuossa reilu kuukausi sitten. En olisi varmaan muuten innostunut, mutta kaveri houkutteli joskus kuukausia sitten pelin lataamaan kun oli tarjolla kuukauden ilmaispelinä plus-jäsenille. Siitä latauksesta tosin meni aikansa, ennen kuin sai aikaiseksi kokeilla.
Ei ollut oikein mitään käsitystä pelistä tai pelisarjasta. Vanhana Halo-fanaatikkona (Halo 1-3 tuli hakattua joskus ihan huolella) odotukset nousivat hieman, kun huomasi pelin olevan Bungien käsialaa. Ja tietysti jonkin verran tahtomattaan lähti vertailemaan tuohon klassikko-pelisarjaan.
Ihan alkuun ei varsinaista innostusta peliä kohtaan ollut, mutta muutaman tunnin jälkeen tuosta huomasi jo oikeasti pitävänsä. Tosin, kun olen 95% peliin käyttämästäni ajasta pelannut yhdessä kaverin kanssa, niin täytyy sanoa että pelin juoni on jäänyt vähän paitsioon. Pitänee toisella hahmolla soolottaa tarina uudestaan, koska yleensä nuo ovat olleet itselle isossa roolissa näissä peleissä.
Paljon on tosiaan "Halo-elementtejä" pelissä mukana. Taistelut, vihut, pelimaailma, äänet jne. Pelin asetelmakin tietysti, kun taistellaan jotain ihmiskunnan ulkopuolista uhkaa vastaan. Pelimaailma on tosiaan upea, eikä tule varsinaista putkijuoksufiilistä, vaikka sitähän tuo etenkin tehtävien osalta on ollut.
Pari asiaa pelissä häiritsee. Ensinnäkin loottia tulee mielestäni aivan liikaa. Uncommonia voi vielä tullakin suht tasaiseen tahtiin, mutta kun myös rarea putoilee tosi tiheään, niin ei se enää harvinaiselta tunnu. Eikä Legendarykaan ole legendary, jos niitä saa vähintään 1 per tehtävä. Ja vituttaahan se vaihdella asetta jatkuvasti. Kun olet löytänyt miellyttävän aseen niin se onkin jo kohta tehoton ja pitää etsiä seuraavaa itselle sopivaa pyssyä, kun ei siinä aseessa riitä enää poweria. Ehkä tavaroilla on liian suuri rooli hahmon powerin suhteen, ja skill pointeilla puolestaan saisi olla siihen suurempi vaikutus.
Toinen häiritsevä asia on valikoiden sekavuus. En ole oikein jaksanut edes ottaa selkoa mitä muuta mulle on putoillut kuin aseita ja armoria, ja mennään levelillä 23. Nyt itseasiassa tulikin sellainen ahaa-elämys, että jotain gunsmith-materiaaleja mulle on putoillut, eli pystyisikö näillä sitä omaa lemppariasetta parantelemaan tehokkaammaksi, ettei olisi tarvetta vaihtaa heti? Inventorya selaillessa tulee vain aina sellainen olo, että katsotaan ja perehdytään joskus myöhemmin, nyt ei jaksa.
Sitten itseasiassa kolmas asia, joka ollaan huomattu kaverin kanssa fireteamissa pelatessa. Jostian syystä hän saa vihujen lahtaamisesta enemmän xp kuin minä. Kaverihan on tosiaan FPS-pelien osalta konkari minuun verrattuna ja kerää tappoja huomattavasti enemmän, joten sinänsä tuo on täysin loogista. Mutta kerran testattiin asiaa niin, että hän jäi odottamaan kauemmas, kun minä lahtasin muutaman vihun, ja hän sai edelleen enemmän xp. Tuolla hetkellä hän oli vielä pari tasoa ylempänä, joten tuntuisi loogiselta että pienemmän levelin kaveri olisi saanut enemmän xp, eikä toisinpäin. Eikä ole ollut väliä, kumpi on fireteam leader. Sitten taas toisaalta minulle tavaraa on putoillut huomattavasti enemmän kuin hänelle. Jos hän saa tehtävän aikana pari droppia, niin mulle niitä tulee 4-6. Ei olla vielä keksitty selitystä tälle kaikelle.
Mutta on ollut huonoista puolistaan huolimatta mukavaa ainakin kaverin kanssa pelattuna. Siinä tosiaan haittapuolena tuo, että juoni jää huomioimatta, mutta väliäkös tuolla. Lvl20 kertyi sen verran nopeasti että ostettiin tuo Forsaken, nyt on taas pelattavaa hetkeksi eteenpäin.
Pelisarjan ensimmäiselle osaa ainakin muutama jatkoaikalainen pelasi, vieläkö Destiny 2:n pelaajia on joukossamme?