Sledge Hammer!
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK
Deep Purple
Shades of Deep Purple (1968) Blackmore (g), Evans (v), Simper (b), Lord (k), Paice (d) = MarkI
Ennen kuin Deep Purplesta tuli yksi raskaan rockin tiennäyttäjistä, se oli pieni englantilainen pop-yhtye joka halusi olla seuraava The Beatles. Tätä korostettiin mm. kierrättämällä Helpiä, jota itse McCartney kehui. Yllätyshitiksi muodostui ensisingle Hush, joka meni aina USA:n top kymppiin.
Kohokohta: loistava pop-helmi Love Help Me josta Oasis saisi itselleen seuraavan ykköshitin..
Book of Taliesyn (1968) Blackmore (g), Evans (v), Simper (b), Lord (k), Paice (d) = MarkI
Vaikka yhtye haki vielä itseään ja punainen lanka oli kadoksissa löytyy levyltä silti tukku kauniita pop-melodioita edeltäjänsä tapaan.
Kohokohta: Kentycky Womanin väliosan jamittelut
Deep Purple (1969) Blackmore (g), Evans (v), Simper (b), Lord (k), Paice (d) = MarkI
Hushin menestyksen innoittamana tehtiin samalla muotilla kolmaskin levy reiluun vuoteen. Se tie kuitenkin käveltiin loppuun niin yleisön kuin yhtyeen osalta joka oli jakautunut nyt kahtia rock ja pop osastoihin. Linjattomuus vaivaa tällä levyllä kuten kahdella ensimmäisellä, nyt vielä korostetummin.
Kohokohta: Why Didn’t Rosemary? Letkeää boogierockia.
In Rock (1970) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
-Jos musiikki ei ole dramaattista, sillä ei ole tekemistä tällä albumilla, tokaisi kitaristi Ritchie Blackmore. Jimi Hendrix oli tehnyt häneen suuren vaikutuksen ja pienet pop-kappaleet vaihtuivat yksinkertaisiin rock-riffeihin joita alettiin myöhemmin kutsumaan heviksi. Harvoin on levyn nimi kertonut yhtä paljon sen musiikillisesta sisällöstä.
Kohokohta: Speed Kingin urkuintro joka jää taustalle yksinkertaisen ja nerokkaan kitarariffin näyttäessä suuntaa uudelle musiikin tyylilajille.
Fireball (1971) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Fireballin ”vika” on se että se ilmestyi In Rockin ja Machine Headin välissä ja siksi jäänyt vähemmälle huomiolle. Myös hieman kokellisempi ja näin vaikeammin lähestyttävä. Silti kaikki perusasiat kunnossa päästä varpaisiin.
Kohokohta: Ian Paicen tuplabassari nimikappaleen alussa.
Machine Head (1972) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Yhtyeen luomisjakson terävin huippu joka kirjoitettiin, äänitettiin ja tuotettiin hotellin käytävillä Montreaux’ssa. Levyn kaikki kappaleet ovat tavalla tai toisella hittejä.
Kohokohta: Highway Starin kitarasoolo.
Who Do We Think We Are? (1973) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Riitaisan yhtyeen riitaisa levy. Epätasaisuudestaan huolimatta voittaa kuulijan puolelleen instrumentaalisuudellaan (Rat Bat Blue) ja itseironiallaan.(Smooth Dancer).
Kohokohta: Place In Linen bluesrenkutus.
Burn (1973) Blackmore (g), Coverdale (v), Hughes (b,v), Lord (k), Paice (d) = MarkIII
Uusi laulaja ja basisti antoi Blackmorelle mahdollisuuden tehdä enemmän bluespohjaisia kappaleita. Näin tehtiin kuitenkaan unohtamatta raskautta. Tummasävyinen levy, jolla viimein saatiin Amerikkakin polvilleen.
Kohokohta: Mistreated (myös valkoinen mies taitaa bluesin)
Stormbringer (1974) Blackmore (g), Coverdale (v), Hughes (b,v), Lord (k), Paice (d) = MarkIII
Deep Purple goes funk! Oma sooloprojekti (Rainbow) oli jo Blackmoren ajatuksissa. Niinpä kitara sai väistyä koskettimien ja funkahtavan bassoilun alta. Coverdale alkoi jo löytämään teksteissään kunnon cockrock-asennetta Nikki Sixxin ja kumppaneiden opetusmateriaaliksi.
”eipä sillä levyllä paljon kitara kuulu”, totesi kitaristimme ja perusti Rainbow’n.
Kohokohta: Highball Shooterin urkusoolo.
Come Taste The Band (1975) Bolin (g), Coverdale (v), Hughes (b,v), Lord (k), Paice (d) = MarkIV
Tämä levy on vaikeimmin lähestyttävä koska yhtye oli jo mailien päässä juuristaan niin musiikillisesti kuin kokoonpanoltaan. Kuitenkin monipuolisuutensa ansiosta tämä levy on voittanut joukon kuulijoita puolelleen ajan myötä. Levyllä Deep Purple jätti mahdollisuuden tehdä tulevaisuudessa haluamaansa musiikkia. Valitettavasti vuonna 1976 bändi hajosi kahdeksaksi vuodeksi johtuen riidoista ja vuosia jatkuneesta rock and roll elämästä.
Kohokohta: Comin’ Homen kitaravalli
Perfect Strangers (1984) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Comeback levy jolla yhtye lunasti taas paikkansa eturivin hard rock-orkesterina. Silloin kun Gillan on kaveria Blackmoren kanssa kuuntelija palkitaan kananlihalla ja kylmillä väristyksillä. Gillanilla oli ongelmia äänensä kanssa näihin aikoihin mikä on pientä miinusta.
Kohokohta: nimikappaleen luuytimiin tunkeva melodia
The House of Blue Light (1987) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Asteen kaupallisempi kuin edeltäjänsä ja tähän aikaan ilmeisesti oli pakko tunkea syntetisaattoreita joka levylle mikä ei sopinut kaikille faneille. Sisältää paljon kasariheviä (Call of the Wild, Dead or Alive, Mad Dog) mikä on sitten jokaisen oma asia laskeeko sen plussaksi vai miinukseksi.
Kohokohta: Hidas blues venytys Mitzi Dupree joka on loistava matkakertomus laulajamme matkasta Salt Lake Cityyn ajalta jolloin hän lauleskeli Ozzyn-aikaisia lavahittejä paperilta Black Sabbathin jäsenenä.
Slaves and Masters (1990) Blackmore (g), Turner (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = Mark V
Deep Purple sivuraiteilla. Tämä projekti syntyi kuolleena monesta syystä. Yhtye pakeni kannattajiaan pop-heviin ja uusi laulaja mollasi edellistä saaden fanit niskaansa. Levy floppasi pahemman kerran ja konserteista löytyi enemmän ja enemmän tyhjiä tuoleja. Positiivisena asiana mainittakoon että Mark III:n lauluja otettiin livesettiin. (Gillan ei niitä suostu laulamaan).
Kohokohta: Fire in the Basement joka on läheistä sukua Hushille.
The Battle Rages On (1993) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Klassisen kokoonpanon toinen uusi tuleminen joka oli levy-yhtiön taholta pakkoavioliitto (Gillan kehiin tai kenkää). Musiikkiin keskittyessään bändi oli huimassa vedossa. Näihin aikoihin konserteissa jännättiin onko kaikki lavalla samaan aikaan. Levy on vuoristorataa huumaavista rock-kappaleista (Anya, Solitaire) aina tusinaheviin (Lick it up, Twist in a tale). Nimikappaleessa ei puhuta yhtyeen sisäisestä tilasta vaan Sarajevosta. Tätä levyä voisi verrata pakkovoiton edessä olevaan jääkiekkojoukkueeseen joka voittaa vaikeuksien kautta jatkoajalla.
Kohokohta: Anya jolla Blackmore vielä kerran näytti mistä se kana pissii.
Purpendicular (1996) Morse (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkVII
Blackmore lähti pois ja tämä levy tehtiin todisteena että ilmankin pärjätään. Vastaavaa soittamisen iloa ei monelta Purple-levyltä ole kuultu. Uusi jäsen Steve Morse ei pärjää edeltäjälleen, mutta pelasti yhtyeen olemassaolon ja on jo siksi paikkansa ansainnut.
Kohokohta: Sometimes I feel Like Screaming ja sen koskettava intro.
Abandon (1998) Morse (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkVII
Purpendicularilla saavutettu momentum hukattiin liian tasapaksulla ja keskitempoisella tekeleellä joka on kuin satiini lakanaa mistä ei saa kiinni. Menopalat ja nopeat rockarit loistavat 69-biisiä lukuunottamatta poissaolollaan.
Kohokohta: 69, joka ei kerro kiihottavasta asennosta vaan vuodesta 1969.
Paras live: Made In Japan (1972) joka aloitti raskaan rockin pakollisten tuplalive-levyjen julkaisun. Lähteistä riippuen maailman eniten myyty live, joka teki Smoke On the Waterista sen mitä se tänään on.
Paras kokoelma: Yllättäen EMI Finlandin vastikään kesällä julkaisema Purple Hits joka kattaa kahdella CD:llä mainiosti kaiken olennaisen. Vai onko se sitten yllätys kun levyn on koonnut fani eikä levy-yhtiö?
Muuta: Concerto for Group and Orchestra. 1969 tehty Jon Lordin kokeellinen konsertto Purplen ja Lontoon Sinfonia Orkesterin kanssa. Metallica, Kiss, Scorpions, Yngwie tulleet perässä.
Mark VI kokoonpano ei levyttänyt vaan teki yhden kiertueen 1993-1994 joka oli sama kuin Mark II, mutta kitaristin tehtäviä hoiti Joe Satriani.
Shades of Deep Purple (1968) Blackmore (g), Evans (v), Simper (b), Lord (k), Paice (d) = MarkI
Ennen kuin Deep Purplesta tuli yksi raskaan rockin tiennäyttäjistä, se oli pieni englantilainen pop-yhtye joka halusi olla seuraava The Beatles. Tätä korostettiin mm. kierrättämällä Helpiä, jota itse McCartney kehui. Yllätyshitiksi muodostui ensisingle Hush, joka meni aina USA:n top kymppiin.
Kohokohta: loistava pop-helmi Love Help Me josta Oasis saisi itselleen seuraavan ykköshitin..
Book of Taliesyn (1968) Blackmore (g), Evans (v), Simper (b), Lord (k), Paice (d) = MarkI
Vaikka yhtye haki vielä itseään ja punainen lanka oli kadoksissa löytyy levyltä silti tukku kauniita pop-melodioita edeltäjänsä tapaan.
Kohokohta: Kentycky Womanin väliosan jamittelut
Deep Purple (1969) Blackmore (g), Evans (v), Simper (b), Lord (k), Paice (d) = MarkI
Hushin menestyksen innoittamana tehtiin samalla muotilla kolmaskin levy reiluun vuoteen. Se tie kuitenkin käveltiin loppuun niin yleisön kuin yhtyeen osalta joka oli jakautunut nyt kahtia rock ja pop osastoihin. Linjattomuus vaivaa tällä levyllä kuten kahdella ensimmäisellä, nyt vielä korostetummin.
Kohokohta: Why Didn’t Rosemary? Letkeää boogierockia.
In Rock (1970) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
-Jos musiikki ei ole dramaattista, sillä ei ole tekemistä tällä albumilla, tokaisi kitaristi Ritchie Blackmore. Jimi Hendrix oli tehnyt häneen suuren vaikutuksen ja pienet pop-kappaleet vaihtuivat yksinkertaisiin rock-riffeihin joita alettiin myöhemmin kutsumaan heviksi. Harvoin on levyn nimi kertonut yhtä paljon sen musiikillisesta sisällöstä.
Kohokohta: Speed Kingin urkuintro joka jää taustalle yksinkertaisen ja nerokkaan kitarariffin näyttäessä suuntaa uudelle musiikin tyylilajille.
Fireball (1971) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Fireballin ”vika” on se että se ilmestyi In Rockin ja Machine Headin välissä ja siksi jäänyt vähemmälle huomiolle. Myös hieman kokellisempi ja näin vaikeammin lähestyttävä. Silti kaikki perusasiat kunnossa päästä varpaisiin.
Kohokohta: Ian Paicen tuplabassari nimikappaleen alussa.
Machine Head (1972) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Yhtyeen luomisjakson terävin huippu joka kirjoitettiin, äänitettiin ja tuotettiin hotellin käytävillä Montreaux’ssa. Levyn kaikki kappaleet ovat tavalla tai toisella hittejä.
Kohokohta: Highway Starin kitarasoolo.
Who Do We Think We Are? (1973) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Riitaisan yhtyeen riitaisa levy. Epätasaisuudestaan huolimatta voittaa kuulijan puolelleen instrumentaalisuudellaan (Rat Bat Blue) ja itseironiallaan.(Smooth Dancer).
Kohokohta: Place In Linen bluesrenkutus.
Burn (1973) Blackmore (g), Coverdale (v), Hughes (b,v), Lord (k), Paice (d) = MarkIII
Uusi laulaja ja basisti antoi Blackmorelle mahdollisuuden tehdä enemmän bluespohjaisia kappaleita. Näin tehtiin kuitenkaan unohtamatta raskautta. Tummasävyinen levy, jolla viimein saatiin Amerikkakin polvilleen.
Kohokohta: Mistreated (myös valkoinen mies taitaa bluesin)
Stormbringer (1974) Blackmore (g), Coverdale (v), Hughes (b,v), Lord (k), Paice (d) = MarkIII
Deep Purple goes funk! Oma sooloprojekti (Rainbow) oli jo Blackmoren ajatuksissa. Niinpä kitara sai väistyä koskettimien ja funkahtavan bassoilun alta. Coverdale alkoi jo löytämään teksteissään kunnon cockrock-asennetta Nikki Sixxin ja kumppaneiden opetusmateriaaliksi.
”eipä sillä levyllä paljon kitara kuulu”, totesi kitaristimme ja perusti Rainbow’n.
Kohokohta: Highball Shooterin urkusoolo.
Come Taste The Band (1975) Bolin (g), Coverdale (v), Hughes (b,v), Lord (k), Paice (d) = MarkIV
Tämä levy on vaikeimmin lähestyttävä koska yhtye oli jo mailien päässä juuristaan niin musiikillisesti kuin kokoonpanoltaan. Kuitenkin monipuolisuutensa ansiosta tämä levy on voittanut joukon kuulijoita puolelleen ajan myötä. Levyllä Deep Purple jätti mahdollisuuden tehdä tulevaisuudessa haluamaansa musiikkia. Valitettavasti vuonna 1976 bändi hajosi kahdeksaksi vuodeksi johtuen riidoista ja vuosia jatkuneesta rock and roll elämästä.
Kohokohta: Comin’ Homen kitaravalli
Perfect Strangers (1984) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Comeback levy jolla yhtye lunasti taas paikkansa eturivin hard rock-orkesterina. Silloin kun Gillan on kaveria Blackmoren kanssa kuuntelija palkitaan kananlihalla ja kylmillä väristyksillä. Gillanilla oli ongelmia äänensä kanssa näihin aikoihin mikä on pientä miinusta.
Kohokohta: nimikappaleen luuytimiin tunkeva melodia
The House of Blue Light (1987) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Asteen kaupallisempi kuin edeltäjänsä ja tähän aikaan ilmeisesti oli pakko tunkea syntetisaattoreita joka levylle mikä ei sopinut kaikille faneille. Sisältää paljon kasariheviä (Call of the Wild, Dead or Alive, Mad Dog) mikä on sitten jokaisen oma asia laskeeko sen plussaksi vai miinukseksi.
Kohokohta: Hidas blues venytys Mitzi Dupree joka on loistava matkakertomus laulajamme matkasta Salt Lake Cityyn ajalta jolloin hän lauleskeli Ozzyn-aikaisia lavahittejä paperilta Black Sabbathin jäsenenä.
Slaves and Masters (1990) Blackmore (g), Turner (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = Mark V
Deep Purple sivuraiteilla. Tämä projekti syntyi kuolleena monesta syystä. Yhtye pakeni kannattajiaan pop-heviin ja uusi laulaja mollasi edellistä saaden fanit niskaansa. Levy floppasi pahemman kerran ja konserteista löytyi enemmän ja enemmän tyhjiä tuoleja. Positiivisena asiana mainittakoon että Mark III:n lauluja otettiin livesettiin. (Gillan ei niitä suostu laulamaan).
Kohokohta: Fire in the Basement joka on läheistä sukua Hushille.
The Battle Rages On (1993) Blackmore (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkII
Klassisen kokoonpanon toinen uusi tuleminen joka oli levy-yhtiön taholta pakkoavioliitto (Gillan kehiin tai kenkää). Musiikkiin keskittyessään bändi oli huimassa vedossa. Näihin aikoihin konserteissa jännättiin onko kaikki lavalla samaan aikaan. Levy on vuoristorataa huumaavista rock-kappaleista (Anya, Solitaire) aina tusinaheviin (Lick it up, Twist in a tale). Nimikappaleessa ei puhuta yhtyeen sisäisestä tilasta vaan Sarajevosta. Tätä levyä voisi verrata pakkovoiton edessä olevaan jääkiekkojoukkueeseen joka voittaa vaikeuksien kautta jatkoajalla.
Kohokohta: Anya jolla Blackmore vielä kerran näytti mistä se kana pissii.
Purpendicular (1996) Morse (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkVII
Blackmore lähti pois ja tämä levy tehtiin todisteena että ilmankin pärjätään. Vastaavaa soittamisen iloa ei monelta Purple-levyltä ole kuultu. Uusi jäsen Steve Morse ei pärjää edeltäjälleen, mutta pelasti yhtyeen olemassaolon ja on jo siksi paikkansa ansainnut.
Kohokohta: Sometimes I feel Like Screaming ja sen koskettava intro.
Abandon (1998) Morse (g), Gillan (v), Glover (b), Lord (k), Paice (d) = MarkVII
Purpendicularilla saavutettu momentum hukattiin liian tasapaksulla ja keskitempoisella tekeleellä joka on kuin satiini lakanaa mistä ei saa kiinni. Menopalat ja nopeat rockarit loistavat 69-biisiä lukuunottamatta poissaolollaan.
Kohokohta: 69, joka ei kerro kiihottavasta asennosta vaan vuodesta 1969.
Paras live: Made In Japan (1972) joka aloitti raskaan rockin pakollisten tuplalive-levyjen julkaisun. Lähteistä riippuen maailman eniten myyty live, joka teki Smoke On the Waterista sen mitä se tänään on.
Paras kokoelma: Yllättäen EMI Finlandin vastikään kesällä julkaisema Purple Hits joka kattaa kahdella CD:llä mainiosti kaiken olennaisen. Vai onko se sitten yllätys kun levyn on koonnut fani eikä levy-yhtiö?
Muuta: Concerto for Group and Orchestra. 1969 tehty Jon Lordin kokeellinen konsertto Purplen ja Lontoon Sinfonia Orkesterin kanssa. Metallica, Kiss, Scorpions, Yngwie tulleet perässä.
Mark VI kokoonpano ei levyttänyt vaan teki yhden kiertueen 1993-1994 joka oli sama kuin Mark II, mutta kitaristin tehtäviä hoiti Joe Satriani.
Viimeksi muokattu: