Darts

  • 171 857
  • 1 699

K.J.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Everton FC, Hermes
Onkos jatkoajan lukijoiden joukossa ketään Dartsista kiinnostuneita?

Itse olen harrastanut lajia nyt reilun puolivuotta. Kaikki lähti liikkeelle viime keväänä, kun muutimme uuteen asuntoon, jonka parveke suorastaan vaati asentamaan seinäänsä taulun. No ei muutakuin markettiin ja halpa taulu ja tikat mukaan. Siitä se sitten lähti, nyt on tauluja iso kasa kamarin nurkassa ja tikkoja sitäkin enemmän. "Heittorata" on viritettynä tulevan lastenhuoneen nurkkaan ja tikat saa kyytiä, parhaimmillaan jopa monta tuntia päivässä. Hienoa tässä on se, että lajia voi harrastaa varsin pienillä satsauksilla ja jos taulun saa sisätiloihin ei tarvitse jonottaa harjoitusvuoroja kalliille saleille. Oikeastaanhan Darts on tunnettu "pubitikkana" eli omia taitojaan voi testata kaveria vastaan lähikuppilassa. Harmi vain, että ainakin Kokkolassa laji on täysin kuollut, eikä täältä löydy tietääkseni yhtään paikkaa, jossa tätä jaloa lajia harrastettaisiin.

Hiukan on vielä treeniä edessä, jos meinaa nuo ammattilaiset (Dartsin MM Eurosportilla) haastaa, mutta toisaalta Darts on mitä mainioin seurapeli. Siskonmieskin on alkanut kummasti viihtyä meillä vieraisilla, kun iskee sille tikat käteen ja haastaa kisaamaan. Toisaalta kyllä taulun ääressä yksinkin viihtyy, kun tekee jonkunnäköistä harjoituspäiväkirjaa ja seuraa omaa kehitystään.

Olisi todella kiva kuulla jatkoaikalaisten kokemuksia tästä lajista. Varmasti jokainen on joskus yrittänyt sihdata siihen triplakahteenkymppiin!

Omia ennätyksiä tietty myös esille, itse olen tällä hetkellä n. 45,0 / 7,0% kunnossa, eli 3 tikan keskiarvo / osumat tripla 20:een. Eli vielä on todellakin pitkä matka huipputasolle... :o)
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aikoinaan tätä tuli harrastettua, kotona ja pubissa. Parhaimmillaan tulos oli tasaisesti sellaista 60-70 per 3 tikkaa. Joskus viime vuosikymmenellä oli noita darts-tauluja todella monessa pubissa, mutta nyt on aika harvaan käynyt ne paikat joissa heitellä voi. Sääli, sillä dartsin heitto oli mitä mainiointa viihdettä kaljanryystämisen lomassa. Itsellä on tullut siirryttyä biliksen puolelle kun ei noita dartspubeja enää kerran löydy.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Lapsena tuli heiteltyä dartsia, ja kävin Varkaudessa jopa kisoissakin. Niitä kisoja järjestiin vain vuoden ajan, joten sen takia olen vieläkin hallitseva alle 12 vuotiaiden high score mestari Varkaudessa.

Se minkä takia kiinnostus moiseen ylipäänsä heräsi oli äitini. Äiti kävi kisoissa heittämässä tähän electroniseen tauluun, suht hyvällä menestyksellä. Jos en väärin muista, niin kaksi kertaa hän oli sm kakkonen ja kerran mm kakkonen parikisassa (en ole varma onko hänellä parempaakin menestystä sm-kisoista).

Nykyään tulee aika harvakseltaan heiteltyä dartsia, mutta kyllä ne tikat vieläkin about sinne lähtee kun pitääkin. Kavereita vastaan kuitenkin vieläkin ehdottoman hauskaa viihdettä. Killeri on se peli jota tulee suurimmaksi osaksi pelattua kavereiden kanssa.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Darts on kova juttu edelleen.

Joskus 90-luvun alussa hommasin taulun, ja kun työttömänä luuhattiin niin broidien kanssa tuli viskottua parhaimmillaan kahdeksan tuntia päivässä... Välillä oli käsi niin hajalla että jokunen päivä oli pakko jättää väliinkin.

Taulu löytyy yhä, samoin alkuperäiset tikat (ie. kärjet). Panostin silloin pari hunttia (FIM) tikkoihin, ja kannatti -- vieläkin ihan loistavat tikat. 180 pojoo on tietenkin viskottu pariinkin kertaan (mikä on kyllä säälittävää yritysten määrän huomioon ottaen), mutta nyt taitaisi jäädä viskaamatta: Heittely on nykyään jokseenkin satunnaista.

Ylivoimaiset suosikit olivat triangeli (eli angeli eli ankka) ja kerroinpeli. Nyt painaa työt riettaasti päälle, joten myöhemmin lisää ko. peleistä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä vaan. Tikat on aina taskussa tyyliin "don't leave home without it". Itse asiassa meinasin avata ketjun tästä aiheesta kun viime viikko tarjosi loistavaa viihdettä dartsin muodossa eurosportin välityksellä.

Heittelin useita kertoja viikossa viikkokisoja dartsin kulta-aikana 90-luvun alkupuolella, mutta opiskelujen alettua jotain oli jätettävä ja se oli silloin jo dartismin vaivaava heittely. Viimeisen vuoden olen ottanut tavaksi käydä kerran viikossa pubissa verryttelemässä. Top rankig suomessa on alle 20 joskus 93, 94 ja paras peli ikinä 11,11,13, josta kuriositeettina mainittakoon, että menneissä mm-kisoissa siihen ei pystytty kertaakaan.

Darts on aivan loistava laji monessa mielessä. Heittotekniikkaa ja -rutiinia voi harjoitella loputtomiin. Pelit kuitenkin voittaa se kenen pää kestää ja hermo pitää. Jos ei vaivaudu harjoittelemaan, niin darts on parasta tekemistä pubissa, varsinkin ukkomiehelle, jolla ei muuta voi olla tähtäimessä kuin tripla 20. TV-viihteenä darts on loistavaa, videotarkastuksia ei kaivata ja koko ajan tapahtuu.

Voisin kehua loputtomiin, mutta pistetään tähän linkki BBC:n sivuille josta kiinnostuneet voivat katsella viime viikon mm-kisojen huippuhetkiä ja mm. suomen Ulf Cederin huippupeliä, joka ei valitettavasti riittänyt voittoon, vaikka Uffen keskari olikin kierroksen kolmanneksi paras.

BBC darts sivu: http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/other_sports/darts/default.stm

Valitettavaa darts maailmassa on sen jakautuminen. Lähinnä brittiläiset parikymmentä huippua ovat perustaneet oman liiton ja tehneet omat TV-sopimuksensa SKY:n kanssa. Nämä heittäjät eivät enää heitä kansainvälisen liiton alaisissa kisoissa, jonka alla suomalaiset heittelevät. Heidän joukoissaan heittää maailman ylivoimaisesti paras heittäjä Phil Taylor, mutta muuten heittäjien taso on samaa luokkaa kansainvälisen liiton huippujen tasoa. Toivottavasti tähän on tulossa muutos kun sekä BBC ja Eurosport ovat lisäämässä darts lähetyksiään. Käsittääkseni mm. maaliskuussa heitettävät Finnish Open kisat ovat mahdollisesti nähtävissä Eurosportilla.

Jaahas, täytyy vissiin aloittaa treenaaminen lisää jos saisi euroopan laajuista TV näkyvyyttä :)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
K.J. kirjoitti:
Kaikki lähti liikkeelle viime keväänä, kun muutimme uuteen asuntoon, jonka parveke suorastaan vaati asentamaan seinäänsä taulun. No ei muutakuin markettiin ja halpa taulu ja tikat mukaan

Parveke on tolkuttoman iso. Itse ratkaisin asian menemällä Suomen dartsliittoon ja ostamalla kilpailutaulun ja siihen sopivan kunnon kaapin. Tikatkin on, ne on tosin nyt huonot, tänä keväänä pitää ostaa uudet.

Kausi on vähän lyhyt, hankintalistalla on infrapunalamppu, sille nyt olisi muutenkin käyttöä kuin dartsissa.

Oikeaan tekniikkaan olen perehtynyt, mutta olen huomannut sen, että kun siihen kyynärpäähän keskittyy liikaa, niin joku muu heiton osa kärsii.

Odotellaan, odotellaan, joskus huhtikuussa taas sitten.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Onhan tuota tullut aikoinaan heiteltyä, puulaakitasolla parhaimmillaan. 23-grammaiset wolframikärkiset pitkillä taipuisilla varsilla ovat naftaliinissa..

Tavanomaisen 501:n lisäksi heiteltiin aikoinaan tätä triangelia. Siinä olin sen verran hyvä, että voitin kerran 87 matsia putkeen.

Yllättävän paljon joillakin pelaajilla taso putosi jos oli virallinen kisa tai jos heitettiin rahasta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onhan tuota tullut paiskottua. 80-luvun lopulla eka taulu kämpille ja nuolet käteen, siitä se lähti. Vajaat 10 vuotta kävin aktiivisesti viikkokisoja ja vähemmän aktiivisesti isoja kisoja. Proffan Kumitikka oli eka seura ja Dirty Dozen Team toinen. Sitten työelämä kutsui ja paikkakunta vaihtui. Ja siihen jäi myös kilpailut. Yhdet viikkokisat taisin Tinkezionen kanssa vielä käydä Ripen Pubissa. Olen muuten yhä hallitseva ÄM (*). Sen verran kaukana oli meikäläiselle tuo läntinen Tampere, eikä oikein ollut treenipaikkaakaan, joten siihen se sitten jäi. Sittemmin hommasin taas taulun, mutta nykyään heittelen vain omaksi ilokseni ja ajankulukseni. Tulosta syntyy yhä, mutta lopetusten kanssa on hiukan heikompaa. Se vaatisi ainakin meikäläiselle päivittäistä treeniä, mihin ei kyllä aikaa enää jää.

Dartismi (dartitismi?) tuli valitettavasti itsellenikin tutuksi, mutta pääsin siitä onneksi yli. Tosin silmiä hivelevän kaunis tyylini ja viivasuoraan (vaikka ilman sulkia) lentävät tikat ovat tuon jälkeen historiaa. On se kyllä jännä tauti. Proffassa se tuli ensin yhdelle, sitten kolmelle tai neljälle heti perään. Jos yrität selittää tuota vaivaa jollekin ummikolle, saat lähinnä sääliviä katseita.


(*) ÄM = Älytön Mestari
 

scholl

Jäsen
Olen huomannut viime aikoina, että sekä darts että pokeri ovat erinomaisen mielenkiintoisia lajeja seurata tv:stä silloin, kun pelaajat ovat hyviä. Eurosport on viime aikoina näyttänyt tuota Dartsia kiitettävästi ja se onkin oikeastaan ensimmäinen kerta ainakin kymmeneen vuoteen, kun tuosta lajista kiinnostuin.

Täytyy tosin myöntää, etten ole oikeastaan koskaan itse peliä harrastanut, mutta on se huomattavan paljon mielekkäämpää kuin suomalainen tikanheitto, jossa miehet kilpailevat lähinnä siitä, kuinka kaukaa taulusta heittävät. Baarissa en toki ole kovinkaan halukas tikkaa heittämään, mutta siinä vaiheessa kun himasta löytyy luonteva paikka taululle niin mikäs siinä. Se on kuitenkin aika hyvää tekemistä silloin, jos tekee jotain ajatushommaa, pitää pieni breikki ja nakata tikkaa. En tarkoita, että tarvitsisin mitään toista vastaan otella, vaan omaksi huvikseni nakella itsekseni. Se olisi samalla sellaista sopivan pientä aivojumppaa, kun laskeskelisi pisteitä.

Hyvä laji, eivätkä kaikki ole läskejä, punanaamaisia englantilaisia, jotka sitä tikkaa heittävät. Niin ja 501 on mielestäni ainoa oikea juttu. Turha sinne muulla systeemillä edes heitellä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
scholl kirjoitti:
Niin ja 501 on mielestäni ainoa oikea juttu. Turha sinne muulla systeemillä edes heitellä.
No ehkä ei nyt ihan niinkään, vaikka hyvin pitkälti kilpailumielessä noin onkin. Kyllä yleisimmät pelimuodot kannattaa osata, jos tosissaan meinaa ruveta harrastamaan. Itse asiassa pelkkä 501 on harjoittelumielessä aivan liian yksipuolista, jos haluaa oppia voittamaankin pelejä. Itse valmistauduin viikkokisoihin niin, että heitin mahdollisimman vähän x01-pelejä. Tuplat taulun ympäri, katkaisuharjoituksia, kengurua ja kaikkea muuta kivaa, missä piti heittää (tarkoituksella) ympäri taulua. Kyllä sitä tripla-20:stä saa tahkota ihan tarpeeksi muutenkin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Ossi kirjoitti:
Dartismi (dartitismi?) tuli valitettavasti itsellenikin tutuksi, mutta pääsin siitä onneksi yli. Tosin silmiä hivelevän kaunis tyylini ja viivasuoraan (vaikka ilman sulkia) lentävät tikat ovat tuon jälkeen historiaa. On se kyllä jännä tauti. Proffassa se tuli ensin yhdelle, sitten kolmelle tai neljälle heti perään. Jos yrität selittää tuota vaivaa jollekin ummikolle, saat lähinnä sääliviä katseita.

Jep jep, itse kärsin aikoinani samasta vaivasta. Rento pubissa ja kavereiden luona heittely meni hyvin mutta jostain syystä hermo petti kun aloin osallistua eri tikkakerhojen kisoihin. Yhtäkkiä tikka perkele ei lähtenyt kädestä millään ja jos lähti niin ihan minne sattuu. Oli todellakin hankala selittää mitä siinä heittoviivalla tapahtuu kun käsi tärisee eikä tikka lennä...

Legendaarista Eric Bristowia vaivasi sama "vamma", hän parani siitä heittämällä tikkaa pilkkopimeässä kellarissa. Minulla vaiva lähti kun en koskenutkaan tikkoihin moneen vuoteen, nykyään heitto taas maistuu mutta tulokset ovat vielä kaukana siitä mitä ne joskus olivat.
 

Anton

Jäsen
Darts on kuin aivomätä. Kerran kun on tullut, niin eipä siitä eroonkaan pääse.

Hommahan alkoi kuten muutkin ”paheet” opiskeluaikana ja silloin siihen upposi aikaa pari tuntia per päivä. Tenttikautena saattoi taulusta kamelinkarvat pölähdellä rajustikin, mutta sehän palveli tarkoitustaan. Heittelimme opiskelijakisoissa, mutta pääsin avoimissakin muutaman kerran finaaliin, mutta aina löytyi tiukempi hermoisempi heittäjä. Ei se tekniikasta/tarkkuudesta välttämättä ollut kiinni, sillä karsinnoissa paukahteli muutaman kerran 180, mutta finaaleissa vain tuli punnukset ranteisiin ja sain kyytiä. Tässäkin pelissä taitaa homman ratkaista jokaisesta osa-alueesta muodostuva summa?

Nykyisinkin ei tarvitse kuin nähdä pubissa tikkataulu ja heittoporukka, niin sieltä sitä jossain vaiheessa itsensä löytää. Silloin tulee pelattu mieluiten kengurua oluttuoppia vastaan - yksinkertaisten ihmisten yksinkertainen peli. Viisnollaykkönen ei jaksa enää lämmittää, sillä dartsin ”kuningaspeli” on loppujen lopuksi aika tylsä!

En tiedä miten muilla on suuntaus itse heittovälineiden kanssa, mutta minulla on istunut paremmin kouraan koko ajan raskaammat ja nyt tuntuu 25 grammaiset, pitkävartiset "tiiliskivet" hyvältä.
 

salla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ciccobuccit
Eurosportilta tuli seurattua viime viikolla useampana päivänä, kun Sportingbetin bonusviiskymppinen piti kierrättää... darts-livevedot tarjosivat huikean elämyksen ja ehkä jäi jotain itse lajistakin mieleen. Muistorikkaimmat hetket elettiin Veitchiä ja kohtalaisen stereotyyppista skottifaniansa bongaillessa.
 

pak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikkei se aina niin kivaa olekaan niin, SaiPa.
Kyllä.

On tuota tikkaa tullut viskottua välillä enemmän ja välillä vähemmän aktiivisesti jo kymmenkunta vuotta. Nykyään tuo harjoittelu puoli on kyllä jäänyt lähinnä mielikuvaharjoittelun puolelle, kun ei tuo taulu tunnu millään menevän itsestään seinälle. Mutta eikös sanonta kuulukin, että lahjattomat treenaa.

Viikkokisoissa tulee käytyä satunnaisesti, liiga kierroksella II-divarissa tarpeen mukaan (kun ei seuran aktiivisemmat heittäjät pääse lähtemään) ja suomen cupissa jäätyminen (dartismi?) kuuluu jokavuotiseen perinteeseen.
Vaikken tuota viskomista enää otakaan niin vakavissaan, niin on se kyllä loistava ajanviete ja arjesta irtautumislaji.

Suosittelen kyllä lämpimästi jokaiselle, jota hiemankin ko. laji kiinnostaa. Piileviä kykyjä kyllä on jokaisella.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viime vuosina on jäänyt hyvin vähiin heittely, silloin tällöin kännipäissään pubissa tulee nakeltua. Joskus 80-luvun lopussa ostin ensimmäisen taulun ja tikat. Parhaimmillaan heitin joka päivä 2-3 tuntia. Aika kulkee kuin siivillä, kun heittää tuplat ja triplat ympäri pariin kertaan. Vielä pari vuotta sitten kysyttiin yhden pubin joukkueeseen heittelemään, mutta ei kyllä jaksa niin "ammattimaisesti" harrastaa enää. Pari vuotta oon suunnitellut taulun seinään nostoa, mutta naapurisovun säilyminen taitaa estää tämän. Sinänsä kyllä tekisi mieli hakea "tatsi" tikkoihin takaisin, niin voisi taas vetää pubissa ilmaisia kännejä, kaljan pelithän ovat ainoat oikeat pelit. Nyt jos kylmiltään lähtisi, niin taitaisi aika +- nolla mennä.

jussi_j kirjoitti:
Voisin kehua loputtomiin, mutta pistetään tähän linkki BBC:n sivuille josta kiinnostuneet voivat katsella viime viikon mm-kisojen huippuhetkiä ja mm. suomen Ulf Cederin huippupeliä, joka ei valitettavasti riittänyt voittoon, vaikka Uffen keskari olikin kierroksen kolmanneksi paras.

BBC darts sivu: http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/other_sports/darts/default.stm
Kiva kuulla, että Uffella kulkee vieläkin. Törkeimmät selkäsaunat tässä lajissa olen Cederin pojalta saanut. Siinä kyllä huomaa, mikä on harrastelijan ja "ammattilaisen" ero. Uffea vastaan en ole(toivottavasti?) pelannut kaljan pelejä:)
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Vekurinen kirjoitti:
Minä olen tykästynyt cricketiin. Sitä tulee kapakoissa tahkottua. Kiva pelata, jos on monta tiimiä.

Joo cricketi on kivaa, olin jo unohtanut mikä sen pelin nimi oli.
jos X01 alkaa tympimään niin 255 on hauska. Mikäli oikein muistan niin se oli vähän kuin 501 mutta vain 5:llä jaolliset tulokset lasketaan ja kaikkien tikkojen on oltava taulussa. Vaikeus tasoa voidaan lisätä vaatimalla että kaikki tikat on eri sektoreissa.
Hmm pitääköhän nyt kaivaa tikat esille ja alkaa viskomaan??
 

K.J.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Everton FC, Hermes
Hieno homma! Arvasin, että palstalta löytyy lajin harrastajia... Joten kyllä tämäkin ansaitsee oman ketjunsa, ehdottomasti!

Itse heitän kavereiden kanssa 501:ttä ja itsekseni aika paljon noita eri tiuhoja vähän omilla sääntövariaatioilla. Sitten aina joskus ns. 100 sarjan testin, josta tulokset ylös ja excelillä kaikenlaiset tilastot muistiin. Viimeksi sain nostettua tuon tripla 20 osumaprosentin jo 9,7:ään. :o) Muutenkin excel on mainio apuväline dartsiin. Nopeuttaa kummasti, kun ei tarvitse liitutaulun kanssa ährätä... Vaikka toisaalta päässälasku taito kohenee kummasti ja saa samalla pientä aivojumppaa.

Darts on muuten varmaan yksi "henkisimmistä" urheilulajeista. Ainakin voisi kuvitella, että jos laskee henkisten voimavarojen osuuden koko suoritukseen niin dartsissa tuo prosentti on varsin korkea verrattuna moneen muuhun lajiin. Siitä jo kertonee sekin, että dartsin huiput ovat iältään... no ei niin nuoria. Tosin tämä Jelle Klaasenhan vaan vahvistaa säännön :o)
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No niin, nyt ei työt häiri niin pahasti surffailua, joten palataanpa rakkaan aiheen pariin.

501 ja sen variaatiot ovat ehkä tylsimmästä päästä Dartsin pelejä. Mielestäni Kuningaslaji ilman kiistoja on triangeli, nimenomaan joukkuelajina (2 vs 2). Siinä aloittelijakin saa tyydytystä napsiessaan irto-osumia, ja kokeneet hikoilevat triangelien ja keskustojen kanssa.

Eli ko. pelissä heitetään kolme osumaa kuhunkin seuraavaan kohteeseen:

20 (Eli ylhäällä kaksi mustaa numeroa, alhaalla neljä vaaleaa)
19
18
17
16
15
Tupla (D) -- mikä tahansa lasketaan
Tripla (T) -- mikä tahansa lasketaan
Keskusta (O) -- Vihreästä yksi merkintä, punaisesta kaksi
Triangeli (Ankka) -- kolme tikkaa samassa numerossa on yksi ankka

Jos heittää esim. tripla 20:n, voi valita ottaako 3x20 vai 1xtriplan, mutta ei molempia.

Ensin kaikki merkinnät saanut joukkue voittaa. Merkintä kannattaa tehdä sellaiseksi josta heti näkee mikä on täynnä ja mitä puuttuu. Esim. itse teen seen näin: vinoviiva -> risti -> ympyrä (päällekkäin, tietty). Toiset laittavat roomalaisen I:n, sitten toisen I:n, ja kolmannesta viivan edellisten yli.

Peliä voi myös pelata pisteillä, jolloin pisteitä saa aina sellaisesta kohteesta joka itsellä on täynnä (kolme osumaa kerätty), mutta toisella jengillä ei. Eli jos Itsellä on 20 täynnä, mutta toisilla ei, saa jokaisesta kahteenkymppiin osuvasta tikasta pisteitä (D ja T huomioidaan) niin kauan, kunnes toiset ovat sen myös täyttäneet. Tällöin ei riitä että saa ensinnä kaikki kohteet täyteen, vaan myös pisteitä pitää olla enemmän kuin vastustajalla.

Tästä ei peli parane!


Toinen hieno joukkuepeli (2 vs 2) on "kerroinpeli", jonka virallista nimeä en tiedä. Tässä hermoja ankarasti koettelevassa kisassa toinen heittää kertoimia, toinen pisteitä.

Kertoimet heitetään ensin ykköseen. Sitten kaveri heittää siihen pisteet. Eli jos kertoimena on kaksi, pisteet tuplataan. Teoreettinen maksimi yhdellä kierroksella siis 9x180 =1620 pistettä. (Oma paras tulos on seitsemän kertoimeen heitetty 110, eli 770 pojoo.)

Toisen joukkueen heitettyä omansa edetään kakkoseen, jne aina kutoseen asti. Huomatkaa, että nollakerroin puolittaa pisteet! Kutosesta vaihdetaan osia, jolloin aluksi pisteet heittänyt kaveri heittää vuorostaan kertoimet kutosesta ykköseen.

Hieno peli, mutta voi riettaus kun kaveri puolittaa...!


Kenguru on myös mukava verryttelylaji. Niille jotka eivät sitä tunne, pieni info-isku:

Peli alkaa mistä tahansa tuplasta. Tuplan jälkeen heitetään taulu ympäri (1-20), ja keskustan kautta takaisin aloitustuplaan. Nimi kenguru tulee hyppimismahdollisuudesta: Esim. tuplaseiska = 14, eli saa jatkaa 15:stä. Sen sijaan triplaseiska = 21 lasketaan tavalliseksi seiskaksi, koska numeroa 21 ei ole. Hyppiä voi myös osumalla järjestyksessä kaikki kolme tikkaa tarkoittamiinsa numeroihin, jolloin saa uuden kierroksen.


Sitten pari itse kehittämää peliä: Keskustapeli.

Hyvin simppeli: Sovitaan kierrosten määrä, esim. viisi, ja sitten viskataan. Triplaringin sisään osumalla saa pinnan, vihreästä keskustasta kolme, ja punaisesta viisi. Siinä se.


Toinen itsekehitetty on (tietenkin) jääkiekko, ja tottahan toki juuri play-off versio. Kotijoukkue valitsee numeron, ja kotijoukkueena on se jonka fanittamisen kohde on korkeammalla sarjataulukossa. Molemmat pelurit heittävät samaan numeroon, mutta toisella kierroksella on tietty sen toisen kotiottelu... Paras viidestä on meininki.

Yksittäiseen peliin kuuluu kolme kierrosta (kolme erää), jossa tavallinen osuma on maali, D kaksi maalia ja T tietty kypärätemppu jollekulle. Aika runsasmaalista pleijarikiekoksi, mutta maalejahan sitä kansa haluaakin nähdä...

Mahdollista jatkoaikaa pelataan tikka kerrallaan, tyyliin kun vain toinen osuu, se lasketaan maaliksi (D:t ja T:t eivät tällä kertaa vaikuta).


Semmosia. Kertokoot muutkin suosikeistaan, sekä siitä miten niitä pelataan.
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Jassoo. Joskus 90-luvun alkupuolella tuli aloiteltua tuota hommaa ja samaisen vuosikymmenen loppupuolelle jossain määrin heittäen jatkettua. Nykyisin lähinnä satunnaisesti, vaikka duunissakin on taulu seinällä ja siellä välillä leikkimielisiä pelejä heitellään. Hot Rod DC:n viikkokisoissa Cafe Mascotissa Helsingin Kalliossa kävin muutaman kerran vuosi sitten, mutta nyt en ole ehtinyt perehtyä taas koko asiaan.

Ossiin tuli joskus lajin tiimoilta tutustuttuakin, ja ÄM varmaan pysyykin Ossilla. En kyllä enää edes muista, mitä kaikkea mahdollista siinä heitettiin. :D

Kisaennätys 501-erän kanssa on 13 tikkaa, kotosalla on mennyt joskus yhteentoista. Paras liigapeli lienee 16, 16, 15 eli aikamoista harrastelijalottoa tuo on kyllä ollut. Muuta maininnan arvoista on joku melko hyvä 1-6-tuloksessa paiskottu 2300 ja risat sekä Finnish Openin arvotun parikilpailun 3.-4. sija silloisen maailmanlistan 11. sijalla majailleen sympaattisen australialaisen Peter Hinkleyn kanssa. Aloitin illan urakan muuten heittämällä ekaan erään heti lähtöön 140 ja lopuksi 102 poikki, vaikka kisajännitystä olikin ilmassa. Ai niin, kenguru on kertaalleen mennyt putkeen ensimmäisellä heittovuorolla läpi aloituksineen ja lopetuksineen. Ei osunut tupla-10 joten pitkän ladun kautta mentiin, mutta meni läpi silti.

Suosikkipelejä lienee kriketti, mitkä tahansa tiuhavariaatiot, kriketti sekä tietysti 501.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kausi avattu. Eihän tuolla nyt mikään varsinaisesti kesä vielä ole, mutta hieno fiilis kaivaa taulu kaapin pohjalta. Ei mitään sen isompia pelejä, kunhan hetken kokeilin. Uudet tikatkin tarvitsee, mutta se on varmaa, että se kesä tässä on tulossa.
 

K.J.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Everton FC, Hermes
Herätellääs taas darts-keskustelua.

Vähän on aikaa tosta ketjunavauksesta kulunut ja tikat on saaneet kyytiä kiitettävästi. Harmittaa kyllä, ettei darts ole vallannut sen enempää tv-näkyvyyttä. Kun katseli taas noita snookerin mm-skaboja Eurosportilta tulee vääjäämättä mieleen, että dartsiakin voisi katsella kyllä enemmänkin. On nimittäin mielenkiintoista tv-viihdettä, kun pelaajat ovat koko ajan lähikuvissa ja kasvon ilmeistä voi lukea kaikenlaista tai sitten ei mitään.

Itselläni kehitys on kulkenut tasaisesti eteenpäin ja männa viikolla tempaisin omaksi enkkariksi 501 poikki 12 tikalla.. 140-100-140-121sta poikki ja viimenen tikka vielä häränsilmään... Perustaso on suunnilleen sitä, että alta 20 tikan menee päivittäin, mutta tietty välillä sitte alkaa tuplat mennä piiloon ja tulokset alkaa kolmosella... Mutta sehän se hienous juuri on, että pitäis saada käsi niin vakaaks, että tuo tuloshaitari pysyis mahdollisimman kapeana.

No ei muutakuin reenailemaan...
 

tinkezione

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pens, Ipa, Rod Weery
Tuleeko Eurosportilta nykyisin enää muuta kuin muovitaulupelleilyä? En ole herran aikoihin nähnyt missään mediassa "oikeaa" dartsia heitettävän.

Mikäli jatkoaikalaisia majailee jossakin Kallion kulmilla, niin tiedoksi sen verran, että Cafe Mascotin heittopaikat näkyy olevan vankasti uusittu. Jos tunnette tarvetta lähteä joskus oluelle tikkataulun ääreen, ei muuta kuin koneet mukaan ja Mascotiin. Suunnitellaan hommia vaikka alustavasti tässä ketjussa?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Itselläni kehitys on kulkenut tasaisesti eteenpäin ja männa viikolla tempaisin omaksi enkkariksi 501 poikki 12 tikalla.. 140-100-140-121sta poikki ja viimenen tikka vielä häränsilmään...

Pakko elvistää tähän kohtaan että, vedin tossa joku aika sitten samaan peliin finnish openissa 2*11 ja 13 :-) 3*180. Lisäksi on todettava, että hävisin pelin 4-3. Vastassa oli Burger itävallasta (kisan voittaja). Liigakeskiarvo on nippa nappa 20. Huippu on kova, mutta kyllä aika harvassa. Pitäs treenata, mutta kiinnostus on heikkoa.

Dartsia näkee silloin tällöin jos näkee Eurosport2 kanavaa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Harmittaa kyllä, ettei darts ole vallannut sen enempää tv-näkyvyyttä.

Striimeistä noitakin näkee, Sky Sports esimerkiksi näyttää UK Openin, Las Vegas Classicin ja World Matchplayn. Sitä en tosin tiedä onko esimerkiksi Eurosportilla samoihin karkeloihin oikeuksia, voisi kai kuvitella, että ei ole. Ja toisaalta, mikä olisi paljon näkyvyyttä?

Darts sopii vielä aivan mahtavasti striimattavaksi, koska liikettä ei ole niin paljoa ruudussa. Aivan sama kuin TV:stä katsoisi.

Hain taas oman taulun naftaliinista. Eihän ne tikat ihan aina taas sinne lentäneet mihin tähtäsin, mutta joku järki kai minunkin pelissä on. Toistoja, toistoja, siitähän se lähtisi kulkemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös