Itse en enää jaksa ymmärtää Currea lainkaan. Ammattitaito ei vaan riitä Jokerien rosterin kasaamisessa sillä tavalla, että kaksi asiaa saataisiin balanssiin:
1. ketjut
2. ylivoimapeli
Curre kieltäytyy ehdottomasti kasaamasta Jokereille ykkösnyrkkiä, jossa Santala-Hyvönen pelaisi samassa ketjussa. Tätä tosin kokeiltiin aiemmin, mutta silloin ei toiminut mikään muukaan. Askeyn ja Vepun tultua Jokereilla olisi loistava mahdollisuus tunkea itsensä sääleihin, mutta Curren pelityyli ja peluuttaminen tulee Jokerit sieltä pudottamaan 100 prosenttisen varmasti. Siis ilman muutoksia. Pohjanoteeraus nähtiin tänään HIFK:ta vastaan. SM-liigassa (ja vaikkapa myös NHL:ssä ja Olympialaisissa) pätevät valmentajat kasaavat kovan ykkösnyrkin tehtävänään maalit ja sitä kautta muiden ketjujen nostaminen mukaan. Joku Shedden pisti HIFK:n kaikki munat samaan koriin (Luttinen-Hauhtonen-Salmelainen) ja ykkösen maalit nostivat vähitellen mukaan myös muut ketjut. Olympiakultaa voitettiin samalla taktiikalla. NHL:ssä menestytään myös ykkösen voimin. Mutta ei Jokereissa. Nyt olisi ollut viikkoja aikaa hioa kahta timanttista tutkaparia kohdalleen. Eli Santala-Hyvösen lisäksi ajattelen Paka-Virtaa. Samalla olisi saatu toinen loistava ketju maaleja tekemään sekä ratkaistu ainakin osittain maalittomuutta yv:lla.
Tämä yv:n epäonnistuminen johtuu sekin aivan yksinkertaisesta asiasta. Yv:stä puuttuu kokonaan variaatiot. On vain yksi kuvio, jossa Hyvöselle pelataan laukaisupaikkaa. Muu yv-osa seisoo sitten rivissä ja katsoo, saako Hannes kiekon maaliin. Huokaus - edes C-junnuissa ei pelata näin.
Miksi Hjallis ja Masa ette uskoneet ja pistäneet Currea mäkeen aikoja sitten? Curre olisi korvattu mun ehdotuksessa Äikkään Leksalla ja näin Jokereita olisi valmentaneet Surenkin-Äikäs. Siinä olisi kaksi kaveria, jotka ymmärtävät itse pelin. Kaikki kunnia Curren muille taidoille, mutta ei hän todellisuudessa pysty rakentamaan Jokereiden paperilla varsin kovasta materiaalista edes parhaita mahdollisia ketjuja tai laatimaan yv-peliin muutaman variaation sen Hanneksen lämärin lisäksi. Curre kertoo kaikkia keinoja jo kokeillun. Totta, varmasti näin on ravien ja varpaiden hoidon osalta. Vaikea on enää muuta keksiä :) Mutta samalla Curre viestii selvästi sen, että itse pelistä hän ei ymmärrä riittävästi. Juuri niitä asioita ei ole korjattu, jotka pelissä mättävät siitäkään huolimatta, että ratkaisut on rosterin sisällä jo olemassa.
Ei Curresta ole mitään vastusta Jortikalle ensi torstaina. Miksi tämäkin asia pitää hoitaa näin amatöörimäisesti Jokereissa?