Tuohon yllä olevaan miinaan ei kannata mennä. Ohjaajien taso vaihtelee radikaalisti salien välillä. Käsittääkseni monellakaan salilla ei ole ohjaajaa, joka oikeasti osaa a) tehdä olympianostoja b) opettaa niitä. Se yhden viikonlopun Cf -valmentajakurssi ei takaa muuta kuin sen, että kävijältä on löytynyt viikonloppu aikaa ja 1000$ rahaa. Ja monilla ohjaajista on netin esittelyjen mukaan jonkinmoinen liikunta/urheilutausta, ja sitten ovat "2010 hurahtaneet crossfitiin". Siitä on aika pitkä matka siihen, että osaa opettaa aloittelijalle olympianostojen tekniikat ja toisaalta jonkinmoisen tekniikan osaavalta katsoa pienemmät virheet ja harjoituttaa korjaavat tekniikat.
En lähde tuomitsemaan viestiäsi suoralta kädeltä koska minulla on kokemuksia tähän mennessä vasta kahdelta Crossfit-salilta mutta ainakaan niiden boksien valmentajien tasoon yllä oleva kappale ei liity oikein millään tavalla. Oikeastaan ainoa yhdistävä tekijä on se että tuo viikonlopun kurssi on käyty (mikä antaa vasta valmiuden toimia ohjaajana), tosin asiallisilla saleilla valmentajat ovat suorittaneet muitakin kursseja ja painonnostoa opettaa halukkaille SM-tason painonnostajat.
Eniten olen saanut tämän uuden lajin parissa nimenomaan asiantuntevalta valmennukselta joka osaa opastaa oikeastaan ihan kaikessa tekniikoista mobbailuun ja syömisistä henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Tietenkin mukana on uudempia ja kokemattomampia koutseja mutta heidänkin oma osaaminen ja kilpailutausta on erittäin vakuuttava ja ainakin tällainen aloittelija on hyötynyt vinkeistä paljon. Painonnosto ja sen oheisliikkeet ovat tuoneet kroppaan paljon räjähtävyyttä mistä on ollut iloa erityisesti salibandykentillä, sinne on tosin tullut ehdittyä valitettavan harvoin.
Tällä hetkellä treeni kulkee hyvin ja olen pyrkinyt harjoittelemaan enemmän tekniikoita kuin voimaa (joka on mielestäni ok tasolla), työn alla on ollut erityisesti renkailla temppuilu, tuplanaruhypyt ja käsilläseisonta joissa kaikissa on tapahtunut hyvää kehitystä viime viikkoina. Olenkin käyttänyt pääsääntöisesti lepopäivät mobbailuun ja heikkouksien vahvistamiseen, kroonisiksi muodostuneet olkapääongelmatkin ovat olleet kuukauden verran oireettomia.