Crossfit – lisää voimaa, kestävyyttä ja nopeutta

  • 25 927
  • 40
Tuohon yllä olevaan miinaan ei kannata mennä. Ohjaajien taso vaihtelee radikaalisti salien välillä. Käsittääkseni monellakaan salilla ei ole ohjaajaa, joka oikeasti osaa a) tehdä olympianostoja b) opettaa niitä. Se yhden viikonlopun Cf -valmentajakurssi ei takaa muuta kuin sen, että kävijältä on löytynyt viikonloppu aikaa ja 1000$ rahaa. Ja monilla ohjaajista on netin esittelyjen mukaan jonkinmoinen liikunta/urheilutausta, ja sitten ovat "2010 hurahtaneet crossfitiin". Siitä on aika pitkä matka siihen, että osaa opettaa aloittelijalle olympianostojen tekniikat ja toisaalta jonkinmoisen tekniikan osaavalta katsoa pienemmät virheet ja harjoituttaa korjaavat tekniikat.

En lähde tuomitsemaan viestiäsi suoralta kädeltä koska minulla on kokemuksia tähän mennessä vasta kahdelta Crossfit-salilta mutta ainakaan niiden boksien valmentajien tasoon yllä oleva kappale ei liity oikein millään tavalla. Oikeastaan ainoa yhdistävä tekijä on se että tuo viikonlopun kurssi on käyty (mikä antaa vasta valmiuden toimia ohjaajana), tosin asiallisilla saleilla valmentajat ovat suorittaneet muitakin kursseja ja painonnostoa opettaa halukkaille SM-tason painonnostajat.

Eniten olen saanut tämän uuden lajin parissa nimenomaan asiantuntevalta valmennukselta joka osaa opastaa oikeastaan ihan kaikessa tekniikoista mobbailuun ja syömisistä henkilökohtaisten tavoitteiden saavuttamiseen. Tietenkin mukana on uudempia ja kokemattomampia koutseja mutta heidänkin oma osaaminen ja kilpailutausta on erittäin vakuuttava ja ainakin tällainen aloittelija on hyötynyt vinkeistä paljon. Painonnosto ja sen oheisliikkeet ovat tuoneet kroppaan paljon räjähtävyyttä mistä on ollut iloa erityisesti salibandykentillä, sinne on tosin tullut ehdittyä valitettavan harvoin.

Tällä hetkellä treeni kulkee hyvin ja olen pyrkinyt harjoittelemaan enemmän tekniikoita kuin voimaa (joka on mielestäni ok tasolla), työn alla on ollut erityisesti renkailla temppuilu, tuplanaruhypyt ja käsilläseisonta joissa kaikissa on tapahtunut hyvää kehitystä viime viikkoina. Olenkin käyttänyt pääsääntöisesti lepopäivät mobbailuun ja heikkouksien vahvistamiseen, kroonisiksi muodostuneet olkapääongelmatkin ovat olleet kuukauden verran oireettomia.
 
Lisäksi jos oikein kunnolla tuolla treenaa, pitää itse huolehtia harjoittelun jaksottamisesta. Varsinaisessa ohjelmoinnissa sitä ei oteta huomioon. Tarkoitan nyt lähinnä sitä, että tulee sitä palauttavaa viikkoa myös välillä tehtyä.

Meidän salilla treenataan 3-1-ohjelmoinnilla missä joka neljäs päivä on siis vapaa. Erityisesti alussa ei ollut mitään toivoa että olisi pystynyt treenaamaan kolmea päivää putkeen mutta nyt sekin on alkanut luonnistua. Olen tosin tehnyt jonkin verran palauttavia harjoituksia ja lepopäivinä meidän ohjelmoinnissa on todella usein edellistä ja seuraavaa jaksoa tukeva mobility wod joiden tekemisestä olen havainnut paljonkin hyötyä. Mulla oli paljonkin erilaisia liikkuvuusongelmia alussa mutta nyt ne alkavat loistaa poissaolollaan ja paikat ovat vetreät kuin pikkulapsella :)

Minkälaista kehitystä olet huomennut lajin parissa ensimmäisen vuoden aikana? Onko tarttunut paljon uusia taitoja matkaan ja oletko voittanut joitain pelkoja tai ennakkoluuloja?
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Meidän salilla treenataan 3-1-ohjelmoinnilla missä joka neljäs päivä on siis vapaa. Erityisesti alussa ei ollut mitään toivoa että olisi pystynyt treenaamaan kolmea päivää putkeen mutta nyt sekin on alkanut luonnistua. Olen tosin tehnyt jonkin verran palauttavia harjoituksia ja lepopäivinä meidän ohjelmoinnissa on todella usein edellistä ja seuraavaa jaksoa tukeva mobility wod joiden tekemisestä olen havainnut paljonkin hyötyä. Mulla oli paljonkin erilaisia liikkuvuusongelmia alussa mutta nyt ne alkavat loistaa poissaolollaan ja paikat ovat vetreät kuin pikkulapsella :)

Minkälaista kehitystä olet huomennut lajin parissa ensimmäisen vuoden aikana? Onko tarttunut paljon uusia taitoja matkaan ja oletko voittanut joitain pelkoja tai ennakkoluuloja?

Tämä meni ohi.

Ohjelmoinnista, lienee tuo 3-1 olevan varmaan aika standardi ainakin Suomen saleilla. Tuossa mielessä siis toki tulee se lepopäivä, mutta jos oikein reippaasti treenailee (4+ kertaa viikossa), saisi se joka neljäs/viides viikko olla kevyempi. Ohjelmointihan ei tällaisia tunne, joten siitä pitää itse huolehtia. Jos koko ajan paahtaa täpöillä, kehitys hidastuu ja jossain kohtaa alkaa hajota paikat.

No, voimaa on tullut reippaasti tai ainakin sitä voimaa osaa käyttää, ts. tulokset parantuneet melkoisesti. Arvioisin, että lihasmassaa on tullut lisää reippaasti mutta pitää odottaa kehonkoostumusmittaukseen saakka jotta saa oikeita tuloksia siitä. Rasvaprosentti on pienentynyt tuolta jostain n. 25 pinnasta arvatenkin noin 12-13 pinnaan - tähänkin saisi varmuuden kun jaksaisi käydä mittailemassa. Neljän kuukauden käymisen jälkeen oltiin tultu 25->16,5 joten arvio pitänee suurin piirtein paikkansa.

Taitoja sitten toki tullut paljonkin lisää. Painonnostotekniikat alkaa olla aika hyvin hallussa, tosin tuo perkeleen tempaus junnaa paikallaan. Pirun hankala opeteltava tällaiselle ikämiesrajaa hätyyttelevälle kaverille. Käsilläseisonta oli laji, jota en ollut tehnyt edes ala-asteella, samoin köysikiipeily ja hyppynaru. Nyt kaikki sujuu, käsilläseisontapunnerrukset alkaneet toimia ja tuplanaruhypyt vähän päivän kunnon mukaan. Renkaita en ole ottanut vielä vahvasti opetteluun, vaatii aika tunnollista ja säännöllistä harjoittelua.

Mutta, mukavaa on se, että ei hirveästi ole enää liikkeitä joita ei pystyisi tekemään.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Itse aloitin crossfitin viime marraskuussa. Sitä ennen kävin pelaamassa kiekkoa pari kertaa viikossa ja ehkä kerran viikossa juoksemassa. Kuntosaleille asti en ollut vielä 33 ikävuoteni aikana koskaan ehtinyt.

Nyt vajaan vuoden harrastaneena olen kyllä todella tyytyväinen lajiin. Monipuoliset wodit pitävät mielenkiintoa yllä. Lihasvoimaa on tullut lisää ja liikkuvuutta myös. Käyn n. 3 kertaa viikossa salilla ja kiekkoilut siihen päälle. Juoksulenkit ovat osittain jääneet pois, tai ainakin vaihtuneet rauhallisemmiksi palauttelulenkeiksi lepopäivinä.

Oma motoriikka oli aluksi aika hakusessa olympianostoja opeteltaessa, nyt ne sujuvat jo vähän paremmin. Aikaa vastaan tehtävissä wodeissa pitää kyllä jättää aika taka alalle ja keskittyä vain tekemään nostot niin puhtaasti kuin osaa.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Vieläkö löytyy lajin harrastajia tai lajin pariin ajatuneita jatkislaisia? Onko joku jopa käynyt crossfit-kisoissa? Olisi tarkoitus ehkäpä jossain vaiheessa ottaa mukaan tämäntyyppistä harjoittelua enemmissä määrin ja olisi mukava lukea treenikokemuksia/harjoituksia täältäkin, jos teitä spartalaisia palstalla väijyy.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Viimeisen kolmen vuoden on/off (pääosin off) -harjoittelu on nyt viiden kuukauden aikana vakiintunut tasaiseksi kolme kertaa viikossa -käynniksi. Tästä viikosta alkaen otin rajattoman reenioikeuden ja alan käydä viidesti viikossa. Älytöntä kehitystä tullut koko ajan ja alkaa pikkuhiljaa vanhat urheilutaustat työntyä pari vuotta vallalla olleen tietokonepelaajan kropasta esille :) Täällä ei vissiin ihan hirveästi innokkaita crossfittaajia ole?
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Ensimmäiset kaksi viikkoa viiden käynnin viikkotahdilla menneet kivuttomasti - tai itse asiassa paljon mukavammin kuin kolmesti viikossa. Oma paino, wodipainot ja tahti nousee aika kovaa vauhtia jatkuvasti, saas nähdä, miten kauan tätä jatkuvaa nousukiitoa kestää. Pitää vaan muistaa venytellä jok'ikinen päivä niin ei paikat mene niin nopeasti rikki.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
No niin, kahdeksan kuukautta jumppailua takana, joista 2,5 kuukautta viiden kerran viikkotahdilla, ja tulokset alkavat näkyä! Pohjalla mulla siis 17-vuotiaaksi asti jääkiekkoa, jonka jälkeen hyvin off-painotteisesti on/off-salillakäyntiä ja 2017 kesästä alkaen samantyylisesti crossfittiä. Maaliskuun lopulla 2019 aloin puolen vuoden totaaliliikuntatauon jälkeen käydä 3x viikossa säännöllisesti boksilla samalla golfia pelaten, syyskuussa jäi golf ja boxilla rupesin pyörimään viidesti viikossa. Parit tulokset:
1) Maaliskuun 75 kilon sijaan puntari näyttää aamuisin 85kg
2) Rinnallevetomaksimi oli syyskuussa 95kg, eilen nousi 105kg, viime kevään tuloksesta ei mitään hajua
3) Suoria leukoja 13 kpl, suoria käsilläseisontapunneruksia 8 kpl
4) Valakyykkymaksimi oli syyskuun alussa 85kg, viime viikolla nostin 5x77kg
5) Penkistä nousi ekaa kertaa sitten lukioajan tasan 100 ja jäi muutama kilo vielä varastoon. :D

Ei paskempi! Tänään aloitan huomattavasti raskaammalla ohjelmalla, saas nähdä miten ukon käy!
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
CrossFit®️ - Ei köyhille! Itse vierastan ketjun otsikkoa Crossfit... Itse kun en käy virallisilla CrossFit saleilla, vaan harrastan crosstrainingia normaalissa ct-salissa, niin ei tulisi mieleenkään sanoa sitä crossfitiksi. En voisi myöskään nähdä itseäni millään trendikkäällä CrossFit®️ salilla, vaan ennemmin kuulun sinne rahvaan sekaan normaalille ct-tunnille. Sisältöhän noissa taitaa olla periaatteessa sama, mutta varmaan virallinen crossfit on tavoitteellisempaa kuin crosstraining, jota voi treenata vaikka tämmöinen hyvästä elämäntapamuutoksesta nauttiva viisikymppinen äijänköriläs.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
CrossFit®️ - Ei köyhille! Itse vierastan ketjun otsikkoa Crossfit... Itse kun en käy virallisilla CrossFit saleilla, vaan harrastan crosstrainingia normaalissa ct-salissa, niin ei tulisi mieleenkään sanoa sitä crossfitiksi. En voisi myöskään nähdä itseäni millään trendikkäällä CrossFit®️ salilla, vaan ennemmin kuulun sinne rahvaan sekaan normaalille ct-tunnille. Sisältöhän noissa taitaa olla periaatteessa sama, mutta varmaan virallinen crossfit on tavoitteellisempaa kuin crosstraining, jota voi treenata vaikka tämmöinen hyvästä elämäntapamuutoksesta nauttiva viisikymppinen äijänköriläs.

Juu kieltämättä tämä on hyvin markkinoitu, tuotteistettu ja raha haisee. Samaa jumppaa voit harrastaa pienemmillä saleilla vailla trendikkäitä mainostauluja, jenkki-lausahduksia ja ylipursuavaa crossfit-öyhötystä. Järkevä suunnittelu on tässäkin harjoittelusta kaiken kivijalka. Vasta-alkaja kehittyy tiettyyn pisteeseen asti yhtä aikaa kaikessa, mutta aika pian tulee hetki että hapenottokykyä ja raakaa voimaa on mahdotonta kehittää optimaalisesti yhä aikaa.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vasta-alkaja kehittyy tiettyyn pisteeseen asti yhtä aikaa kaikessa, mutta aika pian tulee hetki että hapenottokykyä ja raakaa voimaa on mahdotonta kehittää optimaalisesti yhä aikaa.
Juu kyllä, ja tämmöinen vanhempi veijari voi alkaa tuossa vaiheessa miettimään, kumpaa painottaa enemmän. Itse kun käyn ohjatuilla ryhmäliikuntatunneilla, niin nyt on ollut ohjaajan ohjelmasta johtuen painotus enemmän hapenottokyvyn kehittämisen puolella. Vähemmän on ollut tänä syksynä maastavetoa, takakyykkyä, rinnallevetoa/työntöä jne. (Noita on joutunut käydä joskus välillä kuntosalilla extraamssa.) Toki tuon vastapainoksi on ollut kohtuullisesti kuitenkin pystypunnerruksia ja thrustreita kahvakuulilla, leuanvetoa (+kaikkea muuta vastaavaa "tankojumppaa" KTE, T2B), etunojapunnerruksia, vatsalihasliikeitä, lankkuja yms. Kyllähän noillakin voimapuoli kehittyy, mutta sitä ihteään, eli sitä raakaa voimaa tuolla ei nyt hirveästi tule lisää. Jotenkin tuntuu, että tässä iässä tuo raaka voima, ja sen lisääminen, ei nyt enää niin hirveän tärkeätä ole. Sen sijaan olen huomannut, että leuanveto (tulokset) ovat parantuneet, kahvakuulissa on saanut hitaasti mutta varmasti lisätä painoa, etunojapunnerruksetkin menee jo ihan kivasti. "Sitkee ku tilliliha" fiilis tulee, kun ajattelen olotilaani noin yleisesti.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En voisi myöskään nähdä itseäni millään trendikkäällä CrossFit®️ salilla, vaan ennemmin kuulun sinne rahvaan sekaan normaalille ct-tunnille.
Oma crossfit-sali on pirun kaukana trendikkäästä ja suurin osa jengistäkin on ihan tavallista väkeä, siksi itse rapakuntoisenakin siellä viihdyn.

Elokuusta asti jumpattu ja hyvin kyllä olen viihtynyt, ja jotain tuloksiakin tullut, burpeeta ei vituta enää yhtä paljon kuin alussa. Toki kun lähtötaso oli nolla niin kaikki liikkeet eivät onnistu, mutta skaalattuna sitten ja pikkuhiljaa parempaan kuntoon.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Jotenkin tuntuu, että tässä iässä tuo raaka voima, ja sen lisääminen, ei nyt enää niin hirveän tärkeätä ole.

Just näin. Eikä sille max. voimalle ole perus terveyshyöty - treenarille terveyden näkökulmasta mitään hyötyä tai se on kapea, koska aineenvaihdunnallisia edullisia muutoksia ei synny niin hyvin kuin 70-90% maksimista vastuksilla harjoittelusta ja pidemmillä sarjoilla. Maksimivoiman hankintaan liittyy tuki- ja liikuntaelin - vammojen riski jos tekniikkaa ei ole liikkeestä riippumatta + sydän/verenkierto - riskikin on jos taustaa haitallisiin verisuonitapahtumiin on, koska yläpaine nousee rajusti. Lisäksi hermostolle toi on erittäin kuormittavaa treeniä ja vaatii pitkät palautumisajat päivineen. Siinäkin ajassa perustreenari voi tehdä jotain aerobiaa tai kenties toisen perusvoiman kuin vain palautua jostain 10x1 - myllytystreenistä.
 

Masentaja

Jäsen
Omia kokemuksia Crossfitistä. Nyt oon tässä tämän vuoden puolella, lähes 0-kunnolla, lähtenyt painamaan ja kehitys on ainakin alkuun ollut melko huikeaa. Salilla on tullut omaksi iloksi käytyä mutta siellä kun vetää "hyväfiilis"-pohjalta, ei kummoisia tuloksia löydy. Mutta tuolla on ohjaajat, tulee tekniikkaa (joka voi olla aika rankkaa sekin, toistomäärät on isoja vaikka painot ei) ja WOD päälle. Alkulämmöt toki tehdään mutta loppuverkkaa ei yleensä ole, joten se jää omalle kontolle. Valitettavasti. Mutta kokonaisuutena, vaikka arvokasta onkin, voi salia käyttää just sillon kun haluaa muutenkin ja on myös ne rajoittamattomat käynnit tunneilla joissa on aina koutsi paikalla. Itse saan ohjatusta paljon enemmän irti kuin oman pään mukaan tehdystä rimpuilusta perus salilla.

Jäsenyys on nyt ens tammikuun loppuun. Saas nähdä mikä on kondis silloin.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Itse aloitin viime viikolla crossfitin aloituskurssin ja mukavaa on ollut kyllä. Jokseenkin tuttua on reenaustavat/liikkeet mitä tuolla tehdään, mutta kyllä monessa liikkeessä huomaa kuinka puutteita on ollut tekniikassa. Nyt onkin hienoa kun valmentaja on niitä heti korjaamassa. Itse olen paljon harrastanut joukkueurheilua, joten on kyllä mukavaa kun pääsee ryhmän kanssa hikoilemaan. Yksin kun on salilla pysyy aina vähän liikaa mukavuusalueella. Katsotaan kun päästään aloituskurssi loppuun, että minkälainen kipinä jää. Ainakin nyt on hyvin positiiviset fiilikset.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös