Cover Power

  • 18 121
  • 120

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Type O Negativen versio Black Sabbathista (Nativity in Black -kokoelmalla) teki lähtemättömän vaikutuksen. Miten saakeli siitä biisistä sai VIELÄ synkemman?!
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Viestin lähetti Siili
Paremmuudesta en tiedä, mutta kannattaa jostain hommata Weird Al Yankovicin cover-pila-biisejä. Kyllä niille ainakin naurut irtoaa ekalla kerralla.
Mm.
Oops, I Farted Again
Pretty Fly For A Rabbi
Weenie In The Bottle
Living In The Fridge
Ugly Girl
jne.
EDIT: Typoja näin lauantai iltana...

Ja siihen vielä "What If God Smoked Cannabis" :D
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Onnistunut cover-biisi voi saada kuuntelijan diggailemaan alkuperäistäkin esittäjää, kuten esim. omalla kohdallani on käynyt Cowboy Junkies:in tehtyä oman versionsa Neil Youngin Powderfingeristä. Hyvä on myös on Metallican versio Bob Segerin Turn The Page:sta. Suomessa on kuitenkin enemmän huonoja kuin hyviä uusioversioita... Itse saan näppylöitä kun kuulen mm. näitä biisejä: Aki Sirkesalon "Punatukkainen", alunperin Van Morrisonin Brown eyed Girl, Tommi Läntinen "Kuutamolla" tjsp. alkujaan Thin Lizzyn Dancing in the moonlight ja kaikki Hectorin ja Kirkan tekemät Neil Young/David Bowie/DonMcLean -pahoinpitelyt.
 

jackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
lisää Weird Alia

hyviä Al-biisejä ovat lisäksi ainakin

Amish Paradise (Gangsta's Paradise), aivan loistava musiikkivideo
Phony Calls (Waterfalls)
Gump (Lump)
Cavity Search (Hold me, Thrill me, Kiss me, Kill me)
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
PMMP näköjään vetää livesetissä Ypö-Viittä ja Puhelinkoppia. Mainioita versioita, todella hyvä setti Ruisrockissa eilen. Välispiikit ankarimmillaan kuin Jallusta jne.
 

Lexa

Jäsen
Täällä on jo montaa hyvää coveria mainittu, mutta lisätään soppaan vielä:

- THE PHANTOM OF THE OPERA

Sarah Brightmanin & Michael Crawfordin alkuperäisversio on todella kevyttä kauraa verrattuna Nightwishin tulkintaan. Kannattaa kuunnella joskus peräkkäin.
 

Kaivanto

Jäsen
Mikä on Bésame Muchon alkuperäinen versio? Hissisovitus? Joka tapauksessa Cesária Évoran tulkinta sävellyksestä on syvä kuin meri. Olisi kiva verrata originaaliin, jos tietäisi, mikä se on.
 
Kaivanto kirjoitti:
Mikä on Bésame Muchon alkuperäinen versio? Hissisovitus? Joka tapauksessa Cesária Évoran tulkinta sävellyksestä on syvä kuin meri. Olisi kiva verrata originaaliin, jos tietäisi, mikä se on.
Wikipedian mukaan kappale on saanut alkunsa Meksikossa 1940-luvulla.


Willie Nelsonin esittämä Always on my mind pieksää sekä Elviksen että Brenda Leen alkuperäisen mennen tullen.
 

Kaivanto

Jäsen
Hazardipakki kirjoitti:
Wikipedian mukaan kappale on saanut alkunsa Meksikossa 1940-luvulla.

Juu sävellyshistorian ylimalkaan tiesinkin, mutta en alkuperäistä esittäjää. Emilio Tuero näyttäisi tuon artikkelin mukaan olleen ensimmäinen levyttäjä. Tosin toisin kuin nykyään, tuolloin ensimmäisenä levyttäminen ei tainnut tarkoittaa automaattisesti alkuperäisesitystä. Ehkä silti yritän etsiä tämän Tuheron versioinnin käsiini.

Hazardipakki kirjoitti:
Willie Nelsonin esittämä Always on my mind pieksää sekä Elviksen että Brenda Leen alkuperäisen mennen tullen.

Pet Shop Boysin veto on myös onnistunut.
 

HemmoP

Jäsen
Guns n'Roses - Sympathy for the devil - The Rolling Stones
Soundgarden - Helter Skelter - The Beatles
Type 0 Negative - Paranoid - Black Sabbath
Jimi Hendrix - Hey Joe - The Leaves
Tool - No Quarter -Led Zeppelin
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
sm-liiga: HIFK, nhl: vähän kaikkea
Onko Disturbedin Genesis coveri (land of confusion) on jäänyt mainitsematta?

Entä tämän "yhden-nätin-tytön-jonka-nimeä-en-nyt-muista" metallica-cover Nothing else mattersista.


Nämä edellä mainitut ainakin pesevät originaaliesittäjät 100-0....
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Yleensä olen vastaan kaikkia covereita. Olen kai jotenkin tiukkapipoinen ihminen, mutta en voi suvaita sitä että jonkun toisen tekemän tekeleen esittää joku toinen... Alkuperäinen on se "The" minun mielestäni. Tätä voisi verrata esim. maalauksiin; Monet jäljittelevät Mona Lisaa, mutta on vain yksi aito. Olen jo sen verran kerinnyt ikääntymään ja mökkiintymään että kuuntelen kotimaista iskelmämusiikkia... Paljoakaan en musiikista tiedä, mutta ihmettelen miksi jokaikinen suomalainen iskelmäbiisi on vain suomenkieleen muokattu kopio jostain tunnetummasta ulkomaisesta kappaleesta. Ja kaikki täällä muutenkin suosittu kansanviihde on apinoitu jostain muualta...
 
Suosikkijoukkue
löytyy
KsE:n versio Pyhästä sukeltajasta (liekö muuten italiaano...) ei juurikaan toimi ja itse New Yorkin hevikääpiö a.k.a Ronkka eli Dio vetäsee kyllä omansa tuhannesti paremmin.
Myös tämä Disturbedin Genesisi versiointi on lähinnä naurettava. Kuten koko yhtye. Igniten "Place called home" - levyn yhdestä painoksesta löytyvä U2 versiointi Sunday bloody sundaysta kirii nippa nappa alkuperäisen vetäsyn ohi toimivuudessaan.
Anthraxin versio Trustin kappaleesta Antisocial on myös piirun verran alkuperäistä parempi. Myös samaisen yhtyyen versio Joe Jacksonin(?) kappaleesta Got the time menee alkuperäisen edelle.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
jake kirjoitti:
Luumäet on itse asiassa tehneet levyllisen Ramo-suomennoksia.

Tuolla levyllä on mm. sellaiset unohtumattomat hitit kuin "Hei joo, jopas lähti" ja "Sam pani kai jotain juomaani". Alkuperäiskappaleiden nimet saatte itse arvata.

Joo Luumäillä on kyllä ehdottommia cover-helmiä.

Mutta eikös tuo "Hei joo, jopas lähti" ole Lumiukko Bop -nimisestä biisistä? Yksi hieno hitti oli/on myöskin biisi nimeltä "Siinä on, Punk-Kari". Senkin alkuperäisnimeä saa jokainen arvailla tykönään.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
DBTL:ssä oli eilen kaveri nimeltä Marko Haavisto (Badding Rockers, Poutahaukat) joka pisti akustisella aika päräyttävät versiot Rentun ruususta (täysin uudelleen sovitettuna) sekä Black Sabbathista!

KukaMitäHäh? kirjoitti:
Onko Disturbedin Genesis coveri (land of confusion) on jäänyt mainitsematta?

Nämä edellä mainitut ainakin pesevät originaaliesittäjät 100-0....

Saa jäädä mainitsematta edelleenkin. Disturbed ei kyllä lisää siihen biisiin muuta uutta kuin jonkun voimariffin ja loppuähinät säkeiden loppuun. Ihan turha veto.

Tommy kirjoitti:
Metallica - Whiskey In The Jar

Voittaako tämä siis traditionaalin vai Thin Lizzyn version. Ei.
 
Viimeksi muokattu:

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Pressiboxi kirjoitti:
PMMP näköjään vetää livesetissä Ypö-Viittä ja Puhelinkoppia. Mainioita versioita, todella hyvä setti Ruisrockissa eilen. Välispiikit ankarimmillaan kuin Jallusta jne.
PMMP:n hittibiisi, Pikkuveli, on alkujaan Noitalinna huraa -yhtyeen tekele.
 

fedorov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jose Gonzalesin "Heartbeats" (Sony Bravia - pomppivat pallot mainoksesta tuttu) on moninverroin parempi kuin alkuperäisversio, jonka esittäjää en nyt saa päähäni.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Pressiboxi kirjoitti:
PMMP näköjään vetää livesetissä Ypö-Viittä ja Puhelinkoppia. Mainioita versioita, todella hyvä setti Ruisrockissa eilen. Välispiikit ankarimmillaan kuin Jallusta jne.
Näin myös eilen Qstockissa. Puhelinkopin matskusta kuulemma loistava "Älä vittu puhu jollet vittu osaa". Mitäs ne Ypö-Viideltä vetivät? Muistelisin, että ainakin "Mikkitelineestä on puolet mun" on joskus kuultu. Rakkauteni Paulaa kohtaan syvenee päivä päivältä.
 

teemu_s

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC, Montreal Canadiens
Johnny B. Goode kirjoitti:
Yleensä olen vastaan kaikkia covereita. Olen kai jotenkin tiukkapipoinen ihminen, mutta en voi suvaita sitä että jonkun toisen tekemän tekeleen esittää joku toinen... Alkuperäinen on se "The" minun mielestäni. Tätä voisi verrata esim. maalauksiin; Monet jäljittelevät Mona Lisaa, mutta on vain yksi aito. Olen jo sen verran kerinnyt ikääntymään ja mökkiintymään että kuuntelen kotimaista iskelmämusiikkia... Paljoakaan en musiikista tiedä, mutta ihmettelen miksi jokaikinen suomalainen iskelmäbiisi on vain suomenkieleen muokattu kopio jostain tunnetummasta ulkomaisesta kappaleesta. Ja kaikki täällä muutenkin suosittu kansanviihde on apinoitu jostain muualta...

Dear Johnny!
Mielestäni hyvällä maulla ja teknisesti omalla tyylillä tehty cover-versio on vain kunnianosoitus kappaleen alkuperäiselle versiolle. Itse asiassa on vain musiikin rikkautta että joskus bändit vetäisevät keikalla tai jopa levyttävätkin omia versioita toistena artistien biiseistä. Jo aiemmina Metallican versio Queenin Stone Cold Crazystä on mielestäni onnistunut. Samoin Johnny Cashin laulamat Personal Jesus ja Hurt. Niissä vanha-Johnny näyttää kuinka nämä biisit on alunperin tarkoitettu esitettäväksi. Varsinkin Hurt riipii sydänalassa joka kuuntelukerralla, ei huonouttaan, vaan koska se on niin hyvä.

Onnistunut cover on vain edukseen. Listataan tähän pari omaa suosikkia:
Freddie Mercury - The Great Pretender, kappale joka sopii esittäjälle, Rockin Ruhtinaalle, kuin nyrkki silmään!
Pet Shop Boys - Go West, You are always on my mind, Village Peoplen versio ensimmäisestä häviää selvästi, toinen kappale on taas PSB:n tekemä omannäköisensä versio. Myös loppuaikojen Elviksen vetäisy on huikea.
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Johnny B. Goode kirjoitti:
Yleensä olen vastaan kaikkia covereita. Olen kai jotenkin tiukkapipoinen ihminen, mutta en voi suvaita sitä että jonkun toisen tekemän tekeleen esittää joku toinen... Alkuperäinen on se "The" minun mielestäni. Tätä voisi verrata esim. maalauksiin; Monet jäljittelevät Mona Lisaa, mutta on vain yksi aito. Olen jo sen verran kerinnyt ikääntymään ja mökkiintymään että kuuntelen kotimaista iskelmämusiikkia... Paljoakaan en musiikista tiedä, mutta ihmettelen miksi jokaikinen suomalainen iskelmäbiisi on vain suomenkieleen muokattu kopio jostain tunnetummasta ulkomaisesta kappaleesta. Ja kaikki täällä muutenkin suosittu kansanviihde on apinoitu jostain muualta...


Nimimerkistäsi tulikin mieleen että Judas Priest coveroi 1988 Ram It Down-levyllä Chuck Berryn Johnny B. Gooden mielestäni varsin ansiokkaasti.

Spinefarmin "Hard Covers"-levyltä löytyy myös ihan kivoja kierrätyksiä.
 

forrest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Blue Jackets, Panthers
Lisätäänpä listalle Johnny Cashin versio Nine Inch Nailsin "Hurtista" ja australialaisen Black Majestyn cover Jon Englishin tv:stä tutusta kappaleesta "Six Ribbons". Lisäksi huumoripitoisina melkein-covereina voisi mainita netissä pyörivän "Which Backstreet Boy Is Gay":n sekä Jope Ruonansuun "Pienen Hiacen.
 

baddinki

Jäsen
Suosikkijoukkue
iiefkoo
Jeff Healyn versio George Harrisonin While my guitar gently weeps biisistä, mikä löytyy Beatlesin valkoiselta albumilta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös