Poimin tuolta rapaloiden seasta Sashan ketjusta muutaman mielenkiintoisen kommentin, jossa viitattiin siihen, miten jääkiekko on joukkuepeli, eikä menestystä voida laskea yksilön harteille. Tästä on helppo olla samaa mieltä, mutta pyörittelin tuota päässäni hieman ja kiinnostuin katsomaan hieman tilastoja.
Kaikkien aikojen top-20 pistenikkareista NHL:ssä vain Dionne, Thornton ja Oates eivät koskaan voittaneet pyttyä. Jos laajennetaan listaa top-30 pelaajiin, esiin nousee vielä Hawerchukin ja Sundinin nimi. Näistä viidestä neljä raivasivat tiensä finaaliin, voittamatta sitä.
Vaikka sattumalla on aina osansa jokaisen kohdalla, itse olen kyllä taipuvainen uskomaan, että nämä "McDavidit" kyllä loppujen lopuksi jossain vaiheessa voittavat sen pytyn ja tällaisilla supertalenteilla on oikeasti suurempi merkitys, kuin mitä ehkä ajatellaan.
Aika näyttää toki, miten McDavidin kohdalla käy, mutta aivan kuten kuudennessa pelissä Dallasia vastaan, tämä superyksilö voi aivan hyvin yksilötaidollaan kääntää yksittäisiä otteluita ja sitä kautta kokonaisia sarjoja itselleen.
Minä luulen, että tämä on McDavidin vuosi.