Mitään en mistään tiedä ja liian vähän on ehtinyt tähän vuosikertaan perehtyäkään, mutta Cayden Lindstromissa on mun silmiin liian isot kysymysmerkit, että hänet voisi tässä draftissa 2nd overallina ottaa. Hänestä on nähty tuota hyökkäyspään potentiaalia melko lyhyen aikaa, eli käytännössä tämän kauden alussa ennen loukkaantumista. Tätä olisi pitänyt ehkä nähdä enemmän ja pidempään. Loukkaantumisen jälkeen oli, ymmärrettävästikin, hiukan vaikempaa. Siitä sitten päästäänkin siihen loukkaantumiseen. Voi olla, ettei aiheuta tulevaisuudessa mitään ongelmia, mutta voi myös olla, että vaikuttaa. Muutenkin Lindstromin kohdalla mennään mielestäni vähän liian paljon toivotaan_toivotaan osastolle sen vuoksi, että nuo fyysiset ominaisuudet ovat niin mahtavat - JOS kun vielä olisi tarpeeksi lahjakas pelikäsitykseltään ja pelitaidoiltaan, niin kyseessä olisi mahdollisesti supertähti-luokan pelaaja. Mielestäni kuitenkin tuo jos on vähän turhan iso, kun mietitään, mitä muita vaihtoehtoja on saatavilla. Toisaalta joo, Blackhawksille riittäisi varsin hyvin, että Lindstromista tulisikin "vain" kakkosketjun veturi. Lindstrom todennäköisesti tulee menemään Top kympissä, mutta jos jotenkin kävisikin niin, että alkaisi tippua kympin toiselle puolelle, niin sitten varmasti yrittäisin Kylen housuissa kovastikin päästä varaamaan Lindstromia. Siinä kohti olisi jo järkevämpää luottaa potentiaaliin ja siihen, ettei nuo yllä mainitut riskit realisoidu.
No, mitä tässä sitten itse tekisin? Mielestäni Hawksilta puuttuu se aivan selkeä ykkösparin potentiaalin omaava puolustaja prospect poolista ja nyt tässä olisi jopa muutamakin sellainen tarjolla. Siksi minusta tuntuisi siltä, että en haluaisi käyttää tuota kakkospickiä laituriin, vaan valitsisin näistä sen puolustajan, jonka parhaaksi ammattimiehet arvioi.
Levshunov tuntuu hyvinkin turvalliselta pickiltä, ehkä tavallaan jopa vähän tylsältä. Hänessä pitäisi olla kaikki osa-alueet riittävän hyvässä kunnossa ja vielä plussana rightin kätisyys. Itse näen kyllä hänessä ihan riittävästi ominaisuuksia nousta ykkösparin puolustajaksi sekä vielä käyttämätöntä potentiaalikin, mutta ymmärrän myös, miksi joidenkin muiden puolustajien katto nähdään korkeampana.
Toiseksi vaihtoehdoksi olen itselleni nostanut Zeev Buiumin. Järjetön kausi takana yliopistossa ja jotenkin kaikki tästä pelaajasta lukemani huutaa, että pelitaidot ja -äly ovat ihan priimaa. Niilläkin mennään jo aika pitkälle, mutta sitten kun vielä Buiumin puolustuspelaaminenkin on mennyt raporttien mukaan selkeästi eteenpäin, niin olisihan tästä mahdollista kasvaa aika huikea puolustaja. Isohan Buium ei ole, mutta EP:n ilmoittama 183 cm on kyllä aivan tarpeeksi.
Jos kuitenkin päädytään hyökkääjään, niin siihenkin tilanteeseen olen itselleni saanut aika tasavertaisen vaihtoehdon Demidoville. Kyseessähän olisi siis Berkly Catton. Käytännössä Catton on aikalailla Cayden Lindstromin vastakohta ja argumentit puolesta sekä vastaan menevät aika hyvin vastakkain. Fyysisten ominaisuuksien riittämistä mietitään, mutta sitten taas ne pelitaidot ovat ihan kiistattomat. Pudotuspeleissä Catton ei ollut tänä keväänä parhaimmillaan, mutta runkosarjassa poika takoi 54 maalia ja 116 pistettä. Catton vaikuttaa äärimmäisen älykkäältä pelaajalta ja pienen koon vastapainoksi pojalta löytyy erittäin hyvä liike. Työmoraali on myös kohdallaan, eli Catton ei tosiaan ole pelkkä kikkapoika. Näen tässä jotenkin vähän isomman ja parannellun version viime vuonna draftatusta Zach Bensonista, joka pelasikin monien yllätykseksi jo viime kaudella NHL:ssa, ja hyvin pelasikin. Jotkut ovat jopa uskoneet, että Catton voisi NHL:ssä pärjätä sentterinäkin.
Itku ei kuitenkaan pääse, jos valinta osuu Demidoviin. Hän on kaiken perusteella superlahjakas ja varmasti äärimmäisen viihdyttävä peluri. Hänen kohdallaan pitäisi luottaa siihen, että hän pystyy hyödyntämään noita taitojaan myös miesten peleissä. Toki itse uskon, että pystyykin, sillä vaikka MHL tasoltaan ei mikään suuri mittari ole, niin on nuo hänet tehot siellä ihan kaikkien aikojen kovimpien joukossa.
Ehkä noita myöhäisempiä pickejä ehtii vielä miettiä tässä reilun viikon aikana vähän enemmän.