Vaikka tosiaan vapaa maa ja mielipiteitä saa olla, niin mun on jotenkin vaikea ymmärtää tätä itkua näistä kiintiöjoukkueista. Ensinnäkin sitä pelkät mestarit konseptia on kokeiltu parikin kertaa, eikä se lähtenyt niillä toimimaan. Nyt kun seurat sitten pistivät kilpailun pystyyn, niin arvioivat, että tämä on elinkelpoisin malli. Miksi emme luottaisi tähän?
Toiseksi, emmehän me esim. jalkapallo puolellakaan arvioida mestareiden liigaa, niiden todennäköisten pisteautomaattien mukaan, vaan juurikin niiden kovimpien osallistujien mukaan. Tai vaikka euroliigassa? Vaikka olen innoissani HJK:n selvitymisestä tuohon kilpailuun, niin minulle on täysin selvää, että kyseessä on ko. kilpailun sönderjeske. Ei se silti ajatuksissani vie mitään pois ko. kilpailun arvostuksesta. Miksi emme siis toimisi samalla tavalla jääkiekko puolella?
Tässä kun sunnuntaiaamuna oli aikaa, niin tarkastelin viimekauden sijoituksia ja mitä kaikkia viimekauden titteleitä on edustettuna CHL:ssä tällä kaudella.
- Suomen mestari
- Suomen runkosarjan voittaja
- Ruotsin mestari
- Ruotsin runkosarja voittaja
- Saksan mestari
- Saksan runkosarja voittaja
- Sveitsin mestari
- Sveitsin runkosarja voittaja
- Tshekin mestari
- Tshekin runkosarja voittaja
- Slovakian mestari
- Slovakian runkosarja voittaja
- Ebel liigan mestari
- Ebel liigan runkosan voittaja
- Itävallan mestari (tämäkin titteli jaettiin erikseen, koska Ebelin voitti "ulkomaalaisseura")
- Norjan mestari
- Norjan runkosarjan voittaja
- Tanskan mestari
- Tanskan runkosarjan voittaja
- Ranskan mestari
Ainoa osallistuva maa, josta ei saatu mestaria tai runkosarja voittajaa mukaan, on Englanti. Mutta siitä huolimatta kiistaton fakta on se, että edustettuna on ainakin 20 viime kauden titteliä, vaikka osa niistä saattaakin olla samojen seurojen hallussa.
Ja niiltä, jotka haluaisivat KHL mukaan nimenomaan Jokereiden takia, toivoisi sen verran johdonmukaisuutta, etteivät itkisi kiintiöpaikoista. Meinaa ilman kiintiöpaikkoja, Jokereilla ei olisi ollut mitään asiaa tämän vuotiseen kilpailuun ja vaikka heillä kova joukkue on kasassa, niin Gagarin cuppia he eivät ole voittaneet vielä.