Re: Everton
Cannibal
"Ja mitä tarkoitit, "saadaan näyttämään lailliselta"? Kaikkihan sen tietävät ettei se piraattien myynti laillista toimintaa ole..."
Kaikkihan sen myös tietävät, että laillisuuden ja laittomuuden raja, varsinkin Virossa ja Venäjällä, on välillä hyvinkin hennosti (dollarinipulla) veteen piirretty viiva. Kuitenkin uskon näidenkin maiden kansalaisten moraaliin, eli he varmastikin hyväksyvät huomattavan paljon paremmin piraateilla hankitut tulot kuin ryöstö, huumekauppa, paritus, metanol-myynti, yms. -tulonlähteet. Ja eiköhän se ole helpompi kääntää sisääntullut raha vaikkapa "torimyynniksi" piraattibisneksestä kuin kokaiinin myymisestä. Ja kuten sanottu: jokainen voi ihan itse laskea, että onko se piraattibisnes bisneksenä sellaisenaan kannattavaa, ja tehdä siitä muutaman johtopäätöksen.
Niin ja se vielä, että ei näillä isojen nimien piraattimyynnillä varmastikaan olekaan suurta merkitystä, levy-yhtiöt saattaisivat saada parhaimmillaan ehkä kymppitonnin tai pari enemmän ilman piraattibisnestä, mutta käytännössä se ei vaikuta artistiin: J.Karjalaiselta ilmestyy uusi levy vuosittain, ja Ismo Alangon kokoelma nousee listan kärkisijoille joka tapauksessa.
Mutta mutta, Viikatteen tiedoista poiketen, olen joutunut todistamaan tapauksia joissa tuttavani esittelee Viipurin-tuliaisinaan levyä, joka ei listoilla näy ja tuhannenkin kopion myyminen on siinä ja siinä. Näissä tapauksissa hommasta on todella ikävää hallaa, mittaahan levy-yhtiöt bändiensä potentiaalia nimenomaan myytyjen levyjen määrällä, ja piraatin ostanut olisi siis nimenomaan ollut ainakin kohderyhmää (toisin kuin näissä massatuotteissa, joita ostetaan kun kerran halavalla saadaan). Eli jonkun yhtyeen ura voi tyssätä jo piratismin ansiosta ensimmäiseen levyyn.
Ja sitten vielä siitä kuinka ostatte sitten "hyvät levyt" originaaleina. Mihinkäs niitä paskoja levyjä sitten tarvitaan? Jos mä haluan paskan levyn, niin Anttilastahan niitä saa viidellä markalla, ja vieläpä täysin moraalisesti oikein toimien. Uudet levyt ovat kylläkin törkeän kalliita: siksipä ostankin suurimman osan levyistäni divarista tai kirpparilta, 50,- puoli vuotta vanhasta ja priima kunnossa olevasta levystä ei ole mielestäni paha hinta. Sitä paitsi vanhat levyt ovat vieläpä usein nykytuotoksia parempia. Niin ja vinyylejä saa kirppareilta yleensä kympillä tai parilla (siis hyviä...halpojahan saa markallakin...).