CD-levyt Tallinnasta

• 5 761
  • 63

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
Näin opiskelijana sanon vain, että onneksi on polttavat romputtimet ja netti... Aion itsekin hankkia lähiaikoina polttavan omaan käyttöön. Kuka nyt levyjä mistään Tallinnasta ostaa? Meni Metallicastakin maku kun tappoi Napsterin... Sais ottaa mallia Mobysta ja Offspringistä. Ja jos se levy tosiaan on hyvä niin hankin kyllä aidon version. Niin teen mm. kaikkien U2-levyjen kanssa.

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Everton

Ei se elinkeinoon liitykään, mutta puhehan olikin moraalista eikä elinkeinosta. Moraalitonta ovat nekin. Ja enhän minä varasta. Varastaminenhan on laitonta, ja piraatin ostaminen ei. Jokainen tulkitkoon omalla tavallaan. Suomen tullinkin olisi tavattoman helppo kieltää piraattien tuonnin mutta eivätpä vaan kiellä. Miksihän? Jos siitä tehtäisiin rikos, voisin alkaa ajattelemaan asiasta toisin. Tosin sitten netin osuus kasvaisi....

Ja mitä tarkoitit, "saadaan näyttämään lailliselta"? Kaikkihan sen tietävät ettei se piraattien myynti laillista toimintaa ole...

AI NIIN, tuossa tuli muuten helvetin hyvä pointti esille tuossa yhdessä viestissä: Eivät ne rahat todellakaan niille oikeille omistajille menisi vaikka se homma kiellettäisiinkin. Näin kävisi:

A.) En enää ostaisi piraatteja, enkä muuten ostaisi mitään aitoakaan. Kummassakin tapauksessa artisti saa minulta saman eli 0 markkaa. ts. 0 markkaa kun ostan piraatin, ja 0 markkaa kun en osta ollenkaan. Vaikka en saisi enää niitä netistäkään, niin aitoa en ostaisi. Se on liian kallis. Erona vain se, että sitten kaikkia vituttaisi. Nyt vituttaa vain artistia...ja sitten näitä törkyhintaan levynsä ostaneita kun muut ovat saaneet puolet halvemmalla.

B.) Mafia menettäisi rahaa, mutta keksisi pian uuden tavan rahastaa, ja korvaisi tappiot hyvin nopeasti. Kuka tietää mikä tämä uusi tapa olisi. Mentäisiinkö ojasta allikkoon vai peräti syvemmälle.

Oli vielä joku kolmaskin, mutta unohdin sen. No, eiköhän tuossa ollut jo. Unohdin nuo asiat aiemmin mainita.

Viimeksi muokattu:

tsei_tsei

Jäsen
Minä en periaatteessa vastusta biisien imuttamista mp3:na tai piraattien ostamista. Mielestäni tästä kärsivät juuri one-hit-wonderit ja levy-yhtiöiden tuotteet. Kuten joku jo sanoikin, ei piraateista edes juuri löydy hyvää musiikkia.

Itselläni on pari poltettua levyä, muutama kymmenen mp3:sta (joita en kyllä kuuntele juuri koskaan) ja noin parisataa aitoa levyä (eikun yks taitaa muuten olla piraatti, lahjaksi saatu levy). Muutaman kerran olen ostanut alkuperäisen levyn poltetun tilalle, kun olen todennut tuotteen hyväksi.

Minä ostan levyn, koska haluan ne kansilehdet, haluan alkuperäisen levyn ja haluan tukea artistia ja oikeastaan haluan tukea myös levy-yhtiötä, joka levittää hyvää musiikkia.

Niin, ja mitä tulee levyjen hintoihin, niin mielestäni Suomessa ei ole levyt juuri kalliimpia kuin muuallakaan. Ainakaan yleiseen hinta- ja palkkatasoon verrattuna. Lisäksi minäkin harrastan levyjen ostamista tarjouksista ja käytettynä.

Mulle on ihan sama, miten musiikkinsa jokainen hankkii. Itse en kuitenkaan juuri arvosta levyn massapolttelijoita ja mp3:n imuttelijoita. Karkeasti yleistäen voisin väittää näiden ihmisten musiikkimaun olevan huono.

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ensinnäkin piraattien hankkiminen on täysin sallittua, niiden levitäminen ei. Jos imutan netistä pelin (en väitä tekeväni näin) ja poltan sen omaan käyttööni en tee mitään väärin. Jos taas imutan netistä pelin, poltan sen ja myyn kaverille 50mk:lla niin se on jo levittämistä, eikä sallittua.

Itselläni piraatteja on jonkin verran, virosta ja muualta en niitä ole pahemmin kyllä hankinut. Tietyt levyt ostan tarkoituksella aitoina, koska haluan minulle tärkeät levyt aitoina. Mutta en kyllä koe mitään syyllisyyttä siitä, jos piraattilevyäkin kuuntelen. Kun poltan piraattilevyn itselleni se maksaa noin 6mk, kun menen kauppaan maksan juuri sen 129mk! Siis aivan hirveää kiskontaa! Ei piratismi toki tule koskaan alentamaan hintoja, mutta uskon että hinnat olisivat aika lailla samoissa vaikka kaikki ostaisivatkin aitoina. Levy-yhtiöt ovat kyltymättömän ahneita ja tuo 130 mk on niin paljon liikaa että! Ostaisin huomattavasti enemmän aitoja levyjä jos ne olisivat siedettävissä 50-80mk:n hinnoissa. Peli-cd:t maksaa parhaillaan yli 300mk! huhhuh!

Ja ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Tällä ei ole tarkoitus ketään teistä tyhmäksi leimata, mutta levy-yhtiöthän ovat vain viisaita kun pyytävät utopistisia hintoja muutaman markan levystä. Kuluttajat tuotteet ostavat ja maksavat itsensä kipeiksi.

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Huvittava yksityiskohta on, kun tässä ketjussa valitetaan aidon cd-levyn kovaa hintaa ja levy-yhtiöiden ahneutta ja samaan hengenvetoon SM-liigapuolella puolustetaan pelaajien miljoonapalkkoja markkinatalouteen vedoten. Cool!

Noose

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chargers, HPK, Oakland A's, Tampere Saints
Minä ostan levyni aitoina koska näen kunnioittavani sillä kyseistä artistia/orkesteria investoimalla tietyn rahasumman hyvään tarkoitukseen. Saan minä tietenkin siinä hyvän mielen lisäksi hyvää musiikkia, sisäkannet ja puhtaan omatunnon. En ole yhtään cd:ta rajan takaa tuonut ja näillä näkymin tuskin tulen tuomaankaan.

No ei, en tosiaankaan ole mikään kroisos, kuten moni välillä tuntuu luulevan. Silloin kun on "ylimääräistä" rahaa, kiikutetaan ne melkeinpä järjestääs levykauppaan ja kannatetaan kyseistä yritelmää, kuten myös levy-yhtiötä siinä sivussa. Nyt ei ole tullut levyjä ostettua kolmeen kuukauteen kun on ollut niin persaukinen ettei mitään rajaa. Kesällä tuli hommattua levyjä parisenkymmentä kun täpäkkää oli.

Moni tuntuu selittävän tätä "kun ei oo rahaa" valitusta. Ellei ole rahaa, sitten odotellaan niin kauan kunnes taas on rahaa. Ei se sen vaikeampaa luulisi olevan.

Juu, on minullakin mp3:sia, mutta ei se tarkoita ettenkö niitä ostaisi myös levyllä vaikka netistä olenkin alunperin hakenut ja koekuunnellut.

Tuamas

Jäsen
hop hop

Viestin lähetti Tunkki
Huvittava yksityiskohta on, kun tässä ketjussa valitetaan aidon cd-levyn kovaa hintaa ja levy-yhtiöiden ahneutta ja samaan hengenvetoon SM-liigapuolella puolustetaan pelaajien miljoonapalkkoja markkinatalouteen vedoten. Cool!

- Siellä puolustetaan viihteen tekijöiden oikeutusta viihteellä tienattaviin rahoihin. Jos rahat eivät menisi pelaajille, ne menisivät seurajohtajille ja seuran omistajille.
Nyt levybisneksessä suurin osa tuosta 130:sta markasta menee levy-yhtiöiden pussiin, kun artisti joutuu yleensä tyytymään murusiin tuotoista.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: Everton

Cannibal
"Ja mitä tarkoitit, "saadaan näyttämään lailliselta"? Kaikkihan sen tietävät ettei se piraattien myynti laillista toimintaa ole..."

Kaikkihan sen myös tietävät, että laillisuuden ja laittomuuden raja, varsinkin Virossa ja Venäjällä, on välillä hyvinkin hennosti (dollarinipulla) veteen piirretty viiva. Kuitenkin uskon näidenkin maiden kansalaisten moraaliin, eli he varmastikin hyväksyvät huomattavan paljon paremmin piraateilla hankitut tulot kuin ryöstö, huumekauppa, paritus, metanol-myynti, yms. -tulonlähteet. Ja eiköhän se ole helpompi kääntää sisääntullut raha vaikkapa "torimyynniksi" piraattibisneksestä kuin kokaiinin myymisestä. Ja kuten sanottu: jokainen voi ihan itse laskea, että onko se piraattibisnes bisneksenä sellaisenaan kannattavaa, ja tehdä siitä muutaman johtopäätöksen.

Niin ja se vielä, että ei näillä isojen nimien piraattimyynnillä varmastikaan olekaan suurta merkitystä, levy-yhtiöt saattaisivat saada parhaimmillaan ehkä kymppitonnin tai pari enemmän ilman piraattibisnestä, mutta käytännössä se ei vaikuta artistiin: J.Karjalaiselta ilmestyy uusi levy vuosittain, ja Ismo Alangon kokoelma nousee listan kärkisijoille joka tapauksessa.
Mutta mutta, Viikatteen tiedoista poiketen, olen joutunut todistamaan tapauksia joissa tuttavani esittelee Viipurin-tuliaisinaan levyä, joka ei listoilla näy ja tuhannenkin kopion myyminen on siinä ja siinä. Näissä tapauksissa hommasta on todella ikävää hallaa, mittaahan levy-yhtiöt bändiensä potentiaalia nimenomaan myytyjen levyjen määrällä, ja piraatin ostanut olisi siis nimenomaan ollut ainakin kohderyhmää (toisin kuin näissä massatuotteissa, joita ostetaan kun kerran halavalla saadaan). Eli jonkun yhtyeen ura voi tyssätä jo piratismin ansiosta ensimmäiseen levyyn.

Ja sitten vielä siitä kuinka ostatte sitten "hyvät levyt" originaaleina. Mihinkäs niitä paskoja levyjä sitten tarvitaan? Jos mä haluan paskan levyn, niin Anttilastahan niitä saa viidellä markalla, ja vieläpä täysin moraalisesti oikein toimien. Uudet levyt ovat kylläkin törkeän kalliita: siksipä ostankin suurimman osan levyistäni divarista tai kirpparilta, 50,- puoli vuotta vanhasta ja priima kunnossa olevasta levystä ei ole mielestäni paha hinta. Sitä paitsi vanhat levyt ovat vieläpä usein nykytuotoksia parempia. Niin ja vinyylejä saa kirppareilta yleensä kympillä tai parilla (siis hyviä...halpojahan saa markallakin...).

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Everton:

Ensimmäisestä ja toistaiseksi ainoasta itärajan ylityksestäni on aikaa jo viitisen vuotta, joten tilanne on saattanut muuttua. Itsekin olen kyllä kuullut, että nimenomaan suomalaisia silmälläpitäen olisi pirattitehtaissa painettu myös kotimaisten marginaalibändien levyjä. Tiedänpä jopa tapauksen, jossa artisti itse oli Viipurin matkallaan havainnut turhan tutun levyn ja ryhtynyt keskustelemaan kauppiaan kanssa...

Kun kyse on suomalaisesta musiikista, niin pirattilevyt ovat todellinen uhka, sillä tässä maassa pitää myydä kultalevyjä kyetäkseen todella tekemään musiikilla rahaa. Suomalaisen musiikin ostaminen laittomina kopioina on siis enemmän tai vähemmän itsekästä ja lyhytnäköistä toimintaa.

Skoda:

Onko todella niin, että Teoston hallituksessa istuu näiden ahneiden välikäsien (tarkoittanet esimerkiksi levy-yhtiöitä ja jakelijoita) edustajia? En löytänyt netistä paikkaa, josta sen olisi voinut tarkastaa. Minä olen ollut siinä uskossa, että Teosto on nimenomaan säveltäjien ja sanoittajien edunvalvoja.

Raúl:

Suurin yksittäinen menoerä uuden levyn valmistamisessa ovat studiokustannukset. On mahdollista tehdä levyjä, joita voitaisiin myydä 50 markalla, mutta silloin säästettäisiin tuotantokustannuksista, ja se näkyisi usein musiikin laadussa. En tällä tarkoita, ettäkö kalliit levyt olisivat hyviä, mutta musiikin tekeminen ihan oikeasti maksaa. Kaikki ei ole pelkästään jakelijoiden ja levy-yhtiöiden ahneutta.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Viestin lähetti Viikate
Onko todella niin, että Teoston hallituksessa istuu näiden ahneiden välikäsien (tarkoittanet esimerkiksi levy-yhtiöitä ja jakelijoita) edustajia?

Mä vähän veikkaan, että tässä on mennyt "lafkat" sekaisin. Kyllä mun mielestä Teosto on levy-yhtiöistä riippumaton, toisin kuin ESEK joka myöntää harvinaisen paljon apurahoja niille bändeille joiden levy-yhtiöiden mogulit istuvat hallituksessa. itse en kyllä edes ymmärrä miksi sellaista levyä, joka joka tapauksessa tulee myymään vähintään hyvin (Egotrippi, Aki Sirkesalo, YUP...) saa tukea. Ei mahdu oikein mun logiikkaan...

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yleinen elämänkokemus

Viestin lähetti Skoda
Ei kuluttaja joudu missään muussakaan ostoksesta vastuuseen jos sen on hyvässä uskossa tehnyt. Tavallisella kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta tietää, onko joku tuote aito vai väärennetty. Niin taitavia ovat väärennökset nykyään.

Olen tästä aika lailla eri mieltä. Kyllä kuluttajalla on ainakin yksi erittäin hyvä keino erotella aito väärennöksestä; katsoa hintaa. Kukaan Viroon tai Venäjälle matkustava ihminen ei ole voinut elää sellaisessa umpiossa, ettei tietäisi tästä piraattiasiasta mitään. Voiko joku sitten olla niin naivi, että hän ihan oikeasti luulee saavansa Viipurin torilta sillä kympillä tai kahdella aidon levyn kun Suomessa muistaa saman levyn maksaneen 139 markkaa? Kai se sitten on mahdollista.

Vähän vastaavasta asiasta, ostohinnan merkityksestä, on olemassa lukuisia oikeuden päätöksiä Suomessa. Jos joku tarjoaa sinulle kadulla aivan uutta (ja varmasti aitoa) kulta-Rolexia 200 markalla, sinun pitää yleisen elämänkokemuksesi avulla osata epäillä kellon alkuperää ja jättää ostamatta. Oikeus ei usko selityksiä, että "se tuntematon kaveri sanoi sen olevan hänen oma kello, jonka hän oli kaksi viikkoa sitten ostanut Aseman kellosta". Siitä saattaa ostaja saada syytteen ja tuomion varastettuun tavaraan ryhtymisestä/hallussapidosta. Avaintermi: yleinen elämänkokemus.

Edelleen kysyn piraattien hyväksyjiltä: Miksi juuri sinulla pitää olla oikeus ostaa erittäin hyvää musiikkia ja erittäin halvalla? Miksei levy-yhtiöllä ole oikeutta hinnoitella tuoteitaan itsenäisesti. Yleensähän on ajateltu, että sitä mitä ei ole varaa ostaa, sitä ei sitten vaan saa. Auts, elämä on joskus kovaa.

Täällä "piratistitkin", ainakin osa heistä, tuntuu säälivän artisteja, joille jää vain muutama ropo levyn kokonaishinnasta. Sitten se kuitenkin onkin ihan sama, jos he eivät saa sitäkään. Teostokin jo haukutaan riistäjäksi, vaikka se käsittääkseni on juuri näiden "levy-yhtiöiden armoilla" olevien artistien edunvalvoja.

Miksi ne artistit muuten ovat levyfirmojen "asiakkaina", jos heitä niin riistetään ja rosvotaan? Luulisi heidän kaikkien heittäytyvän independent-virran vietäväksi. Saisivat pitää joka pennin levyjensä hinnoista itsellään ja siten voisivat laskea hintojaan kuluttajien iloksi. Vai onkohan sillä levyfirmalla sittenkin joku rooli ja funktio musiikkibisneksessä?

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Vastaan sinulle

Eli miksi minulla on oikeus ostaa musiikkia halvalla. No, vastaan tähän näin. Siksi, koska minulla lain mukaan on siihen oikeus. Eli viittaan tähän, ettei piraattien osto ole Suomen rikoslaissa rangaistava teko, eli täysin sallittua. Ja myös siksi, että niitä on saatavilla. Toki tuskin ostaisin, jos ne ankarasti laissa kiellettäisiin.
Lisäksi tekisi mieleni sanoa että joku "henkilö" jatkoajassa ei todellakaan sanele minulle ehtoja miten elän ja mitä teen. Tämä tässä lähinnä eniten ärsyttääkin. Jos te haluatte ostaa ne levyt aitoina niin senkus.

Haluan sitäpaitsi vielä korostaa, että en ostaisi aitoja levyjä, vaikka en saisi ostaa piraattejakaan tai hakea niitä netistä. Tämä on varmaan se yleisin harhaluulo. Porukka luulee, että se piraatin osto on artistilta ja levyfirmalta pois. Eihän se ole. Luuletteko tosiaan, että kyseiset henkilöt olisivat ostaneet täyshintaisen äänitteen jos piraattia ei olisi saanut? Tuskinpa. Minä en ainakaan ostaisi. Kuten totesin, kummassakin tapauksessa artisti saa 0 markkaa, mutta toisessa molempia vituttaa. Etiikassa on termi, utilitarismi, jonka mukaan teko on oikea, jos se tuottaa onnea mahdollisimman monelle. No, jos en osta äänitettä keneltäkään, se ei tuota onnea kenellekään. Jos ostan Virosta, se tuottaa onnea minulle. Utilitarismin mitat täytetty, näin helppoa se on. :)

Nyt ainoa eettisesti arveluttava seikka onkin, mihin ne rahat menevät. Mafialle mitä ilmeisimmin. Tosin varmaahan se ei ole. Mutta äärimmäisen todennäköistä. Se on asian huono puoli. Tähän voin sanoa vain, paska homma. Tämä on jo kuultu monet kerrat, mutta se minun panokseni mafian hyväksi on sitä luokkaa, ettei se hetkauta sitä suuntaan tai toiseen. Epäilen vahvasti, etteivät koko Suomalaisten turistien syytämät rahat sitä juurikaan hetkauta.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Itselläni on n. 500-600 AITOA cd-levyä. Piraatteja, itsepoltettuja saati sitten mp3:ja EN KÄYTÄ.

-Piraatit on paskaa paketissa
-Itsepoltetut on paketoimatonta paskaa
-Mp3:t sitten... no, minä haluan musiikkini levyinä, enkä minään vitun tiedostoina kovalevyllä.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti Everton
Mä vähän veikkaan, että tässä on mennyt "lafkat" sekaisin. Kyllä mun mielestä Teosto on levy-yhtiöistä riippumaton, toisin kuin ESEK joka myöntää harvinaisen paljon apurahoja niille bändeille joiden levy-yhtiöiden mogulit istuvat hallituksessa. itse en kyllä edes ymmärrä miksi sellaista levyä, joka joka tapauksessa tulee myymään vähintään hyvin (Egotrippi, Aki Sirkesalo, YUP...) saa tukea. Ei mahdu oikein mun logiikkaan...

Joo, tuollainen taka-ajatus minullakin oli, kun asiaa tiedustelin. Puin sen vain "ovelasti" kysymyksen muotoon... Teostoa merkittävämpi syyllinen levyjen korkeaan hintaan on käsittääkseni ÄKT (ääni- ja kuvatallennetuottajien liitto), joka nimensä mukaisesti edustaa nimenomaan näitä tässä ketjussa "ahneiksi välikäsiksi" nimitettyjä tahoja eli levy-yhtiöitä ja jakelijoita (jotka useimmiten ovat samoja firmoja). Ja ÄKT:n jäseniä ovat nimenomaan suuret yhtiöt, nyrkkipajoilla ei ole asiaa mukaan.

Menee vähän aiheesta ohi, mutta...

Tuo ESEKin levy-yhtiösidonnaisuus on todella mielenkiintoinen juttu, olen siihen yhden opiskelu-/työprojektin puitteissa perehtynyt. Periaatteessa suuria nimiä tuetaan siksi, että monikansalliset yhtiöt, jotka niiden levyt useimmiten julkaisevat, ovat tavallaan hankkimassa ESEKin jakamia rahoja. Ne kun ovat peräisin ulkomaisen musiikin soittamisesta maksettavista tekijänoikeuskorvauksista, ja suurin osa ulkomaisesta musiikista on samojen yhtiöiden kustantamaa.

Eri asia sitten on, ketä tämmöinen suurten yhtiöiden keskinäinen rahanjako hyödyttää. Suurin osa artistilöydöistä tehdään kuitenkin pienkustantajien puolella. Lisäksi ESEK jakaa myös valtion rahaa, joten kulttuuripoliittinen funktiokin olisi huomioitava.

ESEKin kevyen musiikin raadin jäsenistä on tällä hetkellä 50% levy-yhtiöiden palveluksessa. Edellisessä raadissa osuus oli vielä suurempi. Ovi käy siis kokouksissa tiuhaan...

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kenen syy?

Takaisin latoon!

Joskus aikoinaan kun vinyyli alkoi tekemään kuolemaa niin CD:n tuloa puolusteltiin myös sillä että se tulee huomattavasti halvempi valmistaa kuin vanha kunniallinen savikiekko.

Mitä tapahtui? -CD:n hinta jatkoi siitä mihin vinyyli jäi.

Myös artisti ei joudu enää kävelemään yhtä kivistä tietä kuin ennen. Usein homma onnistuu jo autotallissa. Sieltä vaan sitten demo levyhtiöön ja pian sylkee nauha valmista kamaan. Ei ole edes pakko käydä keikoilla - riittää että joku Pave hittikanavalla soittaa Ynjemin vintillä tehdyn videon.

CD:n hinta ei ole ajankohtainen. Jokainen tunnettu artisti on tehnyt rutosti nappulaa vaikka Mustamäen torin pöydät ovat pullollaan kopioita.

Kopioissa on se hyvä puoli että musiikki on myös perse-aukisten saavutettavissa. Yleensähän heillä ei ole tajua laadukkaasta äänestä.

Laatutietoinen taas ei osta näitä kun on saanut kerran testata...

Olen ollut kerran Tallinnassa. Laivassa oli näitä seedeen ostajia sankoin joukoin. Toisessa kädessä oli kaljapakki ja päässä se mitä ei jaksanut kantaa.

Se jos ostaa levynsä Tallinnasta ei ole kenenkään tappio, sillä tää jengi ei osta samoja levyjä ellei saa niitä alle torihintojen.
Eikö silloin ole parempi jos mummo Mustamäen torilla saa muutaman EEK:n taskuunsa?

King

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Itse ostan aitoja tuotteita, mutta ostan myös piraatteja. Enimmäkseen Mp3:a imuttelen netistä, koska kuka lähtee niinkin paskoihin maihin kuin Venäjä ja Viro?
Aitoja tuotteita löytyy varmaan joku 300-400 kpl ja poltettuja n. 50.
Mp3:a sitten on n 7 gigaa.

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Huvittuneena olen seurannut keskustelua. Tämän sananhelinän keskellä lienee paikallaan iskeä faktat pöytään.

- kun aito levy maksaa 130 tai siinä main, lienee aivan turha odottaa ettei piratismi leviä. Osa kuluttajista ostaa aitoa periaatteesta mutta suuri osa tavalla tai toisella piraattina.

- kun raaka-aine ei maksa juuri mitään, voisi ajatella cd:n hinnan alentamista vaikka 50 mk/levy. Tämä hintajousto moninkertaistaisi äänitteiden myynnin ja vähentäisi piratismin minimiin. Kuka enää jaksaa imuroida tai nähdä vaivaa parin kympin takia kun aidon saa noin halvalla. Itse materiaalikustannus ei juuri nouse joten kaikki voittavat. Yhdysvalloissa suuret levy-yhtiöt ovat jo ottaneen harkintaan levyjen hinnan puolittamisen.

- kun aidon tuotteen ja jäljitelmän laatu on lähes sama ja hinta kuitenkin aivan eri luokkaa jää vaihtoehdoksi joko kopiomisen estäminen tai alkuperäisen tuoteen hinnan alennus. Ensimmäinen vaihtoehto ei lyhyelläkään tähtäimellä ole realistinen joten jää vaihtoehdoksi vain ja ainoastaan jälkimmäinen.

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
kalliit hinnat

Hyvä se on artistin rutista ku ei saa latin latia.
MIETTIKÄÄ VÄHÄN JOS UUS CD MAKSAA 130,-
Ei paljoo huvita maksaa...

Tosin Tallinnan tarjonta on sontaa(Aqua,scooter ja sillanpää...)

Kaveriporukassa yksi ostaa ja loput polttaa ja ketju kiertää ja kaikilla hyvää musaa. Eli ei tässä ihan rosvoja olla.

Fake No More - Sell Cheaper CDs!!!! P******E

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muissa maissa levyt maksavat yhtä paljon kuin Suomessakin, mutta onko piratismiongelma samanlainen? No ei todellakaan.

On se niin väärin, että muualla ihmiset eivät pääse rahoittamaan naapurimaidensa mafiatoimintaa. :rolleyes:

Onneksi jotkut todella arvostavat musiikkia.

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: kalliit hinnat

Viestin lähetti leivoja
Kaveriporukassa yksi ostaa ja loput polttaa ja ketju kiertää ja kaikilla hyvää musaa. Eli ei tässä ihan rosvoja olla.

Millä sanalla paino on? Ihan? ;) ?

laatokka

Jäsen
Jos joku Microsoftin käyttis maksaa virallisesti 900 mk ja Tallinnasta sen saa (+muita ohjelmia myös) alle satasella, valinta on todella helppo. Omatunto ei YHTÄÄN kolkuta, jos pystyy Microsoftin ahneutta edes joskus kiertämään. Sinä päivänä, jos esim. Microsoftin ym. (tai vaikka muidenkin yhtä ahneiden)hinnat tulevat yksityisen käyttäjien ulottuville, sen jälkeen voi toivoa piratismin hiipumista, ei ennen.

kallu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Keskustelua sivusta seuranneena kommentoisin:

a) Tässä on monella mennyt puurot ja vellit sekaisin: piraattilevyn ostaminen ja CD:n polttaminen (esim. kirjastosta lainaten) ei suinkaan ole sama asia.

b) Kun ostaa piraattilevyn, on hyvä muistaa, vaikuttipa se ostoon tai ei, että rahat menee järjestäytyneelle rikollisuudelle.

c) Kun ostaa aidon, uuden, CD:n, rahat menee järjestäytyneelle musiikkiteollisuudelle.

d) äänilevyistä saadut voitot ohjautuu ainakin osittain marginaalilevyjen tekemiseen, niiden levyjen, jotka eivät tuota itse voittoa

Asia kääntäen: jos naapurissa asuu vaikka kännykänkuoria maalamalla rikastunut henkilö, voinko varastaa häneltä pari kolme valmiiksi maalattua kuorta jos ne on mielestäni liian kalliita ostaa?
Yhtäläisyydet piraattilevyn ostoon:
1. tuotteen tekijä ei saa penniäkään,
2. tuotteen tekijän köyhyys ei oikeasti ala muutaman tuotteen takia,
3. tuotanto jatkuu kaikesta huolimatta
4. rikollisuus ei paljoa siitä yksittäisestä teosta kasva
5. paljon pahempaakin maailmalla tapahtuu
6. taiteilija on saanut paljon rahaa tuotteillaan
---> tuote on siten ylihinnoiteltu
7. en oikeasti ostaisi ko. tuotetta, siis taiteilija ei varsinaisesti menetä mitään

Omaatuntoa rauhoittaakseen ko. varas voi vielä jättää maalamattoman kuoren hinnan pöydänkulmalle, jolloin varkautta ei oikeastaan ole tapahtunutkaan! Eläköön oma-aloitteisuus! :)

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mäkelänkadunkirpparilta niitä saa ainakin eilen oli Janne Tulkin CDlevy piraattina. Levyn kansikuva oli todella epäselvä.

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Hyvä Kallu!

Eritttäin asiallinen yhteenveto!

Yks juttu kuitenkin puuttui!

Joku mainitsi että kaikilla mailla ei ole samaa ongelmaa piraattien kanssa. Totta, mutta heillä on tietenkin siihen samat mahdollisuudet kuin meilläkin. Ainoa ero on se että voi olla hieman pidempi matka Mustamäen torille...

Haluaisin myös verrata hieman CD-levyjen myyntiä auton-osiin. Myös niitähän myydään piraattina eikä kukaan protestoi. Usein hinta on jopa yhden kolmasosan alkuperäisestä. Markkinat ovat vain sopeutuneet tilanteeseen. Myös CD-levyjen valmistajilla, muusikoilla ja artisteilla on edessä tämä totuus. Vaihtoehtona on vaihtaa alaa. Musiikkia tullaan tekemään ja tuottamaan myös tulevaisuudessa - oli lätyn hinta mikä tahansa.

Moni artistihan rikastuu usein vaikka joku toinen on tehnyt musiikin, sanat ja painanut levyn. Lisänä vielä se että homma on miksattu siten ettei artistilla ole asiaa esiintymään livenä....
Koko poppoosta muutama käärii isomman potin jakoon, muille jää murut. Luulen että kehitys menee siihen suuntaan että tämä kulta-aika on pian ohi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy