CD-levyt Tallinnasta

• 5 762
  • 63
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kylläpä taas vitutuskäyrä nousi kun tässä päivänä eräänä luin Iltapäivälehdestä kun joku tampio yleisönosastolla, oikein omalla nimellään, kehui kuinka hän hyvällä omallatunnolla ostaa CD-levynsä Tallinnasta 100mk/10kpl. Perusteluina oli vain se, että "kun suomessa levyjen hinnat on nostettu niin korkeiksi". Samainen idiootti oli myös sitä mieltä ettei vie soittajiltä leipää, vaan jälleenmyyntiportailta. Onko se vittu niin vaikeaa ymmärtää, ettei ne säveltäjä/sovittaja/sanoittaja/esittäjä saa penniäkkään rahaa jos levyt ostetaan jostain Tallinnan torilta. Levyjen polttajat ja Tallinnan CD-levyjen ostajat: olette pohjasakkaa!

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Vänrikki Naapero, oletko sinisilmäinen ja lapsenuskoinen? Etkö tiedä vielä, että maailma on täynnä pahuutta? Tämä ei ole edes vakavammasta päästä.

Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Tunkki
Vänrikki Naapero, oletko sinisilmäinen ja lapsenuskoinen? Etkö tiedä vielä, että maailma on täynnä pahuutta? Tämä ei ole edes vakavammasta päästä.
Mitä tekemistä kirjoituksellani on sinisilmäisyyden kanssa? Luuletko, että se oli minulle uusi tieto että CD-levyjä ostetaan joltain mustamäen torilta? Mielestäsi se vain pitäisi hyväksyä, koska "maailma nyt vain sattuu olemaan paha paikka". Nostetaan sitten kaikki vaan kädet ylös eikä puututa mihinkään epäkohtaan. Annetaan sen naapurin Jaskan vaan ihan rauhassa käydä köyrimässä sitä alakerran 10-vuotiasta Liisaa. Mitäs siihen väliin menemään. Jossain Saksassa kuitenkin joku Gunther bylsii 5-vuotiasta Silviaa. Maailma nyt vain sattuu olemaan paha.

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Viestin lähetti Vänrikki Naapero

Mitä tekemistä kirjoituksellani on sinisilmäisyyden kanssa? Luuletko, että se oli minulle uusi tieto että CD-levyjä ostetaan joltain mustamäen torilta? Mielestäsi se vain pitäisi hyväksyä, koska "maailma nyt vain sattuu olemaan paha paikka". Nostetaan sitten kaikki vaan kädet ylös eikä puututa mihinkään epäkohtaan. Annetaan sen naapurin Jaskan vaan ihan rauhassa käydä köyrimässä sitä alakerran 10-vuotiasta Liisaa. Mitäs siihen väliin menemään. Jossain Saksassa kuitenkin joku Gunther bylsii 5-vuotiasta Silviaa. Maailma nyt vain sattuu olemaan paha.

Ehkä hieman turhaan avauduin.

Itse en omista yhtään piraattilevyä saati yhtään poltettua cd-levyä, joten se minun hyväksymisistäni. Sitä vain, että mene mieluummin itse Tallinnaan tms. potkimaan lumpiot paskaksi kaikilta levynostajilta. Tai aja lentokoneella kojuihin. Sillä nämä kioskit saadaan parhaiten päiviltä.

Tosin, tämä foorumi on täynnä kopterihattuja, jotka polttavat cd-levyjä - ei tosin musiikkia, vaan pelejä. Siinä mielessä hyvin suunnattu vastustuskampanja saattaa pelastaa maailman.

Jaska-Liisa ja Gynther-Silvia -vertaukset eivät oikein sopineet muun vastauksen yhteyteen.

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
Ostan aidon levyn jos vain sen sisältö, siis miellyttää. Mitä järkeä on maksaa yhden hitin levystä 120mk? Varsinkin jos muu sisältö on kakkaa. Ei näillä tuloilla montaa levyä vuodessa tule ostettua.

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tiedän, että maailmassa on pahempiakin ongelmia ja levyt on ylihintaisia, mutta silti piraattilevyjen ostajat pitäisi jauhaa kissanruuaksi. Piste.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Eikä piraattilevyissä ainoana ongelmana ole se, että artistit jäävät nuolemaan näppejään. Oletteko koskaan ajatelleet, että onko se sittenkään niin hyvää bisnestä kun esim. Viipurista saanee 15 levyä satasella? Eihän siinä voi paria markkaa enempää voittoa/levy tulla, tuskin sitäkään. Eli olisikohan koko systeemi sittenkin vain rahanpesua varten rakennettua? Sama se: meikäläinen on elämäni aikana omistanut tasan kaksi piraattia (n.500 originaalia), jotka sisko toi Tallinnasta joskus -94. Toinen lensi heti roskikseen kun muutettin puolison kanssa yhteen (hänellä siis oli se ihan alkuperäisenä) ja tositakaan kehtaa kuunnella tai hyllyssä pitää.
Kirppareillahan noita kaupitellaan oikein kunnon bisneksellä, meiksi ainakin tunnustautuu vasikaksi, on nimittäin tullut tehtyä kerran ilmianto eräästä paikasta antipiracylle (vai mikäköhän se nettisivu oli) kun kävi riittävästi kyrpimään.

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tässä teille näkemystä

Tulipa tämä ketju sopivaan aikaan. Palasin nimittäin JUURI äsken vuorokauden matkalta Tallinnasta. Hotelli oli suht' hyvä, seura oli ihan hyvää ja matka kokonaisuudessaan hyvä.

Mutta niistä piraateista. Ymmärrän, että varmasti artisteja, ja varsinkin niitä, jotka eivät saa miljoonatuloja joka tapauksessa vituttaa. Mutta tosiaan. Minkäs teet. Minähän en todellakaan lähde esimerkilläni maailmaa pelastamaan. Jos käytännössä saman CD:n saa mustalta mäeltä viidellä kympillä kuin mitä stockalta 130, niin arvatkaa kaksi kertaa ajattelenko sitä artistia. Viipurista muuten saa tosiaan jotain 15 CD:tä satasella. Aika hyvä kauppa jo siinä. Alle kympin kipale. Suosittelen. Olenko pohjasakkaa? ;) Heh, pisti oikein hymyilyttämään. Olen ;) Ja olen iloinen siitä. Mun levykokoelmastani varmaan 90% koostuu piraateista, poltetuista CD:istä, ja mulla on kovalevyllä varmaan kolmatta gigaa MP3sia. En ole ostanut aitoa levyä vuosikausiin. Miksi ostaisin? Miksi ihmeessä? Jos haluan, saan sen Tallinnasta tai Viipurista pilkkahintaan, tai kaverilta poltettuna ilmaiseksi. Sitten taas jos en ole lähiaikoina näihin paikkoihin menossa tai kavereilla ei levyä ole, sitten vaan nettiin hakemaan parhaat palata MP3sina. Ja jos haluaa koko levyn, tiedän muutaman kaverin jolla on ADSL eli sinne vaan ja polttamaan koko levy netistä. Näin helppoa se on. Ei mitään mieltä ostaa aitoa. Ei todellakaan.

Hienoa, jos maailmasta löytyy ihmisiä, jotka kunnioittavat artisteja niin paljon, että maksavat itsensä kipeiksi levyistä. 130,- on törkeä hinta. Aivan uskomattoman törkeä. Paljonkohan sen levyn tuotanto todella maksaa...Joka tapauksessa. Jos olisin tällainen enkeli, todellinen hyvyyden vertauskuva, ei minulla olisi moneenkaan levyyn varaa vuodessa. Ne rahat voi TODELLAKIN käyttää fiksummin kuin musiikkiin. Faktat pöytään. MP3sten hakeminen EI ole laitonta, piraattien ostaminen EI ole laitonta, CD:n polttaminen omaan käyttöön EI ole laitonta. CD:n polttaminen toiselle...en ole varma. Se saattaa olla laitonta, mutta mahdotonta valvoa, ja silloinhan periaatteessa CD:n tai videon lainaaminenkin on laitonta. Pitäisikö minun muuten ostaa aina leffakin itse, eikä lainata kaverilta? Onhan sekin yhtä törkeää.

Tiedän, että on huono tekosyy sanoa, "ei se minusta riipu, maailma on paha", mutta se on kyllä eittämättä totuus. Mun CD:n ostamisesta ei kukaan rikastu tai köyhdy, ja mustallamäellä levykauppa pysyy ennallaan.

Vertauksesi Jaskasta ja Liisasta pani myös nauramaan. Et sitten yhtään parempaa vertausta löytänytkään. Kyllä, se on aivan sama asia raiskata lapsi ja ostaa piraatti torilta. Ei sellaisten ihmisten välillä ole mitään eroa, teloitettavaksi vaan. Ai niin, toinen on muuten laitonta ja toinen ei. Onhan siinä se ero.

Kaikenlaisia jeesustelijoita tältäkin palstalta löytyy. Voi kunpa tuntisin teidät ja liikkuisin kanssanne edes yhdenkin päivän, niin voisin moralisoida KAIKKEA mitä päivän aikana teette. Heitätte roskapaperin maahan, ette tervehdi kaupassa, syötte lihaa, ette kompostoi, ette lahjoita suuria summia hyväntekeväisyyteen, käytätte alkoholia....lista jatkuu loputtomuuksiin.

Eli aletaanko tosiaan moralisoimaan pikkuasioita? Sopiihan se. Heittäkää haaste kehiin.

Viimeksi muokattu:

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Tässä on selvästikin unohdettu, että artistit eivät menettäisi juuri mitään, jos äänitteiden hintaa laskettaisiin. Suurin osa CD:iden hinnoista on käsittääkseni levy-yhtiöille menevää ilmaa. Eli ei ihme, että levyfirmat ovat kauhuissaan napstereista ja muista - nehän mahdollistavat musiikin myynnin suoraan artistilta kuuntelijalle, jolloin vanhentunut välikäsi - eli yhtiöt itse - joutuvat hyödyttömiksi! Kauhiaa! Ja kun promootiokin onnistuu netissä itse artisteilta (puskaradiosta puhumattakaan), kuka silloin enää kaipaisi tekemällätehtyjä änsynkkejä, linkkupuistoja ja ennen kaikkea riistohintaisia seedeitä?

Oikeastaan piraatin osto on enemminkin kannanotto. Eikö markkinatalous enää kelpaakaan, kun Kuningas Kuluttaja äänestää lompakollaan? Rikollisista hinnoista voi aivan hyvin vaikka rankaista ostamalla rikollisen tuotteen, vaikka kaksi pahaa ei yhtä hyvää teekään.

teemu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat
Re: Tässä teille näkemystä

Cannibal:

Ihana asenne. Miksi maksaa, kun voi yhtä hyvin varastaa.

Everton:

Eli olisikohan koko systeemi sittenkin vain rahanpesua varten rakennettua?

No, piratismia hyödynnetään esim. huumerahojen pesuun (myönnän, en muista mistä luin tämän). Että sitäkin kannattanee miettiä oman navan ympärille katselun lomassa.

Viimeksi muokattu:

Sundance

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Juu, samaa muistan sekä lukeneeni, että kuulleeni, että suurin osa tästä piraattimyynnistä nimenomaan on järjestäytyneiden rikollisorganisaatioiden puuhia.

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ostakaa selkärankaa ja moraalia

Viestin lähetti Monte-Cristo

Oikeastaan piraatin osto on enemminkin kannanotto. Eikö markkinatalous enää kelpaakaan, kun Kuningas Kuluttaja äänestää lompakollaan? Rikollisista hinnoista voi aivan hyvin vaikka rankaista ostamalla rikollisen tuotteen, vaikka kaksi pahaa ei yhtä hyvää teekään.

Kannanottoja voi olla monenlaisia, mutta mikä tekee yhdestä "kannanotosta" sitten toista hyväksyttävämpää?

Aika moni tuntuu tässä yhteiskunnassa vihaavan esim. pelkkää ajatusta verojenkeräämisestä niin paljon, että ihan "kannanottona" kaikenmaailman niinistöjä kohtaan pyrkivät kiertämään veroja kaikin keksittävissä olevin keinoin.

"Koska verot ovat ovat ihan persiistä, enkä kykene näkemään niistä itselleni hyötyä juuri nyt tällä sekunnilla (minkä lisäksi tietysti pelkään, etten koskaan saa takaisin yhtä paljon kuin olen maksanut), minusta on ihan OK tehdä ja maksaa kaikki työt pimeästi."

"Ja hei. Hienoa, jos joku vielä kunnioittaa verottajaa sen verran, että on idiootti ja maksaa nämä suomalaiset ryöstöverot vapaaehtoisesti niille Helsingin herroille. Ihan sama mulle. Eipähän tarvitse minun maksaa. Tämä on vähän niin kuin kannanotto."

Ennen kuin em. esimerkki tuomitaan kaukaa haetuksi, niin kysyn että mihin se raja sitten vedetään? Kuka päättää, millainen "kannanotto" milloinkin on sallittu? Näitä esimerkkejähän jokainen pystyy keksimään tusinan viidessä minuutissa.

Miksi muuten on niin vaikeaa myöntää, että säveltäjä, laulaja ja levy-yhtiön työntekijä tekevät työtä niiden levyjen eteen ja niitä on tarkoitus myydä tulojen hankkimiseksi tekijöiden määräämään hintaan? Mistä kumpuaa ajatus siitä, että juuri minulla on oikeus päättää levyn oikea hinta. Levy-yhtiö hinnoittelee levynsä ihan niin kuin jokainen muukin yrittäjä hinnoittelee oman tuotteensa tai palvelunsa. Kuluttaja sitten ihan itse päättää, onko valmis maksamaan tuotteesta, esim levystä, pyydetyn hinnan, sillä eihän levyä ole pakko ostaa (tuliko jollekulle yllätyksenä). Kuvastuuko tässä piraattiasiassa nykyajan "heti-mulle-kaikki-tänne-ja helpoimmalla-tavalla" -ajattelu: "Minulla on oikeus kaikkeen! Miten kukaan voi rajoittaa minun oikeuksiani?"

Mistä kumpuaa ajatus, että on ihan Ok varastaa toisen työn tuloksia? Mistä kumpuaa ajatus siitä, että "kun haluan vain yhden kappaleen levyltä, niin saan varastaa sen eli ostan koko levyn piraattina niin mä maksan juuri oikean hinnan siitä haluamastani kappaleesta". Viis siitä, että raha ei todellakaan mene työn tekijälle.

Sana säälittävä taisi täällä jo putkahtaa esille. Minusta tässä elämässä on aina yhtä ihmeellistä kuulla kirkkain silmin annettu selitys siitä, kuinka "minun toimintani ei ole (esim. lakikirjan jälkeenjääneisyyden vuoksi) laitonta", vaikka kyseessä on kuitenkin käytännössä erittäin kyseenalainen ja yleisen moraalikäsityksen vastainen teko, piraattien tapauksessa siis suoranainen varastaminen. Suorastaan säälittävää on kaivaa esiin selitys siitä, että "tekoni kyllä saattaa olla / tiedän sen olevan lainvastainen, mutta kuka sitä pystyy valvomaan". Tällä asenteella pääsee pitkälle! Kaikki mukaan! Pidetään kivaa!

Jään odottamaan, kuinka säälittävä olento minä olen. Vastaa kuitenkin myös siihen, miksi juuri sinä olisit oikeutettu päätäämään, mikä on levyn oikea hinta? Saanko minä määrätä sitten sinun yrityksesi, asuntosi tai autosi hinnan, kun alat myymään jotain niistä? Tai jos minä myyn sinulle autoani, mutta sinusta hinta on liian kallis, saatko varastaa sentään autoni renkaat, kun et sittenkään välttämättä tarvitse koko autoa?

Viimeksi muokattu:

Barnaby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ari Gold
Tässä maailmassa on miljoona vakavampaa ongelmaa kuin virolaisten piraattiäänitteiden ostaminen. Varsinkin kun muistaa kuinka vähän levy-yhtiöiden ahneet runkkaripomot jakavat potista artisteille, en koe suuria tunnontuskia noin sadan netistä ripatun MP3:n ja muutaman kopioidun CD-levyn vuoksi.

Milloinkohan on muuten mahdollista hankkia lailliset äänitteet sähköisessä muodossa? Asiakas on kaikessa kaupanteossa enemmän tai vähemmän kuningas, muttei levykaupassa. Kun nyt ee-buukkeja eli kirjoja voi hankkia verkoitse, miksei sitten jo valmiiksi digitaalisessa muodossa olevaa musiikkia? Valmiita kauppapaikkaratkaisuja ja jakelumalleja on pilvin pimein, ja artistit voisivat kilpailuttaa verkkojakelijansa. Tällöin raha jäisi sinne minne kuuluisikin. Tämä ei vaan sovi levy-yhtiöiden kuvioihin, koska heillä ei olisi tässä kuviossa juurikaan virkaa.

Yksi asia näissä "piratismin vastaisissa" toimissa keittää aivan uskomattoman paljon. Nimittäin suurimmat levy-yhtiöt ovat aikeissa tuoda markkinoille sellaisia CD-levyjä (DVD:t?), joita ei voi soittaa tietokoneiden CD-ROM-asemilla. Hieno ominaisuus on saatu aikaan lisäämällä levylle sen verran virheitä, että tavallinen CD-soitin kykenee sen virheenkorjauksineen hanskaamaan. Siis jumalauta, meille halutaan myydä tuotteita, jotka on tahallisesti tehty heikkolaatuisiksi! Tähän minä vedän jyrkän viivan. Yksikin tuollainen äänite markkinoille, niin en eläissäni osta ainoatakaan äänitteen tuottaneen yhtiön tuotetta. Jos en kerran saa tehdä ostamastani CD-levyn kappaleista MP3-kopioita, niin pitää sitten hakea ne netistä. Tai sitten Virosta.

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Kuten mainittua, eivät artistit ole ensimmäisenä kärsimässä tästä pirattibisneksestä vaan nimenomaan äänitallenteiden kustantajat. Artisteille ei siis hirveästi kannata sääliään tuhlata, ainakaan jos puhutaan Madonna-kokoluokan nimistä. Ja se ilahduttava puolihan näissä tappavissa tuliaisissa on, että myytävänä on lähes yksinomaan mainstream-artistien levyjä, ja heillä ei leipä ole kiinni muutamasta laittomasta kopiosta. Köyhät indie-muusikot eivät juuri piratismista kärsi.

Mutta:

Minulla on reilusti toista tuhatta äänilevyä, joista kolme piratteja. Enemmänkin voisin periaatteessa ostaa, jos a) rahani eivät silloin menisi mafiaveljille ja b) pirattikojuissa olisi tarjolla hyvää musiikkia. Kumpikin on aika utopistinen haave, joten toistaiseksi pidättäydyn pirattien hankkimisesta. Muusikkoperheen vesana minulla on tietysti myös omasta lehmästä ojassa ainakin sorkat.

Ei levystä tarvitse maksaa 130 markkaa. Käyttäkää pieniä liikkeitä, ainakin Helsingissä hinnat on kilpailutettu noin sataan markkaan. Ostakaa käytettyjä levyjä, saatavilla on melkein mitä vain, kunhan malttaa odottaa. Kytätkää alennusmyyntejä, niistäkin voi löytyä yllätyksiä. Ostakaa ulkomailta, siellä on halvempaa. Kaikki vaihtoehdot ovat itse kokeiltuja ja hyviksi havaittuja. Kaikki vaihtoehdot ovat myös laillisia.

Cannibal provosoi moralisoimaan, joten katsotaan, jos irtoaisi... Piratti on paitsi moraalittoman, myös laiskan ihmisen ratkaisu, jolla tuetaan prostituutiota, huumekauppaa ja väkivaltaa. Aika hyvä, eikö?

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aikamoista jeesustelua, sanon minä. Helppoa on ostaa Niken lenkkarit ja tukea lapsityövoimaa, mutta kun joku rikollinen kehtaa riistää n. 20 markkaa umpiköyhältä ja nälkää näkevältä Metallica-yhtyeeltä ostamalla heidän levynsä piraattina, kirjoitetaan välittömästi 3 sivun palopuhe nettiin. Mielestäni tässä asiassa jokainen tekee oman ratkaisunsa.
Veroja kiertäessä rahaa pimitetään kansalaisilta, piratismissa ei.

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Suurta itsensä kusettamista toi on. Ok, jonkun Tommi Läntisen tulot se vie, mutta voisi sekin turkulainen mennä muihin hommiin, kun ei osaa musaa tehdä.

Amerikka, suuri piratismin vastustaja on suurimpia tälläisiä tekopyhyyden keskuksia. Helvetisti kaikkia piraattitehtaita ynnä muita tuhotaan ja lisäksi haukutaan muita maita kun he edelleen tekevät piraatti tuotteita. Sitten kun lähtee kävelemään NY:n chinatowniin, niin olo on kuin Mustamäen torilla, kaikki levyt löytyvät erittäin halvalla ja kaikki merkkivaatteet kunnon kopioina.

Olen itse sen kannalla, että itse tuodut CD:t pitäisi edelleen olla laillisia. Kun tehdään hyvää musaa, niin sitä ostetaan sitten suoraan kaupasta. Tehkää parempaa musaa.

Itse olen tommoiset 10 levyä lähiaikoina ostanut ja kaikki ovat aitoja Helsingistä ostettuja. Kun tuote on hinnan arvoinen, niin sitä hankkii aitona samantien.

Jip Pii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uusi yritys

Otetaan uusiksi:

Miksi muuten on niin vaikeaa myöntää, että säveltäjä, laulaja ja levy-yhtiön työntekijä tekevät työtä niiden levyjen eteen ja niitä on tarkoitus myydä tulojen hankkimiseksi tekijöiden määräämään hintaan?

Mistä kumpuaa ajatus siitä, että juuri minulla on oikeus päättää levyn oikea hinta? Selittäkää nyt herran jestas piraattien puolustajat tämä kohta jotenkin. Onko olemassa joku perustuslakiin kirjattu, yleisiin ihmisoikeuksiin verrattava, oikeus saada hyvää musiikkia halvalla? Ei tässä maailmassa kaikkea voi saada.

En ymmärrä sitä ajatusta, että kun "oikeutetusti" riistän levy-yhtiöiden r...ripomoilta niille kuulumattomat markat, niin samalla voin viedä ne säveltäjältä ja artistiltakin. Rikkalta saa varastaa? Ei siinä laulaja mitään menetä, vaikka hänen levyjään ei virallista tietä osta kukaan, väitti joku? Sekö sitä "omaatuntoa rauhoittaa", kun levyä ei tarvitse sentään laulajan käsistä pölliä, vaan sen saa mukavasti Igorin alaisilta? "Ei siinä laulaja kärsi eikä jää kitumaan!"

"Tehkööt parempaa musiikkia, niin maksan enemmän." Heh heh! Miksi kuitenkin olet valmis maksamaan siitä surkeastakin musiikkista edes kympin jossain Viipurissa?

Siinä joku oli ihan oikeassa, että pirattiongelma ei ole maailman suurin ongelma. Ei lähelläkään. Mutta tässä ketjussa aihena kuitenkin on pirattikysymys, mikä tuntuu herättävän monenlaisia ajatuksia. Tällaisella keskustelulla lienee kuitenkin aika vaikea muuttaa kenenkään kantaa. Oma suhtautuminen tähän piraatiasiaankin lienee riippuvainen omasta yleisestä ajattelutavasta. Minun vaatimaton, monien mielestä varmasti väärä, mielipiteeni on, että kun laillisuuden ja sopivuuden käsitystä venyttää yhdessä kohdassa, sitä on helppo venyttää seuraavassakin. Se sopii tähän pirattikysymykseenkin, vaikkei piraattien myyminen ihan kaikkia maailman ongelmia (kai) olekaan aiheuttanut.

Viimeksi muokattu:

juntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Tässä teille näkemystä

Viestin lähetti Cannibal

Hienoa, jos maailmasta löytyy ihmisiä, jotka kunnioittavat artisteja niin paljon, että maksavat itsensä kipeiksi levyistä. 130,- on törkeä hinta.

Hommaa omaa rahaa niin ei tartte köyhistellä. Se jolla ei ole varaa ostaa Suomesta laillista levyä, olkoon ilman.

Viimeksi muokattu:

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
se nyt vaan että kaikki tuntemani ihmiset ostavat piraatteja luuletteko että jotain kiinnostaa jos joku "umpiköyhä" HIM ei saa paria kybää enempää rahaa hyvä etteivät saa. Ja levyjen hinnat Suomessa tosiaankin ovat suolesta toden mukaisempi hinta olisi varmaan siinä 60markan paikkeilla

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Viestin lähetti D2
Veroja kiertäessä rahaa pimitetään kansalaisilta, piratismissa ei.

Miten niin ei? Eivätkö äänitetuottajat tai muusikot maksakaan veroja? Eikö piratismi olekaan valtion käden ulottumattomissa toimivaa harmaata taloutta?

Tuamas

Jäsen
Loppujenlopuksi...

On lähes sama artisteille myydäänkö mustamäellä tai viipurissa muutama kymmenen tuhatta piraattia vuodessa vai ei.
Myytyjen levyjen lukumäärä ei ole laskenut tilastojen mukaan tippaakaan Napsterin ym. jälkeisenä aikana.

Artisti saa levystä 3-10mk/levy, miksei nykyaikana artisti voisi itse myydä musiikkiaan esim.netistä suojattuna bittimuodossa vaikkapa hintaan 20-30mk/levy? Muusikot saisivat rahaa, enemmän kuin nykyään ja teollisuus ei saisi vedätettyä penniäkään välistä. Levyjen hintaa pidetään keinotekoisesti ylhäällä.

Oletteko huomanneet että artistit joilla on jotakin sanottavaa ovat yleensä olleet napsterin puolesta ja he jotka ovat levy-yhtiöiden lieassa ja ovat selvästi silkka tuote ovat ehdottomasti vastaan napsteria. Esim.Offspring tuki erittäin avoimesti napsterin toimintaa.

Levy-yhtiö suomessa on luonut varsin hyvän järjestelmän jolla saadaan myytyä marginaalisempaa musiikkia kotikäyttäjille kohtuuhintaan.

Edit: Tutustukaa esim.poptorin web-sivuihin joissa on havainnollistettu osuudet cd-levyn hinnasta.

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kuluttajaa kusetetaan

Piratismista ensisijaisesti tulisi vastuuseen saattaa ne, jotka sitä hyötymistarkoituksessa tekevät. Ei kuluttaja joudu missään muussakaan ostoksesta vastuuseen jos sen on hyvässä uskossa tehnyt. Tavallisella kuluttajalla ei ole mitään mahdollisuutta tietää, onko joku tuote aito vai väärennetty. Niin taitavia ovat väärennökset nykyään.

Oikea tapa hoitaa asia olisi saattaa esim. nuo Mustamäen myyjät vastuseen. Se taitaa vaan olla liian kallista ja vaikeaa, sen sijaan rokotetaan jotain perheenäitiä joka tuo laivalla yli Jamppa Tuomisen cd:n. Vain Suomessa...

Teosto laskee typeriä lukuja siitä, mitä musiikkiteollisuus muka piratismissa menettää. Eivät ne sadat miljoonat kulkeudu muusikkojen taskuun vaikka tuo kauppa saataisiin kokonaan kiinni. Vain murto-osa tuosta rahasta liikkuisi sen jälkeen laillisilla markkinoilla, joilla tuote ei vastaa hintaa. Vai luuletteko että joku ostaisi aidon Van Goghin jos ei olisi saatavilla julisteversiota? Kylläpä siinä Vincent menettää miljoonia.

Kannattaisi Teostonkin keskittyä vapauttamaan kilpailua eikä ruikuttamaan monopoliasemassaan. Jos olette yhtään tutkineet minkä siivun artisti saa levystä ja minkä vie jakelu niin huh-huh. Kannattaisi ehkä puuttua tuohon epäsuhtaan.

Kioskilta saa hintaan 89mk uuden elokuvakasetin, jossa itse teoksen tuottaminen on tullut maksamaan monikertaisesti sen mitä musiikkituotanto. Hinta on silti aivan eri luokkaa. CD:n esittelyn myötä hinnat nousivat pilviin, vaikka piti käydä päinvastoin. Formaatti on halpa tuottaa ja jaella, mutta välikäsiä ja ahneita on entistä enemmän. Valitettavasti ne kaikki tahot istuvat Teoston hallituksessa. Meno ei muutu mihinkään.

Rajansa kaikella. Itse olen työn puolesta aikanani noita tekijänoikeusasioita tutkinut. Niiden tarkoitus on ehdottoman hyvä ja kannatettava. Myös henkisen työn tekijän on saatava työstään korvaus. Mutta se ei saa polkea alleen kaikkia kuluttajaoikeuksia. Nämä asiat saadaan kyllä kuntoon molempia hyödyttävällä tavalla. Tahtoa vaan ei löydy.

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Re: Kuluttajaa kusetetaan

Viestin lähetti Skoda
Vai luuletteko että joku ostaisi aidon Van Goghin jos ei olisi saatavilla julisteversiota? Kylläpä siinä Vincent menettää miljoonia.

On aika harvassa ne äänitteet, joista olisi otettu vain yhden levyn painos.

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Tiedättekö mitä

Voitte haastaa minut oikeuteen.

Juntti sanoi, että se jolla ei ole varaa, olkoon ilman. En ole samaa mieltä. Löytyy laillinen konsti saada jotain ilmaiseksi, miksi siis pitäisi olla ilman? En ymmärrä. Tiedän varsin hyvin, että tuen Venäjän mafiaa, mutta hei tiedättekö, niin ihmeelliseltä kuin se teistä joistakin voi tuntua, minua ei kiinnosta. Rahansa mafia saa muualtakin kuin piraattilevyistä.

Edelleen sanon, että kenelläkään tältä palstalta tuskin on varaa sanoa mitään. Ennen kuin toteutatte kaikki mitä sanoin edellä mainitussa viestissäni ja enemmänkin, olette kaikki moraalittomia jossain suhteessa. On monta tapaa elää ja jollain alalla jokainen on moraaliton. Mielestäni on monia tärkeämpiä paikkoja toimia järkevästi normaalissa elämässä.

Joten ostakaa aito. Hieno homma, mutta älkää tulko valittamaan jos kaikki eivät tee niin. Se on jokaisen oma asia, muilla ei ole siihen mitään sanottavaa, joten olkaa hiljaa ja hoitakaa asiat omalla tavallanne. Naurettavaa itkemistä.

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: Tiedättekö mitä

Viestin lähetti Cannibal
Rahansa mafia saa muualtakin kuin piraattilevyistä.
Varmasti. Levybisneksellä ko ammattikunta vaan saa rahaliikenteensä näyttämään "lailliselta".

Edelleen sanon, että kenelläkään tältä palstalta tuskin on varaa sanoa mitään. Ennen kuin toteutatte kaikki mitä sanoin edellä mainitussa viestissäni ja enemmänkin, olette kaikki moraalittomia jossain suhteessa. On monta tapaa elää ja jollain alalla jokainen on moraaliton.
Niin siis mitäköhän oikein tarkoitat?
Roskaajat, ja tervehtimättä jättäjät voivat toki tehdä moraalisesti väärin, mutta miten se liittyy elinkeinoon? Edellä mainituista asioista ei kuulukaan korvausta tekijöille...

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy